Nivåskillnader

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Nivåskillnader

Inlägg av Snibben »

Satt och funderade på nivåskillnaderna mellan haven i Altor. Det borde vara en rätt bra nivåskillnad på Golvyndas sötvattenhav och Maar Lacra.

Bild
By snibben
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja verkligen, men jag har nog alltid fått känslan av att Raas Narram är det största verkliga fallet, medan Vägen bort och Horyns gap är mer öppet hav med strömmar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skillnaden vid Vägen bort är kanske inte så stor men Hyrons gap ser jag gärna som en tydligt nivåskillnad. När jag beskrev den feliciska kolonin Porto Horyni tänkte jag mig ett slags stort men utdraget stryk (heter det så på svenska?) vid Hyrons gap. Omöjligt att forcera uppåt för andra än sjöormar och livsfarligt att färdas neråt. Havets Grelge där Golwynda rinner ner i Glashavet/Valgussjön är brett men kanske inte så högt som Raas Narram? Demontungan förslagsvis inte högre än att vattnet från Masevabukten är i ungefär samma nivå som Västerhavet så att den smala Drakrännan mellan Kard och Orghin inte härjas av alltför strida strömmar?

Snygg illustration Snibben! :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vägen Bort ingen större skillnad mot Kopparhavet, men Horyns Gap är ett fall...anser jag mig minnas.
Skriv svar