Uppdatering

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Dudde: Är inte säker på att jag vet hur du menar. Men jag har gjort en skala som jag tänker infoga i kartorna senare. Den anger förvisso inte hur lång en pixel är då det nog skulle bli väldigt smått. Dessa kartorna är runt 15000 pixlar.

Tack förresten... är alltid mottaglig för smicker! ;)
Användarens profilbild
Dudde
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-09-26 09:22
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Dudde »

Enklast är kanske att jag räknar ut det själv. Grundtanken var ungefär den att om jag använder mig av kartan på en dator, zoomar in på en liten sektion, så ska jag kunna avgöra på ett ungefär hur långt det är mellan en stad och en landsgräns utan att behöva mäta med måttstocken som redan finns på kartan.

Idéen är typ Google Earth där man kan få en angivelse att på den här kartan motsvarar varje bildpunkt si och så många meter.

Behovet är inte jättestort, men skulle exempelvis vara praktiskt om jag själv skriver ett äventyr där en viktig plats ska ligga si och så många dagsmarscher eller kilometer åt något håll från en by. Då kan jag markera det på en redan inzoomad sektion av kartan innan jag skriver ut den.

Om kartan är 15 000 pixlar i orginal, då är det bara att se hur många gånger måttstocken behöver läggas från kant till kant. Då vet man hur många kilometer det är och alltså hur många kilometer per pixel. Det behöver inte vara exakt, bara man vet om det är 100 meter, 1km eller 1 mil per pixel.

Jag ska mäta själv och se vad det kan bli.

EDIT:
På kartan över västra altor (altor_medium_clean) fick jag det till 6 pixlar per mil, vilket ju är nästan exakt en pixel per engelsk mile, hehe!

/Dudde
"-Schpedoinkle!"
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alltså... någon gång ska jag ge mig på och göra en "Google Altor" karta. Det hade varit det fränaste av det fränaste! Och då blir ju detta med skalor lite lättare.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Alltså... någon gång ska jag ge mig på och göra en "Google Altor" karta. Det hade varit det fränaste av det fränaste! Och då blir ju detta med skalor lite lättare.
Det hade ju varit lysande i all sin extrema nördighet!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

hehe.. en Google Altor skulle jau va bra tufft =)

Gillar nya upplösningen man ja tycker fortfarande att skogarna bör va tätare. =\
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Google Altor

Kolla den här artikeln i dagens Computer Sweden och låt fantasin spela ...

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.123516
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

Spelknepe skrev:Uppdatering: http://www.erebaltor.se/kartor/00_ereb_full_light.jpg - Obs 33 MB!

• Har lagt till Kalklanden med städer, flod och höjder enligt Briors direktiv
• Har lagt till tre sköldar; Mirel, Jorduashur och Mereld. Dessa kan komma att ändras i ett senare skede beroende på vad folk och fä tycker.

Först av allt: WOW! :o :shock:

Jag har alltid gillat Ereb-världen, och sedan hittar man den här siten…Say no more! :D

Om kartor:

Spelknepe: Vilket arbete…Jag kan inte ens föreställa mig vad det krävts i form av timmar & dagar för att knåpa ihop detta mastodontverk..33 MEG-kartan dominerar!

En lite teknisk fråga: Är den här kartan skapad i flera lager (tänker på Photoshop här..)? Så att t ex Vapensköldar och Städer ligger i ett eget lager? Det vore ju hur häftigt som helst att kunna gå in och så att säga "customisera" Erebkartan i sitt eget Photoshop (ta bort lager, eller skapa egna...), efter det specifika behov man har.


Återigen: Otrolig sida. This is the beginning of a beautiful friendship :D

/Perry
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Perry: Tackar! :)

Angående kartan

Jag har två olika versioner. En är en grisigt stor fil med cirka 15 olika lager. Den innehåller berg, skog, buskar, klippor, och alla texturerna som öken, odlad mark, grönmark, sumpmark, gråare nyanser, rödare nyanser etc.

Den andra versionen innehåller den första versionen fast som flattened, samt lager för städer, gränser, vapensköldar, etc.

Funderar på att slänga upp en PSD med alla lagerna. Problemet är bara att den är runt 500 mb.
Perry
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-10-08 13:33

Inlägg av Perry »

Alltså...
Om man fick ner hela kartan, med alla 15 lagren (500 MB eller inte...) så tror jag det skulle vara en så kraftig "edge" för Erebvärlden, att övriga Drakar-världar (som typ Chronopia och annat larv) skulle bli utkonkurrerat på studs :)

Att lägga upp en karta med alla lagren, är inte det ett problem bara för de fanatiker, som jag själv :D , som vill försöka ladda ner en sådan karta & dessutom försöka editera den :D

Eller ställer det även till problem för din server, om den hela tiden blir utsatt för folk som försöker ladda ner en fil som är en halv gig stor :? :D


Tänk vilka fantastiska möjligheter att skapa sina egna små äventyrsplatser, nere på absolut största förstoringsnivå, möjlighet till finsnickeri mm *ryyyys* :shock: :D

Mvh/Perry
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alltså, den som är 500 mb stor är light versionen. (Med lager för städer, gränser, sköldar och sånt. Den andra grundversionen med själva geografin är 1,1 gb stor...
hariman
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-10-11 14:10
Ort: berendisk

Servrar mm

Inlägg av hariman »

Kan tänka mig att eventuella webhotell inte blir så glada om man lägger upp så stora filer för nedladdning. Har man servern hemma i garderoben kan man ju i princip prova och se vad som händer.... Om det finns en FTP-server i anslutning till webhotellet/servern i garderoben så är det ju förstås bättre... Ni kommer säkert på nått.

Det vore dock förbaskat kul om andra Photoshop-fähiga (mig själv ej inräknat) kunde få tillgång till originalet och ha möjlighet att skapa egna versioner. Mistänker att originalet är bäst, men det gör ju att man kan fylla på med delar av världen som man själv intresserar sig för.

Och, till sist: Jäklar vilka snygga kartor! Imponerande!
Hariman Sköntutare, berendisk harmonist
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Kan man kapa ut alla lagren över en specifik reion på ett enkelt sätt? Och sedan klistra in den igen med bautakartan kanske (eller behålla den separat)?

Då kunde ju olika pillare arbeta lokalt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdatering: http://www.erebaltor.se/kartor/00_WestAltor_Special.jpg

Typ: Västra Altor - Full storlek (utan Akrogal)
Storlek: 120 mb
Upplösning: 30000 x 30000

Högerklicka och spara ifall du ska plocka ner. Tror inte webläsaren kan visa filer av denna storlek.


Här kommer en version som är 5 % av kartan ovan.
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Altors mäktigaste flod som tydligen rinner ut i Maseva norr om Kalmurri syns dock fint i det "odetaljerade" Akrogal! :)

Har vi något namn på denna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag noterar att Marjura ligger kvar vid iskanten OCH har kilat in sig i Trakorien i enlighet med 5e konfluxen!?

Öarna i Västerhavet tycks vara en aning många.
Skriv svar