Kartönskemål

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Kartönskemål

Inlägg av Spelknepe »

Jag använder Sketchup + Photoshop för 3D kartor. Sketchup är väldigt bra för perspektivet, och när jag är klar med sketchup importerar jag det till photoshop och ritar om allt för hand på en ritplatta. Det är viktigt att veta att det tar VÄLDIGT lång tid att rita en stadskarta, och synnerligt en stadskarta över Krilloan skulle ta veckor att göra. Fortsätt med din sketchup karta, skippa texturerna och lägg istället till en "style" med skissiga linjer eller "ink" linjer. :)
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Kartönskemål

Inlägg av Drahcon »

Tack för svaret!

Ärligt erkänner, och det syns troligen redan, jag är nybörjare på det här med kartor... :?


Vet varken vad det innebär att skippa textur.. (så var tvungen att googla svaret, på den nivån är det för mig).
Eller vad en ink linje är... :!:

(...att jag inte tänkte på det, jag kan ju bara överföra filen till photoshop och färglägga därinne istället... :shock: )

Jag är "klar" med min Krilloankarta, kommer inte längre och har tappat gnistan att forsätta faktiskt.
Men det var kul så länge inspirationen varade. (När det kommer till detaljer blir jag extremt hafsig kan jag ju lugnt säga)

Tror jag överlåter detta till någon som kan eller är villig att prova. :D
Kanske jag inspirerade nån vidare.
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Kartönskemål

Inlägg av Andreas »

Hej, det var ett tag sen jag var här. Jag har skrivit ihop en liten historia som behöver kompletteras med lite kartdetaljer, mer specifikt avstånd mellan olika platser. Historien utspelar sig runt Zygosunds bro. Förhållandet mellan följande platser är intressant:

Zygosunds bro, Dvärgriket i västra Aidnebergen, Fristaden, Ereno, Kalbands fästning, Avundens passage, Floden Firkax/Blodsfälten...

Kan någon peka mig i rätt riktning vore jag tacksam. Finns en färdig karta? Sitter någon på "informella" uträkningar? Exakta avstånd mindre viktiga, dagsmarcher etc duger.

Tack /Andreas
Andreas
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Kartönskemål

Inlägg av Mikael »

Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Kartönskemål

Inlägg av Andreas »

Tack Mikael, du sparade mig en hel del tid. Jag har gått igenom en del i trådarna och hittar fina kartor men inget om avstånden mellan de intressanta platserna. Tankar om skala? Mätsticka?
Andreas
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kartönskemål

Inlägg av birkebeineren »

Tyvärr är de flesta av kartorna i projektet ritade utan avståndsmarkering. Förhoppningsvis kan det åtgärdas vid en eventuell uppdatering.

För gränsområdet mellan Zorakin och det vilda Nostratiet kan dock kartan från Aidne-modulen vara till hjälp. Jag anslår att avståndet tvärs över Fristadshalvön mellan Ereno på östsidan och västerut är ganska exakt 100 km. Utifrån det skulle du kunna beräkna andra avstånd med hjälp av kartorna här på forumet.

Några namntillägg som kompletterar Mikaels länkar ovänför är de som syns här: viewtopic.php?p=37369#p37369

(och lite relevant historia: http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=37256#p37256)
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Kartönskemål

Inlägg av Andreas »

birkebeineren skrev:...Jag anslår att avståndet tvärs över Fristadshalvön mellan Ereno på östsidan och västerut är ganska exakt 100 km.
Väl anslaget. Tack för det.

Stand by for more fan fiction...
Andreas
Karazma
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2017-03-25 19:19

Re: Kartönskemål

Inlägg av Karazma »

Hej
Med allt fantastiskt jobb som gjorts med alla kartor (kudos, skeppslaster med kudos), så undrar jag om det inte vore bra med en mapp i Filarkivet, så man kan se de färdiga kartorna. Jag trillade nästan omkull när jag först såg kartorna. Om 14-åriga jag hade sett dem... wow.
Så nu har jag letat som en galning i alla forum om länder och alla trådar i kartoteket och kanske har jag sett allt, men alla som besöker den här siten kanske inte har samma OCD-nära beteende som jag.
Kan man tänka sig att man lägger upp allt "klart" i Filarkivet?
Tack för galet bra kartor! Vilket jobb!
Panan
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2018-06-18 16:18

Re:

Inlägg av Panan »

Mikael skrev:Uppmaning till alla: Dammsug Aidneboken och andra källor som äventyr osv, samt tråden på namn i Zorakin.

Det här fyllde jag i på wikin igår:
http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?bastaindex.php?title=Blotferpasset
Mycket cool artikel! Tack för att du delar!
Jeb
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 664
Blev medlem: 2007-07-09 09:26
Ort: Lysekil

Re: Kartönskemål

Inlägg av Jeb »

Jag är barnsligt förtjust i Andragoors kardienkarta. Spelare skulle för en redig summa kunna köpa dem. Kartografiet i Sterborg producerar och distribuerar dem över Aidne.

Skulle vara fantastiskt med något liknande till Zorakin. Spelknepes är väldigt bra som SL-kartor. Tyvärr är mina talanger som konstnär jämställda med en svartnisses.
Användarens profilbild
Drahcon
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2014-11-01 19:21
Ort: Sverige

Re: Kartönskemål

Inlägg av Drahcon »

Uppfräschad Pendonkarta!

Kanske nån hittat en bra på nätet eller så kanske en sådan redan existerar på forumet redan? :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kartönskemål

Inlägg av birkebeineren »

Drahcon skrev: 2022-03-16 15:49 Uppfräschad Pendonkarta!

Kanske nån hittat en bra på nätet eller så kanske en sådan redan existerar på forumet redan? :D
Det finns tyvärr ingen karta på forumet men om någon känner sig kallad att rita så vore det mycket uppskattat!

Pendon har justerats lite av Fraxinus som beskrivit stora delar av Zorakin här på forumet. Befolkningen har utökats till 33 000 invånare och en stadsdel kallad Östergärde har lagts utanför murarna.

Beskrivning av "nya" Pendon finns här: http://www.erebaltor.se/forum/viewtopic ... 906#p32906
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Kartönskemål

Inlägg av Snibben »

Drahcon skrev: 2022-03-16 15:49 Uppfräschad Pendonkarta!

Kanske nån hittat en bra på nätet eller så kanske en sådan redan existerar på forumet redan? :D
Skall väll inte vara så svårt ;)
Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Kartönskemål

Inlägg av birkebeineren »

Lite mycket asfalt men annars ser det fint ut. :wink:

Vågar vi be om en karta i stil med den över Fil-Tofia?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kartönskemål

Inlägg av Fafnir »

Snibben skrev: 2022-03-18 17:22
Drahcon skrev: 2022-03-16 15:49 Uppfräschad Pendonkarta!

Kanske nån hittat en bra på nätet eller så kanske en sådan redan existerar på forumet redan? :D
Skall väll inte vara så svårt ;)
Bild
Inte bara jag som snott stadskartor för mina alster alltså. Vad är grunden för Pendon?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar