Ämnen att ta sig an

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Ämnen att ta sig an

Inlägg av birkebeineren »

Det är förmodligen inte lätt för nyanlända på forumet att få översikt över vad som är relativt fritt att vidareutveckla från de gamla källorna (läs: Äventyrspels utgivna produkter). Mindre saker är det bara fantasin som sätter gränser för men lite större och klart definierade ämnen så som länder och folkslag kan nog vara svårare att ta sig an. Många ämnen är bara påbörjade men kan ändå ha vissa saker spikade. Vissa har en ansvarige, andra samarbetar vi om. I många fall är ett ämne lämnat nästan färdigt men saknar det allra sista. Arbetsstrukturen är egentligen ganska flexibel även om det kanske inte är helt tydligt. :wink:

Så, vilka större ämnen är relativt fritt att ta sig an :?:
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Hej,

Som nykomling uppskattar jag redovisningen av tillgängliga projekt. Jag har läst ganska länge på forumet och insett dess lösa struktur. Men man vill ändå som nykomling undvika att trampa folk på fötterna som ni säkert förstår. Plus att materialet kan vara rätt svårt att ta in eftersom det är ganska omfattande.

Personligen har jag alltid varit svag för ankorna. Vet inte varför, men gillade svarta ankor något enormt som spelledare. Så jag skulle gärna ge mig i kast med ankorna. Var inte Kalmurri också tillgängligt?

Magnus
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Pandarealia, Krilloan, Pokti, Niferland och Monturerna behöver väl också mer material?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vissa ämnen är välbeskrivna i källorna arbetet med dessa handlar i stor grad om att skriva in materialet i projektet. De flesta av EA-boxens länder hamnar här, samt Krilloan, Monturerna, Pandarealia, Barbia och Magilre. Även Svartfolk i stor grad.

Andra ämnen är knappt omtalade i källorna och har är arbetet mera fritt (men samtidigt också mer öppet för kritiska åsikter). Exempler på detta är länderna Ljusna, Palinor, Mirel, Nargur samt kontinenterna Akrogal, Samkarna och Soluna. Här hamnar också de flesta folkslag och specielt deras egna samhällen så som dvärgriken, alvskogar och ankstäder (i den grad sådana förekommer).

Kalmurri är relativt obeskrivet, Krilloan huvudsakligen ett redigeringsarbete, Erebos knappt omtalat trots sin betydelsesfullhet i Kopparhavet.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Därtill finns det också flera monster som kan behöva lite mer kött på benen. - Onaqui
- Pegaser
- Enhörningar
- Jättar och cykloper (tror jag)
- mm
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Erebos vore mer än önskvärt om någon ville förbarma sig över.

personligen skulle jag även vilja att någon hoppade in i vissa klomelliska stadsstater vilka birke tidigare nämnt.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag ser helst att man tar sig an Ereb före omkringliggande kontinenters länder, men visst....Morëlvidyn, Efaro och i viss mån Orghin, Kalmurri och Furgia nämns ju i Erebtexterna såpass att de borde få bli klara. Jag har själv fått skrivsug tillbaks och skall skaka liv i Morëlvidyn igen. Tappade lite orken när wikin uppdaterade sig.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag har själv fått skrivsug tillbaks
Ja det var ett tag sedan man skrev något :)

Blev lite sugen på att ta upp något påbörjat och se om man kan göra klart det..
Humor-Mystikern
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2012-11-12 22:48
Ort: Skövde/Göteborg

Inlägg av Humor-Mystikern »

:lol:
Jag vill i sammanhanget passa på, apropå ankor, att nämna den charmiga lilla ankbyn (som omnämns i Aidne-boken i Ivanhoe-modulen på sidan 16) i Ekenfara i Kardien, för den som vill bita i något lite mindre projekt. Där sägs det bo "30 stycken vita ankor som bedriver jordbruk och handel och tio stycken bruna som har hyrts in för att försvara byn". Byn förtjänar avgjort en plats i historieböckerna, enligt mig.

Det är narren i mig som ser stora möjligheter till komiska förvecklingar med en arrogant adel i Kardien, som ständigt lägger på större skattebördor kryddat med en illa dold diskriminering av de stackars plattfotade, men oerhört charmiga dunbolstren.

Tänk er när "fogden" eller motsvarande kommer och ska driva in skatten av den fagra ankmön Näbbula Fäfång, ankkrigaren Ägula Fjäder eller köpmannen och borgmästaren (tillika vita ankan) Fabela Gumpetofs, och "fogden" skickas på stads-/byporten doppad i tarv och fjädrar.

Jag kanske återkommer i ämnet. Möjligen hör det här hemma under Kardien
:D
"Det är motvind som får en Drake att flyga."
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

:D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Välkommen Humor-mystikerns och varsegod att presentera din vision :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Staden Sidon - den drömmande - i Felicien. Jag börjar se ett slut på det hela och Sidon ligger och blockar det hela, så jag skulle uppskatta om någon tog sig an uppgiften.

[edit] Vi behöver också personer som utökar vårt persongalleri.

Vidare behöver vi korrekturläsare till samma projekt, men det är något som vi kan ta senare. Jag tar gärna emot en namnlista på frivilliga som jag kan kontakta när det väl beger sig. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

ämnen?

Inlägg av Medicineman »

Är sidan på nedläggningsstadiumet eller är det kanske dags att uppdatera vilka ämnen som kan vara öppna för utveckling?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: ämnen?

Inlägg av Spelknepe »

Medicineman skrev:Är sidan på nedläggningsstadiumet eller är det kanske dags att uppdatera vilka ämnen som kan vara öppna för utveckling?
Absolut inte! Men det är för mycket jobb med att uppdatera så vi kör på en bekvämare variant istället. :)

Det är i stort sätt bara Caddo och Palinor som är färdiga, med Kardien, Zorakin och Felicien tätt bakom. I övrigt är det fritt fram att bidra eller sätta sig in i ett land, område, stad eller vad som helst!

Välkommen till forumet Medicineman! :)
Användarens profilbild
Medicineman
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 29
Blev medlem: 2013-05-06 04:46
Ort: Landskrona

Inlägg av Medicineman »

Låter fint, jag ska bara luska runt lite. Men jag lutar lite åt niferland som något att rota i.
Skriv svar