Sida 1 av 2

Postat: 2009-07-31 18:27
av birkebeineren
Jan Erik Söderman skrev:Hur som helst kommer det nog att tillkomma fler äventyrsplatser i omådet och lite mer tankar om barbarerna som bor däri ifrån min sida då jag alltså har en kampanj som använder Vita Tornet som utgångspunkt för tillfället.
Får jag då komma med ett önskemål Söderman?

Om det du skriver är tillpassat din egen kampanj är det inte säkert det går hem hos alla på forumet. Skriv därför gärna så att äventyrsplatsen kan stå för sig själv och inte inkluderar saker som inte är officiella på forumet. Exempel: Dina morilliska vampyrer har kanske inte gått hem hos alla så om dessa skulle dyka upp i en äventyrsplats i Snoarskogarna som annars skulle allmänt gillas vore det synd. Nytt material på forumet brukar oftare gå hem hos folk när det bygger vidare officiella källor och inte refererar och beror för mycket på helt nya saker.

Skriver detta enbart för att det skall bli lättare att inkorporera dina många ideer i utvecklingen av EA och inte för att vara negativ mot dina ideer. Hoppas du förstår hur jag menar även om jag är rädd att jag uttrycker mig allt för otydligt. :(

Postat: 2009-07-31 23:36
av Grisodlar'n
Man kan ju plita ner äventyrsplatser och äventyr som är väldigt löst hållna också, dvs ett äventyrsfrö som varje SL sedan kan utveckla precis som han/hon vill. Eller så kan man skriva allt med större detaljrikedom likt ett köpäventyr och ladda upp i form av en sexig pdf. :D

Postat: 2009-08-01 02:18
av Jan Erik Söderman
Birke: Mina Morilliska vampyrer hör helt och hållet hemma i Moril Dilaz med omnejd. Jag har inga som helst planer på att sprida dem över hela Ereb Altor. Jag tänkte mig att de skulle vara ungefär 10 st på hela Ereb. Jag har hittills skrivit om Demonriken i Samkarnas inre, Ransardiska vapenregler och mytologi, flottstrider, Moril Dilaz med omnejd, två äventyrsplatser i Snoarskogen och kommenterat och lagt till idéer på diverse andra trådar. Jag hoppas att jag har varierat mig så pass mycket att inte allting känns likadant.

Vad exakt är officiellt på detta forum förresten? Jag antar att PDF och Wiki är det? Jag vet inte exakt vad det är du tänker dig att jag skall utgå ifrån om jag inte skall utgå ifrån min egen fantasi? Att skriva saker så obeskrivna så att de saknar detaljer kallas av vissa för att bygga en toolbox. Personligen tycker jag mest att det känns ofärdigt och mindre användbart. Om någon skriver vad den vill så kan jag sedan ta ställning till vad den skrivit och välja att ändra som jag själv vill.

De molilliska vampyrerna omnämns i en tråd som "handlar om för att den heter vampyrer" och i en äventyrsserie som delvis "handlar om vampyrer". Vampyrerna står inte ens omnämnda i Magilretråden. Således känner jag mig nu aningen förolämpad av din attityd. Jag kanske missar något eftersom detta är i skriftlig form men det verkar mest som att du inte gillar det jag skriver i allmänhet av någon anledning vilket är tråkigt för jag gillar i allmänhet det du skriver när du skriver om kreativa saker.

Men, men. Åter till Snoarskogen. I denna planerar jag att basera saker på gamla gudar, skogsandar, kelter, pikter och indianer. Den är också så galet stor att om det fanns en stad med 100.000 invånare i ena änden skulle det inte ens behöva påverka de som bodde i andra änden av det. Nu hade jag mest tänkt mig att lägga in några små sagobaserade ställen som bygger på vildmark, isolerade enklaver och en hel del mytologiska platser. Sitter för tillfället och funderar på en bro under vilken trollen Baorgh och Elger bor, en källa vid vilken Najaden Salthaelin för evigt gråter över sina systrars död och hennes dotter som är hälften människa och som leder en barbarstam av rödhåriga krigare som kämpar för att hålla skogen fri från svartfolk och odöda i den gamla guden Lyongs namn.

Postat: 2009-08-01 09:07
av birkebeineren
Mäster Söderman

Äventyrsspels gamla moduler rörande Ereb Altor är officiella. I utgångspunkten försöker vi få med varje namn, företeelse och årtal. Ibland måste vissa saker modifieras beroende på uppenbara skrivfel och det att materialet gavs ut under en längre tidsrymd med följden att äldre moduler måste uppdateras för att passa med nya. Alla ändringar diskuteras dock först på forumet.

Nytt officiellt material är det vi kommer fram till på forumet. Hur vi gör det är att någon, efter diskussioner eller som nytt material, presenterar en så färdig text som möjligt för andra att tycka till om. Sen blir det till att känna av stämningen och efter vart rödmarkera texten innan den wikifieras.

Jag tycker att det ibland är svårt att avgöra om det du skriver är tänkt som förslag till detta projekts version av EA eller om du bara berättar om hur du utformat världen i egna kampanjer. Skillnaden mellan detta kan kanske synas obetydlig men ligger alltså i att om ett material skall bli del av vad vi utformar här måste någon skriva det som en färdig text vilket sällan någon annan än författaren kommer att göra. Det finns hundratals goda idéer runt om på forumet som allmänt gillas och kunnat flätas in …men som inte är det (än). Diskussioner, betraktelser och tyckanden är en nödvändighet för ett bra resultat på men om målet är färdigt material måste det fram i färdig text. Det blir så mycket enklare både för gamla och nya forumiter, både användare och läsare (tror jag), att då veta vad som Projekt Ereb Altor anser som officiellt material.

Varför tar jag då upp detta med just dig? För att du skriver mycket och har väldigt många goda idéer som jag tycker borde med i detta EA! :D

Sen hoppas jag det även kan vara till upplysning för även andra som eventuellt undrar hur det går till.

Postat: 2009-08-01 09:13
av birkebeineren
Skapat denna tråd utifrån vad som kom fram här i tråden för Kasenu & Övriga Snoarskogarna

Här kan allmäna diskusioner kring vad som är officiellt material enligt Projekt Ereb Altor tas upp.

Postat: 2009-08-01 16:06
av Jan Erik Söderman
Jag måste väl erkänna att jag blev lite mer förbannad än vad som behövdes. Har kanske mest att göra med att jag för tillfället kämpar lite med inspirationen som annars är en naturlig del av mitt liv. Då blir jag aningen stingslig när det händer saker som får mig att tappa den.

Sedan var det väl kanske det faktum att just de morilliska vampyrerna helt enkelt bara var vampyrer enligt gamla monsterboken som hade lärt sig harmonism och hade ett ursprung tillagt på detta. Att ta upp dem i en tråd om vampyrer kändes naturligt. Dom nämndes aldrig ens i Magilretråden mer än att personen Alkeric omnämndes som en kortvarig härskare av Moril Dilaz.

Väldigt lite saker som jag tillverkar här är direkt anpassade till mina kampanjer som jag spelleder. Det som är det är det som hamnar i äventyr. I allmänhet försöker jag väl för allt i världen ge saker min egen touch men förhoppningsvis är detta inte allt för stötande.

Om det bara vore mina spelare som jag gjorde saker för så skulle förmodligen mycket av humorn i materialet försvinna och tonen skulle bli betydligt mörkare.

Men som sagt. Överreagerade en aning. Förhoppningsvis händer det inte igen. Brukar inte ha problem med humöret.

Postat: 2009-08-01 20:05
av birkebeineren
Alla är vi väl tidvis på dårligt humör, inget konstigt med det. :)

Vampyrerna var endast ett exempel och inget jag speciellt ville dra fram. Kritisera känns heller inte som rätt ord utan jag är ute efter att skapa ordning och reda i hur material framställs för att bli "officiellt" (börjar tycka illa om det ordet). Känns inte som du skrivit något stötande, om något gillas så brukar folk säga det ...annars tyvärr ofta bara tyst.

OM helheten te Ereb Altor!

Postat: 2009-09-20 01:07
av jadelotuz
Har försökt att hitta en forumtråd där denna fråga är given, men inte riktigt hittat någon! Jag har för mig jag har läst något sådant i nån slags "omröstningstråd" ... men vilket som.

Det jag har som undring är hur mycket vi ska ändra? är inte själva grejen att "fylla ut och korrektera" missöden i spelet. Som det verkar nu verkar det mesta skrivas om!? men borde vi inte utgå från "grunden", dvs de "släpta" materialen ...

Altså jag trodde projektet utgick från grundmaterialen, men där tanken var att försöka förklara "de logiska luckorna"?! Det exemplet jag kan komma på är väll alver, som har fått en helt annan innebörd då de verkar ha blivit "generiska". jag har dock inte läst allt om alver här på forumet, men det verkar som om tex alver förlorat sina "personligheter" i form av Skogsalv, Gråttalv, Gråalv, Ljusalv osv ... vad jag menar är altså, "är det inte meningen att få att nytt material att sömlöst passa in med det gamla?" Därför borde väll de olika alverna finnas! Man kan dock kanske lösa det på ett sätt som verkar passa bägge. "människorna kallar dem skogsalver" osv.

Andra exempel är att ... om man beskriver en ras som Råttmän, och utökar deras närvaro i världen så är det inge problem om man bibehåller de saker som nämns om dem i världen ... osv.

som sagt, vet inte om detta är rätt tråd att diskutera detta i, men jag tar det här i brist på annat.

Det borde väll nånstans finnas tydliga "regler". Om att vi vill följa och Kanonisera det originaltexter som finns, men samtidigt modulera det till att få en fin sammanbindning. Dessutom tycker jag att helt "orealistiska" kopplingar som kanske finns i grundreglerna endå kan omskrivas på ett sätt så att det bibehåller grundtemat. Världen är full av underligheter.

Så om det existerar nånstans att Animister lär sig Nekromanti, så istället för att säga att det är orealistiskt och "sudda ut dem" från världen, så får man komma fram till en lösning (som är logiskt) till hur det har kommit sig. Som ett exempel. Jag kan inte på rak arm något sådant exempel, men nu förstår nog vad jag menar.

Postat: 2009-09-20 08:03
av birkebeineren
Denna tråd passar fint till frågorna.

Vi skapar inte ett EA 2.0 utan ett EA 1.1 och utgångspunkten är att inte ändra någonting utan att fylla i och binda samman.

Nyskapningar förekommer dock, stora som exempelvis att beskriva det från källorna närmast obeskrivna Palinor, mindre som exempelvis att kalla Hynsolges baroner för bovarer. På senare tid har möjligtvis diskussionerna i trådar som Magilre och Trakorien gett intryck av att vi skapar mycket nytt men det beror nog på att projektet varit otydlig i frågorna som du nu tar upp och att vi alla arbetar på olika sätt. Tolkningar, förtydliganden och sammanhang i storleksordningen mindre gillas dock. Det gamla Ereb Altor skall inte göras om utan vävas bättre samman.

Vissa ändringar, eller snarare kompromiss, har varit nödvändiga och framgår tydligt angående svartfolk och alver. MÅNGA olika åsikter har framkommit när diskussioner kring dessa blossat upp och vi har enats om vissa utgångspunkter så att det sen är möjligt för den enskilde att göra på sitt vis i egen kampanj. Svartfolken är med sina "raser" och släktskap en otydlig samlingsbeteckning öppen för glada tolkningar både av altorier och oss spelkonstruktörer. Alver avvänds alltid som namn på alver men det kan framgå i text att det rör sig om "Landoris skogslevande alver" eller "de månsilverbrytande alverna i grottorna under Cerbergen". Bara alver för den som vill det, skogsalver och grottalver för den som tycker så.
Hänvisar till respektive tråd för vidare diskusioner angående Svartfolk och Alver

Sen arbetas det ständigt med att skapa överensstämmighet i frågor som vapenteknoligisk nivå; feodalismen i olika länder och befolkningsmängd, och vissa ändringar i officiella källor kommer därav. Här arbetas det mycket genomtänkt och välbegrundat ner i minsta bordskniv, fattigbaron och obygdsboende enkeltsjäl.

Hoppas det var till viss upplysning! :)

Postat: 2009-09-20 16:28
av Bergdahl
Altså jag trodde projektet utgick från grundmaterialen, men där tanken var att försöka förklara "de logiska luckorna"?! Det exemplet jag kan komma på är väll alver, som har fått en helt annan innebörd då de verkar ha blivit "generiska". jag har dock inte läst allt om alver här på forumet, men det verkar som om tex alver förlorat sina "personligheter" i form av Skogsalv, Gråttalv, Gråalv, Ljusalv osv ... vad jag menar är altså, "är det inte meningen att få att nytt material att sömlöst passa in med det gamla?" Därför borde väll de olika alverna finnas! Man kan dock kanske lösa det på ett sätt som verkar passa bägge. "människorna kallar dem skogsalver" osv.
Bara ett litet förtydligande, de olika alverna är inte borta men istället för att vara olika raser var konsensus att göra dem till "kulturer". Således finns det fortfarande "skogsalver", "gråalver" osv. men just benämningen på dem snarare kanske är just som du skriver människornas namn på dem... den del kallar alverna i Landori för skogsalver andra kallar dem landorialver, anda kallar dem bara alver osv. Om en spelledare vill ge de olika kulturerna olika tärningsvärden på sina grundegenskaper ser jag inget problem med det, speciellt med tanke på att vi inte går in på regler här.

Vidare, när det gäller vilket matrerial som är kanon, är det i huvudsak det som skrivit till Ereb och alltså inte material som inte är erebbundet som t.ex. alvermodulen. Alvermodulen införde en massa alver som inte nämnts i Ereb, samt tog bort blodsalverna osv. De alver som nämns i Erebaltor är väl vad jag kan dra mig till minnes skogs-, grå, grott- och blodsalver.

Förstår inte vad som är problemet med Råttmän, har vi tagit bort något som skrivit om dem?

Postat: 2009-09-20 21:29
av Snibben
Bergdahl skrev: De alver som nämns i Erebaltor är väl vad jag kan dra mig till minnes skogs-, grå, grott- och blodsalver.
Och Silveralver (Monster och Män i Ereb Altor)

Postat: 2009-09-20 23:15
av Bergdahl
Ja, silveralverna glömde jag. De är ju lite mer problematiska med tanke på deras fysiska förutsättningar. Men det borde inte vara några problem. Man kan ju nämna i texten att det ryktas/talas om en stam alver som av gudarna belönades med vingar och att dessa lever högt ovan molnen på en flygande ö.

Om nu en spelledare vill ha med silveralverna låter han bara ön (Caranor?) ha vägarna förbi. Om spelledaren är av den åsikten att silveralverna är dömesiga låter han/hon dem just vara ett rykte eller låter dembefinna sig på andra sidan Altor och där förbli... men nu tror jag att det är bättre att fortsätta detta på alver om någon vill kommentera.

Postat: 2009-09-21 19:48
av gtjorgo
Bergdahl skrev:Ja, silveralverna glömde jag. De är ju lite mer problematiska med tanke på deras fysiska förutsättningar. Men det borde inte vara några problem. Man kan ju nämna i texten att det ryktas/talas om en stam alver som av gudarna belönades med vingar och att dessa lever högt ovan molnen på en flygande ö.

Om nu en spelledare vill ha med silveralverna låter han bara ön (Caranor?) ha vägarna förbi. Om spelledaren är av den åsikten att silveralverna är dömesiga låter han/hon dem just vara ett rykte eller låter dembefinna sig på andra sidan Altor och där förbli... men nu tror jag att det är bättre att fortsätta detta på alver om någon vill kommentera.
bifall. Spelledarna kan själva välja här. Vi kan bara nämna dem som legender och därmed låta saken vara?

Postat: 2009-09-21 19:57
av Snibben
gtjorgo skrev:
Bergdahl skrev:Ja, silveralverna glömde jag. De är ju lite mer problematiska med tanke på deras fysiska förutsättningar. Men det borde inte vara några problem. Man kan ju nämna i texten att det ryktas/talas om en stam alver som av gudarna belönades med vingar och att dessa lever högt ovan molnen på en flygande ö.

Om nu en spelledare vill ha med silveralverna låter han bara ön (Caranor?) ha vägarna förbi. Om spelledaren är av den åsikten att silveralverna är dömesiga låter han/hon dem just vara ett rykte eller låter dembefinna sig på andra sidan Altor och där förbli... men nu tror jag att det är bättre att fortsätta detta på alver om någon vill kommentera.
bifall. Spelledarna kan själva välja här. Vi kan bara nämna dem som legender och därmed låta saken vara?
Jag håller inte med. Jag tycker att om någon vill ta upp silveralver, Caranor och lufthavet kan han få göra det.
Sedan kan varje SL besluta om de finns i dennes EA.
Att bara utesluta dem sådär tycker jag verkar ovisst då kan man lika bra säga så om alla udda och sällsynta raser - att de nämns bara i legender.
Och för det fjärde så finns de i det officella matrialet.

Postat: 2009-09-21 20:47
av Baldyr
Som jag tolkar projektets alvkoncept så får silverlalverna inte riktigt plats i den definitionen. Alltså är silveralverna någonting delvis annat. De må till och med vara besläktade med alver (båda folken är skapade av Moder Jord) men de ryms inte inom begreppet "alver". Man kanske kan ge dem ett "riktigt namn" på tevatenu och låta människorna kalla dem "silveralver".

Oavsett så har Snibben rätt i att det rör sig om officiellt material. Oavsett vad man nu tycker om silveralver i sig. Fast vill ingen beskriva dem så finns ju så att säga inte problemet, men om någon till äventyrs skulle vilja göra det så tycker jag inte att det håller att säga silveralverna inte finns. För det gör de ju, det kommer vi inte ifrån. (Beskrevs inte de i Monster och män i Ereb Altor, till och med?)

Min åsikt.

/Baldyr