Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

hmmm...trist med jobbet där, men Grattis Ghazam!
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Det bara tog stopp för mig. Hade ganska bra driv ett tag både i besökandet, inläggsmässigt och framförallt i utformandet av Erebos.. men så tog det stopp, shit happens. Inspirationen tog slut i takt med att erbetsdagarna förlängdes till hemkomst runt 20 varje dag.

Inväntar att det kommer en sån där vind till då suget kommer att skriva men är rädd för att det lär dröja till det blåst över på jobbet. Såhär i lågkonjunkturer finns det enormt mycket att ta tag i som verksamhets(ut/av)vecklare.

Har faktiskt lite dåligt samvete varje gång jag går in på forumet nu..
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Har faktiskt lite dåligt samvete varje gång jag går in på forumet nu..
Ska du säga... det var jag som drog igång allt! ;)

Just nu är jag inte intresserad av Ereb. Jag har massa andra saker som jag är intresserad av. Efter en tid så kommer jag troligtvis bli intresserad igen, och då kommer jag tillbaka hit och fortsätta i min egen lilla takt, oavsett om jag är ensam eller inte.

Vi har redan vunnit, rott båten i land några gånger och visat för oss själva att vi är grymma och redan har skapat mer än vad äventyrsspel har gjort. Och det är minsann inte dåligt! :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Inlägg av Rickard »

Tistalion skrev:Ser inte ut att vara någon större aktivitet så jag tänkte bara kolla hur många som är aktiva nu för tiden!
Jag kommer hit 3-4 gånger i veckan, men skriver sällan då många av diskussionerna ligger över mitt huvud (på grund av en annan världsdesignfilosofi). Jag svarar främst på regeldiskussionerna istället och skulle vilja skriva mer om magi, andar och dylikt men känner att diskussioner även där kan ske ovanför mitt huvud.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tråkigt att höra Spelis. Ser fram emot när de kreativa juicerna flödar igen och ditt intresse åter vänds hitåt. Du startade något mkt roligt och som bara befinner sig i sina småbarnsår. Du skulle inte kunna ge oss den nya Berendienkartan innan du tar sabbatstid? Och vem skall jag vända mig till nu när jag vill se något hända :wink: ? (jag vet redan svaret och de/ni är många som gör ett jäkla bra jobb, jag är avundsjuk)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Nämen sluta nu här! Jag ska inte LÄMNA detta projektet. Jag är här varje dag och kollar trådar, läser PM och kikar runt. Jag tycker fortfarande det är roligt att grejja med kartorna, känner bara att jag måste komma loss att göra det, och får jag se till så att det sker! ;)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Inlägg av Regil »

Rickard skrev:
Tistalion skrev:Ser inte ut att vara någon större aktivitet så jag tänkte bara kolla hur många som är aktiva nu för tiden!
Jag kommer hit 3-4 gånger i veckan, men skriver sällan då många av diskussionerna ligger över mitt huvud (på grund av en annan världsdesignfilosofi). Jag svarar främst på regeldiskussionerna istället och skulle vilja skriva mer om magi, andar och dylikt men känner att diskussioner även där kan ske ovanför mitt huvud.
Vilken är den filosofin? Hur ser Rickards världsdesign ut?
Frågar bara för att det är kul att diskutera, jag känner mig nöjd med det sätt som jag jobbar på just nu.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Inlägg av Rickard »

Regil skrev:
Rickard skrev:
Tistalion skrev:Ser inte ut att vara någon större aktivitet så jag tänkte bara kolla hur många som är aktiva nu för tiden!
Jag kommer hit 3-4 gånger i veckan, men skriver sällan då många av diskussionerna ligger över mitt huvud (på grund av en annan världsdesignfilosofi). Jag svarar främst på regeldiskussionerna istället och skulle vilja skriva mer om magi, andar och dylikt men känner att diskussioner även där kan ske ovanför mitt huvud.
Vilken är den filosofin? Hur ser Rickards världsdesign ut?
Frågar bara för att det är kul att diskutera, jag känner mig nöjd med det sätt som jag jobbar på just nu.
Just nu är det väldigt detaljrikt. Jag är mer för att beskriva en värld i formen av händelser och företeelser som man kan bygga scenarion kring. Det var vissa detaljer i Caddo-modulen som jag gillade men det var mest färg (typ alla djur och så) medan andra detaljer kände jag att jag aldrig skulle känna att jag fick nytta av (språket eller upprabbling av olika religiösa personer).

Jag brukar vilja prioritera stämning och äventyrsfrön över sakfakta, där det senare är en klar trend som är på detta forum. Helt lungt för min del, eftersom smaken är som baken. Nu tycker jag inte att min åsikt är så viktig i detta sammanhang, eftersom Ereb Altor är skrivet på ett sådant detaljistiskt sätt och det vore dumt att avvika från det om man vill tilltala andra som gillar Ereb Altor.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Inlägg av Regil »

Rickard skrev:Just nu är det väldigt detaljrikt. Jag är mer för att beskriva en värld i formen av händelser och företeelser som man kan bygga scenarion kring. Det var vissa detaljer i Caddo-modulen som jag gillade men det var mest färg (typ alla djur och så) medan andra detaljer kände jag att jag aldrig skulle känna att jag fick nytta av (språket eller upprabbling av olika religiösa personer).

Jag brukar vilja prioritera stämning och äventyrsfrön över sakfakta, där det senare är en klar trend som är på detta forum. Helt lungt för min del, eftersom smaken är som baken. Nu tycker jag inte att min åsikt är så viktig i detta sammanhang, eftersom Ereb Altor är skrivet på ett sådant detaljistiskt sätt och det vore dumt att avvika från det om man vill tilltala andra som gillar Ereb Altor.
Ja, nog är det detaljrikt... och mer skall det bli :D
Jag gillar att försöka skapa en sammanhängande värld där man kan skapa en rollperson och leva sig in i förutsättningarna för dennes liv och tankesätt. jag tycker att det hjälper om man då skapar en detaljistisk värld. Att låta rp leva efter andra värderingar och normer än spelarna, utan att de för de den sakens skull saknar moral är ett av mina huvudmål.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Inlägg av Brior »

Regil skrev:
Rickard skrev:Just nu är det väldigt detaljrikt. Jag är mer för att beskriva en värld i formen av händelser och företeelser som man kan bygga scenarion kring. Det var vissa detaljer i Caddo-modulen som jag gillade men det var mest färg (typ alla djur och så) medan andra detaljer kände jag att jag aldrig skulle känna att jag fick nytta av (språket eller upprabbling av olika religiösa personer).

Jag brukar vilja prioritera stämning och äventyrsfrön över sakfakta, där det senare är en klar trend som är på detta forum. Helt lungt för min del, eftersom smaken är som baken. Nu tycker jag inte att min åsikt är så viktig i detta sammanhang, eftersom Ereb Altor är skrivet på ett sådant detaljistiskt sätt och det vore dumt att avvika från det om man vill tilltala andra som gillar Ereb Altor.
Ja, nog är det detaljrikt... och mer skall det bli :D
Jag gillar att försöka skapa en sammanhängande värld där man kan skapa en rollperson och leva sig in i förutsättningarna för dennes liv och tankesätt. jag tycker att det hjälper om man då skapar en detaljistisk värld. Att låta rp leva efter andra värderingar och normer än spelarna, utan att de för de den sakens skull saknar moral är ett av mina huvudmål.
Det här är en intressant diskussion: var man lägger fokus i världsbyggande. Precis som Rickard så menar jag att inget är rätt eller fel utan mer en smaksak och läggningsfråga. Rickard gillar händelser och företeelser, Regil och andra gillar detaljer. Själv intresserar jag mig mest för sammanhang i betydelsen drivkrafter hos och konflikter mellan individer och grupper. Får man väl dessa klart för sig så ramlar intrigerna ut av sig själva och sedan kommer detaljerna nästan automatiskt. Börjar jag däremot göra listor så tappar jag genast intresset. Min gissning är att en grupp med representanter från alla dessa olika skapartyper skulle göra det bästa jobbet tillsammans om de bara trivdes ihop och kunde respektera varandras arbetssätt. Fast det är väl så vi har det när det är som bäst på forum som det här?

Världen är underbar!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Inlägg av Regil »

Brior skrev: Det här är en intressant diskussion: var man lägger fokus i världsbyggande. Precis som Rickard så menar jag att inget är rätt eller fel utan mer en smaksak och läggningsfråga. Rickard gillar händelser och företeelser, Regil och andra gillar detaljer. Själv intresserar jag mig mest för sammanhang i betydelsen drivkrafter hos och konflikter mellan individer och grupper. Får man väl dessa klart för sig så ramlar intrigerna ut av sig själva och sedan kommer detaljerna nästan automatiskt. Börjar jag däremot göra listor så tappar jag genast intresset. Min gissning är att en grupp med representanter från alla dessa olika skapartyper skulle göra det bästa jobbet tillsammans om de bara trivdes ihop och kunde respektera varandras arbetssätt. Fast det är väl så vi har det när det är som bäst på forum som det här?

Världen är underbar!
Jag jobbar inte så mycket med att skapa intriger som att skapa förutsättningar för dem (hoppas jag). Jag försöker att inte ingående beskriva olika falangers, personers och organisationers mål och syften, det tycker jag är SL:s roll. De konflikter jag jobbar med (utom i äventyrsförslag) är mer på grundläggande nivå - faltrakiernas eventuella kamp mot echterna, ljusa handens kamp för en renare värld och kungamaktens kamp mot ljusa handens dogmatism, adelns ständiga småkrig, en uppseglande tronföljdsstrid, en ondoelak magiker i ett svart torn (moahahahah)... fast här tänker jag lyfta fram korruptionen hos hans anhängare och nyansera bilden av häxmästaren något. Direkta personbeskrivnngar och olika ätters agenda överlåter jag som sagt med varm hand åt den som spelleder... Jag tror att för stor detaljism här kan vara till lika stor skada som nytta.

En underbar värld?
Jag trodde att den var ynk och eländes elände! :wink:

Det jag dock tror om det här forumet är att detaljismen faktiskt regerar... Den typen av grundläggande stämningsbeskrivningar som rickard visar på ligger ju en bit ifrån min senaste artikel om echternas sexualmoral... (som dock går att utnyttja utmärkt väl till intriger! Tänk när de två älskande manliga rp avslöjas mitt i akten av en stalldräng som vänder på klacken och flyr... vad göra? Mutor? Våld? Flykt? Förneka allt och smutskasta stalldrängen? Vad har han att sätta upp mot en riddare? "Vi brottades bara, hö, hö... nudge, nudge."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Lever forumet eller är det bara semester lugn?

Inlägg av birkebeineren »

Ricard skrev:Jag brukar vilja prioritera stämning och äventyrsfrön över sakfakta, där det senare är en klar trend som är på detta forum. Helt lungt för min del, eftersom smaken är som baken. Nu tycker jag inte att min åsikt är så viktig i detta sammanhang, eftersom Ereb Altor är skrivet på ett sådant detaljistiskt sätt och det vore dumt att avvika från det om man vill tilltala andra som gillar Ereb Altor.
Brior skrev:Det här är en intressant diskussion: var man lägger fokus i världsbyggande. Precis som Rickard så menar jag att inget är rätt eller fel utan mer en smaksak och läggningsfråga. Rickard gillar händelser och företeelser, Regil och andra gillar detaljer. Själv intresserar jag mig mest för sammanhang i betydelsen drivkrafter hos och konflikter mellan individer och grupper. Får man väl dessa klart för sig så ramlar intrigerna ut av sig själva och sedan kommer detaljerna nästan automatiskt. Börjar jag däremot göra listor så tappar jag genast intresset. Min gissning är att en grupp med representanter från alla dessa olika skapartyper skulle göra det bästa jobbet tillsammans om de bara trivdes ihop och kunde respektera varandras arbetssätt. Fast det är väl så vi har det när det är som bäst på forum som det här?

Världen är underbar!
Tror också att en salig blanding ar det basta, och det sagt medveten om att jag sjalv latt snoar inne i detaljer och obskyra anekdoter (gillar anekdoter). :roll: Sammanhang och dynamik ar något Ereb Altor ar i behov av men det tycker jag att vi ar på mycket god vag att skapa med detta projekt - lapptacket EA med sina nackdelar ger faktisk goda mojligheter till att skapa just interessanta sammanhang. Tycker detaljerna ar viktiga, inte minst for stamningen, men utan matnytta och spelbarhet kommer de svårligen till sin ratt.

"Ja takk, begge deler!" - Citat: Ole Brum
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Skönt att höra att det var fler än jag som slagit av på takten. Tror förvisso att den snart hittar tillbaks till oss allihop i sinom tid.

"Den fjättrade gåsen" lägger ner sin hemsida, sitt postgiro samt att de inte lyckats få ihop mer material än till 2 nummer på mer än ett år, även där har slagits av på takten rejält. Anledningen är främst att de är ett så litet antal som är bundna till det projektet och de trycker och säljer tidningen utan vinst i princip (har forumat lite med dom senaste dagarna). Tanken var ju för dom att producera en tidning för Mutant och DoD men just på DoD-sidan hade de nästan ingenting i materialväg. Hade det inte varit skoj att se vad som kan göras gemensamt, kanske är det den nytändning som behövs.

Kanske är ute och snurrar nu men vi kan la diskutera det lite stillsamt =) So det skrevs ovan - det är ett ganska gediget material som skapats här
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Lindén skrev:Skönt att höra att det var fler än jag som slagit av på takten. Tror förvisso att den snart hittar tillbaks till oss allihop i sinom tid.

"Den fjättrade gåsen" lägger ner sin hemsida, sitt postgiro samt att de inte lyckats få ihop mer material än till 2 nummer på mer än ett år, även där har slagits av på takten rejält. Anledningen är främst att de är ett så litet antal som är bundna till det projektet och de trycker och säljer tidningen utan vinst i princip (har forumat lite med dom senaste dagarna). Tanken var ju för dom att producera en tidning för Mutant och DoD men just på DoD-sidan hade de nästan ingenting i materialväg. Hade det inte varit skoj att se vad som kan göras gemensamt, kanske är det den nytändning som behövs.

Kanske är ute och snurrar nu men vi kan la diskutera det lite stillsamt =) So det skrevs ovan - det är ett ganska gediget material som skapats här
Mycket tråkigt att höra!
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Lindén skrev:Skönt att höra att det var fler än jag som slagit av på takten. Tror förvisso att den snart hittar tillbaks till oss allihop i sinom tid.

"Den fjättrade gåsen" lägger ner sin hemsida, sitt postgiro samt att de inte lyckats få ihop mer material än till 2 nummer på mer än ett år, även där har slagits av på takten rejält. Anledningen är främst att de är ett så litet antal som är bundna till det projektet och de trycker och säljer tidningen utan vinst i princip (har forumat lite med dom senaste dagarna). Tanken var ju för dom att producera en tidning för Mutant och DoD men just på DoD-sidan hade de nästan ingenting i materialväg. Hade det inte varit skoj att se vad som kan göras gemensamt, kanske är det den nytändning som behövs.

Kanske är ute och snurrar nu men vi kan la diskutera det lite stillsamt =) So det skrevs ovan - det är ett ganska gediget material som skapats här
Var det ett förslag att publicera ErebAltor material i DFG?
Låter absolut tänkvärt i sådant fall!
Skriv svar