Gerdikk- arkipelagen

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Gerdikk- arkipelagen

Inlägg av Mackie »

Hej

Är arkipelagen upptagna? Tillhör det felicien? Skulle gärna vara ansvarig för ett örike som kan tänkas få en strategisk vikt vid eventuella krig och därför är intressant ur invasions synpunkt. Gärna lite inspiration från Åland under svenskfinska kriget med ryssland 1808.

Passar arkipelagen för det eller har ni något annat förslag?
Kanske öarna vid trollfjärden eller habulonöarna i ardibukten? Achene i kardien? Tillhör det Kardien boken?

Hej hopp
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Gerdikk- arkipelagen

Inlägg av Regil »

Mackie skrev:Hej

Är arkipelagen upptagna? Tillhör det felicien? Skulle gärna vara ansvarig för ett örike som kan tänkas få en strategisk vikt vid eventuella krig och därför är intressant ur invasions synpunkt. Gärna lite inspiration från Åland under svenskfinska kriget med ryssland 1808.

Passar arkipelagen för det eller har ni något annat förslag?
Kanske öarna vid trollfjärden eller habulonöarna i ardibukten? Achene i kardien? Tillhör det Kardien boken?

Hej hopp
Achene tillhör Kardien. Det är fn tomt då det synes som om gråalverna har lämnat platsen. Diskussioner om vad som finns här sker med fördel i Kardien tråden... :wink:
Until further notice så bebos området av fattiga faltrakiska fiskare, men jag har en plan att någon dag ta upp området till diskussion och se om det går att spetsa till det. Dock är något separat kungarike är nog inte aktuellt..
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

då återstår Gerdikk arkipelagen och öarna vid trollfjärden eller habulonöarna i ardibukten som intressanta för mig. Är nån av dessa lediga?
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Öarna vid Trollfjärden (det är Cereval va?) dom kan du hugga direkt. Jag har ingen nytta av dom. Läsa igenom det som finns om Cereval bara och se om det står något om just dom öarna. Kan tänka mig att öarna får påhälsningar av Havstrollen då och då men annars vet jag inte.

Kör på om du vill. :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Gerdikk ser ju ut att kunna va ett riktigt bra tillhåll för divese pirater
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Välkommen till forumet Mackie! :)

Gerdikk-Arkipelagen tillhör mycket riktigt Felicien och bör nog skrivas i samråd med Felicien själv.

Ganska nyligen så har Patrik Höij tagit ön Kasyr under sina armar - En liten ö (ö-grupp) som motsvarar dina önskemål.

Annars har vi en ögrupp i nordvästra Efaro som jag skulle kunna se som en strategisk punkt i kopparhavet. Om inte annat mellan Ereb och Soluna.

Vad exakt har du tänkt dig? Beskriva enskilda öar i sin lätthet eller en full-frontal djupdykning med kultur, dialekter, arkitektur, flora, fauna, folkslag, relgion, etc? Dela gärna med dig lite mer om dina tankar så kanske vi kan hitta en riktigt bra plats för just dig! :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Precis, kom med några av dina ideer här först Mackie så hittar vi en plats de passar in sen! :)
Finns annars någon ö mellan Bactulge och Monturerna ute i Västerhavet som inget vet något om...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Precis, kom med några av dina ideer här först Mackie så hittar vi en plats de passar in sen! :)
Finns annars någon ö mellan Bactulge och Monturerna ute i Västerhavet som inget vet något om...
Just det, den mystiska ön, om inte Spelis tog bort den? Kartan var grov så kan lika gärna vara en övärld som en enda ö.
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Tanken är att öriket ska vara en lydstat under ett av länderna men vara av ett stort strategiskt värde. DEn får gärna ligga nära ett fastland så att man på vintern kan marschera över isen, men det är inte nödvändigt. Öarna hålls samman av olika prominenta personer på öarna. Kan vara magiker, byäldste, präst skollärare mm.. Helt enkelt någon med pondus, status och vilja att vara en ledare i allvarliga situationer.

Ögruppen ska ha en väldigt stark sammanhållning och mycket jävlaranamma. De är inte krigare men inga som lägger sig platt för en ockupationsmakt. Om det prompt måste finnas pirater på varenda ö så kan det ju vara så att de vid missväxt tar till sig denna annorlunda näring emellanåt.

Samhället försörjer sig på fiske och jordbruk och varenda kotte kan segla, ro och simma.

Mera kommer senare..
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Tanken är att detaljerat beskriva allt som står i mallen för landbeskrivningen samt hur olika yrken uppfattar landet och kanske en fem äventyrsuppslag samt gärna ett komplett äventyr som en början på en kampanj. Men så vet man ju hur det brukar bli :) Nu ska jag läsa lite i Ereb altor boken. På återseende
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Angående ö-gruppen i erfaro så kan det absolut funka, men det blir nog att man skriver lite även om erfaros större landmassa. Det kan helt enkelt vara så att en av de åtta stammarna håller till på öarna och de håller styvnackat motstånd mot allt vad slavhandel heter. De är oerhört stolta, tillochmed stoltare än fastlandets stammar. De ger hellre sina liv än blir tagna som slavar. Det finns ingen skam i att möta döden som en fri man (eller kvinna.)

Pågrund av detta har de svårt att föra handel med de andra stammarna då misstron är stor från båda håll. Detta har de löst genom att grunda en stad som uteslutande kommit till för att sköta handeln med Felicien, Erebos, Berendien, Hynsolge, Krun mm.

De har stor vana av sjöfart och är den stam som har bäst kännedom om havet, vindarna och navigationskonsten. De plundrar ibland slavskeppen och låter slavarna leva bland dom som trälar. Trälars barn är dock fria och trälarna har det ibland bättre än de fria bönderna eftersom deras herre måste försörja dom. Trälarna blir väl behandlade av alla men de får ingen röst vid byråd mm.

Den ljusa vägen är på väg in i ögruppen pga de goda handelsförbindelserna som öppnat upp för missionärer. Den gamla tron på Guden i djupet är dock fortfarande starkast och även de som gått över till Den ljusa vägen håller traditioner och ritualer från deras gamla religion vid liv då den är så intimt förknippad med båtkulturen.
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

Guden i djupet

Religionen har starka drag av folktro och skrock och är inte lika formaliserad och nedtecknad som den ljusa vägen. Traditionen är nästan uteslutande muntlig och vid varje seglats berättas historier som knyter an till religionen. Berätterlserna är ofta sedelärande och går ut på att man ska visa respekt för havet och dess nyckfulla natur. Även de varelser som lever här ska man respektera och i vissa fall frukta.
Havsvarelser som vattendrakar, sirener, sjöjungfrur och jättebläckfiskar förekommer ofta.

Vad är Guden i djupet? Är det en yngre gud eller ett hiskeligt vidunder som ibland kommer upp till ytan för att sprida skräck och ond bråd död? Eller finns det ingen fysisk förebild för guden. Är det bara skrock, folktro och påhitt? Här finns det äventyruppslag.
I stort sett alla deras båtar har en snidad gudafigur i fören som ska skänka gudens nåd över båten och dess besättning. Att bli av med denna ses som ett väldigt dåligt omen.

Jag ser gärna att deras båtar använder sig av råsegeltekniken. Lite tankar och funderingar. Vad tycker ni? Mitt fokus kommer alltså ligga på den stam som enligt mig håller till på ögruppen och inte fastlandet, men det kanske också kommer med av sig självt så att säga. Är det är okej? Jag kommer vara bortrest nu men i helgen kommer jag tillbaks. Hej hopp
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mackie: Dina idéer verkar vara toppen. De 8 stammarna tror jag redan är utplacerade i Efaro iofs. men inget hindrar ju att det rör sig om en del av den dermanska stammen (som bor på fastlandet vid ögruppen) som har en egenartad kultur. Eller så är det ett helt annat folk som bebor öarna. Ett alternativ är ju också att du beskriver hela Dermanien...
Mackie
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-03-11 23:26
Ort: Stockholm

Inlägg av Mackie »

*Ö riket kallas 'De fria öarna' på modersmålet
*Stammen kallas 'Den fria stammen på modersmålet'.

Jag har skrivit en massa och har en mängd ideer men måste nog läsa på lite mer om efaros, stammarna och Dermanien. Vart gör jag det. Jag har kollat lite i mina böcker men inte hittat nåt om dom. Tips mottages tacksamt.

Sen måste man ju fundera på hur bland annat Krilloan påverkar öriket.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Mackie skrev:*Ö riket kallas 'De fria öarna' på modersmålet
*Stammen kallas 'Den fria stammen på modersmålet'.

Jag har skrivit en massa och har en mängd ideer men måste nog läsa på lite mer om efaros, stammarna och Dermanien. Vart gör jag det. Jag har kollat lite i mina böcker men inte hittat nåt om dom. Tips mottages tacksamt.

Sen måste man ju fundera på hur bland annat Krilloan påverkar öriket.
Jag har inte hittat på någon efariska än, men skulle givetvis kunna göra det, så att öarna och stammen kan få sina namn.

Det finns inte mycket om Efaro i böckerna, vilket gör att du har rätt fria händer att bara hitta på referenser till det efariska moderlandet...
Det som finns handlar om dermanernas invasion av Felicien, samt att efarerna är uppdelade på 8 krigiska stammar. Solfarare från Ereb har också haft en del inflytande i Efaro. Jag har för mig att en del nypåhittade uppgifter finns i Efarotråden under Länder och Platser.
Skriv svar