Moduler

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ghazam skrev:
Adragoor skrev:
Ghazam skrev:Jag skriver gärna en text om 'comparative erebian litterature'... Alltså om erebisk litteraturhistoria. Förutom texten om Berendien då.
Glöm inte bort att leta upp alla "kända" författare i modulerna då...
Ett par dalkiska storheter dök upp i Cado-pdf:en dessutom. Du hittar dem under det dalkiska språket.
Nejdå! Caddo-modulen har jag redan kikat på och där står en del. Tipsa gärna om fler saker.

Vad bör ingå i en erebisk kanon? Några exempel från officiella källor (särskilt EA-boxen):

* Feliciernas diaspora-epos (EA-boxen)
* Gyllene Boken (EA-boxen, Caddo-modulen)
* Kvädet om Brand och Tallerin (EA-boxen)
* Ankornas bok (EA-boxen)
* Barbisk lyrik (finns det inte något sådant med i 'Barbia')?
* Vaggvisa från Lasemos (Trakorien)
* Alvisk litteratur (finns något i EA-boxen tror jag)

Fyll gärna på med mer!
Dalkernas nationalepos "Povego" som jag hittade på för ett tag sedan bör nog vara med...

Fler tips dyker nog upp när jag är hemma med mina böcker...

Man kan nog också helt enkelt hitta på ett antal joriska poeter o.dyl... Det borde ju finnas en del...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Här är ett litet bidrag som jag skrev ner för länge sedan, som kanske kan vara något att arbeta vidare på:

"...runt 720 f.O skrev Belletus sitt mästervärk Järnkriget, om hjälten Galerus äventyr under kriget med dvärgarna."

Taget från ett av mina tidigaste inlägg här på forumet för nästan ett år sedan. (och inte mycket har hänt med Krun sedan dess...). :oops:

* Järnkriget (kanske bör översättas till kejserlig jori). Ett epos över hjälten Galerus äventyr/bravader under (järn)kriget mellan Krun och grynnerdvärgarna. Skrivet av den joriske/jorpagniske diktaren Belletuz runt 720 f.O.

Tänkte mig att det är Belletuz som myntar just namnet järnkriget för kriget mellan krunierna och dvärgarna genom sitt verk.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Det är med små 1-2 sidiga moduler tycker ja låter som en riktigt bra ide, får ju som sagt igång produktionen lite och skriver man in det i wiki så är det ju lätt att fylla på med mer när det passar.
Tycker nästan det är smidigare, delar upp artiklarna mer så istället för beskriva religonen i ett land under det landet så skriver man artikeln för sig eller under religonen. Är ju trots allt så wikin är uppbyggd?

Men kanske en ny forumdel är på sin plats "Moduler" för att diskutera lite smidigare om texten som ska finnas med? Står ju en hel massa om många ämnen i trådarna så det kan ju bli lite rörigt att hänga med o kommentera just det som ska så i Modulerna?

Ja kan iofs ha missuppfatta ideen lite, har hänt förr =\
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Alendor skrev:Det är med små 1-2 sidiga moduler tycker ja låter som en riktigt bra ide, får ju som sagt igång produktionen lite och skriver man in det i wiki så är det ju lätt att fylla på med mer när det passar.
Tycker nästan det är smidigare, delar upp artiklarna mer så istället för beskriva religonen i ett land under det landet så skriver man artikeln för sig eller under religonen. Är ju trots allt så wikin är uppbyggd?

Men kanske en ny forumdel är på sin plats "Moduler" för att diskutera lite smidigare om texten som ska finnas med? Står ju en hel massa om många ämnen i trådarna så det kan ju bli lite rörigt att hänga med o kommentera just det som ska så i Modulerna?

Ja kan iofs ha missuppfatta ideen lite, har hänt förr =\
Vi kan ha en kategori för "kampanjmodul" där vi temporärt publicerar allt som ska ingå i pdfen. Detta material kan ju tas bort när pdfen är färdig. När det gäller områden som inte har så mkt text på wikin, kan man ju alltid dubbelposta under resp. rubrik.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dessa 1-2 sidor om, låt säga ett land; skal vi utgå från en slags mall eller endast försöka få med "kärnan" av det?
Sen är också en fråga när det gäller områderna utan någon ansvarige; skal vi utgå endast från officiellt material och avvakta med nya ideer tills diskussionerna förts på forumet senare? :?

Förutom Nargur ger jag mig gärna på att sammanfatta annat, exempelvis Felicien och Monturerna.

Till Kampanj-modulen/pdfen kan jag sammanfatta den "Narguriska kulturen" och hur den artar sig i respektive land/område. Något liknande bör också göras med den "Joriska kulturen"...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

birkebeineren skrev:Dessa 1-2 sidor om, låt säga ett land; skal vi utgå från en slags mall eller endast försöka få med "kärnan" av det?
Sen är också en fråga när det gäller områderna utan någon ansvarige; skal vi utgå endast från officiellt material och avvakta med nya ideer tills diskussionerna förts på forumet senare? :?

Förutom Nargur ger jag mig gärna på att sammanfatta annat, exempelvis Felicien och Monturerna.

Till Kampanj-modulen/pdfen kan jag sammanfatta den "Narguriska kulturen" och hur den artar sig i respektive land/område. Något liknande bör också göras med den "Joriska kulturen"...
Det är en bra idé att ha allmänna artiklar om nargurisk resp. jorisk kultur.
När det gäller sammanfattningar tycker jag att vi kör på samma mall som för de längre texterna, fast kondenserat. De herrelösa områdena bör diskuteras lite. I de fall vi har kommit fram till något reedan på forumet kan vi ju ha med det...
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Bergdahl skrev:Här är ett litet bidrag som jag skrev ner för länge sedan, som kanske kan vara något att arbeta vidare på:

"...runt 720 f.O skrev Belletus sitt mästervärk Järnkriget, om hjälten Galerus äventyr under kriget med dvärgarna."

Taget från ett av mina tidigaste inlägg här på forumet för nästan ett år sedan. (och inte mycket har hänt med Krun sedan dess...). :oops:

* Järnkriget (kanske bör översättas till kejserlig jori). Ett epos över hjälten Galerus äventyr/bravader under (järn)kriget mellan Krun och grynnerdvärgarna. Skrivet av den joriske/jorpagniske diktaren Belletuz runt 720 f.O.

Tänkte mig att det är Belletuz som myntar just namnet järnkriget för kriget mellan krunierna och dvärgarna genom sitt verk.
Inspirerande! Hmm... kanske något i stil med;

"Lyssen nu jorer, så mäler jag eder
sången om hjälten, frälsaren, kämpen
förslagne Galerus, sonen till Ebras
fostrad av Tanes, högädlad konung."
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Trevligt Gazam!

Nu vet jag inte hur ingående du kommer att beskriva litteraturen, men jag ämnar inte beskriva den äldre delen av Kruns historia så du har ju rätt så fria händer att komponera ihop vad som faller dig in. :D Det som vi diskuterat här tidigare är väl att efter kriget blir tvungna att lämna ut ett antal ädlingar som gisslan till krunierna i Hyssix, ett avtal som fortfarande är gäller, men det ligger väl lite utanför litteraturprojektet kan jag tänka mig.

Hmm, kom att tänka på att Galerus nog borde stavas Galeruz om det ska stämma överens med Adragoors regler för kejserlig jori som finns på wikin.

Annars när det gäller feliciernas diaspora-epos har vi fört lite diskussioner om det tidigare, kanska kan vara värt att kolla upp som inspiration.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Efter Caddo

Inlägg av Andy »

Vilken är den nästa PDF:en som ska göras? Man är ju sugen på att se en massa snygga och välskrivna moduler nu. :wink:

Jag har en fråga till, kommer PDF:en om Vargmän att göras om för att matcha den otroligt snygga Caddo-artikeln? Vore snyggt men någon form av enhetlighet och Vargmanna texten är bra men jag tycker att Caddo-PDF:en har ensnyggare layout.

Tyvärr suger jag på att layout:a så jag kan inte hjälpa till, hur mycket jag än skulle vilja. :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Efter Caddo

Inlägg av Regil »

Andy skrev:Vilken är den nästa PDF:en som ska göras? Man är ju sugen på att se en massa snygga och välskrivna moduler nu. :wink:

Jag har en fråga till, kommer PDF:en om Vargmän att göras om för att matcha den otroligt snygga Caddo-artikeln? Vore snyggt men någon form av enhetlighet och Vargmanna texten är bra men jag tycker att Caddo-PDF:en har ensnyggare layout.

Tyvärr suger jag på att layout:a så jag kan inte hjälpa till, hur mycket jag än skulle vilja. :D
Det tror jag att ingen har svar på just nu, allt beror ju på vem som har tid och inspiration att avsluta sitt projekt.. Det som känns mest aktuellt är Lysande vägen, Kardien och sedan kanske Kampanj.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Efter Caddo

Inlägg av Adragoor »

Andy skrev:Vilken är den nästa PDF:en som ska göras? Man är ju sugen på att se en massa snygga och välskrivna moduler nu. :wink:

Jag har en fråga till, kommer PDF:en om Vargmän att göras om för att matcha den otroligt snygga Caddo-artikeln? Vore snyggt men någon form av enhetlighet och Vargmanna texten är bra men jag tycker att Caddo-PDF:en har ensnyggare layout.

Tyvärr suger jag på att layout:a så jag kan inte hjälpa till, hur mycket jag än skulle vilja. :D
Jag hörde någon viska om att en snyggare layout på vargmanspdfen är på gång så småningom...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det stämmer bra! Någon har skickat mig en brand-new vargman-bård!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

ojoj.. ser ja fram imot =)
Även lite utdrag eller färdiga pdf-er av dom 2sidiga Modulerna, speciellt Berendien och Hynsolge =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Inlägg av mikulur »

Öh!? Va!? Var det någon som nämde Hynsolge? Här vakna jag! :)

Jag har inte varit så aktiv och följt den här tråden (Kanske varit för nerböjd över de gammla dammiga Hynsolgiska verk jag grävde fram ur lyceét i Pendon) Men nu när jag satt mig in i den så ser ju även jag vilken fantastiskt bra idé detta är! Lite blåslampa under väl valda kroppsdelar kanske vi behöver lite till mans... Frågan är hurdant material man får på 1-2 sidor? Vad skall man ta med och vad skall man utelämna? Kanske är det som gör själva grejen. Man får ta godbitarna helt enkelt :D
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

mikulur skrev:Öh!? Va!? Var det någon som nämde Hynsolge? Här vakna jag! :)

Jag har inte varit så aktiv och följt den här tråden (Kanske varit för nerböjd över de gammla dammiga Hynsolgiska verk jag grävde fram ur lyceét i Pendon) Men nu när jag satt mig in i den så ser ju även jag vilken fantastiskt bra idé detta är! Lite blåslampa under väl valda kroppsdelar kanske vi behöver lite till mans... Frågan är hurdant material man får på 1-2 sidor? Vad skall man ta med och vad skall man utelämna? Kanske är det som gör själva grejen. Man får ta godbitarna helt enkelt :D
Ska väl inte va nå större utsvängningar. Tycker lite geografi, lite om folket och vad dom kanske tycker om grannarna? Just ingående på handel är väl bara intressant här om det är nå riktigt speciellt om just det landet.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar