Moduler

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Regil: Allt som hamnar i wikin passerar ju (i 99% av fallen) genom forumet först... eller?
Då är vi överens :)
Jag tyckte att det lät som om du ville att vi skulle lägga upp texterna direkt på wikin, utan att passera forumet.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev:Jag tror att författandet av kortare texter kan hjälpa på inspirationen i många fall. Skriver man en kortare sammanfattning blir det ju också lite av en ram att bygga vidare på sen... Kampanjmodulen är en mycket bra idé...

Jag föreslår att:
-1-2 sidor skrivs om varje land i Ereb
-Ett historieavsnitt i berättande text produceras på minst 5-6 sidor.
-Någon sida eller så skrivs om varje religion
-1-2 sidor om varje folkslag.
-Kortare avsnitt om klimat, geografi, handel, kosmologi osv. skrivs.
-Övriga texter som folk vill ha med. Psipos metafysik t.ex. Själv kommer jag nog isf. att spotta ur mig språkbeskrivningar som är något mer detaljerade än originalet.
-Alla illustrerande människor sätter igång med att producera allmänna Erebbilder...
Jag kan skriva: Ekonomi, Handel och givetvis en 1-2 sidors Kardien sammanfattning.

För övrigt: med folkslag menas alver, dvärgar, människor, ankor, svartfolk etc?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Det här är faktiskt en riktigt lysande idé! Kort sammanfattning av olika saker är precis vad som behövs. På så sätt kan man börja använda hela det nya Ereb utan att vänta på att en massa moduler ska färdigställas.

Jag kan lätt klämma ur mig 1-2 sidor om alver, 1-2 sidor om älvfolk och 1-2 sidor om multiversums beskaffenhet. Hell, jag kan ta Trakorien med!

Faktum är att det skulle göra ett forsatt arbete enklare då alla lätt kan sätta sig in i koncept och tankar utan att man behöver brotta ner allt på detaljnivå. Inget fel i det, men det blir lätt overskådligt om man inte är insatt i ett område.

Det här innebär väl att vi bör spika lite saker om områden som inte har någon ansvarig? Det kan bli intressant. :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Och dessa 1-2 sidorna kan ju sedan fylla ut wikin under tiden mer detaljerade beskrivningar värks fram!? Gäller naturligtvis för de områden som ännu väntar tomma i wikin.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Demografi (allr kanske Folkmängd är en bättre titel) är väl en annan rubrik som bör fyllas ut. Jag är lite intresserad av att veta hur utveckligen har sett ut under de senaste 600 åren...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Det här blir bara bättre och bättre. Sätter vi igång så fort som möjligt kan vi nog lätt spotta ur oss en 100 sidor nu i vår... :D

En sak till, som saknades i mitt förslag ovan, är givetvis fler kartor. Av det mer schematiska slaget den här gången. Mindre kartor (i s/v?) som visar växtlighet, befolkningstäthet, topografi etc...
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:För övrigt: med folkslag menas alver, dvärgar, människor, ankor, svartfolk etc?
Jag tänkte mig att de ickemänskliga folkslagen får varsin sammanfattning. Sen kan man ju ha ett avsnitt för övriga folkslag också, där de ovanligare folken som t.ex. magir alla får varsin liten notis.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Adragoor: Jag kan nog spotta fram lite kartor...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Bra idé!

Jag fixar givetvis Mirel och vargmän. Kan också tänka mig nåt annat folkslag - minotaurer, svartblod, ankor el.dyl. om det behövs.

Hur är det förresten med "ansvarslösa" ämnen? Är det bara att hugga in med några franska streck t.ex. och sedan kör diskussionen igång?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

vije skrev:Bra idé!

Jag fixar givetvis Mirel och vargmän. Kan också tänka mig nåt annat folkslag - minotaurer, svartblod, ankor el.dyl. om det behövs.

Hur är det förresten med "ansvarslösa" ämnen? Är det bara att hugga in med några franska streck t.ex. och sedan kör diskussionen igång?
Klart att det bara är att hugga in...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Psipo skrev:Det här innebär väl att vi bör spika lite saker om områden som inte har någon ansvarig? Det kan bli intressant. :)
Mikael har lovat mig en rejäl batalj när vi skall göra upp om Jorpagna sedan. Längtar redan :wink:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:
Psipo skrev:Det här innebär väl att vi bör spika lite saker om områden som inte har någon ansvarig? Det kan bli intressant. :)
Mikael har lovat mig en rejäl batalj när vi skall göra upp om Jorpagna sedan. Längtar redan :wink:
Själv är jag redan beväpnad till tänderna i andlös förväntan på en dylik batalj... :twisted:
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Jag skriver gärna en text om 'comparative erebian litterature'... Alltså om erebisk litteraturhistoria. Förutom texten om Berendien då.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Ghazam skrev:Jag skriver gärna en text om 'comparative erebian litterature'... Alltså om erebisk litteraturhistoria. Förutom texten om Berendien då.
Glöm inte bort att leta upp alla "kända" författare i modulerna då...
Ett par dalkiska storheter dök upp i Cado-pdf:en dessutom. Du hittar dem under det dalkiska språket.
Ghazam
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 102
Blev medlem: 2007-03-02 15:17
Ort: Lund

Inlägg av Ghazam »

Adragoor skrev:
Ghazam skrev:Jag skriver gärna en text om 'comparative erebian litterature'... Alltså om erebisk litteraturhistoria. Förutom texten om Berendien då.
Glöm inte bort att leta upp alla "kända" författare i modulerna då...
Ett par dalkiska storheter dök upp i Cado-pdf:en dessutom. Du hittar dem under det dalkiska språket.
Nejdå! Caddo-modulen har jag redan kikat på och där står en del. Tipsa gärna om fler saker.

Vad bör ingå i en erebisk kanon? Några exempel från officiella källor (särskilt EA-boxen):

* Feliciernas diaspora-epos (EA-boxen)
* Gyllene Boken (EA-boxen, Caddo-modulen)
* Kvädet om Brand och Tallerin (EA-boxen)
* Ankornas bok (EA-boxen)
* Barbisk lyrik (finns det inte något sådant med i 'Barbia')?
* Vaggvisa från Lasemos (Trakorien)
* Alvisk litteratur (finns något i EA-boxen tror jag)

Fyll gärna på med mer!
Skriv svar