Moduler

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Moduler

Inlägg av Regil »

Moduler

Vi har nu lyckats få ihop vår första modul: Caddo (eller andra egentligen... men det känns väl ändå som den första :? )
Nu blickar jag framåt. Fler länder är på G: Kardien borde gå att ro iland, Palinor är väl i det närmaste klart, Zorakin är på god väg, Trakorien behöver bara scannas in :wink: osv. Det finns många länder att skriva om, jag tycker att vi kan nöja oss med lite mindre omfångsrika moduler om de flesta (Zorakin och Kardien kommer dock att närma sig Caddo i storlek...)

Men det finns mycket som faller utanför: jag har skrivit en text om bibliotek i Ereb, vi har en hel del övergripande historia som redan är färdig och det finns fler sådana småbitar. Sedan så kan det tänkas komma mera: jag tänker skriva om handel & ekonomi någon dag och det kan behövas andra typer av texter som knyter ihop Ereb och tydliggör sambanden. Vad jag förstås syftar till är att vi borde ha som mål att skriva en kampanjmodul! Här kan finnas korta översikter om samtliga erebs länder (max 1 A4 var), vackra kartor, historia och mängder av texter som sammanfattar övergripande ting som religioner, handel, ekonomi, vetenskap, mellanstatliga relationer, främmande kontineter och erebs kontakt med dessa. Vad tror ni? Drömmer jag bara mig bort, eller kan det vara möjligt?

För övrigt: om vi kan släppa några moduler om året så håller vi väl tempo med övriga speltillverkare på marknaden?
I år: Caddo, Palinor, Kardien, Lysande vägen
2009: Zorakin, Erebos, Berendien, Nargur, Jorduashur, EA kampanj, mfl... :D
2010: ...
Himlen är gränsen! :D :D :D
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Det här verkar mycket lovande. Jag ser fram emot nästa PDF oavsett vad den kommer att innehålla.

Ska bli skönt att kunna köra Femta konfluxen eller Ärans väg och endast basera äventyren på texter från denna hemsida (och inte använda orginalböckerna alls). :D
Cereval (ett land med troll och drakar)
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Moduler

Inlägg av Regil »

Regil skrev: Men det finns mycket som faller utanför: jag har skrivit en text om bibliotek i Ereb, vi har en hel del övergripande historia som redan är färdig och det finns fler sådana småbitar. Sedan så kan det tänkas komma mera: jag tänker skriva om handel & ekonomi någon dag och det kan behövas andra typer av texter som knyter ihop Ereb och tydliggör sambanden. Vad jag förstås syftar till är att vi borde ha som mål att skriva en kampanjmodul! Här kan finnas korta översikter om samtliga erebs länder (max 1 A4 var), vackra kartor, historia och mängder av texter som sammanfattar övergripande ting som religioner, handel, ekonomi, vetenskap, mellanstatliga relationer, främmande kontineter och erebs kontakt med dessa. Vad tror ni? Drömmer jag bara mig bort, eller kan det vara möjligt?
Om man bortesr från ett inte föraktligt mått av hybris så fanns det en fråga här som jag gärna vill ha svar på /diskutera.

Kan vi sätta upp som mål att tillverka en kampanj PDF? :shock:
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Re: Moduler

Inlägg av Adragoor »

Regil skrev:
Regil skrev: Men det finns mycket som faller utanför: jag har skrivit en text om bibliotek i Ereb, vi har en hel del övergripande historia som redan är färdig och det finns fler sådana småbitar. Sedan så kan det tänkas komma mera: jag tänker skriva om handel & ekonomi någon dag och det kan behövas andra typer av texter som knyter ihop Ereb och tydliggör sambanden. Vad jag förstås syftar till är att vi borde ha som mål att skriva en kampanjmodul! Här kan finnas korta översikter om samtliga erebs länder (max 1 A4 var), vackra kartor, historia och mängder av texter som sammanfattar övergripande ting som religioner, handel, ekonomi, vetenskap, mellanstatliga relationer, främmande kontineter och erebs kontakt med dessa. Vad tror ni? Drömmer jag bara mig bort, eller kan det vara möjligt?
Om man bortesr från ett inte föraktligt mått av hybris så fanns det en fråga här som jag gärna vill ha svar på /diskutera.

Kan vi sätta upp som mål att tillverka en kampanj PDF? :shock:
Jag röstar för ditt förslag.ö De flesta ansvariga skulle kunna skriva ihop kortare texter om sina områden vid det här laget... Tillsammans med kompletteringar av diverse slag blir det nog en pdf rätt snabbt...
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Re: Moduler

Inlägg av Regil »

Adragoor skrev: Jag röstar för ditt förslag.ö De flesta ansvariga skulle kunna skriva ihop kortare texter om sina områden vid det här laget... Tillsammans med kompletteringar av diverse slag blir det nog en pdf rätt snabbt...
Det går ju att lägga sig på olika nivåer. I sitt enklaste utförande blir det bara en sammanfattning som introducerar ErebAltor för den oinvigde, i ett mer ambitiöst utförande innehåller den allt originalet hade och mycket till!

Kanske börjar man med det första för att sedan knåpa ihop det andra...

Psipo lanserade iden att alla länder borde sammanfattas i tio meningar, det skulle ju kunna vara en mycket god start.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Regil: Precis det du tar upp har jag haft i tankarna, men har väl aldrig försökt göra praktik av det. Jag tycker det är en strålande idé att sträva efter en kampanjvärld...

Jag ska ta en titt på detta och försöka skapa lämpliga rubriker för en kampanjmodul, lite som vi har gjort med mallen för länderna.

Jag lägger sedan upp det, vi tycker till och justerar, och sen kommer det bli som ett stort jävla pussel där vi sakta lägger bitarna på plats, en efter en...

Känner att jag börjar komma tillbaka hit med ny energi och inspiration!

:lol:
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Regil: Precis det du tar upp har jag haft i tankarna, men har väl aldrig försökt göra praktik av det. Jag tycker det är en strålande idé att sträva efter en kampanjvärld...

Jag ska ta en titt på detta och försöka skapa lämpliga rubriker för en kampanjmodul, lite som vi har gjort med mallen för länderna.

Jag lägger sedan upp det, vi tycker till och justerar, och sen kommer det bli som ett stort jävla pussel där vi sakta lägger bitarna på plats, en efter en...

Känner att jag börjar komma tillbaka hit med ny energi och inspiration!

:lol:
Det går ju att ha en egen del på forumet, där vi publicerar sådant som skall in i modulen (detta blir så att säga en "andra" publicering många gånger). Folk får chansen att tycka till innan det går upp på wikin...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Regil: Mjaao... ha en forumdel för det är nog inte fel, men annars är väl nästan wikin "the place" att publicera saker och ting på?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Regil: Mjaao... ha en forumdel för det är nog inte fel, men annars är väl nästan wikin "the place" att publicera saker och ting på?
Håller med, wikin är väl rätt plats?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

jag vill gärna formulera en allmän text om Erebs metafysik, inspirerad av Eriks alster, och främst Den lilla metafysikern. Det skulle vara en bra introduktion till ett magikapitel eller religionskapitel. Eller passar en sådan text bättre in någon annanstans?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Både en Kampanj pdf och en liten teaser/introduktion, lämpligast förmodligen på wikin, låter mycket bra!
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1758
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Jag tror att författandet av kortare texter kan hjälpa på inspirationen i många fall. Skriver man en kortare sammanfattning blir det ju också lite av en ram att bygga vidare på sen... Kampanjmodulen är en mycket bra idé...

Jag föreslår att:
-1-2 sidor skrivs om varje land i Ereb
-Ett historieavsnitt i berättande text produceras på minst 5-6 sidor.
-Någon sida eller så skrivs om varje religion
-1-2 sidor om varje folkslag.
-Kortare avsnitt om klimat, geografi, handel, kosmologi osv. skrivs.
-Övriga texter som folk vill ha med. Psipos metafysik t.ex. Själv kommer jag nog isf. att spotta ur mig språkbeskrivningar som är något mer detaljerade än originalet.
-Alla illustrerande människor sätter igång med att producera allmänna Erebbilder...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Adragoor skrev:Jag föreslår att:
-1-2 sidor skrivs om varje land i Ereb
-Ett historieavsnitt i berättande text produceras på minst 5-6 sidor.
-Någon sida eller så skrivs om varje religion
-1-2 sidor om varje folkslag.
-Kortare avsnitt om klimat, geografi, handel, kosmologi osv. skrivs.
-Övriga texter som folk vill ha med. Psipos metafysik t.ex. Själv kommer jag nog isf. att spotta ur mig språkbeskrivningar som är något mer detaljerade än originalet.
-Alla illustrerande människor sätter igång med att producera allmänna Erebbilder...
Ser bra ut, jag skulle kunna sammanfatta Tideräkning & Kalendrar.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Spelknepe skrev:Regil: Mjaao... ha en forumdel för det är nog inte fel, men annars är väl nästan wikin "the place" att publicera saker och ting på?
Rent praktiskt så håller jag inte med. arbetsgången är som följer 8nu menar jag hur det går till på forumet idag): XY sitter hemma och skriver ihop en text, lämplig för wikin. XY lägger ut text i lämpligt del av forumet och markerar texten som mörkröd. Alla som vill kan komma med kommentarer. Texten ändras ev med hänsyn till kommentarer. Texten hamnar på wikin.

Jag tycker att det borde gälla alla texter. menar du att vi när vi skriver kampanjmaterial skall posta direkt i wikin? :?

saken är också att det är forumet som blir läst, inte wikin..
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Regil: Allt som hamnar i wikin passerar ju (i 99% av fallen) genom forumet först... eller?
Skriv svar