Svårfunnet och Lättmissat

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Svårfunnet och Lättmissat

Inlägg av Mikael »

Vad jag fann när jag förr om åren skrev om länder och varelser var hur lätt det var att missa vissa saker som fanns på udda ställen i källorna. Jag kommer därför som hjälp till andra notera när jag funnit något som borde komma med men som jag tror att den ämnesansvarige kan missa. Jag har redan börjat lite. Jag hoppas ni andra kan göra det samma för mig.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag har faktiskt en liten lista hemma som jag påbörjade för ett tag sedan med lite udda saker från olika källor som karaktiserar land och folk. Kan posta det när jag kommer hem.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Spelknepe skrev:Jag har faktiskt en liten lista hemma som jag påbörjade för ett tag sedan med lite udda saker från olika källor som karaktiserar land och folk. Kan posta det när jag kommer hem.
Jag måste erkänna att jag själv har sysslat med att sammanställa dylika listor... Tyvärr har jag inte kommit så långt eftersom arbetet kändes alldeles för omfattande. Egentligen är det väl mer eller mindre ett register till alla moduler och sinkaduser som behövs och sen kompletteras med bl.a. person/namnregister. Det är alltid någon källa man helt glömmer... Fast å andra sidan brukar alltid någon på forumet hitta källan så småningom...

Som sagt känns ett sådant arbete väl ambitiöst för en person, men är man flera kan man ta en text var och bli färdig på några timmar...

Någon som känner sig manad?

Om alla moduler hade OCR:ats hade det hela ju varit mycket lättare, men det antar jag att ingen har brytt sig om att göra...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi verkar vara några med "listor" av liknande slag. Mina är i huvudsak mentala stickord men då de tyvar saknar källor är de lite tja, osäkra att använda? :roll:

Att i denna tråd dock lista udda diversiteter låter bra!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter ju toppen! Har själv funderat på en lista med SLP och andra namn som nämns (sicket arbete det skulle vara!). Antingen kan väl ni med listorna slänga upp dem här (klart enklast) eller fördela informationen dit den hör hemma (jobbigare men bättre). Ser fram emot att läsa dem.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Handelsvaror & dylikt:
Från Caddo: Mkt goda Hantverk, kompasser och precisionsinstrument
Från Erebos: Solstenar, långull
Från Hynsolge: Jarmarundtravare (goda springare), silversmycken från Gråborg, Fotbeklädnader (mkt poppis i västra ereb)
Från Jorduahsur: Timmer
Från Klomellien: Hantverk, Ädelmetaller(södra bergstrakterna), Salt


Önskvärt på Felicien: Järn och Vapen
Önskvärt i Zorakin/Kardien: Feliciskt vin
Önskvärt i Hynsolge: Tyg, Metall


SLP:
Nufsétar (ca 200e.O) Alkemist och Skald från Erebos
Marius Storfot - Piratanka som härjar Caddo
Jehan ap Grifvil - Erebosier, Krighetsare (köpman?, politiker?)
Syr Fronc Drakhe - Storamiral, överståthållare över externa Felicien, Storgreve av Koalint, Riddare av Rammarnas ordern mm (Felicier)
Jissef- Storhertig av Berendien
Merab Ajakana -hädangången siare & filosof, författare till "Världaltets mysterium" Ursprung?
Ibram Shahalat -handels- och upptäcksresande, författare till "Codex Ereb Altoria" -Solunier
Bertomolia från Bry -Sprpklärd munk. Överättare av "Codex Ereb Altoria" (från solunska till jori) -Kardier
Laurentius av Botala -Munk Ursprung?
Blattus Kroknäsa - Caddisk magiker, bosatt i Ekeborg(Kardien)
Ganofryn Järneksstav - En av Erebs mäktigaste magiker, grundare av "akademin för elemenaristernas Skolning", Sägs ha lokaliserat det försvunna Densel, Drakmat...(mums sa Tallerin) Död 219.e.O
Krustiff - Mäktig magiker verksam i Kardientrakten under Jorpagnatiden.
Felimid - Mäktig magiker verksam i Kardientrakten under Jorpagnatiden.
Urbanos - Mäktig magiker verksam i Kardientrakten under Jorpagnatiden.
Palplala- Mäktig magiker verksam i Kardientrakten under Jorpagnatiden.
Garronda - Mäktig magiker verksam i Kardientrakten under Jorpagnatiden.
Riddar Volfram av Flammenhertz - Riddare inom Solriddarnas orden, verksam i Kardien.
Toke Bockasson - Kardisk skald. Författare till en populär version av "Brand och Tallerin sagan"
Konung Kledorik II -Kung av Kardien 219e.O
Vidina Ingaldiron -Elementarmagiker. (Klomellier) Författare av "Encyclopedia Erebia", En reseskildring som sägs ha inspererat "Brior Brådfot"


Övriga fakta:
*"de Tolv Lärde" i Entika (styr universitetet?)
*Anyakklostret "Cerpedus-Ib-Anyak" i Ansorvia (Hynsolge) anses som en utmärkt skola för ljus- och eldbaserad elementarmagi.
*"Akademin för Elementaristernas skolning" ligger i Ekeborg -Kardien
*Bjär eller Birra -Kardiskt öl(?)
*Den Vajande Gumpen -Värdshus i Ekeborg(Kardien)


Letat intressanta saker i EA spelarbikens första halva...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Några fakta från artikeln om symboler i Sinkadus 35:

En cirkel med genomgående vågrät linje används som igenkänningstecken bland kafrilermunkarna på Mereld.
Quinta Essentia, etern, var det femte elementet enligt golwyndatidens lärda män.
En sammanslutning i Arkhaz sysslar enbart med att utforska eterns hemligheter.
Vandringsstjärnan Durvals rörelse på himlen bildar grunden för det altorianska pentagrammet.
Ett oktogram bestående av två kvadrater är en symbol som sägs härstamma från Akrogal.
Gadirm Drakmästare ansåg att tiden var det åttonde elementet.
Ptelemos 435-527, var en krunsk filosof som tydligen begrundade ödet och tiden.
Symbolen för livsfröet har kommit till Ereb från Jih-Pun.
Magikern Rimbald stal en gång jarl Hakvins skattkista i Jorduashur och förgjorde sina förföljare genom att sänka dem i en frusen flod.
Perokytalar är en beryktad magiker som försörjer sig som kringvandrande andeutdrivare.
Skådaren är en halvgudom i den golwyndiska mytologin.
Kossel var en legendarisk ärkemagiker.
De s.k. kalenderrunstavarna förvaras numera i Entika
De vises sten står rest vid vägen mellan Smyrrha och Arkhaz.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Cereval
• Ticagräs – snabbväxande
• Nomader – Jackor och byxor har metall- och/eller hornförstärkning i konstfulla mönster. (Abs 3).

Erebos
• Urbefolkningsspåk – Massi

Felicien
• Språk – Kimzon – Felicier lär sällan ut Kimzon

Hynsolge
• Julsuian? (Se Parbagerna)

Kardien
• Losdriverna – Klädesplagg – Kaser. Detta plagg består av ett runt (Ø ca 3 meter) stycke tjockt, oftast mörkt, ylletyg med ett hål i mitten för huvudet och två öppningar framtill för händerna. Det bärs som en mantel och kan snöras ihop nedtill så att inte vinden blåser in under. Kaserns yttersida smörjs regelbundet in med ett tjockt lager fett så att den blir regnbeständig. Alla losdriver äger en egen kaser och de finaste är gjorda i tjock lammull och dekorerade med röda, gröna och gula mönster.

Klomellien
• Pärlor från Addiaska – ”Konsten att göra smycken och andra ting av pärlor, bl. a. små miniatyrfigurer, utskurna ur en pärla”

Ransard
• Merrlokh - Ett långt tygstycke som viras runt kroppen och sedan sätts ihop framtill med ett spänne. Den hänger ganska löst på väns¬ter sida av kroppen så att man i brist på annat kan använda det överflödiga tyget för att parera med i strid.
• Vapen – Seax – Ett mellanting mellan kort- och bredsvärd.
• Vapen – Glamorg – Två meter lång, fordrar väldig styrka för att kunna svingas.

Kaseni
Snidade käppar med en stämpeldyna i toppen vilket alla män får när de klarat sitt mandomsprov. Varje stam har sin egen stämpel och på alla stämplar inom en stam är någon liten detalj annorlunda för att man på så sätt skall kunna identifiera den. Stämplarna doppas i en helig färg som blandas av stammes shaman. Denna färg torkar inte förrän den träffar mänsklig hud, men sitter då fast i flera veckor så att alla skall kunna se vilken krigare som blev besegrad av den andre
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Berendien:
Sélden III är högt upsatt i det välkända och rika handelshuset Giondar i Entika.
Källa: Enhörningshornet s.49

Det finns blåsidenmesar i Berendien. Deras försvar är störtbombningar medelst avföring mot ögonen...och de är mycket träffsäkra.
Källa: Enhörningshornet s.48



PS Kan denna tråd knske klistras?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Kaseni
Snidade käppar med en stämpeldyna i toppen vilket alla män får när de klarat sitt mandomsprov. Varje stam har sin egen stämpel och på alla stämplar inom en stam är någon liten detalj annorlunda för att man på så sätt skall kunna identifiera den. Stämplarna doppas i en helig färg som blandas av stammes shaman. Denna färg torkar inte förrän den träffar mänsklig hud, men sitter då fast i flera veckor så att alla skall kunna se vilken krigare som blev besegrad av den andre
Har du någon källanvisning till dessa upplysningar?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Birke: Faktiskt inte. Har hittat det i ett samlat dokument om raser. Vet faktiskt inte om det är något officiellt eller inte. Så om du skriver om kaseni så är det ju fritt fram att använda.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Relve är ett dalkiskt personnamn (troligen manligt).

Relve från Caddo är en av medförfattarna till Liber Styganthropus som beskriver svartfolken...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Noggak: Trakoriskt destillat av mäsken från coffalikören, mycket exklusivt. (Aidne-modulen, s 21)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Stroberspindel
Parasit från södra Krun, utlöser epileptiska anfall hos sina offer for att sedan lägga ägg i deras näsor.

Stryparsporer
Jättegranmögel förekommande under fuktiga somrar i Kards dalgångar, orsakar astmaliknande kvävningar.

Fenixmyror
Explosiva myror från Samkarnas regnskogar.

Röd trädskorpion (Plogbagge)
Flockdjur från Samkarna som med nervgift förlamar sina offer och sedan efter att ha "snittat upp" äter deras indre organ.

Källa: Oraklets fyra ögon
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Bara! tycker denna tråd är både bra å dålig :)
Det är sant man missar ofta små referenser i andra material man kanske inte intresserat av ... eller förbisett osv. Skitbra. Men samtidigt ... käns den lite Anonym å i skymundan, å därför nog även kan göra det jobbigare att hitta specifika referenser! ... så ... egentligen kanske bättre å posta reletiva "mini detaljer" i relaterad tråd? ... fast vissa grejer har juh kanske inten "direkt" referens. ... aja vilket som ... jag har några fråger.
Symbolen för livsfröet har kommit till Ereb från Jih-Pun.
Intressant. Bara en fråga? Nån som vet vilken denna symbol är? Livsfröet? Innom vilken religion? Kultur? Nation? osv. å hur ser den ut?
Merab Ajakana -hädangången siare & filosof, författare till "Världaltets mysterium" Ursprung?
Vart kommer detta ifrån? Går det att implementera på Jih-pun måntro? Asså att det skulle vart nån Jihnes som hette Merab Ajakana? vilket årtal rör det sig om. om jag fick välja så skulle det vara länge sedan. Men sedan är frågan, hur gammal är "Världsaltets Mysterium", å vad är det för en Bok / Pergament / Manuskript?

Annan detalj som jag behöver råd med. i "Altors Baksida" står det ingenting direkt (eller lite iaf) om Jih-Pun, däremot om "Solnedgångens Öar". Som jag tolkar det så är detta det samma som Jih-Pun. Äre korrekt?
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Skriv svar