Trakorien

Här diskuterar vi arbetet, framgångar, bakslag, kakrecept och planering.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Hmmm

Vilka känns mest angelägna?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur angelägna följande förslag är vet jag inte (förutom det första kanske) men personligen skulle jag vilja se:

Brior Brådfot, kanske vid sip pulpet vid Stangvallers kllppa där han tecknade ned sin berättelse

En scen från gravplatserna i Cruri, gärna innan de vandöda vaknar

Nominatorn, utan tomtedräkt

En scen från träningsfälten på Bhannavil
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En skecker bör vara med, samt någon bild av en Tolguld.

De kargomitiska handelsmännen brior möter?
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Re: Trakorien

Inlägg av mikulur »

Först av allt. Ursäkta mitt långdragna frånfälle :oops: [skäms som en moskorisk trossgosse som trasslat in sig i draggarna] Har hittat lite mer tid och vågar smygande och trevande kika på forumtrådarna igen...

Kort fråga: Hur långt gånget är detta projekt? Och... (nu blev det ingen kort fråga!) Vad är tanken med det? (om någon i den löst sammanhållna ledningen vill utveckla).
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Jag svarar på dina frågor i omvänd följd:

Tanken är att se de gamla spelmodulerna som rör Trakorien och äventyren om Den femte konfluxen återutgivna. Detta kan endast ske genom att kopiera modulernas text men utesluta bilder och kartor. Erik Granström äger rättigheterna till de förra men inte de senare. Det är alltså ett jobb som måste göras manuelt med texten eftersom det inte finns några orginal som kan kopieras. EA-projektets engagemang i detta sträcker sig än så länge inte länger än att här på forumet efterlysa någon som vill göra jobbet med texten och att rita om kartorna med de gamla som förlagor. Möjlighet finns även för den som vill bidra med helt egna bilder och illustartioner.

Än så länge har ingen erbjudit sig att göra textarbetet men några kartritare och illustratörer har hittats.

Möjlighet finns alltså fortfarande för den som vill utföra en kulturgärning av stora mått! :D
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Re: Trakorien

Inlägg av mikulur »

Tack för klargörandet Birke!

Med återutgivet i den mening att det skall släppas som PDF för oss forumister? Eller finns det andra tankar med arbetet? Sneglar mot Brior och Fria Ligans alster och distribueringskanaler... :idea:

Dock utan att lova för mycket så besitter jag kommersiell OCR mjukvara. Hårdvara i form av både stationär skanner som i form av penna och mus. Jag innehar även äventyrsmodulerna i original i oklanderligt skick (nåja, Svavelvinter var inte mitt från början och konstruktionen på asken var kass!). Hur det förhåller sig med tid och ork för eventuellt engagemang är väl frågan för...

Låt mig få göra ett test på hur gott resultatet på skanning blir och hur mycket knåpande det blir med att redigera i stycken och marginaler etc. Känns det som upplägget och arbetet går i hyfsat tempo utan allt för stora problem (jo, jag är medveten om att det är ett riktigt hästjobb) så får jag lämna ett utlåtande sen om jag kan åta mig uppdraget?

Kulturgärningar kan man ju inte göra för många, särskilt inte när det gäller en sådan skatt som dessa produkter är!
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Brior »

Fria ligan har tidigare talat om detta men inte på ett tag och det ligger förmodligen inte så högt i prioritering. Om det drar igång kan jag tänka mig att de gärna är med på ett hörn.

Vad gäller pdf-ens status så kan jag tänka mig att man kunde släppa slutresultatet ganska fritt under någon lämplig CC-licens. Jag kan förstås bara tala för texten, men kanske borde det redan på förhand göras klart att allt (kartor och illustrationer) också måste släppas under samma licens så att det inte blir trassel senare. Nu minns jag inte de exakta licenstyperna, men ett minimikrav är väl att var och en av upphovsmännen anges som källa. Detta får vi diskutera vidare om det blir aktuellt.

Vad gäller OCR med editering så vore väl en möjlighet att någon, kanske Mikulur, utför själva scannandet till flera filer, men att andra sedan kan adoptera delar av materialet för efterarbete. Personligen lägger jag dock hellre mitt krut på att avsluta konfluxsviten och hoppas att ni kan se också det som en kulturgärning.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Mikulur: Gör gärna ett test på en del av texten, exempelvis från Trakorien-modulen, och skicka det till info@erebaltor.se så kan vi förmedla det vidare till Brior och eventuellt Fria ligan.

Jag hoppas på fler kulturgärningar! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Fafnir »

Tumme upp för kulturgärning! :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Re: Trakorien

Inlägg av mikulur »

Tumme upp för kulturgärning! :)
Jag är igång med arbetet. Provar lite olika metoder och verktyg för det. Halva Svavelvinter klar och ca. halva Briors Brådfots resa från "Trakorien". Kör de två metoderna parallellt för att som sagt var jämföra vilket arbetssätt som blir effektivast och enklast. Inskanning går förhållandevis smidigt men kräver en del efterarbete. Det som tar mycket tid är själva redigeringen sedan. En del tecken faller bort vid skanningen. Stycken och radbryt behöver editeras mm. Samt en hel del rena stavfel i framförallt "Svavelvinter". Gör den första delen själv sen får ni gärna se över och korrekturläsa.

Flutit en del vatten under broarna sen Erik skrev de här alstren märker man såklart när man jämför med det som är färskt men så himla roligt att återstifta bekantskapen med de här kära "gamla" klenoderna!

En tanke som väcks är att verken även skulle kunna modifieras till de nya reglerna till "Svavelvinter - rollspelet"! Och sen skulle man kunna....Stop, lugn, vänta, en sak i taget här nu va... :)

//mikulur
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Låter jättebra! :) Skicka gärna ett prov när du känner dig redo. Korrekturläsning och stavfel kan vi nog hjälpas åt med. Lämpligast att ta sig an modul när den är färdigscannad? Det finns även några smådetaljer i de olika modulerna som nu kan justeras. Bla en bit av texten som fallit bort i avsnittet om Kvicksilvergruvan i Svavelvinter och någonstans i Trakorien där der står Frimbole Olvi men skal vara Fontra Cilor. Dessa kan vi också samla när en modul är klar.

Det har funnits olika ansatser till att anpassa de gamla modulerna till de nya Svavelvinter-reglerna på Fria ligans forum och där går det säkert att engagera sig. Den här gången tänker vi oss dock att bara fokusera på att bara kopiera de gamla modulerna så som de engång skrevs.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Brior »

Mikulur: Du känner förmodligen till att alla modulerna redan finns inscannade i pdf-format? Vet inte om detta skulle kunna vara till någon hjälp.
Användarens profilbild
mikulur
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 64
Blev medlem: 2007-11-27 19:25
Ort: Degerfors

Re: Trakorien

Inlägg av mikulur »

@ Brior: Jo tack, jag insåg efter ett tag att jag nog inte skulle vilja sprätta upp ryggen på Oraklet och Trakorien böckerna och började fundera på alternativ. Insåg då också att det skulle gå att lösa med de pdf:er som cirkulerat.

Dock är kvaliteten lite ojämn mellan de olika böckerna så jag vet inte ännu om alla kommer att fungera för ett tillfredställande resultat. Har provat olika mjukvaror för ändamålet också och det kan finnas möjligheter att justera lite på källmaterialet innan teckenigenkänningen. Men självklart är det en snabbare procedur med det redan inskannade materialet hittills iaf, så din tanke var absolut god och jag tackar min lyckliga stjärna att jag insåg det så tidigt också. Så jag tackar och bockar för omtanken!

@ Birke: Låter bra med lite samarbete att gå igenom texterna. Jag skall meddela när jag är klar för det första utskicket!
"no challenge should be faced without a little charm and a lot of style"
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Vi har nu satt igång arbetet i mer ordnade former. Spelmodulerna kommer att scannas en efter en och genomgå en grundläggande editering. Sen korrekturläses de en första gång. Efter det länkas det till ett dokument för varje modul som sen blir grundlag för ytterligare korrektur och eventuella illustrationer.

Om någon vill bidra med korrekturläsning eller med illustrationer så anmäl intresse här på forumet. Även om ni vill jobba med slutgiltig layout.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Arbete med att bearbeta de gamla Trakorientexterna inför en återutgivning kommer i fortsättningen att pågå i regi av Fria Ligan: http://frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=13&t=1806

Alla är hjärtligt välkomna att hjälpa till också här! :)

...och värt att lägga till är att de gamla modulerna kommer utformas så nära orginalen som möjligt och endast kompletteras med Svavelvinter-stats i infällda rutor.
Skriv svar