Vargmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tack för infon Frostvarg!
Psipo skrev: Jag förreslår att du sätter en siffra själv, med viss hjälp av infon ovan, och så är det det som gäller. Kanske är 5000 trots allt ganska lågt? Säg 50 000? Eller 20 000? De stora slätterna och skoganrna i Centralereb kan hysa ganska många stammar.
Jag tycker vi slår till med ca 30 000 vargmän som intern arbetssiffra. Sen nämns ju givetvis inget om det i slutliga skrifter.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det låter mer vettigt. 1/20 är ruskigt mycket som sagt. Vad tror vi om vargmän på havet då? Kan man tänka sig att man stöter på en vargman i t ex Montagor.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tja, dom finns ju med bestämdhet på Majura. I begränsat antal och städslade av Trakorien då förvisso...
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Det låter mer vettigt. 1/20 är ruskigt mycket som sagt. Vad tror vi om vargmän på havet då? Kan man tänka sig att man stöter på en vargman i t ex Montagor.
En vargman är ju perfekt styrman på en piratskuta. De ska ju alltid vara exotiska och hårda som flinta. Vad är hårdare och mer exotiskt än en vargman?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Kanske skulle slänga in en sådan någonstans. Fasen så spännande. ;P
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Såhar tänkte jag mig att det slutliga upplägget för vargmän kunde se ut:

Vargmän
Under huvudtiteln står det lite allmänt om deras fysik, ursprung, vanlighet och i grovt var de finns.

Flocken
Om samhället, reviret, rangordning osv

Andeväsen
Om deras religion, skrivet i form av ett brev från trosfader Porfyrius Rättråådig som skickats till de vilda skogarna för att med Etins ord sprida ljuset och den rätta tron...

Seder och bruk
Lite allmänt om sådant som inte platsat tidigare... :roll:

Vargmän i andra kulturer
Typ “vargmannen som RP”. Hur ensamma individer kan tänkas bete sig utanför flocken, hur de hamnat där osv. Också om vargmanstrupper i mänsklig tjänst mm.

Totalt tror jag det blir kring 3 sidor, kanske lite på.
Jag tänker mig att en komprimerad version knappast behövs, utan de tre sidorna är allt.
Vad tros?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

vije skrev:Såhar tänkte jag mig att det slutliga upplägget för vargmän kunde se ut:

Vargmän
Under huvudtiteln står det lite allmänt om deras fysik, ursprung, vanlighet och i grovt var de finns.

Flocken
Om samhället, reviret, rangordning osv

Andeväsen
Om deras religion, skrivet i form av ett brev från trosfader Porfyrius Rättråådig som skickats till de vilda skogarna för att med Etins ord sprida ljuset och den rätta tron...

Seder och bruk
Lite allmänt om sådant som inte platsat tidigare... :roll:

Vargmän i andra kulturer
Typ “vargmannen som RP”. Hur ensamma individer kan tänkas bete sig utanför flocken, hur de hamnat där osv. Också om vargmanstrupper i mänsklig tjänst mm.

Totalt tror jag det blir kring 3 sidor, kanske lite på.
Jag tänker mig att en komprimerad version knappast behövs, utan de tre sidorna är allt.
Vad tros?
Det ser bra ut. Jag skulle dock vilja se en typisk vargby med. Även när det gäller alverna kommer det att bli relativt få sidor. Jag tänker mig runt 10-15 sidor, men kanske färre. Ganska snart når man en gräns där mer info bara är hämmande för läsaren. Antalet sidor är inte det viktiga, utan vad som står där. Kör på!

Ah, en grej till. Den mytiska historien vore intressant och den får gärna glida över i en sammanfattande historia om hur vargmännen har levt under historien.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Japp, håller med Psipo.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Psipo skrev: Det ser bra ut. Jag skulle dock vilja se en typisk vargby med. Även när det gäller alverna kommer det att bli relativt få sidor. Jag tänker mig runt 10-15 sidor, men kanske färre. Ganska snart når man en gräns där mer info bara är hämmande för läsaren. Antalet sidor är inte det viktiga, utan vad som står där. Kör på!

Ah, en grej till. Den mytiska historien vore intressant och den får gärna glida över i en sammanfattande historia om hur vargmännen har levt under historien.
Vargbyn/-lägret tänkte jag beskriva under rubriken flocken.

Vad menar du med mytisk historia? Jag hade tänkt bara konstatera att deras ursprung är okänt, men är det otillräckligt? Eller avsåg du typ mytologisk saga?
Men bra poäng med deras levnad under historien, skall foga in nåt om det. Kanske de har vandrat in från Akrogal någongång i urtiden, en övergiven och bortglömd högkultur under Orghins isar....
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Psipo skrev: den får gärna glida över i en sammanfattande historia om hur vargmännen har levt under historien.
Historien skrev:Ca år 4000 f.O. kom människor som levde nära alverna att lära sig om naturen från dessa. Människorna i Ereb var tvungna att ständigt försvara sig mot de krigiska svartfolken som dominerade den här tidsperioden.
Man kunde ju tänka sig att vargmännen varit mångfaldiga och dominerande tidigt i historien, ochvarförinte ha dem som svartfolken som en tidig fiende till mänskan.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

vije skrev:
Man kunde ju tänka sig att vargmännen varit mångfaldiga och dominerande tidigt i historien, ochvarförinte ha dem som svartfolken som en tidig fiende till mänskan.
Jag kan tänka mig varmännen som en tidig fiende till människan men jag har svårt att se att de ska ha varit mångfaldiga och dominerande. Som jag ser det är vargmännen fysiskt överlägsna människorna och de som håller tillbaka dem från att ta över helt är att det inte finns något större intresse av detta. De strävar helt enkelt inte efter att skapa några stormakter och lever i regel helst i mindre flockar. De gånger som samordnade styrkor vargmän slagit sig samman har de haft svårigheter att organisera ett ledarskap. Det andra som gör att de inte kan slå ut människorna är deras klart underutvecklade teknologi. Ska man som du nu föreslår se tillbaka flera tusen år så torde teknologin visserligen varit mer jämnbördig (då jag ser det som att vargmännen i stort sett stått stilla i utvecklingen) och om de skulle varit i övertal med intresse av att utplåna människorna så skulle detta inte varit något större problem.

Jag ser helst varmännen som en liten outsider som alltid funnits där och levt sitt eget liv, helst med så liten inblandning i övriga folk som möjligt. Deras tillvaro störs allt mer av människorna och de måste antingen försöka anpassa sig till detta eller dra sig än mer undan. Strider om områden är säkert oundvikligt många gånger och så länge vargmännen slåss på hemmaplan har de vissa fördelar, men stora fältslag och attacker mot fästningar eller större städer torde vara hopplösa. Jag kan därför se att skogar bebodda av större stammar med vargmän tvingas stå orörda av människorna, än så länge...
Senast redigerad av Didra den 2007-03-18 00:31, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Didra Lite som Vargen i Bamse. För övrigt en strålande förebild. :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Kunde inte hålla mig från att göra en till vargman. Nu schaman...

Bild
Senast redigerad av vije den 2007-03-19 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Riktigt snygg, mer sånna!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Tack. Här kommer en uppdatering av den gamla bilden. Nu med stickigare vapen.

(Eller är det bättre att ha länkar till bilder, är dehär tungrodda för forumet?)

Bild
Skriv svar