Satyr

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Jag tycker de ska införas under Älvfolk i Wiki'n.

Min tolkning har varit +7 Sty, +3 Smi, -2 Kar.

+5 på Kar och Kar baserade färdigheter under vissa situationer rörande motsatta könet.

Rejäl bonus på förflyttning. Om man ser till monsterboken så springer de snabbt som en häst i grundförflyttning.

Någon får korrigera mig om jag går in på regelsystem som jag inte får diskuttera här, men rasen torde kosta en 25-30 BP.

Jag ser Satyrer bland de älvfolk som inte åldras, finns det referenser som går emot det?

Hur är det med övriga älvfolk och ex förmåga att se bra i mörker (som alver)?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Satyr

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag skulle vilja slå ett nytt slag för satyrer som mörkare och farligare till sinnet och utseendet än övriga svartfolk. Satyriska orgier som nämnts tidigare är nog ingenting man egentligen vill uppleva, oavsett hur mycket vin och mat som serveras. Det är visserligen Pans Labyrint som har färgat av sig på mig, men jag uppfattar satyrer lite som t ex trädnymfer. De kan nog också vara lite läskiga. Där har v t ex filmen The Guardian (1990) som tjäna som lite inspiration.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Satyr

Inlägg av skaraborgarn »

Satyrer svartfolk? :shock:
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Satyr

Inlägg av Grisodlar'n »

Nej, inte svartfolk. Källorna räknar väl in dem som älvfolk, men de känns nästan mer som naturandar eller något liknande. Den här bockskäggige panflöjtsfestprissen känns lite för ofarlig, för mycket Narnia. Har du sett Pans Labyrint?

https://www.imdb.com/title/tt0457430/


Det är något läskigt över Pan/Satyren/Faunen i den där filmen:

Bild
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Satyr

Inlägg av skaraborgarn »

Alver eller älvor är ju inte goda i den verkliga mytologin heller alla gånger.

Onda är satyrerna inte. Men de har en satyrisk syn på världen och människor som kommer i kontakt med dem för räkna med det.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Satyr

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2019-05-29 15:59 Alver eller älvor är ju inte goda i den verkliga mytologin heller alla gånger.

Onda är satyrerna inte. Men de har en satyrisk syn på världen och människor som kommer i kontakt med dem för räkna med det.
Det stämmer nog ganska bra. Där är vi överens. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Satyr

Inlägg av Snibben »

Grisodlar'n skrev: 2019-05-29 15:55 Nej, inte svartfolk. Källorna räknar väl in dem som älvfolk, men de känns nästan mer som naturandar eller något liknande. Den här bockskäggige panflöjtsfestprissen känns lite för ofarlig, för mycket Narnia. Har du sett Pans Labyrint?
Faunen (som han är) från Pans labyrint är en helt egen konstruktion av del Toro. Den bygger på drömmar del Toro hade när han var liten och från början skall faunen varit vacker (som en klassisk faun) men gradvis fått det drag han har i filmen.

Skillnaden mellan en satyr och en faun är försten den att styren har människoben och fötter medan faunen har getben och klövar - detta verkar dock ha blandats ihop i de svenska rollspelen?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Satyr

Inlägg av Grisodlar'n »

Snibben skrev: 2019-05-29 23:35
Grisodlar'n skrev: 2019-05-29 15:55 Nej, inte svartfolk. Källorna räknar väl in dem som älvfolk, men de känns nästan mer som naturandar eller något liknande. Den här bockskäggige panflöjtsfestprissen känns lite för ofarlig, för mycket Narnia. Har du sett Pans Labyrint?
Faunen (som han är) från Pans labyrint är en helt egen konstruktion av del Toro. Den bygger på drömmar del Toro hade när han var liten och från början skall faunen varit vacker (som en klassisk faun) men gradvis fått det drag han har i filmen.

Skillnaden mellan en satyr och en faun är försten den att styren har människoben och fötter medan faunen har getben och klövar - detta verkar dock ha blandats ihop i de svenska rollspelen?
Ja, det hade inte jag heller någon aning om. Jag har alltid trott att satyr och faun är samma sak men på olika språk (grekiska och latin). Man lär så länge man lever. :) Kanske man skulle ha med de båda då, där den där faunen kanske är mer åt naturande-hållet och lite del Toro-läskig?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Satyr

Inlägg av skaraborgarn »

I slaget om Blodsgläntan spelade satyrer en roll, första och sista gången i EA historia?
Men vissa älvfolk används sällan eller aldrig. Irrbloss, havsälva, havsalv, sjöjungfru och älvor.
Satyren är nog mycket sällsynt som RP och få SLP är av denna ras.
Kan man inte tänka sig att de lever i små grupper eller tillsmans md alver, främst då skogsalver?
Inga egna "riken" utan en del av andra älvfolkssamhällen.
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Satyr

Inlägg av Wolfhart »

skaraborgarn skrev: 2020-03-08 18:42 I slaget om Blodsgläntan spelade satyrer en roll, första och sista gången i EA historia?
Men vissa älvfolk används sällan eller aldrig. Irrbloss, havsälva, havsalv, sjöjungfru och älvor.
Satyren är nog mycket sällsynt som RP och få SLP är av denna ras.
Kan man inte tänka sig att de lever i små grupper eller tillsmans md alver, främst då skogsalver?
Inga egna "riken" utan en del av andra älvfolkssamhällen.
I Ivanhoeboxen så är satyrer en del av älvfolksriket Goiana som grundas efter slaget om Blodsgläntan. Enligt tidslinjen i Aidnehäftet blir satyren Kispi ledare för Goiana år 529 eO men stupar i strid mot bergsorcherna år 539 eO.
Edit: vilket Birkebeineren redan skrivit i denna tråds första sida... nåja, repetition är inlärningens moder.

Och plötsligt får jag en bild i huvudet av en satyr som liknar Gerard Butler's Leonidas i filmen 300: "This is GOIANAAA!!!"
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Satyr

Inlägg av skaraborgarn »

Alver kan få barn med människor men med satyrer?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Satyr

Inlägg av birkebeineren »

Wolfhart skrev: 2020-03-09 07:40 I Ivanhoeboxen så är satyrer en del av älvfolksriket Goiana som grundas efter slaget om Blodsgläntan. Enligt tidslinjen i Aidnehäftet blir satyren Kispi ledare för Goiana år 529 eO men stupar i strid mot bergsorcherna år 539 eO.
Edit: vilket Birkebeineren redan skrivit i denna tråds första sida... nåja, repetition är inlärningens moder.
Repetition kan vara bra. :)

Satyrerna i Goiana samlade sig där särskilt för att hjälpa alverna i kampen mot Svarta Tornets svartfolk. Detta utspelade sig under det krig där Kardien förlorade kontrollen över Goiana och kort tid innan alvriket Goiana etablerades. Satyrerna utmärkte sig som mycket skickliga krigare. Oklart hur gamla satyrer kan bli men om de likt övriga älvfolk lever i det oändliga kanske Kispi var med redan under detta krig?
Wolfhart skrev: 2020-03-09 07:40Och plötsligt får jag en bild i huvudet av en satyr som liknar Gerard Butler's Leonidas i filmen 300: "This is GOIANAAA!!!"
Har inte sett filmen men om det blir av skall jag tänka på satyrer. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Satyr

Inlägg av birkebeineren »

skaraborgarn skrev: 2020-03-08 18:42 Kan man inte tänka sig att de lever i små grupper eller tillsmans md alver, främst då skogsalver?
Inga egna "riken" utan en del av andra älvfolkssamhällen.
Det låter rimligt.

Satyrer finns altså i Goiana enligt källorna och efter diskusioner här på forumet har vi lokaliserat dem även till Landori och Ljusna. De finns troligen på andra platser också men älvfolk generellt är mycket sällsynta. Tanken är att försöka behålla mystiken och sagokänslan dessa udda varelser inger.

I början på tråden för Älvfolket (viewtopic.php?f=10&t=283) står det en hel del intressanta tankar om detta. Inläggen är gamla men EA-projektets tolkning av alver och älvfolk bygger till stor grad på detta.

I wikin finns artiklar där projektets sammanfattningar gjorts:

Tevatenu: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Tevatenu
Alver (Historia): http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Alver#Historia
Älvfolk: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Älvfolk

Viss nyansering har sen gjorts men det mesta gäller fortfarande.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Satyr

Inlägg av skaraborgarn »

Alla älvfolk är odödliga., så ock satyrer. Men de är sällsynta och få utomstående vet så mycket om dem.
Satyrer verkar inte ha överdrivet behov av att synas i EA då de flesta älvfolk som syns är alver.
Skriv svar