Sharger

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Sharger

Inlägg av lawisendro »

Sidan 36. i Monster och män:
Shargerna är ett nomadiserande folkslag som lever på de stora vidderna i norra Ereb. De är en tålig ras och uthärdar låga temperaturer utan att frysa, men går ändå klädda i pälsverk och läder. Deras ansikten är grovhuggna med stora, runda näsor. Männens hårväxt är sparsam och växer normalt endast på bakhuvudet, men de har desto mer skägg, kraftig ända upp över öronen. Kvinnor har endast tunnt hår på huvudet.
Shargerna livnär sig op jakt, fiske och boskapsskötsel. De har god syn och ett visst mörkerseende, dock ej på långa vägar lika bra som alver eller dvärgar. De har lärt sig utnyttja slättens alla växter och djur till sin fördel och är mycket väl anpassade till sin livsmiljö
Shargerna är utmärkta krigare och det händer titt som tätt att stammarna råkar i luven på varandra när det gäller gränsdragningar och vattenrättigheter och då visas ingen nåd. Vapnen är huvudsakligen spjut och sammansatta bågar. Många ryttare slåss med lans. Rustningar är mest nitläder och medelstor sköld- Shargerna kan inte själva framställa metaller utan byter till sig från bofasta. Många fattiga krigare har inte råd med detta och använder därför stenspetsar.

STY 3T6+3
STO 3T6
FYS 4T6
SMI 3T6
INT 3T6
PSY 3T6
KAR 3T6
-------------------------------------------------------------------------------------
Idéer? Vad tycker ni vi gör av denna mystiska ras?
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

viewtopic.php?p=10943#10943

Har setts till i Orghintråden iaf...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vad rider shargernas ryttare på? de i ereb (väster om Mastikka-Agga?) kanske har häst, men endast de hästar på Orghins kust klarar väl av fimbulvintern där i norr?

Renar? Myskoxar? Andra former av arktiskt levande hjortar? Något helt annat?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Myskoxar låter fräckt! :D
Lillen
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 57
Blev medlem: 2010-05-27 21:12

Inlägg av Lillen »

Jag gillar tanken på myskoxar. Men som dragare och bärare snarare än riddjur.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Långhårig Tjugerponny, Isbjörn, Späcködla, Skolopod, Pälsödla, fjällrävspann, snöfår/snöbock, Drivlemmel, Järnjärv...kanske är riddjur för Sharger...vill undvika ytterligare en ulvryttare av någon anledning. Och renarna lämnar jag gärna åt de blåhudiga orghinerna eller isvättarna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vilka nordlig slätter lever de på? (Oavsett tycker jag att de är mycket ovanliga.)
Orghin, tycker jag.
Barbias östra högland?
Palinor?
Slätterna i övrigt norr om Mefamirs sjö?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Orghin samt slätterna norr om palinor, väster om "Aggan"? Givetvis i både samklang och konflikt med stäppnargurerna i området!
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Jag håller med Gtjorgo om vart Shargerna borde placeras, och utöver det; Barbia. Jag ser helst att de inte använder sig av så många ryttare per stam, men att dessa få borde rida på hästar,gärna på tjugerponnyer I Orghin :D
Myskoxar skulle ju vara häftiga drag/lastdjur

Skulle vara kul om de inte ser länderna som "Barbia" eller "Palinor" Utan har helt egna namn för det (inte för att nämna egna gränser)

Vad har de för inställning till människorna som de lever nära till?

Varför kan de inte frasmtälla metaller till vapen?

(Mikael, när du menar Ulvryttare, pratar du om den typen som tas upp i Monster och Män?)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag menade generellt alla olika varianter av ryttare på ulvar och vargar, tycker det finns nog många av dem i form av olika svartfolk, men också det där enligt min mening onödiga M&M folket.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Mikael skrev:Jag menade generellt alla olika varianter av ryttare på ulvar och vargar, tycker det finns nog många av dem i form av olika svartfolk, men också det där enligt min mening onödiga M&M folket.
ah, tack. Jag instämmer om att de är onödiga, for that matter...
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Angyonen från Monsterboken II finns även som alternativ. Sharger i östra Barbia låter bra.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Tack Birke! De hade jag helt glömt bort...(Rotar i MB II) Ja, de skulle ju vara häftiga... å så med bisons som lastdjur? Alla med på det?
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om shargerna skall leva uppe i Orghin kan de kanske kopplas till karsonbison som är huvudingredients i den stinkande men köldskyddande karsonoljan?

I östra Barbia (och i Cereval) lever också bisonsläktningen visent.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

birkebeineren skrev:Om shargerna skall leva uppe i Orghin kan de kanske kopplas till karsonbison som är huvudingredients i den stinkande men köldskyddande karsonoljan?

I östra Barbia (och i Cereval) lever också bisonsläktningen visent.
Karsonbisonen... ja varför inte? Visentar går ju det med :D

Angyoner (apropå -som nån skrev i Sinkadus- inget men mormors nattofflor) Skulle vara kul att bygga ut, trots att de inte är intelligenta :)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
Skriv svar