Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ett utkast på hur alverna kan presenteras utan att omkullkasta material och ändå ta hänsyn till källor av både bra och...mindre bra art


Då två stora namn inom de lärdes skara disputerat ämnet från olika angreppsvinklar kan det vara på sin plats att kortfattat nämna något om alvernas underarters vara eller icke vara.

Den store Aspubran var icke den förste lärde att stifta bekanskap med alver men väl den som mest uttömmande berörde dem.

Han indelade alverna i olika kategorier baserade på fysiska olikheter och habitat. De ursprungliga Aspubranska indelningarna var;

Skogsalver; skogslevande alver
Frostalver; Arktskt levande alver
Grottalver; Underjordikt levande alver
Gråalver; Sjöfarande alver
Silveralver; Alver levande i lufthaven, bevingade

Efter hans död tillades kapitel i hans avhandlingar baserat på funna anteckningar med;

Ljusalver; Alver med okänt ursprung som levde bland människor
Mörkeralver; Ondskefulla alver

Dessa sista anteckningar vann aldrig något större gehör och flera av hans lärjungar anklagades för att ha fört in egna teser i hans namn eller för rena falsarium.

Mörkeralverna har sedan baserat på andras anteckningar och teser kommit att kallas blodsalver; avfällingar från Tevatenu.

Andra teser som presenterats har kategoriserat nya underarter såsom Vildalver/Injirer, Uralver/Dimalver, Månalver etc

Med Gregorius Rödes sammanställning omkullkastades det mesta man trodde sig veta. Gregorius vann en respekt bland alver vilket bidrog till nya uppgifter som allmänt anses mer tillförlitliga.

Gregorius omtalar alver snarare som ett. Han gör ingen stans ansatsen att uppdela alver i olika domäner. Närmast så antyder han att Tevatenus gåvor ger alverna möjligheten att överleva på de platser de besitter.

Idag finns det givetvis de som fortfarande anammar den aspuranska filosofin, liksom nya teser framläggs och nya subkategorier presenteras. Men Gregorius lära är alltjämt den allmänrådande synen och också den som oftast presenteras här.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Klockrent! :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Fafnir som president! Hurra! Kul med lite kreativitet
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Instämmer med föregående talare, presidentpost för honom.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

För fram Krona och spira! :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Åh... Tack :D :oops:

Wikigodkänd således?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fafnir skrev:
Ljusalver; Alver med okänt ursprung som levde bland människor
Mörkeralver; Ondskefulla alver
Jag trodde att Ljusalverna levde i Ljusna och Mörkeralverna i Mörkna

http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Ljusna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jo, enligt Gregorius Rödes teorier härstammar begreppen ljusalver och mörkeralver från Ljusnahalvöns alvkulturer. Erebs lärde är ganska överens om riktigheten i dessa men det betyder inte att oliktänkande ständigt för fram bevis av varierande kvalité för annorlunda förhållanden. Nyligen har en klick acolyter med bas på värdshuset Snedsprånget i Pendon återigen lyft mörkeralvernas fana på Lycèeplatsen. På Munkens tröst två gränder bort vässas pennor, knivar och argument med lika stor frenesi. En drabbnIng är nog inte långt borta, som så ofta förr.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Alver

Inlägg av birkebeineren »

Det alvisk kungariket Vahla är mycket öppet för att vara ett alvrike. Alverna här är mycket öppnare och välkomnande mot främlingar än alverna i väst. Likt Melukhas och Landoris alver lever man enligt de urgamla seder som man lärde sig av gudinnan själv, men så här långt bort känns saknaden av den försvagade Tevatenu än mer. I sin förtröstan har man vänt sig utåt för att söka kunskap, var man än kan finna den såväl människor som demoner.
Varför är alverna i Vahla mer utåtriktade och på vilket sätt artar detta sig?

Ideer någon? :?:
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Alver

Inlägg av Valgardur »

birkebeineren skrev:
Det alvisk kungariket Vahla är mycket öppet för att vara ett alvrike. Alverna här är mycket öppnare och välkomnande mot främlingar än alverna i väst. Likt Melukhas och Landoris alver lever man enligt de urgamla seder som man lärde sig av gudinnan själv, men så här långt bort känns saknaden av den försvagade Tevatenu än mer. I sin förtröstan har man vänt sig utåt för att söka kunskap, var man än kan finna den såväl människor som demoner.
Varför är alverna i Vahla mer utåtriktade och på vilket sätt artar detta sig?

Ideer någon? :?:
Beskrivningen ovan är väl en ganska bra riktlinje på varför egentligen... Avsaknaden av Tevatenu... En försvagad religiös tro? Ett kunskapstörstande?

Hur det artar sig borde väl vara just det att de blandar sig med människobefolkningen, i alla fall kulturellt. Det var lite så jag tänkt i Handelsalliansen, där bl.a. alvinspirerad arkitektur bidrar till att göra städerna mer "exotiska". Men även militära aktioner utanför Vahla har ju förekommit enligt HA-tråden.

Jag tänker mig ett mer expansivt alvsläkte som inte är tillbakadragna likt deras bröder och systrar i Ereb. Ett alvsläkte man ser debattera med människor på den politiska arenan, som grundar handelshus, sitter med i akademier etc. Ytterligare en ganska exotisk grej med "Fjärran Östern". Men även runt Vahla är det fortfarande sällsynt att se alver och de håller sig helst till sitt eget släkte.

-
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alver

Inlägg av Mikael »

idén med "mänskliga" alver inblandade i kulturen och som gör den mytisk finns samtidigt i Kalmurri. Det får inte gå inflation i dessa cronopia alver.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Alver

Inlägg av birkebeineren »

Beskrivningen av Vahla är kortfattad och lämnar flera öppningar för tolkning och utveckling. Detta var troligen avsiktligt av Snibben som skrivit texten och även anledningen till att vi låtit den ligga i wikin okommenterad. Ingen har kommit in på Vahlaalverna tidigare men nu behöver vi reda ut saker. Åtminstone börja. :)

Alver är alver och skiljer sig ytterst lite från varandra oavsett vart deras bosättningar finns. De dyrkar Tevatenu (som i vårat Altor är försvagad) och bevarar naturen så som den är. Det finns dock vissa skilnader mellan deras kulturer men de är få och ändrar inte på grundkonceptet alv. Exempelvis så skiljer sig Goianas alver från Landori genom at de har gått till den extrema (i alvers ögon) åtgärd att aktivt försöka göra något åt Tevatenus försvagning. Landoris alver, och andra troligtvis, försöker förstå varför gudinnan tynar bort men de gör inget.

En sådan skillnad kan finnas hos vahlaalverna men för att kännas trovärdig och passa med hur projektet definierat alver måste den vara välbegrundat och genomtänkt.

Mitt förslag till hur Vahla kan fungera är tvådelad:

Alverna här har tvingats till mer nära kontakter med omvärlden av ett behov. Detta behov består av dels en viss typ av kunskap, dels av en helt vanlig men spesifik handelsvara. Dessa två behov kan förklara alvernas närvaro i Handelsalliansen så som det är beskrivet (viss puts kan behövas). Vad kunskapen består av och vilken handelsvara det rör sig om kan diskuterats men det har tvingats fram av en orsak. Alverna har gjort något fel, de har råkat förstöra något, eller snarare rubbat något som inte skulle ha rubbats, något som hotar Tevatenus sista krafter och kanske även hela Altor? Kanske är det något från den Första Skapelsen? Kanske är det något från Kaos? Kanske är det en bit av Gudarnas Väv? Alverna försöker åtgärda sitt misstag och även om det strider mot deras sätt att bevara det bestående är det en omöjlighet att inte göra något eftersom alternativet hotar själva alvernas existens. Kunskapen alverna söker är sådan som kan hjälpa dem att åtgärda felet. Handelsvaran är något alverna byter med slempukerna eller möjligtvis ett jägarfolk från norra Akrogal. En ide är att det är en bulkvara som för andra har lite värde men som slempukerna vill åt, exempelvis krossad glas från Glashavet, snäckskal från Slöjornas Ocean eller kalk från gruvorna i Kanth. En annan ide är att det är något så vanligt som spannmål som jägarfolken vill ha. Det alverna får i byte från antingen slempukar eller jägarfolk är de blå stenarna som Köttbitarna under Tredje Konfluxen förde med sig mot norr!

Vad tror ni? Något att använda eller bygga vidare på? :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Alver

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Beskrivningen av Vahla är kortfattad och lämnar flera öppningar för tolkning och utveckling. Detta var troligen avsiktligt av Snibben som skrivit texten och även anledningen till att vi låtit den ligga i wikin okommenterad. Ingen har kommit in på Vahlaalverna tidigare men nu behöver vi reda ut saker. Åtminstone börja. :)
När jag skrev om Vahlas Alver tänkte jag mig inte några speciella alver. Avsikten var att även östraste Akrogal skulle ha ett alvrike i storlek med Goiana, Landori eller Sivoa. Kanske blev det en aningens större eftersom jag bara delade upp landet i lagom stora bitar runt Kalsalsjön. Därtill skrev jag lite om hur alverna försökte med hjälp av andra substitut skapa en tröst för avsaknaden av Tavtenu och därför öppnade sig för andra saker såsom gudar, demoner, droger etc.. Egentligen inte mer än en stämningstext.
Några djupare idéer än så hade jag inte.
Mikael skrev:idén med "mänskliga" alver inblandade i kulturen och som gör den mytisk finns samtidigt i Kalmurri. Det får inte gå inflation i dessa cronopia alver.
Vahlas alver 2009, Kalmurris alver 2013. Jag tror du klagar i fel ände av tråden. :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Alver

Inlägg av Mikael »

Ingen klagan,bara en heads up.
Valgardur
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-01-24 12:30
Ort: Huskvarna

Re: Alver

Inlägg av Valgardur »

Jag tror att alverna fortfarande kan vara mystiska och slutna, även om de deltar i mänskliga aktiviteter. Jag tänker mig dem lite som en sluten "sekt" av något slag, utsatta för mycket fördomar, spionage o.s.v.

-
Skriv svar