Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev: Hmmm, jag flummade nog ut lite mycket. Poängen var; Ve Ereb Altor om alverna strävade efter total dominans. Jag har svårt att hitta ngt förutom gudar och möjligen drakarna som skulle kunna stoppa dem om de gav sig in på den banan.
Således i ovanstående exempel, ponera att Hitler/Stalin hade spetsiga öron och var odödliga. Då skulle sannolikt världen se annorlunda ut idag...
Möjligtvis kombinerat med en massa andra förutsättningar som jag har svårt att se hos alverna. Exempelvis är alverna få och saknar status. Som intrigmakare funkar de inte så bra, då flesta inte litar på dom. Det är lite som att säga att om hoberna verkligen ville, så skulle de kunna äta upp all mat i hela världen, och alla träd, hus och berg. Om man drar exemplet in absurdum. Vad jag menar är, man får jobba ganska hårt för att få in en Hitleralv i Ereb Altor utan att det känns oerhört krystat. :)

För att svara konkret, alver är för få, har för många fiender (orcher, dvärgar och människor i varierande skala av fientlighet/misstänksamhet) och saknar såväl status som krigsteknikska landvinningar. Planera ett fälttåg mot Zorakin i 100 år men de blir ändå leverpastej när de möter riddarna ex. (nu finns det andra sätt att slåss på men ni fattar).

Nu när jag tänker på det så är visserligen Erebs alver väl representerade i städer och på akademier, men även då krävs det att alla vill samma sak.

Nä, jag tror inte att vi behöver bekymra oss för några världserövringar från alvernas sida, vare sig de är maktlystna eller ej. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det låter betryggande. :lol:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Om alverna är förbannade och inte längre kan föröka sig, skulle ju Tevatenu kunna ha givit dem odödlighetens gåva för att hennes folk/skyddslingar inte skall dö ut. Om nu Tevatenu är döende/skada kanske hennes beskydd av alverna börjat tryta och alverna känner att de sakta men säkert börjar "åldras" och lfruktar de den oundvikliga döden som följer med åldrandet.

Hur ska de nu lösa detta, att häva sin ras förbannelse borde vara snudd på omöjligt (mäktig förargad gudom troligast). Att stärka/hela Tevatenu är om än svårt, det som ändå verkar som bästa vägen att gå. Alverna kan få sitt beskydd från speciella "noder" från vilka Tevatenu når sina barn. Dessa kan vara speciella levande ting, som t.ex. Silverlindar. För grottalver kanske det finns någon annan typ av levande ting. Kanske finns det någon form av "levande" sten eller så finns det någon underjordisk växt. I underjordiska alvstäder kan det då finnas någon slags helig grottpark där dessa växter/träd frodas. Problemet är väl vad havsalverna skulle knyta an till. Ett sådant upplägg skulle kunna förklara varför alverna "helst håller sig hemma".

När alverna är för långt ifrån dessa noder kan deras åldrande accelerera. En del av dem finner det dock värt att åldras snabbare under vissa perioder för något som de värdesätter högre (antagligen har alverna en himla lång livslängd ändå). Kanske är det av kärlek till en människa, eller av upptäckarlust, eller så är det pga. sökandet av kunskap som kanske kan leda till större möjligheter att hela Tevatenu.
Och så en paradox... Om nu alver går bärsärk närhellst en bonnlurk bryter en kvist i skogen. Vad använder dom för material till spjut och bågar? Om nu elaka jägare skall nedmejas och hackas till maskföda, varför framställs vanligtvis alver som jägare. Och om dom inte är det, när är tanken att dom ska använda sina pilbågar. Enkom för väpnad strid av ett gäng spetsörade hippies?
Vad använder dom för material i sina superdojjor. Läder? näver? orchöron?
Ja, knepigt det där. Men har inte alver "trädvävare" som kan forma träden utan att de tar skada? Då är det besvärligare med jakten. Äter de kött? Eller har Moder Jord givit dem hennes kropp att bruka som de vill, men bara dom och ingen annan?
Detta behöver väl inte vara mer komplicerat än att en moder ger av sig själv när hon ammar sitt barn. Tevatenu ger av sig själv till sina barn för att de ska växa sig starka, men alverna exploaterar ju inte Tevatenu då de värnar om sin mor. Samtidigt har de ju inte mycket till övers att andra snyltar på deras mor så att säga.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Kom att tänka på att dessa noder kan vara anledningen till de olika subklasserna... alverna påverkas nämligen fysiskt av de noder som de lever kring, eller nått sånt.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

att de inte skulle kunna föröka sig kan skapar problem om man vill spela alv
då man måste vara mycket gammal om det nu inte hänt nyligen
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående spela alver med mycket hög ålder har det varit en del intressanta diskussioner om det på http://www.rollspel.nu/. En ide som framkommit är väl att uråldriga varelser har en massa kunskap som det inte längre finns användning för, samt att de med åren glömt en massa. Men kan ju tänka sig att det helt enkelt inte får plats hur mycket kunskap som helst i ett litet huvud (ibland tycker jag att det känns så iaf :? ). Sen lever de ju under helt andra förutsättningar och har kanske spenderat många århundraden med att lukta på blommorna under korkeken så att säga. Men kontentan av det hela är väl att det inte behöver bli något problem om man bara funderat igenom varför de inte är så mycket bättre än andra nyskapade karaktärer.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Det stämmer jag hade på känn att jag hade läst nått sånt
jag undrar om det är jobbigt att inte minnas mer än sej 10% av sitt liv
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:Kom att tänka på att dessa noder kan vara anledningen till de olika subklasserna... alverna påverkas nämligen fysiskt av de noder som de lever kring, eller nått sånt.
:shock: Där har vi ju det! Två frågor som besvaras av samma fenomen. Varför finns det så många olika alver och hur funkar alver. Lysande! Om ingen tycker att det här suger så säger jag att vi kör på det.

Alltså (för att se om jag har tänkt rätt), Tevatenu är inte helt frisk, och hon blir allt sämre (alternativt fjättrad, förbannad, skadad m.m.). Varför behöver vi inte gå in på nu men resultatet blir att hennes kraft bara är bunden (eller åtminstone är starkast) kring vissa "heliga" platser. Alverna skyddar dessa på alla sätt samtidigt som de försöker sig på den närmast omöjliga uppgiften att fixa det som är fel med Moder Jord.

Och så går vi vidadre:

Till detta ska läggas att Tevatenus tillstånd gör att alverna påverkas på alla möjliga sätt. Växter vissnar, fertillitet minskar o.dyl. Tevatenu offrade sina (näst)sista krafter till att ge alverna evigt liv, för att de på så sätt skulle kunna häva förbannelsen/befria Moder Jord/Etc.

Slutligen har de heliga platserna fört med sig att alverna uppvisar skillnader då de påverkar allt omkring dem. Utom gråalverna som löste det hela med att fly till sjöss, en slags alvrebell helt enkelt.

Vad tror ni? Låter inte det här på många plan lysande?

(Jag vill inte på något sätt ta åt mig äran genom att upprepa vad som sagts, utan bara samla mina, och framför allt era tankar :) )
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Bara ni träder fram försiktigt så att gamla spelare inte stöter sig på den nya alvmodulen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

... och blodsalverna har vänt Tevatenu ryggen och lagt sin framtid i någon anna storhets händer (elak/ond gudom eller demonprins?), de ser Tevatenu som en svag förlorare och satsat på en annan häst så att säga. Deras svek som som den största synden av de andra alverna. Blodsalvernas förändrade yttre kan då också förklaras med sin nya "kraftkälla".
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Det här låter riktigt spännande det nästan ryser i en
Kan det vara en utav kaos furstarna som ligger bakom(det hade varit roligt att få med lite sånt också)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:... och blodsalverna har vänt Tevatenu ryggen och lagt sin framtid i någon anna storhets händer (elak/ond gudom eller demonprins?), de ser Tevatenu som en svag förlorare och satsat på en annan häst så att säga. Deras svek som som den största synden av de andra alverna. Blodsalvernas förändrade yttre kan då också förklaras med sin nya "kraftkälla".
Precis så! :)
Bergdahl skrev:Det här låter riktigt spännande det nästan ryser i en
Kan det vara en utav kaos furstarna som ligger bakom(det hade varit roligt att få med lite sånt också)
Är det från kaosmodulen? Den var lite efter min tid så jag har dålig koll på vilka som kan vara bad guys.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Bara ni träder fram försiktigt så att gamla spelare inte stöter sig på den nya alvmodulen.
Äh, de får de väl göra om de vill? Alverna kommer ju fortfarande vara omotiverat skickliga hantverkare, bågskyttar m.m. Men jag skippar gärna dödsdansare och en del andra Warhammeraktiga inslag som ÄS började slänga in under 90-talet.

Och det vi snackar om här än så länge har ju aldrig beskrivits. Alver förväntas bara vara.

Du är väl admin? Bryt ut den här diskussionen och skapa en ny tråd som heter Alver och lägg den i. Den började för redan några sidor sedan och mycket bra har sagts. Plzzz? :)
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Psipo skrev:Om ingen tycker att det här suger så säger jag att vi kör på det.
Jag tycker det suger, men ibland är jag lite konservativ. Dessutom går inte projektet ut på att jag ska tycka om allt. I vilket fall så undrar jag hur det påverkar andra älvfolk som inte har evigt liv (allas favoriter irrbloss och tomtar till exempel). Hur fungerar det att spela en alv som vill resa runt och inte vara samlad vid en nod (eller i närheten i alla fall) hela tiden?

Jag tycker er tidigare åsikt om att alla alver var samma ras men olika folkslag och det därför finns gråalver och skogsalver (precis som det finns dalker och magilrer). De dör inte av ålder men de funkar inte som människor och tankesätt som innebär erövring och makt över andra raser är inte ett tankesätt som finns hos alver.

/j
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

om det ska spinnas vidare på denna ide' så ska det nog bestämmas när detta skedde, för att förklaringen ska göra sitt jobb så måste det ha skett för mycket länge sedan, annars så hade det varit ganska cool om det hade skett ganska nyligen och det börjar droppa av massa älvfolk kors och tvärs, det skulle kunna leda till stora händelser :)
Skriv svar