Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

*när röken lagt sig*
Ense kommer vi inte bli i detta ämne , det är tydligt. Men vill understryka hur galet det är att ta bort möjligheten för dem som har berörda handböcker och vill använda det officiella materialet i sina kampanjer för att det är vad vissa inte gillar. Ska man rösta om alla böcker som givits ut och se vilka som kommer med?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Primus: Det finns inte ETT officiellt material, eftersom mycket motstridigt skrivits

Item Secundus: Alver-boken hänvisar (väl?) inte ens till Ereb Altor

Item Tertius: Det går alldeles utmärkt att använda det materialet, kanske inte just själva folkbeskrivningarna, men allt kulturellt, alla vapen, tatueringar, besvärjelser. Rubb und stubb. Och själva karaktärerna kan man skapa som rätt och slätt Alver.

Ingen galenskap här inte.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

leinder skrev:*när röken lagt sig*
Ense kommer vi inte bli i detta ämne , det är tydligt. Men vill understryka hur galet det är att ta bort möjligheten för dem som har berörda handböcker och vill använda det officiella materialet i sina kampanjer för att det är vad vissa inte gillar. Ska man rösta om alla böcker som givits ut och se vilka som kommer med?
Fritt fram att använda böckerna (fan, jag gillar mycket av Trudvangs Vildland/Osthem och använder det som krydda hemmavid), men när man lägger fram sin skapelse på forumet skalar man av de delar som man vet det finns ett stort motstånd till eller låter misstänkt motstånd först uttalas på forumet då motståndet kanske har förändrats. (Har massor av gånger sagt Nejnejnej för att sedan aha du menar så, ok va kul)
Skulle väl vara konstigt om Peter och jag hade makten att förbjuda er andra att använda era handböcker hemma? eller skulle det :twisted: ?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Snoralver

Bor i träsken i snoarskogens inre. Har speciella förmågor att gå på geggiga ytor utan att lämna spår, får 200 i styrka och 2 i karisma. Kan läsa mary poppins baklänges utan att staka sig. De har rött hår eftersom detta är fult med blod ifrån sumpråttorna som de gillar att försöka lägga så många som möjligt i pyramidformationer på huvudet. Den som kan stapla flest råttor på huvudet får den stora hederstiteln Snorpotät. Denna titel innahas oftast av den alv som har plattast och bredast öron av förklarlig anledning.
Marginell förbättring från Månalverna :wink:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Talar du om mina månalver eller de i Cereval?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Talar du om mina månalver eller de i Cereval?
äh glöm det.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Peter skrev:Primus: Det finns inte ETT officiellt material, eftersom mycket motstridigt skrivits

Item Secundus: Alver-boken hänvisar (väl?) inte ens till Ereb Altor

Item Tertius: Det går alldeles utmärkt att använda det materialet, kanske inte just själva folkbeskrivningarna, men allt kulturellt, alla vapen, tatueringar, besvärjelser. Rubb und stubb. Och själva karaktärerna kan man skapa som rätt och slätt Alver.

Ingen galenskap här inte.
Inte alls sant. Dessutom nämns gråalver i kopparhavets kapare . eller tycker du inte att kk heller hör hemma i ereb?

item secundus : om skogsalver där de beskrivs att de lever i d d världs skogar (sidan 10) i ALVER)

item tertius beskrivs gråalver utanför kardien

item fortsättamassvisilustigasiffror : baksidan av alver där det står att man måste ha tillgång till drakar och demoner helst 91 ans upplaga

men visst. kan plocka bort allt bara....
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Skulle väl vara konstigt om Peter och jag hade makten att förbjuda er andra att använda era handböcker hemma?
Jo det skulle det ju. men nu rör det sig ju om en handbok som är en officiell del av ereb altor som tas bort helt för att x antal tycker det.
Ibland kämpas det väldigt massa om att hålla sig efter det officiella :wink:

Lättaste är väl att tillåta det som nu är officiellt och sedan ändra på det man inte gillar hemma i spelgruppen. än sortera ut de böcker vissa på forumet inte vill använda
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

leinder skrev: Inte alls sant. Dessutom nämns gråalver i kopparhavets kapare . eller tycker du inte att kk heller hör hemma i ereb?

item secundus : om skogsalver där de beskrivs att de lever i d d världs skogar (sidan 10) i ALVER)

item tertius beskrivs gråalver utanför kardien

item fortsättamassvisilustigasiffror : baksidan av alver där det står att man måste ha tillgång till drakar och demoner helst 91 ans upplaga

men visst. kan plocka bort allt bara....
Vad har 91-ans års upplaga med Ereb Altor att göra? Ereb Altor är en spelvärld, Drakar och Demoner ett generiskt spelsystem. Under 90-talet frångick modulerna till DoD Ereb Altor, och är däför inte bindande för oss.

Men det är LIKVÄL så att flera alvsorter (dock inte högalver av elfenbenstornsvarienter eller Injir) presenterats i officiellt Ereb Altormaterial. Detta har jag aldrig förnekat och det ingår inte i mitt resonemang. Den officiella linjen ang. alver är att dessa är lokala möten med olika Alver som har tillhört sjögående, grottlevande etc. alvkulturer eller grupper. Därför kommer alvmaterialet här bara att tala om alver så som alver, och sedan är det upp till SL att bestämma om han vill pådyvla olika grundegenskaper eller liknande.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:
Fritt fram att använda böckerna (fan, jag gillar mycket av Trudvangs Vildland/Osthem och använder det som krydda hemmavid), men när man lägger fram sin skapelse på forumet skalar man av de delar som man vet det finns ett stort motstånd till eller låter misstänkt motstånd först uttalas på forumet då motståndet kanske har förändrats. (Har massor av gånger sagt Nejnejnej för att sedan aha du menar så, ok va kul)
Skulle väl vara konstigt om Peter och jag hade makten att förbjuda er andra att använda era handböcker hemma? eller skulle det :twisted: ?
Du, Mikael, det bästa är om vi konfiskerar deras Drakar och Demonermaterial. För att beivra missbruk, liksom.

En del av det måste ju vara i nyskick!! :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Peter skrev:
leinder skrev: Inte alls sant. Dessutom nämns gråalver i kopparhavets kapare . eller tycker du inte att kk heller hör hemma i ereb?

item secundus : om skogsalver där de beskrivs att de lever i d d världs skogar (sidan 10) i ALVER)

item tertius beskrivs gråalver utanför kardien

item fortsättamassvisilustigasiffror : baksidan av alver där det står att man måste ha tillgång till drakar och demoner helst 91 ans upplaga

men visst. kan plocka bort allt bara....
Vad har 91-ans års upplaga med Ereb Altor att göra? Ereb Altor är en spelvärld, Drakar och Demoner ett generiskt spelsystem. Under 90-talet frångick modulerna till DoD Ereb Altor, och är däför inte bindande för oss.

Men det är LIKVÄL så att flera alvsorter (dock inte högalver av elfenbenstornsvarienter eller Injir) presenterats i officiellt Ereb Altormaterial. Detta har jag aldrig förnekat och det ingår inte i mitt resonemang. Den officiella linjen ang. alver är att dessa är lokala möten med olika Alver som har tillhört sjögående, grottlevande etc. alvkulturer eller grupper. Därför kommer alvmaterialet här bara att tala om alver så som alver, och sedan är det upp till SL att bestämma om han vill pådyvla olika grundegenskaper eller liknande.
JA det hör ju inte till star wars direkt. använder forumet sig av de 3 magiskolor i grundboxen då eller särplockas bara vissa böcker ut och används?

Målet var ju att anpassa sig till det officiella i forumet. Anpassar man bara det officiella till vissa böcker man vill eller inte vill använda då eller?

Lyckat

Tycker det är väldigt illa
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Men jag ska inte gnälla mera om det nu. Jag tycker som jag tycker och kommer inte ändra uppfattning alls i frågan
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

leinder skrev:
Peter skrev:
leinder skrev: Inte alls sant. Dessutom nämns gråalver i kopparhavets kapare . eller tycker du inte att kk heller hör hemma i ereb?

item secundus : om skogsalver där de beskrivs att de lever i d d världs skogar (sidan 10) i ALVER)

item tertius beskrivs gråalver utanför kardien

item fortsättamassvisilustigasiffror : baksidan av alver där det står att man måste ha tillgång till drakar och demoner helst 91 ans upplaga

men visst. kan plocka bort allt bara....
Vad har 91-ans års upplaga med Ereb Altor att göra? Ereb Altor är en spelvärld, Drakar och Demoner ett generiskt spelsystem. Under 90-talet frångick modulerna till DoD Ereb Altor, och är däför inte bindande för oss.

Men det är LIKVÄL så att flera alvsorter (dock inte högalver av elfenbenstornsvarienter eller Injir) presenterats i officiellt Ereb Altormaterial. Detta har jag aldrig förnekat och det ingår inte i mitt resonemang. Den officiella linjen ang. alver är att dessa är lokala möten med olika Alver som har tillhört sjögående, grottlevande etc. alvkulturer eller grupper. Därför kommer alvmaterialet här bara att tala om alver så som alver, och sedan är det upp till SL att bestämma om han vill pådyvla olika grundegenskaper eller liknande.
JA det hör ju inte till star wars direkt. använder forumet sig av de 3 magiskolor i grundboxen då eller särplockas bara vissa böcker ut och används?

Målet var ju att anpassa sig till det officiella i forumet. Anpassar man bara det officiella till vissa böcker man vill eller inte vill använda då eller?

Lyckat

Tycker det är väldigt illa
I ett försök att lugna ner saker och ting...man kan använda den lösning som vi använt vid ett par andra tillfällen. Dvs presentera ett par tre olika (populära) synsätt som antropologiska teorier i Erebs olika lärosäten.

Diverse (eventuella) skillnader mellan exempelvis alver boende i ett vidsträckt skogsområde med alver boende vid platser med extrem kyla kan förklaras enligt en teori som en ras med skilda egenskaper, punk slut. I en annan teori tillhör båda samma alvfolk fast vars fysiska egenskaper förändrats pga olika kulturella och naturgivna förutsättningar. Och en tredje teori kan hävda att det inte finns några skillnader utan att eventuella olikheter i egenskaper är slumpmässiga.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Fraxinus skrev: I ett försök att lugna ner saker och ting...man kan använda den lösning som vi använt vid ett par andra tillfällen. Dvs presentera ett par tre olika (populära) synsätt som antropologiska teorier i Erebs olika lärosäten.

Diverse (eventuella) skillnader mellan exempelvis alver boende i ett vidsträckt skogsområde med alver boende vid platser med extrem kyla kan förklaras enligt en teori som en ras med skilda egenskaper, punk slut. I en annan teori tillhör båda samma alvfolk fast vars fysiska egenskaper förändrats pga olika kulturella och naturgivna förutsättningar. Och en tredje teori kan hävda att det inte finns några skillnader utan att eventuella olikheter i egenskaper är slumpmässiga.
Tycker det låter som den bästa lösningen. Sedan kan varje SL bestämma hur det ligger till i hans egna version av spelvärlden. Personligen har jag alltid haft svårt för silveralver. Det har troligtvis med vingarna och deras svävande öar att göra. Mörkeralver, injir och högalver har jag också strukit, för att att jag finner dem rätt trista. Men det finns ju andra som gillar dem, så Fraxinus medelväg med de antropologiska teorierna gör att alla silveralvs-fans och injir-älskare blir nöjda de också.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Dvs presentera ett par tre olika (populära) synsätt som antropologiska teorier i Erebs olika lärosäten
I första tanken låter det ju som en hygglig kompromiss :wink:
Skriv svar