Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

:shock:

Detta är den typ av nyheter som jag vill höra!
Kanon Psipo!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev::shock:

Detta är den typ av nyheter som jag vill höra!
Kanon Psipo!
Som ni förstår innebär det alltså att Ulvriket börjar närma sig fullbordan. Faktum är att ett mail gått iväg idag med ett fränt textmanus. Så, efter den lilla PR-kuppen ska jag så smått börja ägna mig åt alverna.

Var det någon som någonsin snackade med Håkan Ackegård? Det finns en och annan alvbild han har ritat som vore skön att få med.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Älvfolkens namn på deras språk är Satenu. Vad är namnet på deras skriftspråk? Alviska, Satenu eller något annat passande?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Älvfolkens namn på deras språk är Satenu. Vad är namnet på deras skriftspråk? Alviska, Satenu eller något annat passande?
Jag väntar fortfarande på att språkpanelen ska ta sig an satenu. Jag saknar helt motivation och kunskap för det.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är nu anpassad och väntar med iver på slutresultatet om alver. =)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur stora är alvernas öron?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja kom inte dragandes med WOW öron... jättefula!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fast inte så där mesigt spetsiga som de gärna framställs på film?

Jag vill se alvöron som i Monsterboken!!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

birkebeineren skrev:Fast inte så där mesigt spetsiga som de gärna framställs på film?

Jag vill se alvöron som i Monsterboken!!
Det är en detalj som jag mer än gärna överlåter åt den enskilda spelgruppen. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tog mig friheten att wikifiera Psipos text. Det finns luckor som behöver fyllas ut, och en del kosmetiskt finlir, så kika gärna.

Å tack Psipo för allt "braigt" material som du plitade ihop när det begav sig :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Jag tog mig friheten att wikifiera Psipos text. Det finns luckor som behöver fyllas ut, och en del kosmetiskt finlir, så kika gärna.

Å tack Psipo för allt "braigt" material som du plitade ihop när det begav sig :D
En värdig begynnelse! :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Skitbra Fafnir!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Fafnir skrev:Jag tog mig friheten att wikifiera Psipos text. Det finns luckor som behöver fyllas ut, och en del kosmetiskt finlir, så kika gärna.

Å tack Psipo för allt "braigt" material som du plitade ihop när det begav sig :D
Det är bara kul att jag kunde hjälpa till. Jag kikar fortfarande in då och då, och bli lika imponerad varje gång. Kör hårt!
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Aelvfolk ... By JadeLoTuZ

Inlägg av jadelotuz »

Tjaba. Detta ä en rätt lång tråd att skumma igenom. Finns det någon sammanfattning? :)

Läste säkert 6-7 sidor innan ögonen började bli fyrkantig. Mycket av det jag han läsa lät dock bra. Vet inte vad ni kommit fram till, altså vilka Alver som skall få finnas kvar eller inte!
(Apropå Tolkien, han delade upp alverna i två släkten ... Eldar hette den ena, de andra tror jag hette Noldor! ... bara apropå.).

Jag tycker dock att en av DoDs Grejer har varit Alverna (samt Ankorna då!), inte älvfolken, som jag personligen tycker är ett helt annat folkslag ... Men vilket som.

Jag tycker att de flesta alverna ska vara kvar! Dvs även Mörker Alver, Havsalver, Injir (även om det är dem jag minst gillar), Högalver osv. Dock håller jag med om att "flesha" ut dem lite, ge dem mer bakgrund (även de obskyra släkterna). Skogsalverna ser jag såklart som en slags stomme. Men detta är min lista (så använder jag dem i Ereb iaf)

Dessa första är då Alv-grunden. De kompleterar varandra på något sätt, som om de vore skapt för eller av Moder Jord / Altor / Tavatenu, för att Sköta, eller Minnas Altors Öden å historia, på alla hörn å kanter. Kort genomgång.

Skogsalv: De första, Lever i skogen, typ som skogsalver :)
Gråalv: Lever på Haven. Vidresta saker. Exotiska.
Grottalv: Lever i Bergen, gråttor osv. De främsta bland Alviska Hantverkare och Smedar, Inte alltid kompis med Dvärgar, stark konkurens.
Frostalv: Skogsalver evolverade till ... att leva typ i Orghin (med andra ord, sällan man möter, men rätt mysiga). Jag har personligen aldrig mött eller haft med en Frostalv. Mest för att de bara lever där det är KALLT!
Rödalv: (min egen konstruktion) Alver som lever på södra klotet, Värmetåliga, Frostalvens motsvarighet. Öken, Stäpper osv. Egentligen en modifikation av Injir som jag inte riktigt gillade.
Silveralven: Vingar, lever i Skyn. På flygande öar, härdade moln osv. Likt alla Alver fick Silveralven gåvor för att resa där de var ämnade, Silveralven fick således vingar som en gåva av Tavatenu.
Havsalven: Lever i vatten, därför även Amfibisk å anpassad för liv i vatten. Inte alltid kompis med Jungfru-folk (man som fru). Kan medges att det sällan är så att man dyker runt på havens botten, det betyder dock inte att de inte finns där. Äventyr i denna miljö kan faktiskt vara rätt trevlig, jag vet, för jag har gjort det :), Fick sin gåva av tavatenu (eller någon annan gudom). Möjligen att de är metamorfer (vattendjur-alv!).
Stjärnalven: Sagd att segla i Etern (se kul artickel i ... någon Sinkadus). Dock utdöda, eller utdöende, eller helt enkelt lämnat Altor. Inte heller en Alv någon kommer spela, eller troligen möta, men likt havsalven, så betyder det inte att de inte "har" funnits. De har fortfarande effekt på Altor, genom Historia, Reliker, skatter å annat Äventyrsgodis.

Sedan kommer de Alver som gått ifrån Tavatenu på ett eller annat sätt.

Mörkeralven: Inte som i Alverboken, mer ett folk som fallit ut, gjorde kanske någon "stor" grej för länge sedan som gjort att det skurit sig medan alverna å dessa, kanske utrotade dessa Stjärnalverna? Vilket som så har de begåvats med någon slags förbannelse av Tavatenu på grund av det de gjort / Blivit. (Apropå deras "luddiga" geografiska beskrivning, som jag läste i en post tidigare, att de inte "har" någon plats direkt ... well Placera dem någonstans då, detta är juh Ereb Altor 2.0!, Mörkerberget lär väll finnas någonstans?)
Blodsalven: Har jag inte mycket för (aldrig gillat dem, alltid tyckt de var för ... mycket!) Vilket som så kan man få dem intressant, eller slå ihop dem på någe sätt med Mörkeralven. Jag tolkade dem som dem står, fast drog ner lite på deras "Abilities". Som jag mins så baserades Blodsalverna på Skogsalver? Men de har också drabbats av nån Förbannelse, dock inte nödvändigtvis av Tavatenu.
Högalven: Dessa fick hybris, å ansåg sig vara mer än andra. Kanske likte mörkeralverna. Men dessa tog en fredligare väg å drog sig undan till egna riken. De skapade tornen för att se ner på allt. De är inte onda, bara för smarta å för sitt egna bästa. De har således också mer eller mindre "sekulariserat" sig från Tavatenu, å söker nu RIKTIG upplysning via magi och vetenskap, (detta gör dem altså inte till den äldsta Alvrasen, men troligen den mest pålästa! Bokmals Alv helt enkelt).
Ljusalven: Dessa kan ha varit Skogsalver, Gråalver, eller nån annan typ av alv. Vilket som så är dessa influerade av Människan. Detta har gjort dem nyckfulla, äventyrliga, lustfulla och likt människor, dumma och onda i vissa fall. Man brukar säga att de har Drabats av Människans förbannelse.

Gemensamma faktorn är altså nån slags ... förbannelse eller fråntagande till Tavatenu, mer eller mindre.

Har jag glömt någon nu? ... Inte vad jag mins.

Well en liten privat notis: kan väll vara att "jag" hade med en ny Alv i min spelarvärld ... som också tillhörde de Avikande Alverna, som kallades "Guldalv". Detta inte för att de var av guld, utan för att deras ögonfärg var Guld/gul aktig. De var i övrigt okänd. Egentligen var de alver från Östra Halvklotet. Jih Pun kanske?! :roll:

Sist så smyckar jag med en gammal liten Alv-illustration, jag gjorde för länge sedan. En Skogsalv.
Bild
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

PS! glömde säga. Stor anledning till att jag tyckte Alver var en del av DoDExpert, å senare, Var Håkan Ackegård, som jag tyckte gjorde riktigt riktigt mysiga bilder, å faktiskt gav mycket av den grafiska känslan som man gillade i DoD. Bland annat illustrerade han ... nästan allt Alvfolk. Fastnade lixom i huvet.
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Skriv svar