Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker att man ska förklara varför en alv är odödlig det är en ganska stor grej ändå
Att vissa alver skulle lämna sin uppgift att vårda skogen måste bero på några drastiska händelser, kanske inbördeskrig?
Du fick ju din förklaring ;)

Det behöver inte vara drastiska händelser. Det handlar mer om "nytänkande" unga alver som är nyfiken på världen utanför. Eller kanske hände något drastiskt som du säger någon gång som ändrade historien för alverna...

En stor skog brann ner, invasion av svartfolk vilket ledde till att skogsalverna var tvunga att gömma sig i grottor i bergen för att överleva. Sakta så anpassade de sig till livet bland grottor, och grottalven var född. Enkelt, ej krångligt och ganska logiskt.

Det jag främst stör mig på det är att vi ska hitta på att de har heliga noder/lundor/lindar/gläntor... sen för att det måste fungera med de ANDRA alvraserna, blir man helt plötsligt tvungen att ändra hela den heliga noden/lundan/linden/gläntan till grottstenar för grottalver, istappar för Frostalver, Heliga "öar" för gråalver och heliga molntussar för silveralver... någonstans så blev detta lite för mycket av det påhittade... lite för långsökt.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Det är trots allt baserat på "elf", vilket är mycket äldre än Äventyrsspel, och ett väldigt etablerat begrepp som alla känner till.
Där har du faktisk helt fel. Elf innan Tolkien var en tomte eller något annat. Tolkien uppfann alverna som vi känner dom. I olika mytologier har det alltid funnits alver, alfr, alb, elf m.m. men inga av dom är ens i närheten av Legolas.
Spelknepe skrev:Jag tycker att Psipo gjorde en kort och enkelt sammanställning på alverna i det stora hela. Ta dessa punkter och utveckla dem istället för att revolutionera om hela alvsläktet.
Nja, jag gav en lista på vad som krävs för att följa ÄS mallen, som i sin tur är en förenkling/försämring av tolkien alver eftersom de saknar kontext.
Spelknepe skrev:Man behöver inte förklara varför en alv är odödlig... men om JAG skulle ge en förklaring så skulle det vara någon i stil med att det är en gåva från Tevatenu. Tevatenu skapade träd och natur... alverna skapades för att vara trädgårdsmästare, för att beskydda skogarna och hålla en balans i naturen. Genom årens lopp så lämnade vissa grupper av alver skogarna och sökte sig till grottor (grottalver), haven (gråalver), etc. PÅ senare tid under människornas ålder så har alver t.o.m. blandat sig med människor.
Nej, man behöver inte föklara det. Vi föklaraded det dock ovan med något i stil med att det är en gåva från Tevatenu. :P

Och trädgårdsmästare kan också vara en twist, för det är inte gängse uppfattning. Skogsväktare var å andra sidan vad vi skrev om ovan.
Spelknepe skrev:Vi kan inte sätta en prägel på att alverna "håller på att dö ut" eller att de har mist sin kraft. Detta skulle sätta en jävla fart på varenda alv i Ereb, vilket skulle bli en för stor förändring för hela alv-konceptet. Då ändras ju helt plötsligt deras livstil.

Så... please. Håll detta enkelt. Utveckla och finputsa det vi har snarare än att förändra något som redan fungerar.
Jaha du. Jag pratade visserligen om ett näst intill statiskt förhållande som präglasdes av melankoli efter som de vet att de kommer att dö ut. Om 200 000 år! Inte så jävla bråttom nu kanske? :P
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

var ju bara en massa brainstormande... men, men, Psipo verkar ju ha lämnat iden kring alverna som förbannade redan så då ska väl inte jag dra upp det nått mer heller. Jag lämnar nog alverna åt sitt öde nu iaf...
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Spelknepe skrev:
J

Det jag främst stör mig på det är att vi ska hitta på att de har heliga noder/lundor/lindar/gläntor... sen för att det måste fungera med de ANDRA alvraserna, blir man helt plötsligt tvungen att ändra hela den heliga noden/lundan/linden/gläntan till grottstenar för grottalver, istappar för Frostalver, Heliga "öar" för gråalver och heliga molntussar för silveralver... någonstans så blev detta lite för mycket av det påhittade... lite för långsökt.
Det här med noderna tycker jag inte är speciellt viktigt, de kanske man kan skippa det som var intressant var moder jords förbannelse (typ)
helst om de inte vet vem/vad som som är orsaken
Det kan då skapar en misstro mot andra raser och det tycker jag passar
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Har för mig att alverna har ett konstant antal eftersom att själen hos dom alver som dör återanvänds för att skapa en ny alv eller (om dom gjort en allvarlig ond handling) blir en siren.

Med "skapa en ny alv" så menar jag inte att alver hoppar upp från små hål, utan att en själ behövs eftersom man inte kan föda ett barn utan själ. Det skapas alltså inga nya själar. Kommer inte ihåg vart jag läst om detta. Verkar inte vara MB iaf...kanske Alver.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Där har du faktisk helt fel. Elf innan Tolkien var en tomte eller något annat. Tolkien uppfann alverna som vi känner dom. I olika mytologier har det alltid funnits alver, alfr, alb, elf m.m. men inga av dom är ens i närheten av Legolas.
Du har rätt. Låt mig korrigera mig till att vår "alv" är baserad på Tolkiens "Elf". Och DEN är mycket äldre än Äventyrsspel.
Och trädgårdsmästare kan också vara en twist, för det är inte gängse uppfattning. Skogsväktare var å andra sidan vad vi skrev om ovan.
I detta fallet var "trädgårdsmästare" samma innebörd som "skogsvaktare". :)
Jaha du. Jag pratade visserligen om ett näst intill statiskt förhållande som präglasdes av melankoli efter som de vet att de kommer att dö ut. Om 200 000 år! Inte så jävla bråttom nu kanske? :P
Kanske inte så bråttom, men nämns det så kläms det... Det ÄR en ganska stor grej, även om det kommer ske om 200 000 år.

Moder Jord blir svagare för att de andra raserna fäller träd och våldtar naturen kanske?

-----------------------------------------------------------

Vi får alla vara beredda på att meningsskiljaktigheter som dessa kommer att uppkomma då och då. Detta är för mig helt naturligt, och ärligt talat så är jag överaskad att det har uppkommit först nu och inte tidigare.

Jag tycker vi är ett bra gäng, samspelta och lyhörda. (Även om jag var ganska motsträvig på denna punkt ;) ).

Jag tycker det är nyttigt att saker som detta diskuteras. Det har ju trots allt skett på helt rätt sätt... ;)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Det jag främst stör mig på det är att vi ska hitta på att de har heliga noder/lundor/lindar/gläntor...
Fast dessa finns ju beskrivna redan i Alvboken. :D
Spelknepe skrev:...sen för att det måste fungera med de ANDRA alvraserna, blir man helt plötsligt tvungen att ändra hela den heliga noden/lundan/linden/gläntan till grottstenar för grottalver, istappar för Frostalver, Heliga "öar" för gråalver och heliga molntussar för silveralver... någonstans så blev detta lite för mycket av det påhittade... lite för långsökt.
Ja, det verkar ju omöjligt att lösa. Nä, jag får dessvärre meddela att jag hoppar av. Kan inte ideér på det här planet bahandlas bättre än så kan det vara. En sak är att inte lockas av det vi skrev men att sedan fortsätta spåna i samma anda och sedan refusera det med...Ja, vad ska jag säga. Trist helt enkelt.

Ni kan säkert ro iland det här. Lycka till. På allvar. alltså. :)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Ja, det verkar ju omöjligt att lösa. Nä, jag får dessvärre meddela att jag hoppar av. Kan inte ideér på det här planet bahandlas bättre än så kan det vara. En sak är att inte lockas av det vi skrev men att sedan fortsätta spåna i samma anda och sedan refusera det med...Ja, vad ska jag säga. Trist helt enkelt.
Det här är absolut inte omöjligt att lösa. Det jag har satt upp mig mot är fragment av ert förslag. Inte hela grejjen. Kan hålla med om att det säkert har givit ett ganska flummigt intryck p.g.a. att detta nästan har fungerat som en chat, snarare som ett forum.

Tråkigt att du väljer att hoppa av. Lite drastiskt i mina ögon då jag tycker att diskussion och meningsskiljaktigheter/motgångar ingår i projektet. Skulle jag hoppat av efter första motgång hade vi inte skrivit alls här nu...

Hoppas att du fortfarande kan bidra med tankar och idéer. Ifall du ångrar dig är du välkommen att åter ta upp alverna.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag kommer säkert att kika in lite då och då. Men jag vill först tala om att jag inte känner mig bitter eller orättvist behandlad eller något. Däremot anser jag att redaktören varit väl kategoriskt. Du skriver raka motsatsen här ovan men det är inte riktigt så som det har uppfattat det. Eftersom det verkar tydligt att ni är ute efter ett nytryck (mer eller mindre) av en ganska sugig modul (Alvboken) så är jag inte rätt person att göra det. Jag har åtskilliga gånger försökt nyansera förslagen för att visa att det handlar om en lös planeringsfas där inget är hugget i sten men fått svaret att alver ska vara som de är. Inget ska ändras. Klyschan är bra. Inget behöver förklaras. Om jag har missat någon öppning någonstans ber jag om ursäkt och kan komma att ompröva mitt beslut. Men jag är inte rätt person för att skriva om något som jag inte upplever som spännande, intressant, läsvärt eller ens bra.

Så det är inte drastiskt alls, jag vara missuppfattade projektet.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Alvboken ska inte gå i nytryck. :D Den är som många säger inte speciellt bra. Personligen så stör jag mig mest på flygödleryttare, Injir och alla dom grejerna i den.

Jag tycker vi kan utgå från MB1 (sid 47) istället. Den behöver utvecklas en del, men den känns iaf rätt. Sedan kan vi ju diskutera vilka alvslag som ska vara kvar osv...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag kommer säkert att kika in lite då och då. Men jag vill först tala om att jag inte känner mig bitter eller orättvist behandlad eller något. Däremot anser jag att redaktören varit väl kategoriskt. Du skriver raka motsatsen här ovan men det är inte riktigt så som det har uppfattat det. Eftersom det verkar tydligt att ni är ute efter ett nytryck (mer eller mindre) av en ganska sugig modul (Alvboken) så är jag inte rätt person att göra det. Jag har åtskilliga gånger försökt nyansera förslagen för att visa att det handlar om en lös planeringsfas där inget är hugget i sten men fått svaret att alver ska vara som de är. Inget ska ändras. Klyschan är bra. Inget behöver förklaras. Om jag har missat någon öppning någonstans ber jag om ursäkt och kan komma att ompröva mitt beslut. Men jag är inte rätt person för att skriva om något som jag inte upplever som spännande, intressant, läsvärt eller ens bra.

Så det är inte drastiskt alls, jag vara missuppfattade projektet.
Jag reserverar mig för eventuella missuppfattningar i denna konversation. Jag har läst igenom allting en gång till, och precis som du säger så påpekar du vid några tillfällen att detta är på planeringsstadium, samtidigt som du säger "Nu kör vi på detta!". Det var de senare orden i kombination med "noder" och "förbannelse" som jag reagerade häftigt på.

Efter att du förklarade att denna förbannelse kan sträcka sig över 200 000 år, så blev jag nog lite lugnare. Första intrycket var att detta skulle ske inom 200 år.

Att jag vill behålla alverna till 100% stämmer inte. Jag är dock främmande för större förändringar, och en förbannelse i formen av att gudarna bråkar eller att Kaos krafter har ett finger med i spelet är för omvälvande enligt mitt tycke.

Jag försökte därav komma på en mer logisk idé med att de vore skogsväktare och att de är satta för att bevara skogarna. Men de andra rasernas exploatering gör detta besvärligt för alverna, då de anser att Moder Jord ÄR varje sten, rot, träd, buske, blomma, och. Och när skogar skövlas så dör en bit av Moder Jord = Döende. Men INTE genom demoner, guda-bråk. Är du med?

Sen visste jag inte om själva frågan om att Moder Jord är döende var mer långsökt teoretiskt hos alverna, eller ifall det faktiskt är ett gällande problem. I detta fallet uppfattade jag det som det sistnämda.

Men, ifall det visar sig att Moder Jord är döende ur ett mer långsiktigt och melankoliskt perspektiv, som i det ovan beskrivande exemplet, så är det ju absolut inget problem, då det i praktiken kanske har varit ett Status Q ganska länge. (Alverna säger att Moder Jord är döende för att andra raser (t.ex.) skövlar skogar och bränner kvistar. I praktiken så har detta hållit på i tusentals år, och skulle det fortsätta i samma takt (vilket det faktiskt inte gör, eftersom alverna gör mer motstånd och är mer koncentrerade än innan) så skulle Moder Jord dö ut...

Hoppas du förstår vad jag menar...
Kommentera gärna ifall jag har rätt eller fel i mina tankar.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det låter bra tycker jag. Vi kan förstärka det hot som övriga folk utgör för Tevatenu för att skapa lite mer melankoli. Att göra skövling av skog och liknande till ett tydligt problem för alverna tror jag kan göra dom mer intressanta. Det är klart att man kan blanda in kaos och alla möjliga mäktiga schackspelare i alvernas historia, men det känns inte rätt. Inte för mig.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: Jag reserverar mig för eventuella missuppfattningar i denna konversation. Jag har läst igenom allting en gång till, och precis som du säger så påpekar du vid några tillfällen att detta är på planeringsstadium, samtidigt som du säger "Nu kör vi på detta!". Det var de senare orden i kombination med "noder" och "förbannelse" som jag reagerade häftigt på.
Jag ska inte tjata om detta men jag sa att om ingen motsätter sig detta så kör vi på det, där "det" betydde den generella settingen.
Spelknepe skrev:Jag försökte därav komma på en mer logisk idé med att de vore skogsväktare och att de är satta för att bevara skogarna. Men de andra rasernas exploatering gör detta besvärligt för alverna, då de anser att Moder Jord ÄR varje sten, rot, träd, buske, blomma, och. Och när skogar skövlas så dör en bit av Moder Jord = Döende. Men INTE genom demoner, guda-bråk. Är du med?
Och det där är ett naturligt nästa steg för en mer Erebifierad setting. Jag missade att det var ett fortsatt spånande. Men det var precis dit jag ville när allt integrerats med övriga Erebs tema.
Spelknepe skrev:Men, ifall det visar sig att Moder Jord är döende ur ett mer långsiktigt och melankoliskt perspektiv, som i det ovan beskrivande exemplet, så är det ju absolut inget problem, då det i praktiken kanske har varit ett Status Q ganska länge. (Alverna säger att Moder Jord är döende för att andra raser (t.ex.) skövlar skogar och bränner kvistar. I praktiken så har detta hållit på i tusentals år, och skulle det fortsätta i samma takt (vilket det faktiskt inte gör, eftersom alverna gör mer motstånd och är mer koncentrerade än innan) så skulle Moder Jord dö ut...
Precis så. Med den lilla skillnaden att jag menar att döende innebär döende (både teoretiskt och faktiskt) men det behöver aldrig förklaras om der sker om 12 miljoner år eller 200 år. Om det ska förklaras så kan vi ju välja en oerhört lång tidsperiod.

Nu kommer jag att framstå som en grinig surunge men det här är faktiskt en väldigt stor skillnad från tidigare icke-spåning. :) Jag har inga problem att skriva under sådana här förhållanden. Jag hoppas att det framgått att jag hela tiden menat att idén skulle kokas ner till något mer lätthanterligt som passar Ereb bättre. Det var åtminstone min avsikt.

I fortsättningen får nog vi alla vara lite mer lyhörda. :) (eller kanske mindre kinkiga, i mitt fal)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Har för mig att alverna har ett konstant antal eftersom att själen hos dom alver som dör återanvänds för att skapa en ny alv eller (om dom gjort en allvarlig ond handling) blir en siren.

Med "skapa en ny alv" så menar jag inte att alver hoppar upp från små hål, utan att en själ behövs eftersom man inte kan föda ett barn utan själ. Det skapas alltså inga nya själar. Kommer inte ihåg vart jag läst om detta. Verkar inte vara MB iaf...kanske Alver.
Fast det där känns väl "för" påhittat om något? Precis som många andra är jag för logiska lösningar och föredrar att alver förökar sig precis som övriga folk. Låg fertilitet är fullt naturligt och betydligt mer lättköpt. Eller?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Som sagt, det var snabba ordväxlingar och mycket dramatik. Som bäddat för missförstånd. ;)

Jag själv kan vara väldigt kritisk och konservativ. Och det är nog bäst att jag bibehåller den rollen.

Jag ser gärna att du fortsätter med alverna, nu när vi verkar ha hittat en balans, ett förstående och en lösning.

Tycker som Boris skrev att vi bör fokusera mycket på alvernas kultur och tankesätt.

Lycka till! ;)
Skriv svar