Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mörkeralver

Skall dessa verkligen finnas? De nämns aldrig i EA sammanhang, utan endast i Alvermodulen (vilken är generisk och nämner icke-erebiska platser).
Senast redigerad av Peter den 2007-06-02 22:53, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev: 5. De mörka alverna vände Tevatenu ryggen och uteslöts ur älvfolkens krets.


Typ så.
Menar du då blodsalverna eller bara alver som (som du har skrivit) uteslutits
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Blodsalver, mörkeralver är bara vad oinsatta människotölpar kallar dom. För alver är de avfällingar som brutit alla band till Tevatenu och har inget med alver att göra. Men de finns.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Psipo skrev:Blodsalver, mörkeralver är bara vad oinsatta människotölpar kallar dom. För alver är de avfällingar som brutit alla band till Tevatenu och har inget med alver att göra. Men de finns.
Alltså, de enda "avfällingarna" är väl nargurs blodsalver? Att förlora kontakten med Tevatenu kan ju också vara en personlig tragedi för vissa introverta högalver: som lever i hennes hjärta men ändå åtskild.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo skrev:
Sedan det där med regler. Poängen från början var att helt hoppa över den biten, inte utgå ifrån att alla ska spela med Experts gamla (och i mina ögon dåliga) regler. Jag tänker inte en enda tanke med de reglerna i bakhuvudet. Jag bryr mig faktiskt inte ens om ifall det jag skriver är direkt inkompatiblet med reglerna. Dels för att jag inte längre kan dom och dels för att de inte intresserar mig.

.
skulle du kunna på regelforumet beskriva lite hur dina "drömregler" skulle se ut
jag vet att du nu spelar i trakorien med Burning Wheel regler (har ingen koll på dom) är det dom som passar bäst för dig eller fattas det nått i dom :?:
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev: Alltså, de enda "avfällingarna" är väl nargurs blodsalver?
Exakt. :)
Peter skrev:Att förlora kontakten med Tevatenu kan ju också vara en personlig tragedi för vissa introverta högalver: som lever i hennes hjärta men ändå åtskild.
Absolut! Det är ju grunden till en klassisk konflikt, om man vill spela tragiska epos i Ereb! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Det här låter riktigt fräckt, det känns som en smältdegel av konflikter och tusenårig frustration reda att bara kastas i spel. :)
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Psipo, har du möjlighet att sammanfatta alvtråden i wikin? Den har blivit ruggigt stor och jag hade ingen möjlighet att läsa igenom och förstå vad vi kommit fram till i tråden.

Alvertråden är ju en av dom större, så det vore kanon att få upp den på wikin så att även nykomlingar kan förstå sig på den.

Ett tips till alla: Tappa inte fotfästet från forumet i tre veckor p.g.a jobb :P
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

ilmarinen skrev:Psipo, har du möjlighet att sammanfatta alvtråden i wikin? Den har blivit ruggigt stor och jag hade ingen möjlighet att läsa igenom och förstå vad vi kommit fram till i tråden.
Det finns en sammanfattning redan. :) Kolla några inlägg högre upp.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Sammanfatig på sidan 13 vill ja minnas =)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det vore ändå bra om det hamnade på wikin, eller väntas det på att det ska verifieras först?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

kan va bra att ha på wikin kanske, lättare att se vad som finns och vad man eventuelt vill gå in mer på då.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Psipo har väl skrivit att han ska så fort Ulvriket är fixat så ska han fortsätta med alverna
visst var det så :?:
The Artist Formerly Known as Boris
Akklokk
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-05-03 19:57

Inlägg av Akklokk »

Något sent ankommet kanske, men är tanken att Högalver ska finnas som separat ras (som sådan är det väl snarare en Tolkiensk/WHFRP:sk företeelse)? (Om det sedan har funnits någon högkultur i cerbergen är en annan femma.)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Akklokk skrev:Något sent ankommet kanske, men är tanken att Högalver ska finnas som separat ras (som sådan är det väl snarare en Tolkiensk/WHFRP:sk företeelse)? (Om det sedan har funnits någon högkultur i cerbergen är en annan femma.)
Nej, de skall inte finnas som en separat ras. På det hela taget presenteras inte alver som "skilda raser". Däremot finns det alver både i skogen, i grottor och på havet.

Konceptet högalv finns dock bland landoris äldsta alver, och kanske allmänt bland gamla och världsfråvända alver.
Skriv svar