Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Manniskor fargar och friserar håret och ankorna borde rimligtvis kunna gjora det samma med fjadrarna? Aven losfjardrar som någon tidigare diskuterad kan forekomma.

Finns det forresten inte beskrivning av en anka i "Kristalltjuren" med ett något udda utseende?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Anders: Mellan alla snälla ankor och din tidsbrist skulle jag vilja se en hetlevrad piratanka a'la Anders stil. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...med mejslad ornamentik i den ärrade näbben, metallarmband, skabbiga fjädrar, vilt stirrande blick, massor av kroppssmycken och en elak bredbladig kniv...
:twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

..och lite i stil med bilden från Monsterboken I och den långt bak i Kopparhavets Kapare-modulen.. :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Japp det behövs många för jag önskar mig i julklapp piratankor till Morëlvidyn :D ! När ANKOR tagit sin beskärda del naturligtvis! :wink:

Nisses (-85) piratankor i KK och Sinkadus 3 är för mig alltid åsynen av piratankorna till sjöss!
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

"Now.. Does anyone else wanna call me Donald!?"

Bild

Bild
Senast redigerad av anders den 2008-08-20 20:55, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol: :lol: :lol:
Användarens profilbild
Ahnìon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 121
Blev medlem: 2007-12-25 22:43
Ort: Norrköping
Kontakt:

Inlägg av Ahnìon »

Jag fick ett yrt litet uppslag när jag läste igenom b/ankväsende-tråden.
Även om det är så att (vita, vitspräckliga eller ljusare) ankor inte dominerar bankandet är det fullt möjligt att de gjort sig kända för vissa karaktäristiska sätt att hantera systemet. Det slog mig att just ankornas smått explosiva humörsdrag kanske skulle ge en inställning där bank-affärerna präglas av stora fluktuationer och att det var lite spel att stoppa sina surt förvärvade i en (ja, här kommer det igen) ank-bank. Det blir kanske lätt att det pinnar iväg per antydan och blir Wal Street, men om man bara skriver just biten om fluktuationer så kan SL välja vilka effekter och vilken utsträckning det får.

(Jag skall gå och tvätta munnen med tvål, nu. Jag lovar!)
Ingen kan förneka stridsgaffelns överlägsenhet!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

:shock:

:lol:

Det vore onekligen klassisk ÄS-humor att låta det finnas en gata som domineras av ankiska banker och handelshus som namngetts efter deras skapargud. Wals gata. Jag gillar din idé. 8)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

En större ankstad i Mercana, Klomellien!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Ja ja, bara de inte blir allt för spräckliga och färggranna. :(
Ungefär sa härmenar du?

Jag tycker fortfarande att uppdelningen i färger är onödig och lite trakig. Det kan ju fortfarande finnas hopar med ankor som är pirater som rakar vara svarta utan att det är ett eget folkslag!!

Titta bara pa änderna ovan: sa stor spelvidd borde vi ha :)
Användarens profilbild
jadelotuz
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 177
Blev medlem: 2008-01-14 16:00
Ort: Ed

Inlägg av jadelotuz »

Tycker också att färgen borde spela mindre roll. Dvs att man kan vara vilken färg som helst. Tex att vara färga som en gräsand, men då endå vara en köpman :)

Men jag tycker endå att man kan försöka rikta yrkena till de yrken Brun, Vut å svart anka har :) eller snarare karaktärerna. Samtidigt tycker jag det kan vara rätt skönt med friheten att blanda in vilken karaktärsroll som helst i ankor. Tänk en Tjuvanka, en Bard Anka, en Riddar anka (jag har en för min kampanj som heter Kwados Markyl, det är en anka som är klädd i specialdesignad helrustning ... brukar även kallas STÅL ANKAN :P )
".. de är klokt att vara eftertänksam före ..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker inte att färgerna ska variera så mycke, tycker att vit, brun och svart ska va dom som finns men sen kan ju små avvikelse i ett antal fjädrar kanske ske men i stort så enbart dom 3.
Och att just vita skule va köpmän, bruna krigare o svarta pirater ser ja inet heller som ett problem, fast även här kan ju undantag förekomma.

Sammbandet mellan färg och syselsättning kan ju ha med dom typiska karaktärsdrag dom har. Vita är mer tålmodiga och lungna så köpmän och politiker är någon som faller dom naturligt medans bruna kanske är lite mer åt det krigiska och våldsamma hållet. Svarta ankor kan ju ha det lite mer vildsinta och kaotiska kanske så dom blir oftast tjuvar eller pirater.

Sen självklart ken den vita ankan bli en riddare, den bruna en munk och även den svarta kan ju även den bli nå annat mer civiliserat.

Detta är iaf vad ja tycker, inte ändra så mycke på dom från orginalet.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Alendor skrev:Jag tycker inte att färgerna ska variera så mycke, tycker att vit, brun och svart ska va dom som finns men sen kan ju små avvikelse i ett antal fjädrar kanske ske men i stort så enbart dom 3.
Och att just vita skule va köpmän, bruna krigare o svarta pirater ser ja inet heller som ett problem, fast även här kan ju undantag förekomma.

Sammbandet mellan färg och syselsättning kan ju ha med dom typiska karaktärsdrag dom har. Vita är mer tålmodiga och lungna så köpmän och politiker är någon som faller dom naturligt medans bruna kanske är lite mer åt det krigiska och våldsamma hållet. Svarta ankor kan ju ha det lite mer vildsinta och kaotiska kanske så dom blir oftast tjuvar eller pirater.

Sen självklart ken den vita ankan bli en riddare, den bruna en munk och även den svarta kan ju även den bli nå annat mer civiliserat.

Detta är iaf vad ja tycker, inte ändra så mycke på dom från orginalet.
kan det inte vara så att ankor är som människor och får/tar de "yrken" som deras föräldrar har?

Om du är en vit anka född i en köpmans familj så borde det falla sig naturligt att ta samma yrke som sin far eller mor. Är du av en ädel krigar familj så är det naturligt att du blir en ädel krigare. Och om de är född på en bordell i en slusk stad och inte vet vem din far är så har du inte mycket till val än att bli pirat eller typ "bar flicka".

Om man som svart anka försöker att bedriva handel så är jag tämligen säker på att man kommer att stöta på problem därför att ingen litar på en.

Vita ankor som pirater? Skulle säkert fungera men de svart ankpiraterna lär ju mobba en sådan vit anka. Ingen vill ju bli pirat, det är ju inget som man väljer att bli man blir ju pirat för att man inte har något annat val.

Man ska kanske passa sig för att jämföra med verkligheten? Men vad jag försöker säga är att jag tror att svarta ankor är pirater och rövare oftare än andra ankor av samma orsak som att svart människor är överrepresenterade i amerikanska fängelser.

Det sociala arvet, arv och miljö, vad som är viktigast beror ju på avets storlek. Om du ärver en massa pengar av dina föräldrar så är du ju inte lika benägen att leva ett hårt liv som rörver.

Om du är en rik vit anka som behöver några dugliga sjöankor till ditt stolta skepp och har att välja mellan några vita eller svarta ankor så väljer du förmodligen de vita ankorna därför att du är rasist.

De svarta ankorna som inte får mönstra på har sedan inte så mycket till val och tvingas att stjäla för att få mat.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Instämmer, och tror att fler har uttryckt just detta tidigare i tråden. Trevligt att vi är överens... vi som är det alltså.
Skriv svar