Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Lysande begynnelse, mäster Mikael!

Och jag kommer varken sakna ordet "Quack-Fu" eller Wal, Knatte, Fnatte eller Tjatte! Det här kommer att bli mycket spännande att följa. Låt ankorna komma till sin rätt! :D

PS. Varför heter det vargmän, kattmän, reptilmän, hajmän, råttmän - men inte ankmän?! :?
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Anders, har du funderat på att korta halsen på ankan lite? han ser lite...ömtålig ut.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag skulle gissa att precis som en riktig anka kan en "ankman" sträcka på halsen när han vill se sig omkring, eller verka större och mer imponernade (bröstar upp sig med andra ord, som ankan på bilden). Ankan kan också "burra ner" huvuded så att han i stort sett inte har en hals alls. :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Wow... har visserligen alltid tyckt att ankorna i Drakar & Demoner är väldigt charmiga, men har sällan använt mig av dem som SL för att undvika ofrivilliga komiska situationer. Men med tankarna och idéerna som spånats fram här växer en väldigt spännande och intressant bild av ankorna fram! Blev väldigt inspirerad, och ska se om jag kan ta fram några blyertsillustrationer här framöver!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jupps, min lilla propagandakupp i forumets begynnelse tycks ha lyckats :twisted:
Numer är dom lätt räknade som drar på smilbanden när ankorna nalkas.

Svarta ankor: respekt genom fruktan för deras vilda och brutala anfallsmetoder.

Vita ankor: respekt genom makt. (Tänker mig lite "Gudafadern" över det hela, otäckt slipade livvakter kring sig och en mäktig organisation i ryggen.)

Bruna ankor: respekt genom goda stridskunskaper, grym envishet/tapperhet och en osviklig lojalitet.

Jag älskar dom små liven (Men hade sannolikt nyttjat ett annat ordval om en anka varit inom hörhåll :wink: )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Delanoir
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 129
Blev medlem: 2007-08-26 17:27
Ort: Helsingborg

Inlägg av Delanoir »

Hmm, "Gudfadern" som inspiration till vita ankors handelshus lät rätt intressant! Tyckte även att Rusts idéer om inspiration från den judiska kulturen verkar spännande.

Såg att det hade skrivits en hel del om ankernas färger här i tråden, och när jag satt och bläddrade i Monster upptäckte jag att det stod att inom de tre grundfärgerna på fjäderskruden förekom variationer, vilket är ett koncept som jag gillar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har vi någonsin diskuterat varför vi inte kallar djurfolket ankor for ankmän? :?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det har tagits upp tidigare (av dig?), men ingen har svarat tror jag.

sannolikt för att det stod ankor redan i gamla grundreglerna så vi bakåtsträvare (jag och alla dom andra som vägrar peta ngt, whatsoever :wink: ) får rysningar längs ryggraden bara vi tänker tanken på en omdöpning :lol:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fafnir skrev:Det har tagits upp tidigare (av dig?), men ingen har svarat tror jag.
Så kanske det var? :D
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Efter tre sekunders tänkande till så försökte jag komma på en logisk anledning.

Kanske för att människan trots allt känner sig hotade av ankorna så att dom väljer ett mer nedlåtande namn på dem.

Inte nog med att dom tar åt sig större och större delar av handelskakan, större och större delar av piratverksamheten och dessutom får karska krigare att framstå i dålig dager då den noble krigarankan tappert står kvar mot övermakten när hans mänskliga vapenbröder lägger benen på ryggen.

Ska dessa halvvarelser dessutom uppnå närapå människostatus genom suffixet -män...

Alternativt för att dom är en så vardaglig företeelse att man automatiskt assosierar (stavas det så?) till humanoiderna när folk säger "ankor".

vargmän, reptilmän och kattmän är ovanligare varför -män kanske används för att precisera att det handlar om humanoider och inte "dumdjur" för att använda ett bra "mutantuttryck"
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

birkebeineren skrev:Har vi någonsin diskuterat varför vi inte kallar djurfolket ankor for ankmän? :?
Jag undrade just detta bara några inlägg ovan... :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9047
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

anders skrev:Jag undrade just detta bara några inlägg ovan... :wink:
Fafnir kommer med svar, och de verkar ju kloka?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Fafnir skrev:Alternativt för att dom är en så vardaglig företeelse att man automatiskt assosierar (stavas det så?) till humanoiderna när folk säger "ankor".

Alternativt för att dom är en så vardaglig företeelse att man automatiskt assosierar (stavas det så?) till humanoiderna när folk säger "ankor".

vargmän, reptilmän och kattmän är ovanligare varför -män kanske används för att precisera att det handlar om humanoider och inte "dumdjur" för att använda ett bra "mutantuttryck"
Kan säga att efter ett tag så började mina spelare kalla råttmännen i Kandra för endast "råttor".
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Alltså kan man tänka att råttmän kallas "råttmän" bland folk som inte är så vana vid dessa, medans i samhällen där de är väletablerade benämns de sannolikt bara som "råttorna".

I sist nämnda samhälle är det ingen förväxlingsrisk med "dumråttor" då 1 detta vanligtvis inte är ngt stort samtalsämne och 2 då det oftast står fullt klart i sammanhanget om man diskuterar humanoider eller dumdjur.

Bland de med mindre kontakt kan förvirringen bli total när RP dyker upp och frågar om det "bor några råttor här, för vi skulle behöva prata med dem om en sak..." :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Med andra ord: I folkmun kan råttmän, kattmän, vargmän etc. komma att kallas för "råttorna", "katterna" och "vargarna". Om det skulle finnas möjlighet för missförstånd läggs epitetet -män till för att klargöra. Råttmän, vargmän, kattmän eller varför inte t.o.m. ankmän.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Skriv svar