Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

Mikael skrev:Det kryllar av ankor i Samkarna, men var finns ankstäderna/byarna i Ereb?

Enligt EAK finns större populationer i:
Kardien! Faltrakien?
Zorakin! Grindanu?
Caddo! Arno?
Berendien! Lindaros?


Kardien - kungadomänen ekenfara, egna byar. Stor population i ekeborg. Samt lite här och var i alla större städer.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Mikael, är du fortfarande ämnesansvarig här? Jobbar du något på ankorna - eller är det något du skulle vilja släppa ifrån dig? :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vad hände med öpppenheten för olika ankfärger, och spräckliga ankor? Just nu känns det som att alla texter pekar pa tre betonggjutna färgsättningar (brun, vit och svart). Ganska osexigt...
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Mikael, är du fortfarande ämnesansvarig här? Jobbar du något på ankorna - eller är det något du skulle vilja släppa ifrån dig? :wink:
Nja har varit dåligt med jobbet på sistone. Feel free att ta över ankorna.

Gällande fjäderskrudarna så uppfattade jag majoritetens önskan var att hålla oss till det tre färgerna, men utan att utesluta den udda individen med mer färgrann eller spräcklig skrud. Dessutom kom vi överens om att vissa ankklaner har färgfjädrar som utmärker deras släktskap eller klantillhörighet, vilket ytterligare förstärks av tatueringar och ristningar i näbben. Kanske några plockar sig? Men helt fritt fram med färgerna är det inte hur osexigt det än kan verka.

Sammanfattar igen:
Mikael skrev:Andra med idéer som kommit på tråden:
Daarco: vill läsa dina 25 sidor ankäventyr!

Fafnir o Rickard med flera har surrat kring olika tatuerade, karvade, målade näbbar och plockade ansiktsfjädrar.

Quack-fu har röstats bort då det är snott rakt av från den löjliga filmen om ankan från yttre rymden Howard. Kampsporten skall få ett eget liknande namn istället. (Däremot kallar en del ankhatare kampsporten Kvack-fot (?) för att förnedra de hårt arbetande bruna ankorna, något smädarna oftast fått ångra).

Religionen med Wal och brorsönerna har dissats av de flesta och måste omarbetas.

Anker och Banker har också diskuterats hett.

Ankors färger, fjäderdräkt och yrkesval har diskuterats en hel del på tråden. Om jag får lov att dra slutsats om vad som sagts och samanfatta: De tre grundfärgerna består, men vissa lösa skiftningar i skruden finns, även olika färg som unga ankor (gamla blir de sällan). Udda unika exemplar med mer varierande fjäderskrud finns, men är ovanliga. Yrkesvalen beror främst på var de olika ankorna etablerat sig, men även på skiftningar i temprament.
Varför Ankor och inte Ankmän? Fafnir löste knuten:
Fafnir skrev:Skillnaden är att ankorna är så väletablerade i åtminstone södra ereb. Bland de barbariska nordländerna däremot höjer man nog däremot på ögonbrynen om nån svamlar om att idka handel med ankor. Där talas det sannolikt om ankmän, fjädringar eller liknande.
Sedan har det diskuterats flygförmåga och ägg/barn!?
Konsensus blev som jag uppfattat det att ankorna kan inte flyga, inte ens vid födseln. Detta innebär inte att skrigande tjattrande anklingar försöker flaxa med armarna, men det är ju just armar och händer, inte vingar de har.

Vad gäller barnen så dök även färgen upp där, fast först äggen?
Ankor lägger ägg, men huruvida de ruvar låter jag vara osagt. Det finns förslag på ruvningstid, ca 3 mån, och att rika familjer använder sig av ruverskor[/b].
Att äggen kunde visa på ankans färg, dvs svarta , vita och bruna ägg, och att man därför bytte ägg mellan ankorna var ett förslag som dock inte vann bifall. Hyltran kom med följande förslag.
Hyltran från Veglemyren skrev: Jag ser helst att ankor lever i par, och vet vem deras mamma och pappa är, i de flesta fall sen så finns det säkert ankuslingar som får ankflickor gravida och lämnar dem vind för våg. I dessa fall kanske den stackars ankflickan tvingas krossa sina ägg om hon inte finner en annan far till sina barn. Krossa ägg är väll jämförbart med spädbarns mord? Eller så kanske hon väljer att leva som ensamstående mor skamligt?

Svarta ankor kan mycket väl leva i lite mer barbarisk samhällen jag tror dock även de vet vem deras mamma är. Rika ankpirater kan mycket väll ha privata harem i vissa av sina hamnar.
Men jag tror att de vet vilket att som är deras när de kommer för att hämta det. De känner säkert igen färgen och mönstret på deras ägg.

Se så kanske rika ankor, har privata "ruverskor" anställda? .


Hyltran och jag tyckte inte ankorna skall sortera och ge bort sina ägg. Vi såg helst att dominanta anlag bestämmer ungens färg. Om svart anka får barn med annan anka blir ungen svart, om vit med brun blir ungen vit. Bruna ankor får bruna ungar, det är därför det finns så få bruna ankor. Så finns det också utrymme för latenta anlag att komma fram och chocka släkten ibland! Även om detta sker väldigt sällan.

Birke höll inte med.
birkebeineren skrev:Bruna ankor som resultat av en svart och en vit förälder vet jag inte helt om jag gillar... Tycker då att ankorna heller står för uppdelningen i färger genom att sortera äggen.


Hur var det då med antalet ägg då? Mitt förslag var att de svarta lade mer ägg av naturen, medan Hyltran snarare ansåg att antalet barn berodde på klass. (Det förklarar dock inte att bruna ankor är så mkt ovanligare än de andra två.)

Ankor, eller åtminstone vita ankor, uppfostras av sin mostrar/morbröder/fastrar/farbröder, en urankisk tradition sades det.

Skapelseteorier:
Mikael skrev:Skapelsen:
Det finns i huvudsak två teorier om var Ankorna kommer ifrån. Den dominerande är en av människors och ankors historiskt lärde framlagd. Ankorna skall ha skapats av djurfolkens högsta gudinna Hélodèrna för ca 9000 år sedan i det sjörike som idag kallas Krystalerna, i Samkarna. Här utvecklades de tre raserna anka och ankornas gemensamma kultur vid sidan om de mänskliga krystillernas. Hur det kom sig att det blev tre raser har denna teori ingen annan förklaring till än att Hélodèrna tillskrivs ha en god portion humor. Från grottmålningar i Drakryggsbergen vet man dock att ankor i början var spräckliga och hade mer varierad fjäderdräkt än idag.

Den andra teorin har klart färre anhängare, men dessa är desto mer bokstavstroende. De anser att ankorna skall ha getts livsgnistan av guden Wal på ön Burb (av människor kallad Khalifa) långt ut i den Yttersta Västern. När detta var gjort gav han ankorna till sina brorsöner Goffre, Baraks och Dondros att förvalta. ”Goffre skänkte äventyrslystnaden, och blev de brunas anförare; Baraks väckte lusten att äga, och blev de vitas beskyddare; Dondros, rebellen, ledde de svarta i uppror.” citerat ur Komikas Gyllene Bok. Så småningom lämnade ankornas olika folk sin faders ö och begav sig ut i världen och lever idag i den s.k. diaspován (ut ur ägget). Ön Burb har idag en mycket liten befolkning bestående av religiöst fanatiska solitärer till vita och bruna ankor. Ön bedriver ingen handel utan är en eremits paradis. (Mandelorden anser det inte finnas tecken på bofast befolkning på ön äldre än 500 f.O.)

Det finns även teorier om att ankorna skapades av magiker som tjänarfolk i nordländska våtskogar eller att de kommer från hamnskiftande älvfolk som glömde sin rätta form. Den senare teorin anser ankor vara besläktade med svanmöer och örnmän.

De flesta ankor har ingen särskild religiös övertygelse utan ställer sin tro till världsliga fakta som guld, vinst, förlust, slaveri, seger och förlust. Då de också bor i nära anslutning till människor så är lokala mänskliga trosuppfattningar klart vanligare bland ankorna än någon av de tidigare nämnda teorierna. T.ex. är det många vita ankor som bekänner sig till den Lysande Vägen och det finns ankor som vigts till riarker på Caddo. Dessa anser att liksom övriga Altor är Etins skapelse. De svarta ankorna i Morëlvidyns piratstäder är som pirater mest och tror på den gudom som senast gav dem framgång till havs. De brunas ideal kan närmast liknas vid riddarfolkens på Aidne. Gudinnan Hélodèrna existerar som myt bland de flesta djurfolk, men är så ovanlig att hon oftast misstas för dyrkan av Moder Jord. Endast extrema grupper som Ankisterna, QQQ och Ovum Cori håller fast vid teorierna om Burb och Wal.

Fafnir skrev:...Och enligt ransarderna så är det vaeniren Ykk som skapat ankmännen samman med dess likar svarterna och halvlingarna som nesa till människan...
:wink:

anders skrev:Och på Caddo har jag hört ankor som menar att de var skapade av Etin. Märkligt det där... :wink:


Sedan finns det lite ankhistoria/kronologi på s. 7
Senast redigerad av Mikael den 2011-11-12 20:18, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Peter skrev:Vad hände med öpppenheten för olika ankfärger, och spräckliga ankor? Just nu känns det som att alla texter pekar pa tre betonggjutna färgsättningar (brun, vit och svart). Ganska osexigt...
Instämmer, och jag ändrade texten något i Caddo-wikin... Bra påpekande, Peter.

PS. Utmärkt sammanfattning, Mikael.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan du summera upp de andra trådarna lika fint sen master Mikael? :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:
Peter skrev:Vad hände med öpppenheten för olika ankfärger, och spräckliga ankor? Just nu känns det som att alla texter pekar pa tre betonggjutna färgsättningar (brun, vit och svart). Ganska osexigt...
Instämmer, och jag ändrade texten något i Caddo-wikin... Bra påpekande, Peter.

PS. Utmärkt sammanfattning, Mikael.
Tja, bara för att jag inte längre har ansvaret för ankorna betyder inte att jag inte kommer slåss för de tre färgernas bevarande. (Och jag är inte ensam om min uppfattning.) Varför är det så viktigt att avvika från de tre färgerna, med undantag för unika individer? Måste de vara lika fysiskt varierande som människor och alla ha fysisk lokal prägel? Kan inte deras lokala kultur få ge dom krydda istället? Sedan som sagt, unika individer eller udda klaner kan ge krydda. Tex oraklet i Felicien...
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Konservativ som jag är så vill jag i stort sätt dela in ankorna i vita, svarta och bruna. Men å andra sidan så skulle det även vara roligt med en slags teckning bland ankorna. Kanske att vissa ankor (som änder) har en metallgrön färg på hjässan eller halsen. Vita ankor kanske har något svart spräckligt mönster på buken.

Alternativt så kan man kanske säga att det är väldigt ovanligt. Kanske i motsvarighet som att en människa blir albino. Så mitt förslag är: det förekommer ankor som skiljer sig i teckning på fjäderskruden, fast det är väldigt ovanligt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Medans jag snarast ser det så här:

Tre underarter svart,brun och vit, men teckning och mönster förekommer precis som hårfärg etc hos människor. Vissa har lite längre fjädrar, vissa lite kortare, vissa vita har inslag av gråtoner, eller bruna, eller röda fläckar etc, andra inte.
Vissa svarta har inslag av vit/grå fjädrar vilket ger ett fläckigt intryck eller roströda kindtofsar, whatever
Vissa har lite längre/kortare/bredare/tunnare/spetsigare/trubbigare näbbar än andra osv.

Vit, brun och svart är samlingsnamnet för arterna, men dom skiljer sig oftast åt individuellt. Ingen Dalk skulle ta fel på Tuuker och Glaader då de skiljer sig markant från varandra utseendemässigt, trots att båda är vita ankor.

Inget säger att en vit anka inte skulle kunna bli krigare, men då man dels håller på traditioner och dels oftast ärver sin sysselsättning så är det ovanligt. Dessutom har människorna i sin okunskap ganska förutfattade meningar om hur saker och ting ligger till varför en vit legoknektsanka skulle ha det svårt att slå sig fram.


Tänker också lite på Briors tidigare inlägg om hur varelsen kan bli påverkad av arv och miljö långt mer i ereb än på tellus. Vildmannen som blir raggig etc.
Växer man upp som ankling i piratkvarteren på Hakkai så ökar sannolkikheten att de drag som krävs för piratverksamhet dominerar allt mer. Kanske blir en vit anka som lever piratliv med tiden mörkare :shock: Kanske en vitanka som väljer svärdets väg allteftersom börjar ta färgen av den lera som betäcker vandringslederna och slagfälten :shock: Kanske tvättas synd och smuts långsamt bort samman med svärtan, från den svarta anka som väljer att vandra den lysande vägen på Caddo. :roll:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja ja, bara de inte blir allt för spräckliga och färggranna. :(
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Tre underarter svart,brun och vit, men teckning och mönster förekommer precis som hårfärg etc hos människor. Vissa har lite längre fjädrar, vissa lite kortare, vissa vita har inslag av gråtoner, eller bruna, eller röda fläckar etc, andra inte.
Vissa svarta har inslag av vit/grå fjädrar vilket ger ett fläckigt intryck eller roströda kindtofsar, whatever
Vissa har lite längre/kortare/bredare/tunnare/spetsigare/trubbigare näbbar än andra osv.

Vit, brun och svart är samlingsnamnet för arterna, men dom skiljer sig oftast åt individuellt. Ingen Dalk skulle ta fel på Tuuker och Glaader då de skiljer sig markant från varandra utseendemässigt, trots att båda är vita ankor.

Inget säger att en vit anka inte skulle kunna bli krigare, men då man dels håller på traditioner och dels oftast ärver sin sysselsättning så är det ovanligt. Dessutom har människorna i sin okunskap ganska förutfattade meningar om hur saker och ting ligger till varför en vit legoknektsanka skulle ha det svårt att slå sig fram.
Tycker jag låter precis som min egen uppfattning. Fafnir, jag håller med dig.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter bra förutom det sista stycket. Bara en spelledare med enkelhet kan välja att beskriva endast heltvita, helsvarta och helbruna ankor utan att känna sig bunden av formler för nyanser, spräcklighet eller fjäderspetsfärg så blir jag nöjd.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Det är det som är det fina i kråk...öh anksången. Vill man som SL beskriva ankorna som superindividualiserade så funkar det. Vill man köra näst intill strikt tricolor funkar det med.
Och framför allt så ger det ganska stor frihet till illustratörer :twisted:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Fafnir skrev:Det är det som är det fina i kråk...öh anksången. Vill man som SL beskriva ankorna som superindividualiserade så funkar det. Vill man köra näst intill strikt tricolor funkar det med.
Och framför allt så ger det ganska stor frihet till illustratörer :twisted:

Då får jag väl ta vara på den friheten då... :D Här är en (i ankors ögon) attraktiv ung ankhona.

Bild

Bild
Senast redigerad av anders den 2008-08-20 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Anders: Jag älskar att teckna ankor. Det verkar som om du också blivit biten, då vi nu sett inte mindre än tre ankor från din penna. En framtida ankmodul riskerar bli den mest välillustrerade hitills. Så trist, eller hur :wink: :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar