Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Precis :D
Skillnaden är att ankorna är så väletablerade i åtminstone södra ereb. Bland de barbariska nordländerna däremot höjer man nog däremot på ögonbrynen om nån svamlar om att idka handel med ankor. Där talas det sannolikt om ankmän, fjädringar eller liknande.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ruvar ankorna sina ägg?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Ruvar ankorna sina ägg?
Satt precis igår och funderade på hur jag skulle gå vidare med Morëlvidyn, och det naturliga steget kändes som ankor så det är dags! 8)

Som svar på frågan:...hmmm Jo det gör de...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De ruvar alltså, men frågan är hur länge? Nio månvarv?

Ytterligare en fråga är då om de kan simma helt från början, eventuellt flyga (en förmåga de dock snabbt förlorar)? :roll:
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

birkebeineren skrev:De ruvar alltså, men frågan är hur länge? Nio månvarv?


eventuellt flyga (en förmåga de dock snabbt förlorar)? :roll:
Flyga :shock:

Jag tror att de ruvar sina ägg lite kortare än nio måndare, delas för att de har ett kortare liv än människor och är mindre, detta borde innebära att det är mindre tid mellan befruktning och kläckning för ankor än vad det är mellan befruktning och födsel för människor.

Sen så är det väll så att embryot utvecklas en del medan ägget fortfarande är inne i anka- kvinnan oxå? Vilket borde innebära att det går snabbare än nio månader för ett ankägg att kläckas.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hyltran från Veglemyren skrev: Flyga :shock:


Förmågan förloras dock efter ett par dagar men har bidragit till systemet med uppfostran hos kusiner då det ändå är mer eller mindre omöjligt för ankmödrarna som gärna ruvar ihop att hålla reda på de flaxande anklingarna. Återigen :roll:
Hyltran från Veglemyren skrev:Jag tror att de ruvar sina ägg lite kortare än nio måndare, delas för att de har ett kortare liv än människor och är mindre, detta borde innebära att det är mindre tid mellan befruktning och kläckning för ankor än vad det är mellan befruktning och födsel för människor.

Sen så är det väll så att embryot utvecklas en del medan ägget fortfarande är inne i anka- kvinnan oxå? Vilket borde innebära att det går snabbare än nio månader för ett ankägg att kläckas.
Låter rätt, men vad kan vara troligt; tre månader kanske?

Sen är också frågan hur många ägg ruvar en anka fram samtidigt?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ett ägg åt gången. De olika raserna får dock olika antal barn där de svarta får klart flest.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9056
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske är en uppdelning mellan ankor i "färger" (åtminstonde dominerande sådana) något som kommer av att ankorna sorterar sina ägg efter färgskiftningar i skalen? Är ägget brunt ges det till en brun klan, är det vitt til en vit, och är det som det ofta är svart får de svarta ankorna det. Att uppfostra alltså!

Eller låter det här knäppt? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Kanske är en uppdelning mellan ankor i "färger" (åtminstonde dominerande sådana) något som kommer av att ankorna sorterar sina ägg efter färgskiftningar i skalen? Är ägget brunt ges det till en brun klan, är det vitt til en vit, och är det som det ofta är svart får de svarta ankorna det. Att uppfostra alltså!

Eller låter det här knäppt? :?
Intressant idé, låt mig suga på den.
Tror avståndet mellan svarta ankor och de övriga är lite för stort, men svarta ägg (låter som en kinesisk rätt (tsun-kuo?)) är kul.
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

birkebeineren skrev:Kanske är en uppdelning mellan ankor i "färger" (åtminstonde dominerande sådana) något som kommer av att ankorna sorterar sina ägg efter färgskiftningar i skalen? Är ägget brunt ges det till en brun klan, är det vitt til en vit, och är det som det ofta är svart får de svarta ankorna det. Att uppfostra alltså!

Eller låter det här knäppt? :?
Jag ser helst att ankor lever i par, och vet vem deras mamma och pappa är, i de flesta fall sen så finns det säkert ankuslingar som får ankflickor gravida och lämnar dem vind för våg. I dessa fall kanske den stackars ankflickan tvingas krossa sina ägg om hon inte finner en annan far till sina barn :cry: Krossa ägg är väll jämförbart med sped barns mord? Eller så kanske hon väljer att leva som ensamstående mor skamligt?

Svarta ankor kan mycket väl leva i lite mer barbarisk samhällen jag tror dock även de vet vem deras mamma är. Rika ankpirater kan mycket väll ha privata harem i vissa av sina hamnar. Olika anksamhällen tror jag variera sig lika mycket i struktur som olika människosamhällen.
birkebeineren skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev: Flyga :shock:
Förmågan förloras dock efter ett par dagar men har bidragit till systemet med uppfostran hos kusiner då det ändå är mer eller mindre omöjligt för ankmödrarna som gärna ruvar ihop att hålla reda på de flaxande anklingarna. Återigen :roll:
:roll: På dig själv.

Betyder detta du/ni tycker att ankbarn flyger iväg när de kläcks och hamnar hos vilken ankfamlij som helst eller vadå?

Det finns ingen fågel som kan flyga direkt när den kläck ankor är ju en blandning mellan fågel och människor, jag vet inte om jag ens tycker att små gulliga ankbebispar kan gå de första dagarna.

En ankunge har väll en annan färg än en vuxen anka helt andar fjädrar.

Javisst ankmödrar kan väll i vissa fall ruva ihop sitta och kackla de kanske rent av lämnar sina ägg på någon form av dagis, för att gå till ett arbete eller någon annan form av aktivitet.

Men jag tror att de vet vilket att som är dera när de kommer för att hämta det. De känner säkert igen färgen och mönstret på deras ägg.

Se så kanske rika ankor, har privata "ruverskor" anställda?
Mikael skrev:Ett ägg åt gången. De olika raserna får dock olika antal barn där de svarta får klart flest.
Jag kan tänka mig att ankor får 1 till 6 ägg åt gången vanligast tror jag är tre ägg. Jag tror inte att de svarta ankorna får fler ägg åt gången det är bara så att de är fler till antalet och mer utbredda.

Jag tror att svarta ankor är fattigare, mer lågutbildade och att kvinnorna har en lägre status i deras samhälle. Detta är orsaker som gör att det föds mer svartankor än vitankor och brunankor.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Ska bara slänga ur mig det här: KAN det vara så att bruna ankor blir resultatet när en svart och en vit anka parar sig? Ett svart par får då alltid svarta ungar, ett vitt par vita. De bruna kan dock fortplanta sig, så bruna par får bruna ungar. Det skulle förklara varför bruna ankor är så sällsynta... :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Ska bara slänga ur mig det här: KAN det vara så att bruna ankor blir resultatet när en svart och en vit anka parar sig? Ett svart par får då alltid svarta ungar, ett vitt par vita. De bruna kan dock fortplanta sig, så bruna par får bruna ungar. Det skulle förklara varför bruna ankor är så sällsynta... :wink:
Tror inte det, men skall fundera på det.
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1768
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hyltran från Veglemyren skrev:Jag ser helst att ankor lever i par, och vet vem deras mamma och pappa är, i de flesta fall sen så finns det säkert ankuslingar som får ankflickor gravida och lämnar dem vind för våg. I dessa fall kanske den stackars ankflickan tvingas krossa sina ägg om hon inte finner en annan far till sina barn Krossa ägg är väll jämförbart med sped barns mord? Eller så kanske hon väljer att leva som ensamstående mor skamligt?
Alla vet ju att ankor uppfostras av sina far och morbröder... Det är ju en urankisk tradition!!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Adragoor skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev:Jag ser helst att ankor lever i par, och vet vem deras mamma och pappa är, i de flesta fall sen så finns det säkert ankuslingar som får ankflickor gravida och lämnar dem vind för våg. I dessa fall kanske den stackars ankflickan tvingas krossa sina ägg om hon inte finner en annan far till sina barn Krossa ägg är väll jämförbart med sped barns mord? Eller så kanske hon väljer att leva som ensamstående mor skamligt?
Alla vet ju att ankor uppfostras av sina far och morbröder... Det är ju en urankisk tradition!!
Da stimt! Traditionen är sådan.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ska bara slänga ur mig det här: KAN det vara så att bruna ankor blir resultatet när en svart och en vit anka parar sig? Ett svart par får då alltid svarta ungar, ett vitt par vita. De bruna kan dock fortplanta sig, så bruna par får bruna ungar. Det skulle förklara varför bruna ankor är så sällsynta...
Min första reaktion till det här upplägget är positivt, tycker absolut att det är något vi bör fundera på, för det låter ju inte helt omöjligt... sen är väl de bruna ankornas "mentalitet" lite mitt emellan de vita och bruna också...
Alla vet ju att ankor uppfostras av sina far och morbröder... Det är ju en urankisk tradition!!
Men gäller inte det bara vita ankor? :?
Skriv svar