Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Adragoor skrev:
Hyltran från Veglemyren skrev:Jag ser helst att ankor lever i par, och vet vem deras mamma och pappa är, i de flesta fall sen så finns det säkert ankuslingar som får ankflickor gravida och lämnar dem vind för våg. I dessa fall kanske den stackars ankflickan tvingas krossa sina ägg om hon inte finner en annan far till sina barn Krossa ägg är väll jämförbart med sped barns mord? Eller så kanske hon väljer att leva som ensamstående mor skamligt?
Alla vet ju att ankor uppfostras av sina far och morbröder... Det är ju en urankisk tradition!!
Va, dum jag är det är klart att det är så :lol:

Vad jag reagerade på var det där med att det kan flyga som nykläckta anklingar. Simman kanske de dock kan, ganska tidigt i livet i alla fall om inte redan från kläckningen.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det här med flygandet var kanske inte helt seriöst från mig men var också tänkt som en slags förklaring till det heller inte så seriösa fenomenet med att anklingar uppfostras hos sina mostrar och fastrar. Kan dock köpa både och!

Bruna ankor som resultat av en svart och en vit förälder vet jag inte helt om jag gillar... Tycker då att ankorna heller står för uppdelningen i färger genom att sortera äggen.

Att rika ankfamiljer anlitar "ruverskor" låter strålande! :)
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

birkebeineren skrev:Det här med flygandet var kanske inte helt seriöst från mig men var också tänkt som en slags förklaring till det heller inte så seriösa fenomenet med att anklingar uppfostras hos sina mostrar och fastrar. Kan dock köpa både och!
Det skulle väll helt seriöst kunna va så att anklingar växer upp hos sin farbröder i vissa fall? Varför inte? Jag tycker det låter vettigare än att det står ankor och sorterar nykläckta ägg efter färg och ger äggen till "ank-klaner" beroende på vilken färg äggen har. Fåglar har starka moders- och fadersinstinkter jag tror inte att de ger bort sina ägg till någon som de inte känner.

Men däremot skulle de kunna ge sina ägg/anklingar till en älskande släkting, så är det ju i fågel samhället ibland. Jag får kanske slå upp det i en bok men jag vet att vissa svenska små fåglar ibland hjälper till att mata sin "brorsöner/systersöner" i verkligheten alltså om de inte har en egen kull ungar det året.
birkebeineren skrev:Bruna ankor som resultat av en svart och en vit förälder vet jag inte helt om jag gillar... Tycker då att ankorna heller står för uppdelningen i färger genom att sortera äggen.
Jag tycker denna teori låter lite mysko. Vad grundar ni detta På. Det innebär att en vitankflicka kan bli påsatt av en vitankpojke och lägga ett egg som är innehåller en svartankling? Fåglar precis som människor har starka moders- och fadersinstinkter. Jag tror inte att de ger sina ägg till någon de inte känner.

Jag tror att det är som med oss människor, den svarta färgen är ett dominant arvsanlag. Är mamma svar och pappa vit så bli barnet nästan om inte helt svart. Jag kan tänka mig att den vita färgen är ett dominant arvsanlag jämfört med den bruna.
birkebeineren skrev:Att rika ankfamiljer anlitar "ruverskor" låter strålande! :)
8) :D
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hyltran från Veglemyren skrev: Jag tror att det är som med oss människor, den svarta färgen är ett dominant arvsanlag. Är mamma svar och pappa vit så bli barnet nästan om inte helt svart. Jag kan tänka mig att den vita färgen är ett dominant arvsanlag jämfört med den bruna.
birkebeineren skrev:Att rika ankfamiljer anlitar "ruverskor" låter strålande! :)
Precis de banor jag tänkt i, då finns det också utrymme för latenta anlag att komma fram och chocka släkten ibland! :twisted:
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Mikael skrev:Precis de banor jag tänkt i, då finns det också utrymme för latenta anlag att komma fram och chocka släkten ibland! :twisted:
Vist, men det lär, ju vara väldigt sällan.

Hur ofta får ett asiatiskt par ett svart barn?

Personligen tror jag inte att detta är möjligt.

Det är nog snarare så att den fina ankflickan har varit stygg :evil: i de allra flesta fall i alla fall?

Men i och för sig altor är en sago värld vill du ha det som du skrev så är det klar att du ska ha det så. :oops:
Senast redigerad av Hyltran från Veglemyren den 2007-11-12 01:12, redigerad totalt 1 gånger.
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Hyltran från Veglemyren skrev:Men i och för sig altor är en sago värld
Va? :shock: :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skapelsen:
Det finns i huvudsak två teorier om var Ankorna kommer ifrån. Den dominerande är en av människors och ankors historiskt lärde framlagd. Ankorna skall ha skapats av djurfolkens högsta gudinna Hélodèrna för ca 9000 år sedan i det sjörike som idag kallas Krystalerna, i Samkarna. Här utvecklades de tre raserna anka och ankornas gemensamma kultur vid sidan om de mänskliga krystillernas. Hur det kom sig att det blev tre raser har denna teori ingen annan förklaring till än att Hélodèrna tillskrivs ha en god portion humor. Från grottmålningar i Drakryggsbergen vet man dock att ankor i början var spräckliga och hade mer varierad fjäderdräkt än idag.

Den andra teorin har klart färre anhängare, men dessa är desto mer bokstavstroende. De anser att ankorna skall ha getts livsgnistan av guden Wal på ön Burb (av människor kallad Khalifa) långt ut i den Yttersta Västern. När detta var gjort gav han ankorna till sina brorsöner Goffre, Baraks och Dondros att förvalta. ”Goffre skänkte äventyrslystnaden, och blev de brunas anförare; Baraks väckte lusten att äga, och blev de vitas beskyddare; Dondros, rebellen, ledde de svarta i uppror.” citerat ur Komikas Gyllene Bok. Så småningom lämnade ankornas olika folk sin faders ö och begav sig ut i världen och lever idag i den s.k. diaspován (ut ur ägget). Ön Burb har idag en mycket liten befolkning bestående av religiöst fanatiska solitärer till vita och bruna ankor. Ön bedriver ingen handel utan är en eremits paradis. (Mandelorden anser det inte finnas tecken på bofast befolkning på ön äldre än 500 f.O.)

Det finns även teorier om att ankorna skapades av magiker som tjänarfolk i nordländska våtskogar eller att de kommer från hamnskiftande älvfolk som glömde sin rätta form. Den senare teorin anser ankor vara besläktade med svanmöer och örnmän.

De flesta ankor har ingen särskild religiös övertygelse utan ställer sin tro till världsliga fakta som guld, vinst, förlust, slaveri, seger och nederlag. Då de också bor i nära anslutning till människor så är lokala mänskliga trosuppfattningar klart vanligare bland ankorna än någon av de tidigare nämnda teorierna. T.ex. är det många vita ankor som bekänner sig till den Lysande Vägen och det finns ankor som vigts till riarker på Caddo. Dessa anser att liksom övriga Altor är ankorna Etins skapelse. De svarta ankorna i Morëlvidyns piratstäder är som pirater mest och tror på den gudom som senast gav dem framgång till havs. De brunas ideal kan närmast liknas vid riddarfolkens på Aidne. Gudinnan Hélodèrna existerar som myt bland de flesta djurfolk, men är så ovanlig att hon oftast misstas för dyrkan av Moder Jord. Endast extrema grupper som Ankisterna, QQQ och Ovum Cori håller fast vid teorierna om Burb och Wal.
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-28 12:32, redigerad totalt 5 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ansluter mig nog till den första teorin, men gillar alla tre.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...Och enligt ransarderna så är det vaeniren Ykk som skapat ankmännen samman med dess likar svarterna och halvlingarna som nesa till människan...
:wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Och på Caddo har jag hört ankor som menar att de var skapade av Etin. Märkligt det där... :wink: Hmm, nu fick jag en idé till ett inlägg på den Lysande Vägen-tråden... :D
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det kryllar av ankor i Samkarna, men var finns ankstäderna/byarna i Ereb? Nohstril vet vi, liksom Fanzimle i Ruhl på Paratorna i Trakorien. Krilloan bör nämnas då den har ca 4500 ankor i sin befolkning. Var 20e Krilloan är anka (av dem dominerar de vita stort), men de har mycket lite inflytande i staden. Burb/Khalifa är en liten ö långt ut i Västerhavet som numera bebos så gott som endast av några få vita och bruna ankor som av religiösa skäl har bosatt sig på den karga ön. Mercana i Klomellien har en större ankstad med Wals gata. Det finns över 70 000 ankor på Caddo och de flesta av dessa lever ett integrerat liv med dalkerna. Casso och Arno har en betydande population ankor. På Caddos västkust finns ett antal byar som nästan uteslutande består av ankor, men det är en relativt ovanlig företeelse. Kardien - kungadomänen Ekenfara, egna byar. Stor population i Ekeborg. Samt lite här och var i alla större städer.

Enligt EAK finns större populationer i:
Zorakin! Grindanu?
Berendien! Lindaros?
Senast redigerad av Mikael den 2009-01-29 13:01, redigerad totalt 10 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9042
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De byar och platser du nämner är kanske de där ankorna finns i större antal, men de behöver inte nödvändigtvis leva i egna täta ghetto liknande samhällen, eller? I Kopparhavsländerna åtminstonde så borde de finnas ankor lite här och var även om de inte är så många.

En relaterad fråga till detta är i hur stor grad en anka som bor i exempelvis Berendien ser sig som berendier? Endast anka, anka och berendier, berendier och anka, en berendier som andra berendier? Alltså hur identifierar de sig?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag anser att erebiska ankor och HLM anser sig nationella i första hand, art i andra hand.

Jag undrar om anstäder/ankgetton finns där ni finns? mindre byar och tehus fiinns ändå.
Hyltran från Veglemyren
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 32
Blev medlem: 2007-10-28 14:43

Inlägg av Hyltran från Veglemyren »

Jag tror att den finns satsdelar för ankor och HLM av praktiska orsaker. Jag talar om brunnar, värdshussängar med mera. Det blir lättare så för alla parter och behöver inte ha så mycket med etnocentrism :)
På Veglemyren kan bara jag höra dig skrika;)
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1766
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Hyltran från Veglemyren skrev:Jag tror att den finns satsdelar för ankor och HLM av praktiska orsaker. Jag talar om brunnar, värdshussängar med mera. Det blir lättare så för alla parter och behöver inte ha så mycket med etnocentrism :)
Fast ankor borde klara sig hyfsat bra med de flesta hus och föremål i människostorlek. Däremot är det omvända nog inte sant. Därmed krävs det nog en ankpopulation av viss storlek för att en "ankstad" likt den i Nohstril ska växa upp.
Skriv svar