Högmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Mikael skrev:Hmmm...du sa C-ordet. :wink:

Högmän och Tolgulder har diskuterats som besläktade, men nu tror jag konsensus är att Tolgulder är en ras/art i sig.

Monsterboxens status som källa är diskuterad och ifrågasatt. Jag ska ta och titta igenom tråden, boxen och det du skrivit. Jag återkommer.

C*?¤&% är inte en källa (även om även jag har stulet en del material där ur, främst då ur Altors Baksida.

Det må så vara att C inte är en källa för Kanon-material till Ereb. Men som inspirationsgrund/komplettering för denna ras är den ypperlig, då de två böckernas raser tillsammans blir en väldigt väl sammansatt (och lite styrd) ras.

Både Hedersamma högmän med sina svärd kvar och hederslösa och utstötta högmän som aldrig mer kan använda svärd (eller umgås med 'de sina', utan endast med 'lägre folk' och andra hederslösa) förrän de hittat sitt eget igen. Trasiga svärd = sad face ^^
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Högmän + Högländare

Inlägg av Mikael »

LoveFiction skrev:Jag har gjort en sammanställning av texterna om högmän och högländare, och då rasen använts flitigt på det här hållet så är det en version jag gärna ser lever kvar.

Det mesta av texten är dock praktiskt taget avskrivet från Chronopia och Monsterboxen bok II.
... Högländare...LÅT OSS BEHÅLLA HÖGMÄN SOM BETECKNING TACK.
..., hästburet folk VILKA HÄSTAR DÅ? PALINORSKA STRIDSHINGSTAR? PANSARHÄSTAR? JAG SER HELST ATT DE ÄR ETT FOTFOLK INTE BERIDNA.
... än vanliga människor DE ÄR INTE MÄNNISKOR ÄVEN OM SLÄKTSKAP TYCKS FINNAS I FORNTIDEN:
... * Högländare får välja en valfri vapenfärdighet som Primär
färdighet. Stjäla föremål och Bluffa är och andra sidan
Sekundära färdigheter.
* Högländare får en extra bonus på +5 på sitt CL i Rida
när de skapas. REGELFAKTA SOM LÄMNAS UTANFÖR
...Så en kombination av Cimmerier och Spartaner. Blir inte mycker hårdare än så? :D INTE MER ATT TILLÄGGA, SÅ LÅTER OK FÖR MIG, MEN KOMBINERA MED SÖDEMANS HÖGMÄN
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

När admin tar till rosa färg betyder det allvar! 8)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Re: Högmän + Högländare

Inlägg av LoveFiction »

Mikael skrev:
LoveFiction skrev:Jag har gjort en sammanställning av texterna om högmän och högländare, och då rasen använts flitigt på det här hållet så är det en version jag gärna ser lever kvar.

Det mesta av texten är dock praktiskt taget avskrivet från Chronopia och Monsterboxen bok II.
... Högländare...LÅT OSS BEHÅLLA HÖGMÄN SOM BETECKNING TACK.
..., hästburet folk VILKA HÄSTAR DÅ? PALINORSKA STRIDSHINGSTAR? PANSARHÄSTAR? JAG SER HELST ATT DE ÄR ETT FOTFOLK INTE BERIDNA.
... än vanliga människor DE ÄR INTE MÄNNISKOR ÄVEN OM SLÄKTSKAP TYCKS FINNAS I FORNTIDEN:
... * Högländare får välja en valfri vapenfärdighet som Primär
färdighet. Stjäla föremål och Bluffa är och andra sidan
Sekundära färdigheter.
* Högländare får en extra bonus på +5 på sitt CL i Rida
när de skapas. REGELFAKTA SOM LÄMNAS UTANFÖR
...Så en kombination av Cimmerier och Spartaner. Blir inte mycker hårdare än så? :D INTE MER ATT TILLÄGGA, SÅ LÅTER OK FÖR MIG, MEN KOMBINERA MED SÖDEMANS HÖGMÄN
"Högmän" är lite väl missvisande när mer än hälften av de som gjorts här är kvinnor, men kalla dem vad ni vill. =)

Ja, jag har övergått från högländska stridshästar (minsta mankhöjd 200 cm, större än den hittills största shire på Tellus) till att numera använda/kombinera den med palinoriska pansarhästen. Genom att sätta ihop två varelser så blir det en (vagt beskriven) varelse mindre att hålla reda på. :D

De kan fortplanta sig med vanliga människor, då det påpekas i beskrivningen. Dessa ger dock i regel upphov till just vanliga människor. ^^

Att regeltexten kom med berodde på att det var copy/paste, jösses, slappna av. Vi skriver väl för att det är kul och utbyta idéer, inte för att vinna? ^.o

---

Ni får gärna skriva vad ni vill. Jag delar bara med mig av mitt material, utifall att det enklare kan täppa till något ni ännu inte hunnit med.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tar ett steg tillbaks och blottar strupen. Mina komentarer är enbart för att fasa in texten med redan skrivet material och mina egna tankar. Ordning och reda...avslappnat...och uppskattning för ditt skrivande markerat med :D .

Efter att även andra sagt sitt och ev någon typ av konsensus/acceptans nåtts, rödmarkeras den justerade texten och wikifieras med annat material. Det är iaf den tänkta tåggången.

:?: I detta fall återstår väl enbart frågan om rytteri eller ej. Vad säger ni andra, rider Högmännen?

God fortsättning!

PS. STORA råsa bokstäver var ren lathet, inget annat.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag ser inga större problem med att man använder bitar ur Chronopia för att ge högmännen lite mer kött på benen, och Crom/Conan-inspirationen låter helt ok. Däremot kanske deras mandomsprov bör vara mer prövande? En vecka i bushen med råg och kniv för en yngling van vid vildmarken låter mer som deras motsvarighet till en student i vår värld som måste leva på nudlar resten av månaden. Gör gärna det lite farligare. Det traditionella mandomsprovet för vår världs massajer är ju att döda ett lejon. Högmännens version kanske blir att överleva en vecka i någon hemsökt, mytomspunnen eller speciellt farlig trakt?

Även om det normalt är palinorer som förknippas med pansarhästar, så kan ju dessa stora kritter ha blivit framavlade av högmännen i tidernas begynnelse. Min bild av högmännen är att de är en spillra av sitt forna jag, en döende ras. Jag håller med om att eventuell avkomma med människor inte resulterar i nya högmän. Det vore också ganska logiskt om det fanns något slags samband mellan högmän och tolgulder (kanske jättar också). Var det inte Söderman som var inne på något liknande tidigare i tråden?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Grisodlar'n skrev:Jag ser inga större problem med att man använder bitar ur Chronopia för att ge högmännen lite mer kött på benen, och Crom/Conan-inspirationen låter helt ok. Däremot kanske deras mandomsprov bör vara mer prövande? En vecka i bushen med råg och kniv för en yngling van vid vildmarken låter mer som deras motsvarighet till en student i vår värld som måste leva på nudlar resten av månaden. Gör gärna det lite farligare. Det traditionella mandomsprovet för vår världs massajer är ju att döda ett lejon. Högmännens version kanske blir att överleva en vecka i någon hemsökt, mytomspunnen eller speciellt farlig trakt?

Även om det normalt är palinorer som förknippas med pansarhästar, så kan ju dessa stora kritter ha blivit framavlade av högmännen i tidernas begynnelse. Min bild av högmännen är att de är en spillra av sitt forna jag, en döende ras. Jag håller med om att eventuell avkomma med människor inte resulterar i nya högmän. Det vore också ganska logiskt om det fanns något slags samband mellan högmän och tolgulder (kanske jättar också). Var det inte Söderman som var inne på något liknande tidigare i tråden?

Med tanke på att de inte har något annat vapen än en kniv, ett höftskynke och en påse råg i en vecka, och inte hellre få ta hjälp av någon annan för att överleva bland grottlejon, -björnar och annat skoj. Plus eventuella onaturliga invånare med mera så skulle jag inte kalla deras myndighetsprov särskilt enkelt, ens för någon som är uppfostrad till ett vildmarksliv.
Att kalla det mandomsprov blir också missvisande då även kvinnorna genomgår detta test på deras 16-årsdag.

Däremot skulle jag inte ge dem släktskap med jättar, då de ändå sällan blir över 230 cm, även om de normalt är omkring 190 cm, men även de kan stanna nere på 140 cm. (Att jämföras med dvärgar som enligt grundreglerna ändå kan bli mellan 100 och 160 cm.)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vart lever de?

Det har talats om drylo/pataxa om jag inte missminner mig? Mirel kanske?
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

gtjorgo skrev:Vart lever de?

Det har talats om drylo/pataxa om jag inte missminner mig? Mirel kanske?
"I nutid är det allmän kunskap att deras kultur härdats genom århundraden i de otillgängliga högländerna runtom i Ereb."

Som jag tolkar den textraden: överallt där det finns högländer.
Hos oss kommer de oftast från högländerna i norra Jorpagna, nedanför Mörkrets Berg.
(eftersom vi i regel spelar i det området)
Men det är klart att klaner kan finnas överallt från Barbia till Kardien.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ajdå

Jag hade hoppats på ett lite mer definierat habitat.
Lite typiskt ereb att det alltid skall vara på detta viset. Varje gång det dyker upp ett välvuxet buskage sitter där en alvkung eller om en jordhög blir för stor dyker det automatiskt upp ett dvärg och/eller orchrike.
Nu är tydligen alla höglandplatåer fulla av tarbandyrkare.

Kan vi "overrule'a" äs här och hitta på ett mera bestämt område för högmännen eller vore detta ren blasfemi? Det är trots allt källorna som säger att det är utspridda
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Håller med Gtjorgo!

Högmän behöver inte finnas överallt. Vi har "overrulat" äs flertalet gånger när vi tycker att det inte blir bar eller skrivit om material.

Nej, Inga hästar. Kan inte Högmänen vara fotofolk. De är inte ett ryttarfolk och har därför idag ingen chans mot beridna riddare och kavalleri, en av orsakerna att de idag är tillbakadrivna.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Själv har jag tolkat deras tillbakagång till
1) Myndighetsprovet - få överlever.
2) livsstilen - låg medelålder, men de som överlever gör det länge.
3) antalet fiender - bland annat på grund av deras arrogans, men även inbördes rivalitet, hedersstrider och blodshämnder.
4) lågt födelsetal, bland annat en bieffekt av mycket ridande bland kvinnor och även på grund av deras livsstil då ära och heder påbjuder ett aktivare liv än familjebildning.

Däremot skulle de med tvåhandsvapen med lätthet nedgöra kavalleri helt enkelt genom att klyva häst och ryttare i samma slag. Åtminstone speltekniskt... (konstigt att inte även Lindskiarnarna kunde detta).

Men gör ni som ni vill :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Angående Lindiskiarnarna....Man kan möjligen göra stora två-handsyxor av brons men att konstruera giantiska tvåhandsvärd av brons är förbannat svårt.

Att lindiskiarnarna till slut misslyckades mot pennerna och echterna beror sannolikt på Lindiskiarnerna relativt låga antal och väldigt låga nativitet vilket gjorde att de hade svårt att återhämta sig efter att ha förlorat manskap till följd av krig.

Vad gäller pennerna och echternas stridsföring så var de tyngre rustade än andra folkslag i Aidne med ringbrynjor, rustade hästar och med stålvapen (till skillnad från Lindiskiarnarna som inte tål stål och järn) och med högre grad av militär och civil organistation än andra folkslag (möjligen med undantag för Luksilerna).

Vad gäller strid till häst kontra tvåhandssvärd så ger hästen ökad rörlighet att falla tillbaka och åter angripa när de har möjlighet. Pennerna var desutom beväpnad med lans vilket har den fördelen att den har längre räckvidd än tvåhandsvärden. Historiskt har tvåhandssvärd framförallt använts att bryta upp täta formationer av fotfolk/pikmän. Ska man ge sig på riddare så är det snarare pikar och hillbarder som är vapnen att använda sig av.
rust
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-04-23 13:21
Ort: Stockholm

Inlägg av rust »

När jag spelledde min egen take på Nidländska reningen för ett herrans antal år sedan så placerade jag högmännens urhem i Cerbergen. I kampanjen kom riket även att återuppstå i statsstatsform. De var ättlingar till Ma' thoth Ferengi (tror jag att han hette, den högresta mumien i Helvetesfortet) och dennes kultur. Bergsmännen som beskrivs i Nidlands modulen var utblandade spillror av den forna högmans befolkningen.

Jag skulle gärna vilja se att högmännen fick ett urhem, även om enskilda individer och familjegrupper spridits till liknande områden runt om i Ereb. Jag ser nog gärna till att undvika kopplingen till hästar (det finns andra folkgrupper som fyller den funktionen t.ex. pamper) till förmån för utbygdsjägare a la Aragorn.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett urhem kan vara bra att definiera även för att kunna förklara likheter i högmännens kultur ifall folkslaget bebor olika platser.
Skriv svar