Kentaurer

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Hur många Kentaurer finns det kvar på saphyna nuförtiden? Någon uppskattning?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev: Om kentaurerna i Berendien står det i Enhörningshornet något om en "ljusgud".
Jag har inte enhörningshornet, därför undrar jag om någon vill beskriva lite bättre vad som pågår där.
gtjorgo skrev:Hur många Kentaurer finns det kvar på saphyna nuförtiden? Någon uppskattning?
Ja, hur många finns det?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Hur många Kentaurer finns det kvar på saphyna nuförtiden? Någon uppskattning?
Jag skulle gissa att antalet är ytterst begränsat och håller sig i sin skog långt från människorna. Är inte en viktig kentaurkultur.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev:Jag har inte enhörningshornet, därför undrar jag om någon vill beskriva lite bättre vad som pågår där.
Försök på att sammanfatta den lilla information som finns:
-lever i fruktbara dalgångar
-tillber ett flertal "ljusgudar"
-kapabla att utrusta tungt beväpnade krigare
-ser alver som sina allierade (mot "mörkret")

Förslagsvis utvandrade en kentaurhjord under Bronsets Ålder (2400 fO dateringen i kentaurernas historia) från centrala Ereb över Nidapasset och ner genom Landori till centrala Tolan (dagens Berendien) där de än i dag lever.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Småsaker

Inlägg av LoveFiction »

Någon som har nämnt kentauren i Döda Skogen? (Ärans väg del 1)

Apropå barbystade kvinnliga kentaurer:
Det skulle med största sannolikhet ge ryggproblem, precis som i vår tid och värld.

Styrka:
R.A. Salvatore har med en utsökt kentaur som är mycket stor och stark (och äter 'svartalfer' ^.o), slåss med något överdimensionerat vapen och håller vid något tillfälle upp en enorm hög med något som håller på att rasa.

Övrig klädsel / rustning:
Med hög intelligens och styrka kommer ju givetvis insikten om att rustning kan vara bra i strid, och förmågan att bära upp den.
Sedan om de kan göra den själva, köpa av alver, dvärgar eller människor är en helt annan sak.


I övrigt utsökt material här måste jag säga =)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Småsaker

Inlägg av Fafnir »

LoveFiction skrev: ...R.A. Salvatore har med en utsökt kentaur som är mycket stor och stark (och äter 'svartalfer' ^.o), slåss med något överdimensionerat vapen och håller vid något tillfälle upp en enorm hög med något som håller på att rasa...
"Demonen vaknar" tror jag den svenska titeln på boken var. Den hör inte till mina favoriter, men kentauren var väl det minnet som bäst bestod.

Döda skogen tror jag inte är spikat i Ereb, varför källhänvisningen saknas. Men står det måntro ngt matnyttigt om dem där? :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ärans väg är förpassat/placerat till Akrogal och ett annat århundrade.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Magi
Kentaurerna har förmågan att lära sig magi. Precis som hos människor är det endast ett fåtal individer som någonsin blir magiker och endast en handfull som blir riktigt mäktiga. Magin hos kentaurer verkar vara mer naturlig än hos människor och en kentaur verkar aldrig ha behovet att skriva ned sina besvärjelser i en formelbok utan håller alla sina besvärjelser i huvudet. Kentaurmagikerna är inte heller förtjusta i olika magiska artefakter såsom stavar, magiska brygder eller förtrollade svärd. Om detta är ett eko av kentaurernas natturliga läggning att inte samla på sig mer ägodelar än de kan bära eller om det beror på att de ser magiska ting som onaturligt och fördrar att säga de trollformler de där och då har användning för skall vara osagt, kanske båda teserna stämmer eller kanske finns det andra skäl?
Magiskolor man helst trakterar är Animism, Elementarmagi, Mentalism och Spiritism. Animism är den främst representerade av dessa tre troligen för att man lärde den av alverna. Mentalismen är den minsta av skolorna och ses bland andra kentaurmagiker som en skola för svaga kentaurer. Kentaurmentalisterna å sin sida ser det som en studie i styrka och snabbhet. Skolor som Symbolism, Stavmagi och Alkemi, skolor som kräver mycket bokstudier i små bibliotek och skumma studiekamrar ligger inte för en kentaur som strävar efter och kräver sin frihet. En kentaur avskyr Nekromantiker och kan därför aldrig lära sig denna skola, inte heller Demonologi är något som en kentaur sysslar med.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Magi
Kentaurerna har förmågan att lära sig magi. Precis som hos människor är det endast ett fåtal individer som någonsin blir magiker och endast en handfull som blir riktigt mäktiga. Magin hos kentaurer verkar vara mer naturlig än hos människor och en kentaur verkar aldrig ha behovet att skriva ned sina besvärjelser i en formelbok utan håller alla sina besvärjelser i huvudet. Kentaurmagikerna är inte heller förtjusta i olika magiska artefakter såsom stavar, magiska brygder eller förtrollade svärd. Om detta är ett eko av kentaurernas natturliga läggning att inte samla på sig mer ägodelar än de kan bära eller om det beror på att de ser magiska ting som onaturligt och fördrar att säga de trollformler de där och då har användning för skall vara osagt, kanske båda teserna stämmer eller kanske finns det andra skäl?
Magiskolor man helst trakterar är Animism, Elementarmagi, Mentalism och Spiritism. Animism är den främst representerade av dessa tre troligen för att man lärde den av alverna. Mentalismen är den minsta av skolorna och ses bland andra kentaurmagiker som en skola för svaga kentaurer. Kentaurmentalisterna å sin sida ser det som en studie i styrka och snabbhet. Skolor som Symbolism, Stavmagi och Alkemi, skolor som kräver mycket bokstudier i små bibliotek och skumma studiekamrar ligger inte för en kentaur som strävar efter och kräver sin frihet. En kentaur avskyr Nekromantiker och kan därför aldrig lära sig denna skola, inte heller Demonologi är något som en kentaur sysslar med.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

...En kentaur avskyr Nekromantiker och kan därför aldrig lära sig denna skola, inte heller Demonologi är något som en kentaur sysslar med.
Min enda invändning mot ovanstående text är det understrukna "aldrig"
Jag hade föredragit att uttrycka det i stil med;

Kentaurer avskyr Nekromantiker och Demononolger och deras perverterade magi. Det finns heller inga kända fall där kentaurer skulle ha befattat sig med dessa magiskolor.

Snart pdf? :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

wow...jag gjorde igår natt ett näst intill identiskt inlägg som ditt Fafnir, men det tycks inte ha gått igenom. Spooky. :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har många kentaurkulturer kanske en tradition av att deras magiker väljer att studera animismen i alvernas "akademier"? Skulle knyta samman deras kulturer lite mera och även kunna vara där kentaurerna har möjlighet att lära sig läsa och skriva satenu.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Goda tankar :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Har många kentaurkulturer kanske en tradition av att deras magiker väljer att studera animismen i alvernas "akademier"? Skulle knyta samman deras kulturer lite mera och även kunna vara där kentaurerna har möjlighet att lära sig läsa och skriva satenu.
Det var väl tanken.


Ser även att jag glömt beskriva hur kentaurerna tar ställning till Harmonism, Illusionism och Spiritism.

Harmonism: ja med trumma och flöjt
Illusionism: Njae, kanske inte speciellt förenligt med kentaurernas värdeideal.
Spiritism: Jag är osäker. Dels ses det som en Kaos skola men samtidigt som en naturlig skola bland naturfolk....
Drakmagi: En skola för boklärda..?

Häxkonster, Portalmagi, Röstmagi, Krigsmagi, Havsmagi, Mörkermagi och andra småskolor kändes inte speciellt kenaturiska eller värda att ta upp
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja alla behöver inte tas upp, det räcker egentligen med inställning till svartkonst om man ska vara asketisk.

Spiritism är väl annars populärt inom Gharil kulten på Palinors slätter och därför något som kentaurhjordarna i det området säkert har en relation till.
Senast redigerad av Mikael den 2011-01-12 10:16, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar