Kentaurer

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Kentaurer

Inlägg av Snibben »

Någon som har några idéer?

Narnia kentauren är i mitt tycke en ganska god bild för hur en kentaur ser ut, förutom örona då. Den stora "raggarsträngen" som går upp på magen är inte avbildad i grekiska konst utan torsom är en människas och resten är häst, personligen tycker jag att det är snyggare med en mer subtil sammanväxning.

Kentaurides
Kvinnliga kentaurer alltså. Jag funderar på om dom skall ha kvinnobröst eller om fölen diar från hästkroppen. Jag tycker att det andra är mer intressan och att både män och kvinnor saknar bröstvårtor på torson.

Är deras kultur liknande över hela ereb så som alver och dvärgar eller väldigt skiftande som människors, ankors och halvlängdsmäns?

Kentaurer är väldigt intelligenta, det vet vi och att de är duktiga krigare kan man väl också räkna som en sanning men hur är det med andra yrken? Duktiga ficktjuvar är dom nog inte eller lönnmördare som stryker omkring på taken, men vanliga daglönare? eller står dom över sånt.

Kosthållning: Gräs? Kött?

Parning: funderar på om kentaurer skall kunna para sig med hästar. (Kentauros, son till Apollon, som var den första kentauren, parade sig med de Magnesianska märrarna.) Tänkte att de kunde antingen bli kentaurer eller infertila intelligenta hästar. Detta är dock ovanligt (kanske till och med ses som en styggelse)

Språk: Finns det ett kentaur språk eller talar de det lokala språket men föredrar Satenu?

All input värderas jag har själv vissa vaga idéer som ni ser.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag personligen föredrar nog om kvinnorna likt männen har en helt mänsklig överkropp (om än kraftigare mag- och- ryggbehåring).

Angående deras kultur så kan jag tänka mig att den skiljer sig åt hyfsat väl beroende på område men då alla kanske är mer eller mindre bundna till en nomadisk livsstil så finns defenitiva likheter dem emellan.

Kosthållning: Gräs? Kött?
jag ser kentaurerna som ett jägaroch samlarfolk så blandad kost.....fast med starka magar som kan bryta ner svårsmälta växter.[/quote]
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag instämmer med gtjorgo om att kentaurer är helt mänskliga på överkroppen (dvs. de har bröstvårtor), både hingstar och ston.

Däremot anser jag inte att de parar sig med vare sig hästar eller människor - utan med andra kentaurer. Och som jag ser det har de inget eget språk, utan talar oftast satenu, men i vissa områden människors språk.

Sedan tycker jag att det är koolt med kentaurer som Lärda Män.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

I det gamla Grekland och Rom tänkte man sig dem så här:
Bild
så här:
Bild
eller så här:
Bild

Det bör ju nämnas att originalkentaurerna inte var snälla som i Narnia utan rätt brutala sällar som gärna söp sig fulla och slogs. Själv ser jag gärna mer våldsbenägna och barbariska kentaurer...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

gtjorgo skrev:Jag personligen föredrar nog om kvinnorna likt männen har en helt mänsklig överkropp (om än kraftigare mag- och- ryggbehåring).
anders skrev:Jag instämmer med gtjorgo om att kentaurer är helt mänskliga på överkroppen (dvs. de har bröstvårtor), både hingstar och ston.
Allting finns där av en orsak. Jag frågar mig om de har dubbla uppsättningar av allt. Bröst, navlar inre organ. De finns förviss fördelar med att ha flera lungor en två men det finns inga fördelar med att ha fler levrar tex. Enda anledningen till att man har en massa extra saker är att man är ett magiskt experiment.
anders skrev: Däremot anser jag inte att de parar sig med vare sig hästar eller människor - utan med andra kentaurer.


Tog med detta för att det är en del av legenden och de är legendariska varelser.
anders skrev: Och som jag ser det har de inget eget språk, utan talar oftast satenu, men i vissa områden människors språk.
Håller med dig anders (har för mig att det står så i MB). Är det alverna som har lärt dem tala i en grå forntid kanske? Eller var de ett försök av moder jord att skapa en ras som inte var loka när nutna till henne som alverna och älvfolken?
anders skrev: Sedan tycker jag att det är koolt med kentaurer som Lärda Män.
Mmm... håller med dig. Jag ser dock lite problem här då man knappast ser dem som en del av en högkultur. Man kanske har en muntlig tradition istället, eller har ett nära sammarbete med tex alver.
Adragoor skrev: Det bör ju nämnas att originalkentaurerna inte var snälla som i Narnia utan rätt brutala sällar som gärna söp sig fulla och slogs. Själv ser jag gärna mer våldsbenägna och barbariska kentaurer...
Stämmer till viss del men det fanns också visa kenturer som chiron, heracles lärarer. Det är nog han som har fått stå som modell för fantasy kentauren
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

"Lärda" kentaurer ser jag kanske inte som akademiker - utan snarare astrologer, örtkännare och siare.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kentauren i Monsterboxen verkar inte så hårig men overgången mellan hastkropp och humanoidkropp blir nog snyggare med lite hastragg på brost och rygg.

Angående "yrken" så kanns kavallerist som ett ratt valfungerande val, åtminstonde på slagmarken. Med det menar jag inte att just detta skal vara typisk for kentaurer men att det forekommer krigare bland dem. Beror formodligen på lokala kulturella forhållanden. Ett exempel på en stridande kentaur har vi i den kanske inte så intelligenta (titta dar, sådana finns också) Kestur som lever glada och inte så varldsnarvarande dagar i Tocmerskogen på Saphyna (Oraklets fyra Ogon).
En lard kentaur var Herikolla Glurrestip som på sin expedition in i Nargurs skogar traffade blodsalver (EA-boxen).
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snibben skrev:Stämmer till viss del men det fanns också visa kenturer som chiron, heracles lärarer. Det är nog han som har fått stå som modell för fantasy kentauren
Men Chiron var ju mer eller mindre en gud, son till Kronos precis som Zeus. Han var därmed inte likadan som de kentaurer som senare skapades. Kentaurer är våldsamma suputer medan Chiron är undantaget som bekräftar regeln.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker jag:
*Kentaurer har människotorso med bröst på kvinnorna. Ungarna diar inte, de ammar. Raggarsträng och håriga övergångar är rätt.
*Satenu är språket och en lång tradition av samarbete och respekt finns mellan kentaurer och alver, och de delar många värderingar och tron på Moder Jord.
*Kentaurerna är få och har en i huvudsak liknande kultur runt om Ereb, men naturligtvis finns skillnader beroende på habitat.
*Jägare, krigare, "homemaker", vis märr, budbärare...mjölkerskor/mjölkston
*Kentaurer är inte hästalver som trippar runt med båge och sjunger vackra sånger till Moder Jord medans fåglar landar på dem (eller jo det finns naturligtvis det med), kentaurer stampar jorden med sina klövar, bullrar med sina röster, är tystlåtet misstänksamma och buttra vid möten med andra, och de fåglar som landar på dem är antiloppickare som hjälper kentauren med hygienen...tja lite dvärg och lite alv kan man kanske säga generellt. :wink:
*Kentaurer får gärna ha en mer fatalistisk syn på världen än alver och andra. Gärna mkt svart och vitt tänkande (with or against Us).
*Ingen parning med hästar, men gärna tala med hästar.
*I Enhörningshornet finns en kentaur som vaktar/skyddar Spindelskogen söder om Kandra, har jag för mig.
*Extra organ är mkt god idé om man lever ett farligt liv med stora risker. Om ett organ falerar har man en reserv som kickar igång. Man klarar sig på en njure, men två är bättre. Dessutom kan en humanoidlever och en hästlever vara asbra om man dricker ekollonjuice, en mkt potent ljusnisk bryggd. När det gäller tarmsystemet är det mkt komplicerat och långt trassel då kentauren kan smälta och utvinna näring ur både fiberrika grässorter som ur kött. (Kvinnans hästspenar har dock återbildats...eller så är det mjölk som inte barnen ammar utan används till olika maträtter, särskilda mjölkston som stammen/byn har... :? )
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Tycker jag:
*Kentaurer har människotorso med bröst på kvinnorna. Ungarna diar inte, de ammar. Raggarsträng och håriga övergångar är rätt.
Wikipedia skrev:Di (mjölk)

Di kallas det när ungar till däggdjur suger mjölk från sin mor.

Motsvarande begrepp när modern låter barnet ligga vid bröstet är på svenska amning.
Jag kan inte föreställa mig att märren lyfter upp sitt föl på 50 - 55 kg som antagligen kan gå redan från födseln. Ammning förkommer bara hos primater som lyfter sina barn till bröstet och låter dem vila där. Barnen har en förmåga att själva kunna kravla runt på modern för att ta sig till bröstet. Denna förmåga har dock försvunnit hos människor som idag måste födas mera outvecklade på denna nivå till förmån för en större hjärna.
Mikael skrev: *Satenu är språket och en lång tradition av samarbete och respekt finns mellan kentaurer och alver, och de delar många värderingar och tron på Moder Jord.
Håller med men frågar mig hur det kommer sig.
Mitt förslag är att eftersom kentaurer inte har ett eget språk har de adopterat satenu då detta var det första språk de lärde sig. Men vad talade de innan? Någon kommunikation av något slag måste de väl ändå haft med tanke på att de är rätt inteligenta
Mikael skrev: *Kentaurerna är få och har en i huvudsak liknande kultur runt om Ereb, men naturligtvis finns skillnader beroende på habitat.
Jorden och jordmentaliteten likadan överallt med löedarhingst och ledarmärr kanske. Vissa hingstar väljer att leva som vandrare eller erimiter.
Mikael skrev: *Kentaurer är inte hästalver som trippar runt med båge och sjunger vackra sånger till Moder Jord medans fåglar landar på dem (eller jo det finns naturligtvis det med), kentaurer stampar jorden med sina klövar, bullrar med sina röster, är tystlåtet misstänksamma och buttra vid möten med andra, och de fåglar som landar på dem är antiloppickare som hjälper kentauren med hygienen...tja lite dvärg och lite alv kan man kanske säga generellt. :wink:
Säger inte att de är alver men de kanske har någon sammhörighet med moder jord då de talar satenu. "När kenaturerna vandrade på altor lämmnade deras fader kantauros dem och med honom tog han sig språket. Kentaurerna vandrade nu som stumma varelser, intelligenta men kunde bara tala med varandra genom gnägningar och andra läten som ej var tal. När alvernas moder såg detta förbarmade hon sig över dessa varelser som hennes barn hadde fattat tycke för och lärde dem hennes språk. Sedan dess har det alltid rått vänskap mellan alver och kentaurer"
Mikael skrev: *Kentaurer får gärna ha en mer fatalistisk syn på världen än alver och andra. Gärna mkt svart och vitt tänkande (with or against Us).
Mmm... men de kan ändra sig efter att ny fakta presenteras. Mycket lagtänkande och heders änkande.
Mikael skrev: *Ingen parning med hästar, men gärna tala med hästar.
Nej, jag håller med. Jag mera tog upp det som en möjlighet, en kvarlämmning från en forntid. Och att det tillhörde legenden i grekland att kenaturer föddes av hästar eller kvinnor, kvinnliga kentaurer förekommer inte i legenden (även om de förekommer i konsten). Men stryk det, ingen verkar tycka om detta.
Mikael skrev: *Extra organ är mkt god idé om man lever ett farligt liv med stora risker. Om ett organ falerar har man en reserv som kickar igång. Man klarar sig på en njure, men två är bättre. Dessutom kan en humanoidlever och en hästlever vara asbra om man dricker ekollonjuice, en mkt potent ljusnisk bryggd. När det gäller tarmsystemet är det mkt komplicerat och långt trassel då kentauren kan smälta och utvinna näring ur både fiberrika grässorter som ur kött.
Ja, till viss del. Fast extra livmoder, barnet tillverkas i två delar då?
Mikael skrev:(Kvinnans hästspenar har dock återbildats...eller så är det mjölk som inte barnen ammar utan används till olika maträtter, särskilda mjölkston som stammen/byn har... :? )(
Bröst eller spenar. Man hara oftast bara det man har behov av annars återbildas de. Och YUCK! Tycker nog att kentaurer blir mjölintoleranta som de flesta dägdjur när deras diperio är över.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Adragoor skrev:
Snibben skrev:Stämmer till viss del men det fanns också visa kenturer som chiron, heracles lärarer. Det är nog han som har fått stå som modell för fantasy kentauren
Men Chiron var ju mer eller mindre en gud, son till Kronos precis som Zeus. Han var därmed inte likadan som de kentaurer som senare skapades. Kentaurer är våldsamma suputer medan Chiron är undantaget som bekräftar regeln.
Förvisso, men jag kommenterade vart ifrån fantasykentauren hadde fått sitt ursprung som en vis man ifrån. Hur altors kentaurer är det som är intressant.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Kentaurernas ursprung, står det inte om kentaurer i en Sinkadus? Föreslår lite samma legendariska bakkgrund som satyrerna?

Genom att just ge stona/kvinnorna bröst och ordet amma istället för dia så ville jag markera den humanoida sidan hos kentaurerna. Och ett nyfött föl kan ju vara lätt (dvs 20-30 kg) nog för en kentaurmor att lyfta (de är nog bra starkare än människor i armarna), i annat fall kan hon alltid ligga ner. Amning innebär avstånd från hästarna vilket jag skulle föredra. (Människobarns förmåga att finna mjölken finns faktiskt kvar också, ett barn placerat på en liggande moders mage tar sig fram till brösten, men visst är vi mer hjälplösa.)

Teckenspråk kanske? Något som fortfarande används vid jakt och tysta strategier vid strid?

Alla organ behöver inte vara dubbelt. Livmodern är säkert i hästdelen. Välj själv de organ som finns dubblerat i torson så blir det säkert bra.

Darwins teori kan användas lite som man vill i Altor där gudar och magi också påverkar. Hellre bröst än spenar som sagt och jag börjar gilla de ovanliga stona som har mjölkgivande spenar ur vilka man får söt mjölk till tåliga ostar med lite alkoholsting i. Mjölkston, Ysterskor...
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev:Kentaurernas ursprung, står det inte om kentaurer i en Sinkadus? Föreslår lite samma legendariska bakkgrund som satyrerna?
Har sinkadus 13 och 15 fram till sista och det är inte i någon av dessa vad jag kan minnas (de är hos mina föräldrar). Satyrer är älvfolk meni nte kentaurer. Följaktligen skapades kenaturer och satyrer inte på samma sätt.
Mikael skrev: Genom att just ge stona/kvinnorna bröst och ordet amma istället för dia så ville jag markera den humanoida sidan hos kentaurerna. Och ett nyfött föl kan ju vara lätt (dvs 20-30 kg) nog för en kentaurmor att lyfta (de är nog bra starkare än människor i armarna), i annat fall kan hon alltid ligga ner. Amning innebär avstånd från hästarna vilket jag skulle föredra. (Människobarns förmåga att finna mjölken finns faktiskt kvar också, ett barn placerat på en liggande moders mage tar sig fram till brösten, men visst är vi mer hjälplösa.)
Okej. Fast kentaur- föl/kid/barn kan kanske gå från födseln. Kentaurer lever ju i öppna terränger och kan inte söka skydd i jordhålor eller träd när faror hotar.
Vikten 50 - 55 kg är beräknad på att ett föl väger ca 45 - 50kg för en större häst och lade till 5 kg som ett barn väger, jag kanske tog till i överkant.
Mikael skrev: Darwins teori kan användas lite som man vill i Altor där gudar och magi också påverkar. Hellre bröst än spenar som sagt och jag börjar gilla de ovanliga stona som har mjölkgivande spenar ur vilka man får söt mjölk till tåliga ostar med lite alkoholsting i. Mjölkston, Ysterskor...
Förvisso finns ingen Darwin i altor men jag kan föreställa mig att gudar fungerar lite som en bildesinare "Desigener1: Vi borde ha fler än ett reservhjul Designer2: Nej det blir bara onödigt, ingen får ju punka på två hjul samtidigt Designer1: Nej det har du nog rätt i och så skulle vi inte kunna göra bagageutrynnet lika rymmligt Designer2: och så minskar kostnaden."
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

:D Härlig amnings- och inre organ-diskussion!


Mina hastiga tankar:

- Diande från hästkroppen är coolt! (Men fölingarnas mjölkintagninssätt är knappast av särskilt stor vikt...)

- Till skillnad från de flesta andra blev jag lite förtjust i tanken på halvintelligenta hästar som kanske rör sig tillsammans med kentaurflocken, kanske används till packning el.dyl. Varför skulle inte kentaurerna använda hjälpmedel som packdjur osv? Kanske det inte behöver vara halvintelligenta heller utan helt vanliga djur (Jag är inte envis på den här punkten :wink:)

- Hur skulle det här låta: Kentaur av hankön: hingste. Av honkön: märra. Avkomma: föling ... ?

- Gillar absolut den brutala och jordnära kentauren!

- Utseendemässigt tänker jag mig en raggig man längs hela mänskoryggen. Kanske den rentav förenar sig med håret i nacken. Tuffa ynglingar kanske håller den kort i en enhetlig mohikanare från panna till manke?
Raggigt och hårigt, svettigt och tovigt. Kanske en hudfärg som lite matchar pälsfärgen??
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hur skulle det här låta: Kentaur av hankön: hingste. Av honkön: märra. Avkomma: föling ... ?
Låter fint.
Skriv svar