Jätte- och Resefolk?

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bergdahl skrev:
Iaf, låt oss säga att jag letar efter ett stort människofolk att slänga in i mitt äventyr. Vad blir lättast, att bara ögna igenom nyckelorden för människofol och leta efter de som har det sekundära nyckelordet Stor, eller att läsa igenom beskrivningarna för Felicier, Ereber, Dalker, Tolgulder osv tills jag hittar ett där det står i beskrivningen att de är storväxta med en medellängd runt 3 meter?
Bara en liten fråga hur ofta söker du efter nån ras som du inte känner till
det känns inte som ett stort problem att lära sig vilka raser som finns
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Psipo, jag tror att fri nyckelord skulle bli allt för svårt att svälja för en del här, och absolut om de inte skulle kategoriseras... ve o fasa!

Så en kompromiss tycker jag skulle vara det vettigaste... vilket jag anser att det jag föreslår är... men men...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Bara en liten fråga hur ofta söker du efter nån ras som du inte känner till
Öhh, hur söker man efter en ras man inte känner till i det andra systemet? Eller missuppfattar jag frågan nu? Jag kan iaf inte se att de skulle vara svårare eller lättare att söka efter något man inte känner till... eller i "mitt" system så har man ju iaf nyckelorden att gå efter, så letar jag efter ett stort svartfolk blir det ju inte svårt att hitta förslag på det.
det känns inte som ett stort problem att lära sig vilka raser som finns
Det kanske det inte är, men samtidigt anser jag det vara en fördel att komma bort lit från "ras" tänkandet och öppna upp för mer variation. För som jag tidigare skrev så måste ju allt som skrivs knökas in i någon rasmall med spelknepes modell, vilket jag anser vara av ondo.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Speciellt vad gäller Svartfolken, vilka ju tjänar på att vara en disparat och sammanfluten grupp.

Jag stöttar Bergdahls inlägg till fullo, han formulerar min ståndpunkt betydligt bättre än jag själv.

Däremot kan jag också backa en kompromiss där vi lämnar folkgrupperna där hän för tillfället, och istället bara beskriver de olika varianterna på folkslagen _i Ereb_. Det är ju trots allt det som är det viktiga.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bergdahl: Jag börjar bli less på denna diskussion. Jag tycket helt ärligt talat att detta med nyckelord suger. Jag ser ingen mening med det och det DU kan göra med nyckelord kan jag göra lika bra med kategoriseringen.

Du måste förstå att jag är konservativ tills du presenterar någon bättre, och det har du i mina ögon inte lyckats att göra.

Att du nu går ifrån ditt orginalkoncept och börjar införa "Stor" och "Liten" gör ju hela grejjen med nyckelord mer flummig och kategoriserad. Ska vi införa "tjock" och "smal" så att vi snabbt kan hitta en "tjock" eller "smal" varelse?

Nä, vi behåller kategorierna. I slutändan handlar det om hur en spelledare ska kunna använda sig av detta materialet, och hur han presenterar det för sina spelare, och jag ser verkligen inget hinder i det med den nuvarande kategoriseringen. Men med din s.k. flexibla variant så ser jag mer ett arbete som nu tycks fokusera på någon sorts sökmotor än själva innehållet.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Däremot kan jag också backa en kompromiss där vi lämnar folkgrupperna där hän för tillfället, och istället bara beskriver de olika varianterna på folkslagen _i Ereb_. Det är ju trots allt det som är det viktiga.
Detta kan jag gå med på... om jag förstår dig rätt så är t.ex. "Stenrese" en variant på ett folkslag?

Fråga två: Hur ska jag hitta "Stenrese" i wikin?
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-08-17 14:05, redigerad totalt 1 gånger.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bergdahl skrev:
Bara en liten fråga hur ofta söker du efter nån ras som du inte känner till
Öhh, hur söker man efter en ras man inte känner till i det andra systemet? Eller missuppfattar jag frågan nu? Jag kan iaf inte se att de skulle vara svårare eller lättare att söka efter något man inte känner till... eller i "mitt" system så har man ju iaf nyckelorden att gå efter, så letar jag efter ett stort svartfolk blir det ju inte svårt att hitta förslag på det.

.
det jag menade är att jag har ganska svårt att se scenariot där man skulle vilja slänga in något storväxt människofolk sådär lite generellt utan manhar nog en lite klarare bild av vad man vill ha, skulle jag tro


I övrigt så tycker jag att detta system med nyckelord verkar bra men passar inte riktigt till ereb,skulle gärna se det i nått annat spel
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:Psipo, jag tror att fri nyckelord skulle bli allt för svårt att svälja för en del här, och absolut om de inte skulle kategoriseras... ve o fasa!
Hehe, jo, det var mest lobbystöd för att visa att din modell faktiskt kan uppfattas som konservativ om man vill, men det gick visst inte hem. :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Däremot kan jag också backa en kompromiss där vi lämnar folkgrupperna där hän för tillfället, och istället bara beskriver de olika varianterna på folkslagen _i Ereb_. Det är ju trots allt det som är det viktiga.
Detta kan jag gå med på... om jag förstår dig rätt så är t.ex. "Stenrese" en variant på ett folkslag?

Fråga två: Hur ska jag hitta "Stenrese" i wikin?
Okej, spelis: En "variant på ett folkslag" kan vara PRECIS VAD SOM HELST, som vi har lust att skriva om. En av grundpoängena med en mer öppna inställningen är att vi inte är bundna vid vissa nivåer (Orch, Svartfolk etc) utan kan skriva texter om olika varelser _utifrån vad världen kräver_.

Ang din tidigare post måste jag bara påpeka att lika lite som vi övertygat dig har du övertygat oss. Därför tycker jag att min kompromiss är rimlig.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Vårt mål är att vidareutveckla de gamla texterna och sammanföra det med nytt material. Det ni flaggar för i "nyckelordsmodellen" är att göra det enkelt för spelkonstruktörer och spelledare att kunna skapa egna varelser. Men är det inte det VI ska göra? Vi skapar ett underlag för en värld, med våra tankar och idéer, och ingen mall för "hur man kan göra detta själv". Precis som i alla rollspel så är det ju upp till spelledaren att ändra och modifiera precis hur mycket han vill...

Så ifall du vill hitta på en ras som kallar sig för "Fnissingar", så vad hindrar dig från att hitta på dem helt från grunden med sin egen kategori: "Fnissfolk"? Eller så kan du välja att lägga dem under en redan befintlig kategori: älvfolk eller djurfolk eller vad som skulle kunna passa in.

Målet är att vi ska känna oss fria till att skapa egna raser, stammar, samhällen, individer utan massa begränsningar. Och det går lika bra att skapa detta med en katalogstruktur som en nyckelordsmodell. Kan du säga mot mig? Resultet för hur det presenteras för spelarna blir ju detsamma!

Om du nu ställer mig frågan: "Men om jag vill skapa ett jätte-rese-ank-varg-svart-fniss-folk då? Vad ska jag lägga den i för kategori?" Då kommer jag svara "Skapa du en egen Kategori som heter "Övrigt" eller "Fnissing" om du vill. Inget hinder för mig... men JAG vill inte ha ett Ereb Altor med tonvis av olika hybrider mellan allt och allt.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Ja tycker ni gör det hela mer komplicerat än va det är.
Ja kan tycke båda systemen har sina fördelar men inget av dom tycker ja är nödvändigt.

ÄS har ju redan delat upp dom.

Svartfolk:
-Orch
-Ylkorch
-Fulorch
-...
-Rese
-Vätte
...

Varför dela upp det mer än va det behövs?

Går man in i Wikin och klickar på Svartfolk så kommer det upp en lista på dom olika och möjligen lite text som beskriver svartfolk istor het, va dom alla har gemensamt (gud?).

Klickar man sedan på orcher så kommer det upp info om orcher och kanske länkar till dom olika orcherna eller så allt på samma, länkar till klaner etc.

Möjligen kan man ju dela upp dom i område/länder också.
Först Svartfolk och sen dom olika områderna dom finns i.
* Aidne
* Cervall
*...

Nykeord är väl nå som man kan skriva i wikin så man kan söka eller? Har inte jätte stor koll på hur wikin finkar.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Peter: Vårt mål är att vidareutveckla de gamla texterna och sammanföra det med nytt material. Det ni flaggar för i "nyckelordsmodellen" är att göra det enkelt för spelkonstruktörer och spelledare att kunna skapa egna varelser. Men är det inte det VI ska göra? Vi skapar ett underlag för en värld, med våra tankar och idéer, och ingen mall för "hur man kan göra detta själv". Precis som i alla rollspel så är det ju upp till spelledaren att ändra och modifiera precis hur mycket han vill...

Så ifall du vill hitta på en ras som kallar sig för "Fnissingar", så vad hindrar dig från att hitta på dem helt från grunden med sin egen kategori: "Fnissfolk"? Eller så kan du välja att lägga dem under en redan befintlig kategori: älvfolk eller djurfolk eller vad som skulle kunna passa in.

Målet är att vi ska känna oss fria till att skapa egna raser, stammar, samhällen, individer utan massa begränsningar. Och det går lika bra att skapa detta med en katalogstruktur som en nyckelordsmodell. Kan du säga mot mig? Resultet för hur det presenteras för spelarna blir ju detsamma!

Om du nu ställer mig frågan: "Men om jag vill skapa ett jätte-rese-ank-varg-svart-fniss-folk då? Vad ska jag lägga den i för kategori?" Då kommer jag svara "Skapa du en egen Kategori som heter "Övrigt" eller "Fnissing" om du vill. Inget hinder för mig... men JAG vill inte ha ett Ereb Altor med tonvis av olika hybrider mellan allt och allt.
Det är med missmod jag ser att den kompromiss i frågan jag trodde var i hamn inte står att uppbåda.

Jag tror att du missförstår vad det är vi vill göra. Vi vill inte omskapa Ereb Altors varelser, vi vill inte översvämma kontinenten med udda kreationer. Däremot så vill vi komma förbi den tråkigt byråkratiska känsla som präglade tidigare presentationer. Många varelser var bara ren utfyllnad - det presenterades flera olika sorters alver, svartfolk etc utan att de egentligen hade något koncept eller någon plats i världen. En av anledningarna till att de blev så är att de inte presenterades i sitt sammanhang utan snarare efter den redan definierade katalog av olika över- och undertyper av varelser (svartfolk och orcher, älvfolk och nissar) som fanns i monsterböckerna.

Varelserna i Ereb Altor HAR redan en struktur genom sin position i Ereb Altor, om de dessutom skall struktureras efter en taxonomi så blir designen löjligt fyrkantig och svårtolkad: folk kommer att läsa folkslagsbeskrivningarna och leta efter dem i världen, snarare än att läsa beskrivningar av enskilda folkslag och sedan tänka "aha! detta är en sorts vätte". Och finns det inte en tydlig niche för "folket" i Ereb Altor så kommer de, liksom en gång jag, bli en smula förbryllade över vad det är för varelse som står beskriven i bland folkslagen, men som inte tycks passa in i världen.

Nyckelorden var bara ett förslag från vår sida. Trots vad du tycks tro är det ett enkelt och överskådligt sätt att ordna information (snarare än massa ganska godtyckliga kategoriseringar). Men jag är öppen för andra förslag, bara vi slipper dessa varelsekataloger, som gör att man vill sätta allt i ett fack.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

peter det bästa sättet att få folk att ändra synsätt tror jag är att ge exempel( å då inga fem raders) nu vet jag inte men skulle det vara ett jätte jobb att presentera vargmännen på ert sätt
man fastnar så lätt på nyckelorden å dyl. men skulle man få se en riktig rasbeskrivning så kanske fördelarna kommer fram mera

vi vet hur det gamla sättet ser ut men inte det nya :wink:

det känns som en viktig fråga det här så det skulle kanske vara värt besväret
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:peter det bästa sättet att få folk att ändra synsätt tror jag är att ge exempel( å då inga fem raders) nu vet jag inte men skulle det vara ett jätte jobb att presentera vargmännen på ert sätt
man fastnar så lätt på nyckelorden å dyl. men skulle man få se en riktig rasbeskrivning så kanske fördelarna kommer fram mera

vi vet hur det gamla sättet ser ut men inte det nya :wink:

det känns som en viktig fråga det här så det skulle kanske vara värt besväret
Den enda skillnaden i beskrivningen av vargmän vore att man skulle kunna lägga in nyckelordet "Djurfolk" i infoboxen. Det finns inget speciellt egenvärde i detta: det är bara ett sätt att organisera texterna.

Just nu är ju inte heller vargmannatexten inordnad i något hierarkiskt system som det ni föreslår, utan står på egna ben, liksom alla andra texter hittils.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

okej misstänkte att det inte skulle funka med vargmännen men chansade då den var färdig
ändå så tror jag att ett rejält exempel skulle funka

om det var du som styrde skulle det bara gälla svartfolken eller alla andra åxå
The Artist Formerly Known as Boris
Skriv svar