Jätte- och Resefolk?

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:okej misstänkte att det inte skulle funka med vargmännen men chansade då den var färdig
ändå så tror jag att ett rejält exempel skulle funka
Boris, jag förstår inte vad du menar. Det funkar väl alldeles utmärkt med vargmännen. Vad vill du se: skall jag försöka visa hur det ser ut när man klickar på ett visst nyckelord? Eller hur det ser ut i en text om ett folkslag (texten ser ut som annars, men under titeln står nyckelorde(t)(n) )
Boris skrev:om det var du som styrde skulle det bara gälla svartfolken eller alla andra åxå
Nyckelorden skulle jag använda som system för att överhuvudtaget leta bland intelligenta varelser. Men visst är det särskilt relevant för de otydliga svartfolken.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

nu fattar jag inte det här med att leta, är det bara det så visst kör på
jag trodde det hade mer med hur vi beskrev raserna
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:nu fattar jag inte det här med att leta, är det bara det så visst kör på
jag trodde det hade mer med hur vi beskrev raserna
Visst, det också. Om man lägger upp ett system med nyckelord måste man inte skriva en artikel om "Orcher" och en artikel om "Svartalfer", utan man kan skriva en artikel om "Svartalfshärjarna i Aidnebergen" och lägga nyckelordet Svartfolk på artikeln. Man väljer helt enkelt ämne och grupp utifrån vad som är intressant att beskriva, inte för att fylla ut en lucka i katalogen.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

ok nu är jag nog trög men blir det då ungefär som människor
vi sitter inte å beskriver vad en människa är för nått utan mer kulturer/länder typ

om det (håller tummarna) stämmer så blir ju den stora skillnaden ju att människor vet alla vad det är för nått medans med svartisarna är det nog inte lika klart
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:ok nu är jag nog trög men blir det då ungefär som människor
vi sitter inte å beskriver vad en människa är för nått utan mer kulturer/länder typ
Just det! Och det krävs, tycker jag, för att många av de här folken skall bli trovärdiga inslag. Dessutom är det roligare att skriva, och roligare att läsa :)
Boris skrev:om det (håller tummarna) stämmer så blir ju den stora skillnaden ju att människor vet alla vad det är för nått medans med svartisarna är det nog inte lika klart
Klart det stämmer :) Sorry om jag trasslar till det. Fast vet egentligen alla människor vad de är för något? Tidigare i tråden talar Spelis om hur människor kan vara både mycket stora, mycket små och ha massa andra konstigheter för sig. Sedan finns det ju olika grottfolk, kvurer och kanske andra urmänniskor. Och generationer efter generationer av halvalver, halvtroll och dylikt torde ha gjort "mänskligheten" till något mycket relativt.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Peter skrev:
Boris skrev:ok nu är jag nog trög men blir det då ungefär som människor
vi sitter inte å beskriver vad en människa är för nått utan mer kulturer/länder typ
Just det! Och det krävs, tycker jag, för att många av de här folken skall bli trovärdiga inslag. Dessutom är det roligare att skriva, och roligare att läsa :)
det är väl just det som hände med alverna vi tog bort raserna och förklarade skillnaderna på ett kulturellt vis
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:
det är väl just det som hände med alverna vi tog bort raserna och förklarade skillnaderna på ett kulturellt vis
Jupp, och det bästa i kråksången är att "raserna" är inte borta. Om man vill att de skall finnas där så finns de där. Allt som finns i gamla Ereb Altor: brutala resar, grymma orcher, lömska svartalfer och ettriga svartnissar, finns där om man vill det. Det är bara facken som är borta.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

det viktiga blir ju då att beskriva liksom alverna på ett sätt att man kan få sina olika raser ändå
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:det viktiga blir ju då att beskriva liksom alverna på ett sätt att man kan få sina olika raser ändå
Jupp, det är faktiskt hela poängen. Jag skulle inte framföra en lösning som skulle utesluta de gamla "raserna".
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

det låter ju strålande tycker jag, varför har jag inte fattat vad ni menar tidigare :roll:
The Artist Formerly Known as Boris
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

kan väll passa på nu när hjärna verka funka
det här med resen hur var det med den då
är det bara en betäckning på ovanligt resliga figurer eller hur var det
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Boris skrev:kan väll passa på nu när hjärna verka funka
det här med resen hur var det med den då
är det bara en betäckning på ovanligt resliga figurer eller hur var det
Ber om ursäkt om jag varit otydlig. Ibland är jag inte den mest grundlige av skribenter :oops:

Jag skulle vilja föreslå det ja. I "Svartfolk" (modulen) står det ju t.ex. att resar är förvuxna orcher, om jag inte missminner mig. Den gigantiska orchen fortsätter att vara urtypen för en rese, men begreppet kan också användas om förvuxna människor. En minotaur blir på sitt sätt också en sorts rese, som i: "Den vilt frustande ox-resen snodde runt på stigen för en andra hornrusningen mot vår illa åtgångna sköldmur". :)
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

är det då jämfört med människan
rese blir väl då ungefär samma begrepp som jätte för oss
förstår inte riktig vad du ska göra med begreppet rese
det blir ju bara ett annat ord för varelse större än norm människan
dom har väl inget mer gemensamt eller :?:
The Artist Formerly Known as Boris
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Peter skrev:
Ber om ursäkt om jag varit otydlig. Ibland är jag inte den mest grundlige av skribenter :oops:
mer nog att du börjar typ i fel ände för att jag ska fatta
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hehe... kanske skulle ha överlåtit förklarandet till Peter, för mig fattade ju ingen. :P Fasen, ett tag var jag beredd att dunka huvudet i väggen av frustration... men nu har ju åtminstone en oförstående förstått, Hurra!!! :D
rese blir väl då ungefär samma begrepp som jätte för oss
förstår inte riktig vad du ska göra med begreppet rese
Som jag tänker det: I en värld där det faktiskt finns jättar funkar termen rese som ett utmärkt ord för de varelser som är i en storleksklass mellan den mer "normala" längnden (människor, orcher etc.) och jättar. Det sagt så kan ju resarna, även om de är av människo- eller svartfolksart ibland kallas för jättar. Men ska man hård dra det, är en varelse med det primära nyckelordet manniskofolk, och det sekundära stor; en människorese, t.ex. en tolguld. En varelse med det primära svartfolk och sekundära stor; en svartfolksrese, den klassiska resen. En varelse med primära djurfolk, och sekundära stor; ett djurfolksrese, kanske en minotaur skulle passa här, osv... Hoppas nu att jag inte krånglar till det för någon.
det blir ju bara ett annat ord för varelse större än norm människan
dom har väl inget mer gemensamt eller
Japp, så skulle väl man kunna säga...
Skriv svar