Kattmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Härliga bilder Jade!

Gillar dina tankar om förvildade/förvrängda kattmän/vildmän. Spinn gärna vidare! Tycker kattmännen passar bra som nåtslags miljöpåverkade "rovdjursmän" - fredlösa, vildmarksrövare och utstötta som påverkats av månen, natten, ödemarken och avsaknaden av civilisation, och utvecklats i en viss riktning.

EDIT: Angående det känsliga ämnet kattmän och skor, så lutar jag nog åt barfota-hållet, men gillar skarpt dina bilder ändå.
Skulle gärna se nåtslags lätta benkläder, lite som fingerlösa handskar, kanske snörda, med trampdynorna bara...
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hitta nu denna bild på mitt kära deviantArt.com =)

http://nightrhino.deviantart.com/art/li ... h-76033113
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ha! där är de Solunska lejonmännen igen! snygga bilder. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Personligen har jag låtit kattmannen var utspridd men ganska fåtalig på de flesta ställen. Jag har tänkt mig dem som i allmänhet ointresserade av att skapa större samhällen. Min egen nuvarande Ransardkampanj innehåller en variant av kattmän som liknar snöleoparder. Dessa levde ett mycket primitivt liv bland de högsta topparna i Kardbergen till de besöktes av en näst intill änglalik legendarisk bevingad katt som välsignade dem med kunskaper som kunde göra deras klor vassa som tusan och förvandla deras hud till järn. Efter detta är de nu organiserade i mindre samhällen organiserade runt gemensamma filosofier, träning av de konster de nu behärskar och den fortfarande både heliga och nödvändiga jakten. Enskilda individer söker sig in i de ransardiska samhället där de antingen ignoreras, utnyttjas som tjänare eller då och då fungerar som spioner och lönnmördare.

Jag kände att det faktum att det skulle finnas snöleopardmän på Ereb tjänade till att visa att ereb inte är europa utan en exotisk plats på samma sätt som att tapirerna i trakorien känns malplacerade och således är helt perfekta. Jag är i och för sig av den skolan som tycker att det är roligt att blanda in fler raser i varje miljö så att de känns mer annorlunda ifrån vår egen värld.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Snöleopardmän i kardbergen, varför inte?
Tror jag någonstans i en tidigare tråd läst om lo-kattmän i norra nargur...kan detta stämma?
Då jag spelade aktivt kommer jag ihåg en emir i pokti som var geopardman, en slug lat rackare som dock hettade till om så krävdes. Han var något av en nemisis till vår spelgrupp (som blev ett huvud kortare var gång vi fstnade i hans emirat...sabla kattskrälle). Dock hade han som tur var för oss, en förkärlek för Rhas vilket gjorde att större delen av gruppen lyckades ankomma till Niferland.
Vad kan vi tänka oss för andra varianter?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kattmän utgör en ganska stor procent av befolkningen i min Samkarniska miljö Maura också men där rör det sig om mer klassiska kattmän antar jag. De är hur som helst mest kända som smått odugliga landsstrykare.

Maura
viewtopic.php?p=22791#22791
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fundera på om den Furgiska Storkonungen skall ha en livakt bestående av Lejonmän från Soluna.
För ca 600 år (eller mer eller mindre) sedan jagades en stam av Lejonmän ut av de traxilmska Odöda. En liten handelsflotta från Kamsun låg utanför kusten och tog upp flocken av män, barn och kvinnor. Föga ande de stolta lejonmännen att de skulle säljas på slavmarknaden i Sassai. När Kamsunerna försökte sälja lejonmännen visade det sig att de räknades som förbjudet gods (endast människor fick säljas) och konfiskerades i Storkonungens namn. Provinsguvernören sände dem till Ketoriam. Storkonungen var mycket imponerad av de välbyggda lejonmännen och erbjöd dem ett förslag, de skulle få land att jaga på i gengäld att det alltid fanns fyrtio stycken lejonmän (män) som han personliga livakt. Lejonmänen godtog förslaget, då de inte hade något hem att återvända till och bosatte sig bå den nordliga stäppen i Kahorum.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Otroligt coolt. Även om min spontana tanke var varför krångla till det och inte bara använda tigermän för att passa in i det alltmer indiska temat? (Eller har jag missförstått alla referenser till indien i Furgiatråden?) Hursomhelst är skumma rustningar, otympliga flashiga vapen som vanliga människor inte orkar bära och kanske riktigt feta turbaner ett måste oavsett om dom är jellon eller Tigger. :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jan Erik Söderman skrev:Otroligt coolt. Även om min spontana tanke var varför krångla till det och inte bara använda tigermän för att passa in i det alltmer indiska temat? (Eller har jag missförstått alla referenser till indien i Furgiatråden?) Hursomhelst är skumma rustningar, otympliga flashiga vapen som vanliga människor inte orkar bära och kanske riktigt feta turbaner ett måste oavsett om dom är jellon eller Tigger. :)
Ja och Nej. Furgia har Indiskt tema men har även hämtat en hel del från Kina och Siam (Statsuppbyggnad), Korea (kvinnokläder), Persien och Babylon (Byggnadsverk, ariketektur).

Tigrar tror jag mer finns i Samkarna på Altor (jag kan ha fel) och jag ville inte göra en "Härskartiger" kopia. Dessutom ser det rätt snyggt ut med en stor man runt huvudet och halsen.
Fast de kanske är Tejonmän eller Ligermän (ja det finns något som heter Tejon ocg Ligrar, beror på om man har Lejonet som mor eller far).
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Hehe ja det spelar just inte någon som helst roll. För övrigt finns det Lejon i indien och tigrar i Kina så det spelar ingen större roll. Och som jag fått känslan av med Samkarna så finns det verkligen inga tigrar där. Tänker snarare på faunan som en blandning mellan Afrika och Latinamerika. Fast jag har ju inte studerat det så väldigt noga och tycker inte det spelar så stor roll varifrån saker och ting kommer på riktigt. Jag tycker verkligen att Tigrar passar in i Akrogal dock. Framför allt för att det är ganska mycket av ett måste att de existerar i Tsun Kuo och andra änmer östliga länder.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag tänkte mer på Sydliga Tigrar, sådana som lever i Indien och Sumatra. Furgia och Akrogal har inte den typen av geografi. Tsuo-Kuno kanske har det?
Däremot finns det säkert Sibiriska Tigrar (Akrogaliska Tigrar). Och därför Tigermän.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo det kanske du har rätt i. Och jo i alla fall om min teori om att Djurmän är andligt förändrade djur ifrån början stämmer så kommer det ju definitivt finnas någonstans i Akrogal.
Starkiller
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-07-11 11:51

Inlägg av Starkiller »

Jag hade tänkt låta en av mina rollpersoner som är kattälskare irl drabbas av en kattversion av Robert Jordans "Vargman" Perrin åkomma.

Det ska börja med att han får mycket bättre hörsel, mörkersyn blir smidigare och ögonen förändras till att likna en katts. Han kommer lära sig tala med alla kattdjur. Lever han in sig för mycket i katten finns möjligheten att han blir en kattman. Blir han alltjämt mänsklig så behåller han iallafall delar av sina förmågor. Drömvandrig mm kan också vara en intressant idé men till en början skippar jag nog den.

Jag har inte funderat klart hur jag ska gå till väga men jag tror det kan bli ett riktigt roligt tillskott till kampanjen.

Detta är ju inget hinder för allt som diskuterats i forumet. Dessa kattmänniskor ska vara extremt sällsynta. Kanske är rollpersonen i min kampanj den första sedan Imperiet kollapsade.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Starkiller skrev:Jag hade tänkt låta en av mina rollpersoner som är kattälskare irl drabbas av en kattversion av Robert Jordans "Vargman" Perrin åkomma.
Om man inte vill göra en alltför stor rippoff kan man låta det vara en elags sjukdom. Han kanske kan vara på väg att bli en Varkatt?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kanske något användbart till hur "djurifieringen" går till kan hittas i följande tråd: viewtopic.php?t=321&start=0
Skriv svar