Stenfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Det enda vi egentligen har som binder ihop Stenfolken är just beteckningen och det att de har skapats av samma gudom. Kanske ingen stor förlust att ta bort eller lägga till i denna "folkgrupp" eller rent ut av ta bort beteckningen, men vore det inte heller en utmaning att försöka knyta samman så olika existenser som dvärgar, jättar och cykloper (m.fl.)?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

birkebeineren skrev:Det enda vi egentligen har som binder ihop Stenfolken är just beteckningen och det att de har skapats av samma gudom. Kanske ingen stor förlust att ta bort eller lägga till i denna "folkgrupp" eller rent ut av ta bort beteckningen, men vore det inte heller en utmaning att försöka knyta samman så olika existenser som dvärgar, jättar och cykloper (m.fl.)?
Jovisst, men samtidigt tror jag att det finns ett värde i att göra dem "mänskliga". Just nu finns det en dikotomi människor - fantasyvarelser. Genom att låta människorna "smälta samman" med övriga raser, som med jättarna genom tolgulderna, så kan man inlemma dessa mer i fantasyvärlden - vilket i sin tur gör fantasyvärlden mer närvarande eftersom vi ofta ser den ur mänskliga ögon :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Absolut, och det är väl det vi gör med alla icke-mänskliga raser; ger dem olika mänskliga drag där vi framhäver vissa och kanske nästan bortser från andra?

Det jag var ute efter är vilka drag raserna som betecknas Stenfolk har gemensamt, om några?

Tolgulder och Högmän som en slags blandning av Människa och Jätte låter som ett utmärkt sätt att beskriva dem.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att beskrivande förklara tolgulder/högmän som små jättar eller jättemänniskor är ju mycket bra för när äventyraren berättar sin historia för barnen kring den öppna spisen. Visst kan man göra detsamma här.

Tveksam till att de måste föreligga släktskap dock? Kan det inte faktiskt vara så att det var en mängd olika gudar som skapade en mängd olika människoliknande varelser? Dvärgen kan visserligen enklast beskrivas och förklaras som en bastant kort människa med kraftig hårväxt, men för den skull är det inte en människokusin vi av nöden tvungen behöver tala om. Kanske växte de fram ur marken som klipptryfflar, och inte genom lång korsbefruktining. Dessutom finns ju kortvuxna (dvärgväxta) människor även i Ereb.

Att sedan Stenfolk känns som en nödtvungen beteckning som kan förvisas till människors okunskap och tricilvebiologernas försök att göra alla folk i bergen till besläktade håller jag för klart. Stenfolk som gruppering har inget gemensamt, eller möjligtvis gudar eller? (skillnad är det ju med svartfolken som har mer gemensamt och där korsbefruktning och mytationer känns som självklara, men det har vi ju redan avhandlat).
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag är nog inne på dit spår där Mikael.
Jag tyckr det ska va olika raser som inte har nå gemensamt med varandra förutom då att dom kanske påminner sig med varandra.
Och uppdelningen kan ju vara just en Gudaindelning om man så vill. Så som den Kristna guden och Vikingagudar etc.
Dom olika grupperna av Gudar har olika grund element/sybol och Dom som skapade Stenfolken kanske hade berget som element/symbol, kanske själva skapades där eller nå?

Stenbitare:
JA skulle kunna tänka mig Stenbitare lite mer som trollen i Terry Pratchetts böcker. kanske inte lika sociala och civilizerade men något som skulle kunna finnas i ett fåtal städer som kanske Gruvarbetare eller Livvakter.
Gilar inte riktigt bilden i Humanoida Raser där dom ser ut som en Människa med stenhud. Paul Kidbys bilder på Detritus och övriga troll i Discworld tycker ja då är betydligt mer passande, riktigt grov överkropp o kraftiga armar som går ner till marken, lite som en gorilla.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alendor skrev:Stenbitare:
JA skulle kunna tänka mig Stenbitare lite mer som trollen i Terry Pratchetts böcker. kanske inte lika sociala och civilizerade men något som skulle kunna finnas i ett fåtal städer som kanske Gruvarbetare eller Livvakter.
Gilar inte riktigt bilden i Humanoida Raser där dom ser ut som en Människa med stenhud. Paul Kidbys bilder på Detritus och övriga troll i Discworld tycker ja då är betydligt mer passande, riktigt grov överkropp o kraftiga armar som går ner till marken, lite som en gorilla.
:lol: Pratchett-troll är kanske för roligt, men varför inte. Mycket udda varelser sprugna ur stenarna själva. Magikers skapelse?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

(..fortsätter)

Kanske inte just till sättet utan mer till Utseendet.
Bör kanske mer vara som Golem's (pratchett igen), lite tysta och håller sig i bakgrunden. Lugna bestar eller nå.
Till sättet bör dom ju vara lite tröga kanske, inte dumma uten mer att dom tänker igenom saker, tar sin tid då dom antadligen lever mycket länge.
En Stenbitare stressar inte upp sig och blir sällan arg, men när denne blir arg så är resultatet antadligen ganska enastående =)
Användarens profilbild
Excellentium
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 89
Blev medlem: 2007-08-05 04:01
Ort: Åkersberga

Inlägg av Excellentium »

Svar till Peter:

Peter skrev:
Var står det förresten om Titaner på ön Amargoh? Trodde de endast nämndes i monsterboxen.
Titaner omnämns också i EA-Kampanjboken (sidan 11) som boende på den döda ön Amargoh.

Angående toldgulder:

Jag, som byggde om Altor en del för mina ändamål, gjorde just tolgulderna till släktingar till jättarna. Jag hade dock en lite "twistad" version som också inkluderade giganterna. Mina jättar bodde huvudsakligen i Orghin, där tolgulderna var ett slags "dvärgar bland jättar", precis som vi idag uppfattar någon som är dvärg (alltså inte skäggig yxsvingare, utan vardagsdvärg a´la samhället år 2007). Dessa "dvärgar" blev dock förskjutna pga av att de var degenerade i jättarnas ögon. Vissa jättestammar sålde rentav sina "dvärgar" till giganternas gruvor. Med tiden lyckades några av dessa "dvärgar" fly, och fann en väg över vattnet till just Trakorien, där de sedemera blev tolgulder.
"That is not dead which can eternal lie and with strange aeons even death may die".

- Necronomicon by Abdul Alhazrad
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Excellentium skrev:
Jag, som byggde om Altor en del för mina ändamål, gjorde just tolgulderna till släktingar till jättarna.
I enl. med Trakorien (s. 83) så ÄR tolgulderna just jättar.

Detta visar tydligt på att en jätte inte bara är 6-metersversionen i monsterboken, utan ö.h. ett samlingsnamn för storväxta individer och folkslag. Allt över två meter säg torde rimligtvis kunna kallas jätte. Giganter, titaner osv blir således bara lösa titlar på enstaka exemplar och grupper av jättar. (Titanerna möjligen undantaget). Jag ser gärna att resar behandlas likadant.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Excellentium skrev:
Jag, som byggde om Altor en del för mina ändamål, gjorde just tolgulderna till släktingar till jättarna.
I enl. med Trakorien (s. 83) så ÄR tolgulderna just jättar.

Detta visar tydligt på att en jätte inte bara är 6-metersversionen i monsterboken, utan ö.h. ett samlingsnamn för storväxta individer och folkslag. Allt över två meter säg torde rimligtvis kunna kallas jätte. Giganter, titaner osv blir således bara lösa titlar på enstaka exemplar och grupper av jättar. (Titanerna möjligen undantaget). Jag ser gärna att resar behandlas likadant.
Tja fast Trakorien är ju skriven som en mans upplevelse av hur stora de är, inte deras riktiga släktskap med jättar eller ej.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev: Tja fast Trakorien är ju skriven som en mans upplevelse av hur stora de är, inte deras riktiga släktskap med jättar eller ej.
Inte egentligen. Det står att de är "av jättesläkt", och detta står i regelkapitlet.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Mikael skrev: Tja fast Trakorien är ju skriven som en mans upplevelse av hur stora de är, inte deras riktiga släktskap med jättar eller ej.
Inte egentligen. Det står att de är "av jättesläkt", och detta står i regelkapitlet.
Dubbelkoll visar i regeldelen att de är ett släkte av jättar men av människor, dvs mkt stora människosläktingar snarare än små jättar. Jättesläkt skall nog tas med en stor nypa salt. De blir tom förnärmade (förnärmade Tolgulder är inte bra) om man antyder att de skulle vara släkt med jättar (samma kapitel).
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Tar upp diskussionen från annan tråd här. Ser även att den har relevans för diskussionen i denna tråd. För mig är det alltså ingen fundamental skillnad mellan människor av storväxt storlek, och olika former av jättar.

anders skrev:Jamen, det var inte dumt Peter! Då blir "lindiskiarner" kanske helt enkelt kardiers och zorakiers ord för "halvblod" - monstruösa människor med jätteblod och dylikt. Har dessa halvblod då format egana samhällen, och förökar sig nu efter egen sort?
Jo, precis. Och dessutom står givetvis deras samhällen öppna för andra halvstora "missfits" som söker sig ut i ödemarken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Finns ny tråd för jättar och resar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Beteckningen Stenfolk, skal vi ta bort den, ignorera den, ändra på den eller låta den vara som den är?

Så som det väl ser ut i de rätt så sparsamma källorna så är stenfolken skapada ev samma guddom, Terra, och han satte små varelser (som dvärgar) att leva i Underjorden och stora varelser (som jättar och cykloper) att leva i Överjorden.

Detta har fungerat för mig men jag har egentligen inget emot förändringar.
Alla storväxta folk kan kanske få kallas Jättefolk fast utan ha något egentligen gemensamt ursprung. Jättefolk, älvfolk, djurfolk, svartfolk...
Jag tycker till: Stenfolk finns kvar och under den etiketten finns de varelser som vanligtvis nämns där. Detta beror dock INTE på Terra utan på att de vanligtvis förknippas med bergen. Deras Stenfolk är alltså inte släkt (kanske några av dem är det). Eller så är sanningen den att Terra skapade dem, men det känner ingen till. Dvs Stenfolk är en ren spelterm och existerar inte som sådan i Erebs språk. Gick det att förstå?
Skriv svar