Stenfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag kom o tänka lite på stenfolk men framför allt Stenbitare nu.
Jag är kvar att dom ska se ut lite som trollen i Pratchett men i övrigt så har dom inget gemensamt.
Nu ser ja dom mer som någon uråldrig ras som kanske har levt i årtusenden, kanske dom är en av dom första raserna som överleft alla konfluxer pga att om levt djupt nere i bergen. Dom är inte besläktade med någon nu levande varelse, dom talare ett uråldrigt språk och har näst intill ingen kontakt med land levande varelser.
Dvärgar kanske har stöt på någon när dom grävt djupt ner i bergen men om dom gör det så slutar dom genast att gräva där.
Dvärgar ser dom som nå näst intill heligt dessa bergsvarelser, ingen dyrkan utan mer en otrolig respekt.

Dom blir otroligt gammla och det kanske tom finns dom som "sett" människor och alver komma till Ereb. Dom dör inte en "naturlig" död utan enbart av ett val, dom blir en del av bergen efter ett tag. Ett fåtal av dessa "döda" stenar kan synas på ytan men ingen vet varför dom rör sig upp dit.

Dom är inte våldsamma och dom få gånger dom träffar på någon annan varelse, i grottor o gruvor, så ignorerar dom nästan alltid dom helt.

Om dom skulle tala me någon så är ett med en mullrande röst och me stor sannorlikhet på det gammla språket.

Lite tankar så här på kväll/natt/morron-kvisten, dags o sova.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra. tycker dock det räckar att de sannolikt var den första rasen efter 1K.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Om en jätte slåss med en drake då blir det fight!

Ett annat scenario kan vara att dvärgarna är hårt anträngda av sina fiender typ orcher. Rollpersonerna få då som uppgift att som budbärare ta sig till dvärgarnas vänner jättarna för att be dem om hjälp.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Stenfolk

Inlägg av Grisodlar'n »

Fast jag har aldrig fått intrycket av att jättar och dvärgar är så vänliga mot varandra, även om det rör sig som stenfolk. Däremot i Undhagens Döda Skogen och Maktens Portar så var ju ett urgammalt förbund skapat mellan olika raser, där jättar ingick som en part om jag inte missminner mig.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

För den våldsamme spelaren.
Spela elak jätte som meja ner allt som kommer i din väg!

Kanske kul i 20 minuter men sedan?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Stenfolk

Inlägg av birkebeineren »

Jättar som RP är klurigt. En möjlighet är i ett äventyr som speciellt tar upp just svårigheterna med alt vad det innebär att vara jätte i ett huvudsakligen icke-jätte anpassad samhälle. Hur lösa problem som uppstår av detta med tanke på kroppsstorlek, rädsla från omgivningen, m.m.

Samarbete mellan jättar och dvärgar tänker jag mig att är sällsynt men att det förekommer. Har faktisk en påbörjad beskrivning av ett dvärgsamhälle på Altor som anlitar jättar som bärare vid handel som måste ske ovanför underjorden. Även vid en större folkvandring tillbaka i historien. Jättarna bär stora nät hängande ett ok över axlarna eller drar stora slädar på snö och is.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Jättar rubbar balansen. de är för stora och starka.
bäst är nog att de sällan är med och att de lever långt bort från alla andra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9014
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Jättarnas tid

Inlägg av birkebeineren »

skaraborgarn skrev:Vad har hänt med alla jättar, titaner och cykloper? länge sedan man såg någon.
Men nu är de tillbaka. De är arga och de vill slåss.
Alver, dvärgar, människor och orcher ni ska få stryk allihop!
Söndrade vi stå enade får vi stryk ändå. Eller?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Ultimata fienden.
En jätte som blivit dödsgast eller dödsriddare.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Hur är det nu igen, kan stenfolk bli odöda?
Jag har för mig att de kan bli det men det ä sällan man hör talas om dvärgspöken.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Stenfolk

Inlägg av Mikael »

Det tror jag nog. Dvärgvålnader i gamla gruvor, zombiejättar i Häxmästarens armé, ...fast kanske inte dödsriddare eller lyktgubbar. En cyklops Dödmanshand som jagar en genom bergen. :D
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Jättar som dödsriddare borde ju vara extremt svåra att besegra! :D
Nu :twisted: alla RP!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Stenfolk

Inlägg av Snibben »

skaraborgarn skrev: 2019-12-31 18:07 Jättar som dödsriddare borde ju vara extremt svåra att besegra! :D
Nu :twisted: alla RP!
Dödsriddare är en komplicerad nekromantisk trollformel (ingen blir "naturligt" dödsriddare). Dessutom så krävs att den som åkallas är villig att bli dödsriddare. Så allt man behöver är en mäktig nekromantiker och en villig död jätte så löser det sig.
En dödsriddare är en karaktär och inte en dussin-minion så om man vill skapa en jättedödsriddare bör man noga fundera på allas i ekvationens motiveringar för att skapa och bli skapad som dödsriddare.
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Stenfolk

Inlägg av skaraborgarn »

Jo det stämmer nog.
Men en jätte som vill bli dödsriddare blir ju enormt mäktig.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Stenfolk

Inlägg av Mikael »

Jättar är inte riddare (eller?) så då blir de inte dödsriddare.
Stenfolk undviker vårmarker så då blir de inte lyktgubbar.
Ingen vampyr biter en jätte så inga jättevampyrer.
osv...det får passa.
Så resonerar jag.
Skriv svar