Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Alltså... jag kanske är ensam om detta. Men för min del känns det bara jobbigt för mig och för mina spelare om de frågar...

-"Hur ser en Trakorier ut?"
-"Öh... mjao... en Trakorien kan se ut hur som helst, för där finns 49348934 olika sorters Trakorier"

Att ha en bild hur "en" Trakorier ser ut, underlättar alltid för spelledaren och spelaren. Nu är det ju som det är, och då får man väl bita i det sura äpplet...
Svaret blir väl snarast: Trakorier? Paratornier, eller åtminstone stormän från Tricilve har parpyruskläder och vanligtvis hår på huvudet. Trakoriska riket är sammansatt av kolonier och lösa allianser inom vilken ingen egentligen betraktar sig som trakorier. Vilket område på vilken ö kommer din gubbe från? Nu kan beskrivningen och generaliseringen börja.
Har inte Trakorien här, men visst innehåller väl den resande munkens beskrivningar generella beskrivningar av de folk han möter? Meningen är väl inte heller att listan skall anpassa länderna utan tvätom får väl listskrivaren anpassa den efter länderna. Kan man utgå från de olika språken?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mikael: Absolut ska listan anpassa sig efter länderna. Jag har sammanställt denna lista för privat bruk, och Klomellien är precis likadant, en samling stadsstater med alla möjliga etniciteter. Trakorien har för tillfället 6 eller 7 etniciteter.

Men man borde kanske kunna presentera en "Riks-Trakorier" - den vanligaste trakoriern, som då torde vara någon från Tricilve eller de mer populära/populerade områdena? Så har man iaf något att presentera. En spelare har alltid ett val att spela en "riks-trakorier" eller en "riks-klomeller" ifall han är för lat för att sätta sig in i uppsjön av etniciteter. :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev: -"Hur ser en Trakorier ut?"
Hur ser en europé ut? Hur ser en skåning ut? :roll:
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Spelknepe skrev:Mikael: Absolut ska listan anpassa sig efter länderna. Jag har sammanställt denna lista för privat bruk, och Klomellien är precis likadant, en samling stadsstater med alla möjliga etniciteter. Trakorien har för tillfället 6 eller 7 etniciteter.

Men man borde kanske kunna presentera en "Riks-Trakorier" - den vanligaste trakoriern, som då torde vara någon från Tricilve eller de mer populära/populerade områdena? Så har man iaf något att presentera. En spelare har alltid ett val att spela en "riks-trakorier" eller en "riks-klomeller" ifall han är för lat för att sätta sig in i uppsjön av etniciteter. :)
Jag ser kanske inte riktigt behovet av en medel-bralorgersson, men ska det nödvändigtvis fram en sådan typ så är väl slättlandets Paratornier närmast västeuropéer med Praanz da Kaelve eller Goba da Grummi som exempel. Moskorierna är förmodligen av liknande stam eftersom slätterna koloniserades därifrån.

Dock finns det ju i den omedelbara närheten fläckiga skecker, långlemmade och bleka kargomiter, flegmatiskt rundlagda saphynier och grova barbosker av ransardiskt ursprung för att inte tala om vargmän och tolgulder som åtminstone i romanen är av mänsklig art. Lägg därtill alla tillresande i en handelsbaserad storstad, polyteistiska särbud samt en kulturell strävan hos individen att skilja sig från mängden så blir snarare variationen än typen karaktäristiskt för Trakorien. Detta är väl också lite av landets charm och jag tycker inte att det behöver ses som ett störande lapptäcke just därför att det finns ganska solida förklaringar till mångfalden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Spelknepe skrev: -"Hur ser en Trakorier ut?"
Hur ser en europé ut? Hur ser en skåning ut? :roll:
Ja europé var kanske att ta i, men skåningar går väl. Du skall ju inte se på det med moderna ögon där malmöiten klär sig precis som Kirunabon eller för den delen i Lübeck eller Lissabon (jag gissar). Ur ett mer historiskt perspektiv när olika folkdräkter (användes då inte bara vid midsommar), design på tyger, skorna, smycken, frisyrer osv inte var lika globaliserat så kunde man väl beskrivit skåningen, stockholmaren och samen på tre olika (grovt genraliserande) vis? Inte sant? Sedan finns det ju också önskan hos olika grupper att skilja sig från andra, speciellt då de man inte gillar.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Hur ser en skåning ut?
Enkelt! Högaffel, blåa hängslebyxor, gödsel på stövlarna! ;)

Europa är en världsdel, Trakorien är ett land.
Men, jag är medveten om att Trakorien är för splittrat av olika etniciteter för att kunna beskrivas på några rader. Men där borde ändå finnas drag som går genom de "flesta" trakorier som klädstil och till viss del uppträdande och agerande.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tycker också att en sammanställning bör vara "sanning" annars är den poenglös, men jag ville bara poengtera att inget måsta vara absolut eftersom jag då anar att vi inte kommer att hitta en lösning på frågan.

I min variant och den du tar upp motsvaras Folk av Nationalitet och Kultur av Etnicitet. Benämningarna kan diskuteras men jag tycker upplägget är bra.

De olika folken/nationaliteterna kan vi kanske i texten som beskriver dem benämna som, jorier, nargurier och eventuella ändra mänskliga grupperingar vi kan enas om?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Som spelare gillar jag den uppställning av människorna som är gjort i Monsterboxen - De humanoida raserna. Det blir självklart en grov generalisering men är ändå ett sätt att få fram vissa karakteristiska drag med ett land eller områdes männskliga befolkning. Vissa länders folk är enklare än andra att beskriva och kräver utförligare beskrivningar men som en första introduktion kan kanske en liknande metod användas i vårat projekt här. Detta är bara ett förslag och ni får säga precis vad ni tycker både om innehållet som på inga vis inte går att ändra och själva ideén. :D

Exempel:

Kardier

Allmänt: Kardierna lever i landet Kardien på Aidnes halvö. Det är ett feodalt och jordbrukande samhälle och detta präglar kardiernas hela sätt, den stora skillnaden i social status ses på som något naturligt och inget man vanligen opponerar sig emot. De olika folken i Kardien är alla kardier även om rang ofta hänger ihop med olika grupper och kulturer. Deras land är fattigt på materiella ressurser men kardierna är ett av den Lysande Vägens folk och andliga värden anses som viktigare. De största kardiska kulturerna är echter, faltrakier, nordmarkare och losdriver. Andra icke-joriska minoriteter finns, som penter och ker-bosh, men dessa skiljer sig från denna generalisering och är som oftas okända för omvärlden.
Utseende: De flesta kardier är av jorisk avstammning och har deras typiska utseende, normalstor kroppsbyggnad, bruna ögon och brunt hår. Kläderna görs av ull och lin men präglas av rang och syssla. Kardierna har dock alltid sett på den gamla joriska kulturen som ett ideal och kläder, frisyrer och smycken med jorisk stil anses extra fint av både hög som låg.
Uppträdande: Kardierna är temperamentsfulla men ändå lite mer kontrollerade till ytan än andra joriska folk. De är också envisa och målmedvetna, något som syns tydligt när det gäller vad som anses vara rätt och riktigt, samt enligt lag och uppgjorda avtal. Kardier håller sig till sin egen grupp och beblandar sig inte så gärna med främlingar. Speciellt dalker ses på som annorlunda och även som kättare, fast heller några man undviker än tar till handgripligheter mot. Alla kardier har djup respekt för kungen och bland folket diktas gärna hjältehistorier till hans ära.
Religion: Nästan utan undantag är alla kardier varmt Lysande Vägen troende. De bekänner sig till den aidniska grenen och ser sig som lite speciella eftersom Exarken har sitt säte i deras land. Religionen kan sägas vara en av de viktigaste saker som förenar alle kardier oavsett rang eller härkomst.
Språk: Kardierna talar kardiska, ett västjorisk språk nära i släkt med grannspråket i Zorakin. Kardiska har bevarat en del gamla ord och uttruck från den kejserliga jorin och i andra folks öron låter det lite gammalmodigt och högfärdigt. De joriska tecknen används av de skrivkunniga men denna konst är inte så väl spridd, ens bland adeln. Lysande Vägens präster och munkar kan dock skriva hjälpligt och anlitas gärna när avtal eller liknande måste sättas på pränt.

Antar att jag återigen stuckit huvudet i en vargkäft...

Edit:Ändrade till penter samt la till losdriverna och ker-bosh, ifall någon skulle vilja använda denna text.
Senast redigerad av birkebeineren den 2007-11-12 21:54, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Birke: Jag efterfrågar också en liknande sorts kategorisering. Det bör kanske nämnas i beskrivnigen av "Kardier" om de olika folkgrupperna (Penter, echter, etc)?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Spelknepe skrev:Birke: Jag efterfrågar också en liknande sorts kategorisering. Det bör kanske nämnas i beskrivnigen av "Kardier" om de olika folkgrupperna (Penter, echter, etc)?
Skulle kunna föras upp under Allmänt?

Har uppmersammat Regil om inlägget och jag vet att Mikael är vaken... :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker inte en sådan här sammanfattning är fel. Vill dock återigen upprepa att Aidnes 2 nationer inte är så enhetliga som Caddos eller Erebos. Tror inte folkgrupperna känner sig som kardier även om de erkänner och hyllar sin kardiska kung. En beskrivning likt denna fast om Echter blir riktigare.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Tycker inte en sådan här sammanfattning är fel. Vill dock återigen upprepa att Aidnes 2 nationer inte är så enhetliga som Caddos eller Erebos. Tror inte folkgrupperna känner sig som kardier även om de erkänner och hyllar sin kardiska kung. En beskrivning likt denna fast om Echter blir riktigare.
Vissa länders befolkningar blir svåra att beskriva på detta sätt, tänk bara på Trakorien, men tror ändå att gemensamma nämnara går att hitta. Alla grupperingar innom ett land behöver kanske inte heller räknas i denna generalisering, utan små minoriteter kommer endast med under landsbeskrivningarna, exempelvis ker-bosh, skecker och massiver.

Echterna kan beskrivas som en kardisk kultur på linje med övriga, om än den med mest makt och kanske mest egenheter. Alla echter är heller inte adliga så även den beskrivningen måste bli lite generell om hela folket skal inbefattas. Som Spelknepe föreslår så kan de olika kulturerna nämnas, under Allmänt förslagsvis, och Spelaren blir medveten om det är skillnad på kardier ock kardier men att den generella beskrivningen gäller för alla.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har editerat mitt förslag och namngivit de kardiska kulturerna under den allmäna informasjonen.

Väntar också fortfarande på Regils åsikt.
Regil
Kardisk Kung
Inlägg: 1399
Blev medlem: 2007-04-16 14:25
Ort: Stockholm

Inlägg av Regil »

birkebeineren skrev:Har editerat mitt förslag och namngivit de kardiska kulturerna under den allmäna informasjonen.

Väntar också fortfarande på Regils åsikt.
Då sätter vi ner foten :wink:

Det finns kardier. Det är samtliga individer som är kung Vidar VI:s undersåtar. De flesta är människor, men det finns även ankor, halvlängdsmän och, beroende på hur man vill definiera det, kanske även landets älvfolk.

Det finns dock inget kardiskt folk. Något sådant existerar inte. Det finns två folkslag som kan sägas vara de typiska kardierna - echter och faltrakier. Utöver det losdriver, nordmarkare, två minoritetsfolk (Ker-Bosh och penter - inte penner, de lever i Zorakin), ankor osv.

Jag vill inte att kardierna beskrivs under en generell rubrik som ett folk. Det är de inte. Förök att blanda ihop en echt med en faltrakier och se vad reaktionen blir.

Kardien är ingen nationalstat.

Lessen Birke, kunde inte komma till din undsättning... :( [/i]
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Regil skrev:Lessen Birke, kunde inte komma till din undsättning... :(
Jaha, jag tänkte ju bara på Spelarens val av humanoid karaktär.

Drar mig tills vidare in i mina skogar och bryner yxan för andra strider! :wink:
Skriv svar