Människor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi kan fylla på i listan eftervart som fler länder utvecklas.

Att indela i nationalitet, folk och etnicitet låter som en lösning och en sådan tredelning skulle kunna ges andra namn vid behov.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Sådana uppdelningar är rätt svåra ändå. Om vi håller oss till att ange vad andra länders befolkning kallar folk från det landet, tex kardier, för att sedan dela in kardierna i etniska grupper/folk (dvs grupp som ser sig som en grupp pga religion, historia, ursprung, anfader m.m.). Det kan nämligen vara så att alla som av tex dalkerna ses som kardier inte själva ser sig som det, eller zoraker osv. I Zorakin har jag för mig finns raxorerna som är väldigt kungatrogna, men annars självständiga...ser de sig som zorakiner?

Kommer någon dag under sommaren gå igenom det material jag har tillgängligt och då komma med kommentarer om vilka folk som är vilka. :P

Språklig fråga: När skall namnen sluta -ier och när -er?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9049
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Om vi håller oss till att ange vad andra länders befolkning kallar folk från det landet, tex kardier, för att sedan dela in kardierna i etniska grupper/folk (dvs grupp som ser sig som en grupp pga religion, historia, ursprung, anfader m.m.).
Var ungefär så jag menade. Individen själv kanske inte använder nationaliteten som utanförstående använder för att kategorisera henne men det skulle kunna vara användbart som beteckning, regel/speltekniskt om inte annat.

Förvirringen lär dock vara närvarande...

Raxoriern ser sig nog som raxorier enbart, underlagt "Kungen", inte zorakier.
Echten är echt, kardier och jore, i den ordningen.
Nya Arnos dalker är mycket tydligt dalker i första hand, sen klomellier.
Karken som kark, eventuelt trinsmyrier, men inte trakorier.
Staden O-bor betecknar sig som... obor, oboer, oerbor.. :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

LAND - Nationalitet (som den används av främlingar) - Etnicitet (under denna Folkgrupp)
Bactulge - Bactulgier
Barbia - Barbier – barbier (narguri), byfolk (narguri), bergsfolk (ursprungsbefolkning), habuloner (narguri)
Berendien - Berendier (jorer)
Bzegusta -
Caddo - Dalker (ursprungsbefolkning? erdirspillra?)
Cereval - Cerevalier – (nomaderna, bönderna och stadborna. Kanske är nomaderna av en ursprungsbefolkning?)
Efaro - Efarer (Efarier? 8 dominerande stammar. Kan språklärd säga när det skall -ier och int -er?)
Erebos - Ereboser (jorer)
Felicien - Felicier
Hynsolge - Hynsolgier (jorer)
Jorduashur - Jorduakaerler (barbarer)
Jorpagna - Jorpaginer / Nyjorer (jorer), religiöst delade mellan Dalkiska vägen och Aidniska vägen.
Kardien – Kardier. Echter (jorer), Faltrakier (jorer), Losdriver (jorer), Nordmarkare (jorer/barbarer), Ker-Bosh (urbefolkning)
Kasenu – Kasener (barbar/urbefolkning)
Klomellien - Klomeller (flera olika grupper), Dyler (urbefolkning)
Krun – Krunier – (tre olika folkgrupper enl. Kruntråden.)
Krystillerna - Krystiller
Ljusna – Ljusnabarbar (barbarer/urbefolkning), Dyler (urbefolkning)
Magilre - Magiller (jorer), Dyler (urbefolkning)
Mereld - Merelder
Mirel - Mireler - (jorer och narguri)
Monturerna - Monturier - Monturier (jori (kardiskt)
Morëlvidyn – Morelvidyner - (grovt delade mellan Morelver (Soluna) och blandad piratbefolkning, inklusive ickemänniskor)
Nargur – Nargurer (deras inbördes indelning visavi narguri-kulturens utbredning finns i Nargurtråden. Mäster Birkebeinaren?)
Nidland - Nidlänning
Niferland - Niferlänning
Orghin - Orghiner (blandat) - Tjuger (barbarer), orghiner (ursprungsbefolkning) - Sanitsidher (även dessa kallas av utomstående för orghiner, men folken själva har en stark religiös skiljelinje sedan lång tid.)
Palinor - Palinorer (religiös samhörighet norr om Mefimors sjö) - jorer (jori), bönder (till stor del jornarguri), nomaderna (narguri) (Mäster Peter sitter inne med sanningen :D )
Pandarealia - Pandarer - pandarer (dalkfebraki), febraker (ursprungsbefolkning)
Pokti - Poktier
Ransard - Ransarder (även Alerier, Timorier)
Sivoa - Sivoer
Solkuhn (?) - Solkunher
Sombatze - Sombatziner
Thelgul - Thelguler
Torshem – Torshemmare - jorer (jorer med främst berendiskt och erebosiskt ursprung), ovater (howater/narguri)
Trakorien – Trakorier - trakorier/paratornier (jori), kargomiter (ursprungsbefolkning-cruri), palamuxier (jori), ziddi (narguri), trinsmyrer (jori), rungler (ursprungsbefolkning), skecker (ursprungsbefolkning), stegoser (jori), karkier (jori), milacker (jori), trinsmyrer (jori), saphyner(jorinarguri), osv... (Mycket osäker och troligtvis felaktig samanställning, men ett försök)
Traxilme - Traxilmer
Zorakin - Zorakiner – Penner (jorer), pamper (ursprungsbefolkning), raxorer (jorer), legerdier (jorer), luksiler (jorer)

Kommer justeras under tiden Altor utvecklas...
Senast redigerad av Mikael den 2007-07-20 18:01, redigerad totalt 4 gång.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Strålande lista Mikael. Precis som språk så kanske här borde finnas omkring tre grupper...

Folkgrupp (t.ex. Jorer)
Folkslag (t.ex. Zorakiner)
Kultur (t.ex. Raxorer)

För att sammanställa Zorakin så borde det se ut såhär

Zorakin

I Zorakin bor Jorer (Folkgruppen)
De kallas för Zorakiner (Folkslaget)
Inom Zorakiner finns olika kulturer: Penner, pamper, razorer, legerdier, luksiler. (Kulturella folkslag)

Alternativt kan man kalla indelningarna för något annat...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev: Ljusna – Ljusnabarbar (barbarer/urbefolkning), Dyler (urbefolkning)
Fast som diskussionen går just nu kommer det inte finnas _en_ grupp ljusnabarbarer, utan hundratals helt olika etniciteter.

Mikael skrev:Palinor - Palinorer (blandat jorer barbarer, en del jorer se Peters kommentar ovan.)
Inte riktigt spot on: möjligen skall det stå Palinorer (Jorer, jornarguriska bönder, narguriska barbarer)

Vilket bara understryker att en sån här lista inte riktigt funkar, inte med mindre än att man bakbinder textförfattarna vid ett fåtal kulturella grupper: men vi vill väl ha en uppsjö av etniciteter och kulturella samfund? En lista kräver att man skall kunna sätta fingret på grupperna vilket i sin tur bakbinder både författare, text och sl. Med all respekt för det grymma arbete som redan är gjort ser jag fortf. inte vad man vinner på att katalogisera alla grupper.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Peter: Om några av oss tror på att vi vinner något så kan väl du hjälpa oss och låta oss genomföra detta? :)

Om man skulle dela in det i grupper, men samtidigt inte låsa författarna - skulle man inte kunna kalla den sista grupperingen för som du själv nämnde; "Kulturella grupper", eller "Kulturella folkslag", och därmed presentera några exempel på dessa.

Sen kan man påpeka att där finns en mångfald av etniciteter och kulturella samfund som är omöjliga att lista. Därav kan författarna själv skapa nya. Tanken för mig är bara att dela in dem i de större grupperna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

En sådan här lista blir naturligtvis aldrig uttömmande, eller ens fullständig någonsin. Vad listan kan göra är att hjälpa till med att sammanställa först de folk och etnisitetter som nämns i det officiella materialet, och sedan lägga till de nyskapade grupper som författarna skapar.

De länder och områden som är länder eller riken, där blir beteckningar som kardier, zorakiner, efarer osv beteckningar på "medborgare eller person med ursprung i det riket". Echter och penner blir etnicitet. De stora övergripande indelningen av språklig och kulturell indelning, Jori och Narguri, blir folkgrupp. Sedan har vi ju "oorganiserade" barbarområden som Nargur och Ljusna, där finns ju ingen nationalitet (jag tar helt bort begreppet "nation" ur ekvationen då det känns som ett engelskt begrepp). Vad kallar vi det då? Etnicitet uppdelade i en mängd subgrupper. Begreppet kultur vill jag också helst använda sparsamt då varje grupp oavsett storlek har kulturella gemensamma punkter.

Naturligtvis är alla dessa begrepp flytande och går in i varandra, liksom kulturerna korsats, lånat, stulit och gift sig med varandra inom områdena de delar. Men likväl är inte indelningen, klumpig som den är, helt oanvändbar som refrens. VIKTIGT: måste tryckas på att listan INTE är uttömmande. Författaren har ju full möjlighet att utöka de dominerande grupperna med nya, minska någon grupps inflytande (inom det officiella materialets ramar), osv.
När ett land blir färdigt, tex Palinor, kommer det antagligen av texten framgå vilka grupper (människor har en tendens att definiera sig själva i kontrast mot andra, dvs grupp mot grupp) som i huvudsak besitter makt, kultur och handel i landet. Antar jag...

Folkgrupp: Jori eller Narguri (språkligt och historiskt begrepp), andra unika ursprungsbefolkningar
Nationalitet: Kardier, Trakorier, Ransarder, (Nargur?)
Etnicitet: Echt, ((Nargur?) subgrupp?)

Under detta finns det så klaner, stammar, släkter, familjer osv som också gränsar på de ovan stående bgreppen. Det är en röra, men lite ordning kan man kanske få i klassen. Nargurs stamfolk och andra som inte låter sig definieras utanför stammen, klanen eller så blir försedda med fotnötter som påtalar problemet.

"Ljusnabarabarer" kan ju vara samlingsnamn för de lärde i Tricilve som inte kunnat presentera en bättre indelning för Bodaken. Ljusnabarbarerna behöver inte vara narguri utan kan som diskuterats snarare vara unika ursprungsbefolkningar, kanske med viss koppling till Dylerna. (Skulle alltså placeras under Nationalitet i min uppdelning.)

Jornargur eller joriskbarbariskt ursprung, dvs resultatet av mötet mellan folkgrupper är förmodligen inte någon beteckning de själva använder. antingen skiter de i vilken folkgrupp de tillhör (de flesta personer som inte ser folkgruppen som viktig, majoriteten av Erebs befolkning, skiter nog i det), försöker vara som den ena eller andra, eller känner avsky för att de betecknas som halvblod av de som anses sig"rena". Tycker jornarguriskt ursprung är bra.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Listan något uppdaterad.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Peter: Om några av oss tror på att vi vinner något så kan väl du hjälpa oss och låta oss genomföra detta? :)
Fast det här började ju som ett projekt utanför projektet. Om det är meningen att detta ska in i preojekt Ereb Altor så har jag ungefär ganska många synpunkter.

Så, sist jag frågade var det något som Spelis pysslade med till sin kampanj med sina regler för att knyta samman kulturella basfärdigheter till folkslag, vilket jag naturligtvis inte alls har något emot. :)

Men nu verkar det alltså som att det hela har muterats till någon slags lista över kulturer för oss att förhålla oss till. Varför? Vilken nytta har vi av detta? Och vilken nytta har framtida användade av materialet av detta?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Kan ju va bra om man vill skapa en rasistisk karaktär så man inte hatar fel folkslag?

Nä men seriöst så är det väl lite intressant fast ja måste säga att det är en jäkla massa.
Visste inte att det fanns så mycke olika raser av människor.
Blir nästan lite för mycke tycker jag verkar ju gå över lite till icke Ereb-folk också.

Detta betyder ju då inte att det ska slutas utan enbart att ja kanske inte kommer ha mycke användning för den =)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Psipo: Helt ärligt så kan jag inte tala om för dig exakt vad en lista som detta skulle kunna användas till, mer än att det känns bra att få en rejäl överblick vad som verkligen FINNS.

Så kort och gott, det närmsta svaret jag kan ge dig är att skapa en överblick i denna förvirring. Det kan kanske användas senare för framtida projekt eller funderingar som ett hjälpmedel.

Jag kommer genast att använda det för privat bruk, men samtidigt så är jag noga med att knyta ihop det med det Ereb vi skapar här, för alla att ta del av, så jag inte ger en helt annat bild till min spelgrupp än vad vi skapar här.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alendor skrev:Kan ju va bra om man vill skapa en rasistisk karaktär så man inte hatar fel folkslag?

Nä men seriöst så är det väl lite intressant fast ja måste säga att det är en jäkla massa.
Visste inte att det fanns så mycke olika raser av människor.
Blir nästan lite för mycke tycker jag verkar ju gå över lite till icke Ereb-folk också.

Detta betyder ju då inte att det ska slutas utan enbart att ja kanske inte kommer ha mycke användning för den =)
Nja, inte raser av människor, det är för snurrigt för att ens försöka sig på. Tolgulder, raggmän, jättar och andra kanske är raser av människa men det är ett träsk vi kan undvika. Listan är en samling av namn på grupper av människor som nämns i officiellt material och här på forumet. Om ingen annan än Spelknepe har användning för det so be it.

Användningsområde? Tja någon kanske saknar tex Aidne och undrar över vad som skrivs där. Några av folken finns väl också inlagda på wikin, Aidnes folk tror jag.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Raser, folkslag, släkt, avvikelser...
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vid närmare eftertanke tror jag att Palinor skall strykas helt från listan. Nationen har helt enkelt ingen egen folkgrupp: det är religion och orden som förenare, inte en känsla av att tillhöra samma folk.

Nargurerna i Palinor är nargurer på samma sätt som de i Mirel och i Nargur. Palins Orden är en internationell rörelse där riddersmännen identifierar sig med orden, med sina ätter och med sitt stånd - inte med nationen. Blandbefolkningen har inte heller de något starkt nationsbegrepp - och ser sig i som Etintrogna och nybyggare i sina bygder innan de ser sig som palinoriska bönder.

Jag tror att en sådan dekonstruktion av folkgrupperna i de olika länderna går att göra lite varstans: Ereb har knappast nationalstater m. tanke på dess kulturella och sociala nivå. Om man nu verkligen vill redovisa folkgrupper så vore det nog lämpligare att göra det efter någon annan mall en nation: kanske levnadssätt eller geografiskt område.
Skriv svar