Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Halvlängdsmän

Inlägg av Spelknepe »


Ansvarig:

/Spelknepe
Halvlängdsmän
Senast redigerad av Spelknepe den 2007-03-14 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Kastar ut lite funderingar om halvlängdsmännen. (Saknar alla källmaterial för tillfället)

Jag ser dem som väldigt jordnära och kanske rentav kopplade till mänskornas kulturer, dvs såtilvida att de saknar egna gudar osv. De har egna samhällen men det finns också blandsamhällen med mänskor och halvisar sida vid sida.
Men jag kan inte se dem särskilt engagerade i mänskogudar heller... Ytterligt sekulariserade, och fullt upptagna av att odla sallad?

Men varför gräver de då mysiga hålor i jorden, och beter sig som de gör? Vad gör de när skörden förstörs för femte gången i rad, bäcken svämmar över och grävarsvinen skövlar deras källare?
Finns här någon djupare sanning eller koppling till andra fenomen?

Gillar halvlängdsmän :D
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det har funderats kring dessa tidigare. Kika runt bland trådarna vettja.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Jag ser helst att man inte låter halvlängdsmannen rasa ner i warhammer-träsket, dvs vara tjuv eller kock.
Jag ser hellre framför mig en jordnära ras av bönder och hantverkare som lever i utkanterna av människofolkens riken.
En ras med så gröna fingrar att de likt saphynas bönder kan krama ur jordarna mer än två gånger på ett år.

Ett folk som inte strävar efter rikedom och makt, utan hellre omvandlar varenda guldmynt som de kommer över till bladguld att pryda de ramar som återfinns runt de stillsama stilebens som pryder väggarna i deras hem.
Klädedräkterna hos halvlängdsmännen torde variera för att efterlikna det mänskliga samhälle som ligger dem närmast. Dock finns ett plagg som återfinns bland nästan alla halvlängdsmän, västen.
I Zorakin är den oftast grön, gul eller klart röd, med mörkt bakstycke, de Krunska bergshalvlängdsmännen bär dock svarta västar med blomsterbrodyr och i utkanten av Melinor bär halvlängdsmännen fårskinnsväst.

De jordnära halvlängsmännen har inga kyrkor, deras förfädersdyrkan är svag och sträcker sig till små muttranden i stil med:
"Bara inte gammelmorfar såg mig nu..."
En sak som det halvlängdsblodet har gemensamt är dock sitt skrockfulla sinnelag, svarta katter, krossade speglar, folk under stegar skys som pest. Fyrklövern är helig. Och att knacka ibordet innan man säger något om sjukdom är a och o.

såhär går i alla fall mina tankar kring detta folk
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter toppen! Ser halvlängdsmännen på samma sätt.
Vad tycker du om halvlängdsmän som de enda med en fungerande civilisation på halvön mellan Zorakin och Jorpagna (läs i Historia tråden)? Jag föreställer mig en halvö med höga klippor vilket i princip omöjliggör fiske. En hamnstad finns kvar från det fallna människoriket. I samband med rikets fall behövde halvlängdsmännen organisera sig och skapa en federation som kunde försvara dem mot rövare och svartfolk som utnyttjade rikets fall. Halvön är annars glest befolkad av jordbrukande människor som lever i små byar eller rundborgar. Liknande rundborgar ser jag uttnyttjas av halvlängdsmän på det nordliga höglandet i Jorpagna, Vita bergen nedanför Mörkrets berg. Till hjälp mot återkommande svartfolksräder och en del idiotiska adelsmän från södern har de några få Högmän boendes med, och avlönade av, dem.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Jag tycker det är en bra idé med ett land för halvlängdsmän, ett land som är lättförsvarat men också ett land som konstigt nog sällan blir attackerat.
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jo, med försvarshäckar, vaktgaltar och hålborgar. :D
Kanske ingen kung el.dyl. utan ett storråd med underliggande byaråd.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

I urtiden fanns en fundering runt halvlängdsmän mellan Jorpagna och Zorakin. Dessutom uppåt Barbia.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

felix falk mycket bra tankar
fortsätt gärna
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Som jag ser det har inte den halvlängdsmanska kulturen lämnat några storslagna spår efter sig i historien. Inga monument, fornborgar, jättelika statyer uppförda åt svunna gudomer eller annat storslaget.
Få är också filosoferna, magiutövarna, hjältarna, krigarkungarna och härförarna. Allt sådant ligger så långt borta från det halvländska kynnet.

Av vikt för halvlängdsmannen är familjen, och den egna täppan därav uttrycket: "En egen härd, är mer än bladguld värd"
Storfamiljen är mycket viktigt för den vanlige halvlängdsmannen att veta vilka bryllingar, fyrhalvingar, sjättedelskusiner och strutsvågrar som ingår i familjen är något som varenda en av dem har itutat sig sen barndomen.
Ofta bor familjerna i närheten av varandra, så man kan springa till sin nästkusin om man fått slut på honung.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

keep it up, me like!
osbjer
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-01-28 14:03
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av osbjer »

Jag har en idé om att området under Mefamirs sjö och till höger om Mirel skulle kunna passa som ett hobrike. Det ligger lagom bort från allt.

/j
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

felix falk skrev:Som jag ser det har inte den halvlängdsmanska kulturen lämnat några storslagna spår efter sig i historien. Inga monument, fornborgar, jättelika statyer uppförda åt svunna gudomer eller annat storslaget.
Få är också filosoferna, magiutövarna, hjältarna, krigarkungarna och härförarna. Allt sådant ligger så långt borta från det halvländska kynnet.

Av vikt för halvlängdsmannen är familjen, och den egna täppan därav uttrycket: "En egen härd, är mer än bladguld värd"
Storfamiljen är mycket viktigt för den vanlige halvlängdsmannen att veta vilka bryllingar, fyrhalvingar, sjättedelskusiner och strutsvågrar som ingår i familjen är något som varenda en av dem har itutat sig sen barndomen.
Ofta bor familjerna i närheten av varandra, så man kan springa till sin nästkusin om man fått slut på honung.
Eller känner att det doftar av nygräddade scones! :)

Jag gillar dina halvmän Felix. Kanske ska vi spika att ämnet är ditt? :P
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

[/quote]känner att det doftar av nygräddade scones! :)

Jag gillar dina halvmän Felix. Kanske ska vi spika att ämnet är ditt? :P[/quote]

hear hear :!:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:
känner att det doftar av nygräddade scones! :)

Jag gillar dina halvmän Felix. Kanske ska vi spika att ämnet är ditt? :P[/quote]

hear hear :!:[/quote]

Det var då fan va smiliesar och citat funkar dåligt för mig! :evil:
Skriv svar