Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

vije skrev: Sen måste de absolut ha svin i mängder :D. Grävarsvin för tunnlandet, krossgaltar till försvar, mårbökare för svampsökning, isterstinna gödsuggor osv
'

Ohhhh!! Vilken toppenidé!! :D Erebs halvlingar kan bli hur tuffa som helst!!
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

vije skrev: Sen måste de absolut ha svin i mängder :D. Grävarsvin för tunnlandet, krossgaltar till försvar, mårbökare för svampsökning, isterstinna gödsuggor osv
'



För ett par år sen skrev jag ett one-off äventyr/värld där en av huvuspelplatserna var en bosättning torvbrytardvärgar. De styrdes av en kung/jarl som bodde i en kulle som också var uppbyggt som två korslagda långhus där gavlarna och de korslagda takbjälkarna stack upp, men allt annat doldes av kullen. Hans undersåtar bodde i runda hyddor ute i ett björkträsk, och fraktade bruten torv i små grisvagnar, dragna av två eller fyra galtar.

På den tiden trodde jag att det var dvärgar jag beskrev. Men jag inser nu att det måste ha varit halvlängdsmän i nordnargur eller Jorduashur :P 8)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Jag tycker också detta låter som en bra idé. Men har vi bara ett sorts halvlängdsmanslag i hela Ereb. Vi har olika alv-raser, olika dvärg-raser. Massvis med olika människokulturer. Men ska alla halvlängdsmän vara likadana?

Förslagsvis så skulle jag vilja se två typer av halvlängdsmän: De som är nämda ovan, samt en variant på en typ som inte är grisodlare och gräver tunnlar. Detta för att öppna upp ett alternativ till alla de som inte vill spela den typen av halvlängdsman...

Ett alternativ är att många halvlängdsmän flyttar in i de stora städerna som människorna bygger. De blir de kanske handelsmän eller något, eller så går det sämre för dem och de tvingas (eller luras) till att stjäla...

Vad tror ni?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Jag tycker också detta låter som en bra idé. Men har vi bara ett sorts halvlängdsmanslag i hela Ereb. Vi har olika alv-raser, olika dvärg-raser. Massvis med olika människokulturer. Men ska alla halvlängdsmän vara likadana?
Olika "raser" är väl ett starkt ord: men definitvt! Olika kulturer för de olika folken är ett måste. Om de inte är direkt magiska varelser utan egen vilja eller själ så är det naturligt att varje folkslag har olika levnadssätt och kulturer. Detta gäller även vargmän, ankor o.s.v.

Samtidigt kan det finnas vissa mer allmänna teman. Til exempel tycker jag att halvlängdsmän skall ha en allmän koppling till myllan, och därför ofta bo i hålor, kullar eller källarlokaler.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter bra!
Ja raser är väl lite att ta i, men kulturella skillnader så att vi inte binder oss till grisodlar-hlm (halvlängdsman/nen). Folk som misstycker eller inte är vana vid att spela grisodlar-hlm måste få ett annat alternativ; stads-hlm. :)
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ett alternativ är att många halvlängdsmän flyttar in i de stora städerna som människorna bygger. De blir de kanske handelsmän eller något, eller så går det sämre för dem och de tvingas (eller luras) till att stjäla...
Låter väl som en bra idé, att vissa söker lyckan i städerna och att en del hamnar snett. Då får man ju en bra anledning till den mer traditionella halvlängsmannatjuven.
Samtidigt kan det finnas vissa mer allmänna teman. Til exempel tycker jag att halvlängdsmän skall ha en allmän koppling till myllan, och därför ofta bo i hålor, kullar eller källarlokaler.
Håller med om detta, och kanske har halvlängdsmännen som ett resultat av den mer jordbundna livstilen "höjdskräck" som dvärgarna har vattenskäck.

En annan tanke är om halvlängdsmännen är mer "jordiga" och grisorienterade är att man byter ut den traditionella tobaken mot svamp. Tänk er halvlängdsmännen som erebs svampexperter, och kanske har de lite specialsvampar för speciella tillfällen. Nu när jag tänker efter så är väl iofs. både dvärgar och grottalver svampodlare, men dessa kanske inte säljder dem vidare i någon större utsträckning.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Jag förundras lite över bristen på halvlängdsmän i äventyr och moduler. De enda exempel jag kan hitta är tehusföreståndaren Filibert Brylle och illusionisten Rummel Trefot, som bägge förekommer i Krugal Svylses förbannelse.
Att de inte förekommit oftare behöver ju inte vara negativt då det ger större möjligheter för oss att utveckla dem som vi vill.
Måste säga att jag gillar idén med svin :D
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Håller med om detta, och kanske har halvlängdsmännen som ett resultat av den mer jordbundna livstilen "höjdskräck" som dvärgarna har vattenskäck.
Låter som en trevlig idé!
En annan tanke är om halvlängdsmännen är mer "jordiga" och grisorienterade är att man byter ut den traditionella tobaken mot svamp. Tänk er halvlängdsmännen som erebs svampexperter, och kanske har de lite specialsvampar för speciella tillfällen. Nu när jag tänker efter så är väl iofs. både dvärgar och grottalver svampodlare, men dessa kanske inte säljder dem vidare i någon större utsträckning.
Eller varför inte båda delarna. man behöver ju inte säga att "alla" halvlängdsmän är bra på att odla svamp eller att "alla" är bra på att odla tobak. Däremot är de väldigt bra på att odla saker, och detta kan vara allt från svamp till tobak. Några halvlängdsmän odlar tobak, andra odlar svamp, och en tredje odlar... äpple till deras äppledrycker? kort och gott, de är bra på att odla saker, och bland deras favoriter hittar man svamp, tobak, äpplen... etc :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Jag föreslår att vi utgår från en defaulthalvling och sedan låter den färgas i av de kulturer de återfinns i. Alltså, en urhalvling (mylla, viet cong, svin m.m) som sedan blir mer integrerade på sina håll.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det låter väl som en bra idé. Jäklar, vi håller på att ta över den här tråden.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Det låter väl som en bra idé. Jäklar, vi håller på att ta över den här tråden.
Det är lungt. Jag känner Felix irl så jag kan beveka honom över telefon, och uppdatera honom. :)
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Någon slags "Erebs bästa bönder", alltså? Låter helt ok tillsammans med klassiska definitioner av dvärgar som Erebs bästa hantverkare och alver som Erebs bästa skogvaktare (bågskyttar). Hamnar ankor då som Erebs bästa mafioso? Pirater? Handelsmän?

Och så självklart människor som Erebs bästa medelmåttor.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Eller varför inte båda delarna. man behöver ju inte säga att "alla" halvlängdsmän är bra på att odla svamp eller att "alla" är bra på att odla tobak.
Jag föreslår att vi utgår från en defaulthalvling och sedan låter den färgas i av de kulturer de återfinns i. Alltså, en urhalvling (mylla, viet cong, svin m.m) som sedan blir mer integrerade på sina håll.
Var väl lite som Psipo jag tänkte att halvlängdsmännen som default är duktiga/intresserade av svampodling, Sedan odlas ju självklart andra grödor efter de förutsättningar som finns på platsen de lever. Några av halvlängdsmännens specialiteter som "Gruffelsvampen" kanske är eftersökte av stjärnkockar runt hela Kopparhavet. Andra svampar som storhaten och den i mörkret svagt lysande spöksvampen kanske bara uppskattas av halvlängdsmännen. Sen finns ju alltid möjligheten att de istället för att röka tobak, fyller sina pipor med den torkade puffpuff-svampen. Att blanda ut rökat med tobak, torkade "löv", som en del halvlängdsmänn börjat göra, av de konservativa ses som dumma nymodigheter. Mänskligt påfund och inget för halvlängdsmännen, helt enkelt
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Det är lungt. Jag känner Felix irl så jag kan beveka honom över telefon, och uppdatera honom. :)
Aha!! Konspirationen tätnar! Psipo använder sina marionetter för att få sin vilja fram... illusionen rämnar... ARRRRGH!! *hoppar ut för ett stup*



... :roll:
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:
Det är lungt. Jag känner Felix irl så jag kan beveka honom över telefon, och uppdatera honom. :)
Aha!! Konspirationen tätnar! Psipo använder sina marionetter för att få sin vilja fram... illusionen rämnar... ARRRRGH!! *hoppar ut för ett stup*
Världen är liten bland rollspelare :P
Skriv svar