Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Peter skrev:Kan det inte vara så att halvlängdsmännen verkligen är jordnära. Att de har ett intimt förhållande till jorden och den svarta myllan, och det som gror ur den. De skulle kunna ha nära kopplingar till de mänskliga relgiionernas jord/demetergudinnor, eller rent av sin egen jordgudinna. De skulle till och med kunna ha "mulltagna" likt dvärgarnas "bergtagna" och ses med viss misstänksamhet av den mänskliga bondebefolkningen: man är inte säker på att man kommer upp igen om följer med in i ett halvlingshål. De är vänliga och sociala men också underliga och gör saker på bakvända och udda sätt.
Helt rätt.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanske man skulle kunna förklara halvlängdsfolk "tjuviga" sida med att de har en helt annan mentalitet. I en halvlängdsmansby så finns det minsann inga skurkar och tjuvar, men de "lånar" saker av varandra utan att fråga. De ser det dock inte som stöld... och då menar jag att de SER verkligen det inte som stöld... ?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Spelknepe skrev:Kanske man skulle kunna förklara halvlängdsfolk "tjuviga" sida med att de har en helt annan mentalitet. I en halvlängdsmansby så finns det minsann inga skurkar och tjuvar, men de "lånar" saker av varandra utan att fråga. De ser det dock inte som stöld... och då menar jag att de SER verkligen det inte som stöld... ?
Ja, det är ju den lösningen man ser nästan överallt: främst i Dungeons and Dragons. Men finns det verkligen någon källa i Ereb Altor som säger att det är tjuvaktiga? Är det inte rimligare att anta att de verkligen inte är lagda åt stöld, men att de är små, smidiga och pillriga och lätt blir skickliga på att smyga, bryta sig in och snatta.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Förutom något äventyrsuppslag, så tror jag inte att det gör det.

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:2. Inte egntligen, om det inte rör sig om svartnissar. Varför? Halvingar är små och är man lite får man stryk. Å andra sidan är de grymt smidiga. Sannolikt flyr en halving hellre än att slåss, och slåss hellre med avståndsvapen.
3. Halvingar är trots allt avlägsna släktingar till människor, och fungerar i stort som människor.
4. Nej, det gör de så klart inte. De är ganska jordnära filurer, på alla möjliga plan. :)
Trist syn på storlek (size matters!). Normalt sett så flyr halvlängdsmannen, men självklart kan väl organiserade och passionerade halvlängdsmän försvara sig mot numerärt lika anfallare. Anledningen till att de inte redan utrotats är att de inte varit särskilt många och ganska ointressanta. (Vilket iofs kan bero på att de utrotatas på andra platser). Nog kan de betala en del i pumpor i skatt, men de är inget hot mot sina grannar och blir inga bra soldater eller slavar. Nog har det funnits människor och svartfolk som förslavat dem, men det har slutat med att de dött under bördorna eller det betalade sig inte. (Tror jag svarade även på 1 där?) Någonstans läste jag här på forumet (alver/dvärgar?) om att de var en av ursprungsfolken i Altor. Personligen tycker inte jag det, men inte heller är de människornas närmaste släkting.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Mikael skrev: Trist syn på storlek (size matters!). Normalt sett så flyr halvlängdsmannen, men självklart kan väl organiserade och passionerade halvlängdsmän försvara sig mot numerärt lika anfallare.
Ja, det är väl klart. Men nu handlade det inte om undantagen. baronens män vinner 19 av 20 ggr. Hälvlängdsmän är väl inte bättre krigare än jordbrukare i gemen. Dessutom är de runt en meter långa...:)
Mikael skrev:Anledningen till att de inte redan utrotats är att de inte varit särskilt många och ganska ointressanta. (Vilket iofs kan bero på att de utrotatas på andra platser). Nog kan de betala en del i pumpor i skatt, men de är inget hot mot sina grannar och blir inga bra soldater eller slavar. Nog har det funnits människor och svartfolk som förslavat dem, men det har slutat med att de dött under bördorna eller det betalade sig inte. (Tror jag svarade även på 1 där?)
Varför är de ointressanta? Är de mer ointressanta än övriga hantverkare och jordbrukare? Så kan väl knappast vara fallet. Om det är så, varför? Vad gör halvlängdsmän extra ointressanta? Deras mark är lika bördig (eller bördigare om jag känner de små mullgubbarna rätt) som andra jordbrukares och deras varor lika bra. Att det inte är hot gör de väl snarare mer intressanta ut ett skattindivningsperspektiv? Förslava tror jag rent generellt inte är så vanligt i de joriska länderna, även om livegenskap är en form av det.

Nä, halvlängdsmän är intressanta, det kan vi inte ta ifrån dom! :)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Rent militärt känns det som att halvlängdsmännen har stor potential som guerillakrigare (vilket ju också är deras klassiska roll: se Sagan om Konungens Återkomst - fast de är ju hober:) ). Små, smidiga och skickliga på avståndsvapen. Antagligen kan de bita sig fast i kuperade eller oländiga (men inte nödvändigtvis obördiga, speciellt inte för halvlingsfingrar) trakter mot övermäktiga reguljära styrkor.

De flesta halvlängsmanna samhällen i dagens Ereb har antagligen skaffat sig en furstes beskydd, och behöver inte värna sig själva. Men man kan också tänka sig obändiga, fria halvlingsamhällen.

Tänk också på att det kan finnas halvlängdsmän utanför Ereb. Tänk er höftskyndsklädda halvlängdsmannapygmeer med blåsrör i Samkarnas ångande djungler.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:Tänk också på att det kan finnas halvlängdsmän utanför Ereb. Tänk er höftskyndsklädda halvlängdsmannapygmeer med blåsrör i Samkarnas ångande djungler.
halvlängdspygméer, de kan inte vara stora de. :lol:
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Tobak!!

Tobak av god kvalite är vad hela ereb vill ha. Dock är det bara de grönfingrade hoberna som lyckas med odlingen av de långbladiga växterna. Detta ger hoberna en maktfaktor. det är inte helt utan risk att skövla och erövra, då blir ju ereb utan försörjning, kanske en överenskommelse mellan länder kan freda hobriket.

Jag har läst inlägg på forumet om ett hobrike mellan jorpagna och zorakin. Ett område som borde vara åtråvärt med tanke på dess strategiska läge. Kan hoberna med under dessa premisser bo här. (de bor ju lite varstans förståss och vilken kung vill inte ha ett eget hobsamhälle som förser landet med tobak.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag känner mig tveksam till att blanda in alltför mycket tobak, långblad, o.s.v. Då har vi i princip hober, fast dom har fyrkantiga dörrar.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Jag känner mig tveksam till att blanda in alltför mycket tobak, långblad, o.s.v. Då har vi i princip hober, fast dom har fyrkantiga dörrar.
Jag håller med. Halvingarna behöver en egen twist, utan att blanda in LotR. Extrem skygghet, närhet till myllan och utomjordingar har presenterats som förslag. Två av dom funkar. Och funkar dessutom bra ihop. Vad har vi mer?
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Gillade iden att de hade ett eget område och området mellan jorpagna och zorakin var ett bra förslag. Men runt ett kopparhav där man inte är blyg av sig när det kommer till våld har jag likt psipo svårt att se försvarsbiten.
Kan man tänka sig att gräver långa gångar i sin guerillakrigföring? Likt vietnam? kommer upp som sorkar varsomhelst?

förstår inte extrem skygghet? borde de inte vara helyllekillar för att passa ihop med de människor de bor med, skygga varelser blir man ofta misstänksam mot.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grom skrev: Kan man tänka sig att gräver långa gångar i sin guerillakrigföring? Likt vietnam? kommer upp som sorkar varsomhelst?
PERFEKT!! Även om de inte är i krig just nu så finns det gamla "viet cong" tunnlar runt deras bosättning. Och kan det inte vara så att Zorakin och Jorpagniska furstar rekryterar halvlängsmanna minörer för sina belägringar.

Tänk er en femtioårig, luttrad halvlängdsmannafortifikationsofficer: en riktig guld-RP.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Grom skrev:Gillade iden att de hade ett eget område och området mellan jorpagna och zorakin var ett bra förslag. Men runt ett kopparhav där man inte är blyg av sig när det kommer till våld har jag likt psipo svårt att se försvarsbiten.
Kan man tänka sig att gräver långa gångar i sin guerillakrigföring? Likt vietnam? kommer upp som sorkar varsomhelst?

förstår inte extrem skygghet? borde de inte vara helyllekillar för att passa ihop med de människor de bor med, skygga varelser blir man ofta misstänksam mot.
De står ingenstans att de passar ihop med människorna de bor med, bara att vissa gör det. De kan lika gärna vara så att de bara är sociala i sällskap med andra småttingar. Skygghet kanske inte är helt rätt. Förisktighet snarare. Och det passar ju bra med sorkidén. Kan vi vara något på spåren här?

Peters luttrade sappör är klockren. Tänk engelsk gentleman som gräver gångar från ett fångläger under WW2. Vet inte om tanken gick fram men jag har en vag bild i huvudet som börjar ta form.

Felix!!! Visa dig!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Jag tycker det låter ganska bra. Ett fredligt folk som försöker leva för sig själva och när grannfursten kommer försvinner de som kaniner eller manguster undan rovfågeln, ner i jorden och fursten ser inte tillstymmelse till halvling, det bara prasslar lite i majsåkern...
Detta kan ju ha gett upphov till diverse myter om att halvfolket besitter förmågor att plötsligt uppgå i modermyllan, eller kanske rentav bli osynliga.

Sen måste de absolut ha svin i mängder :D. Grävarsvin för tunnlandet, krossgaltar till försvar, mårbökare för svampsökning, isterstinna gödsuggor osv
Skriv svar