Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bergdahl skrev:felix falk Du kanske ska tona ner på antingen Fezen eller slokmustaschen, blir lite för mycket av det goda, :wink: i mitt tycke.
Nej men denna lilla lustighet kan väl få vara kvar. Jag tror inte sekelskiftesturkar tyckte dom såg lustiga eller löjliga ut, snarast coola och imponerande.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Nej men denna lilla lustighet kan väl få vara kvar. Jag tror inte sekelskiftesturkar tyckte dom såg lustiga eller löjliga ut, snarast coola och imponerande.
Nä, jag tror inte heller att de tyckte de såg löjliga ut... men jag menade bara att det blir så uppenbar kul turk över det hela och att kanske räcker med en av dessa två attiraljer och då blir det inte fullt så mycket rolig turk över det hela.[/code]
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Krulligt hår, stora fötter, Fez, svart väst med blommönster och slokmustasch gör att de blir coola, stryker man mustaschen kommer man få en liten positivapa och det är inte positivt.

Det finns ju bara ett berg och välja på, det i norr vid Hynsolge och Nidland. Således tar vi det, eller :wink:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

felix falk skrev:Krulligt hår, stora fötter, Fez, svart väst med blommönster och slokmustasch gör att de blir coola, stryker man mustaschen kommer man få en liten positivapa och det är inte positivt.

Det finns ju bara ett berg och välja på, det i norr vid Hynsolge och Nidland. Således tar vi det, eller :wink:
Stort skratt rakt ut! :lol:
Jo, posetivapa är att ta steget i löjlighet lite för långt.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Det finns ju bara ett berg och välja på, det i norr vid Hynsolge och Nidland. Således tar vi det, eller Wink
Jo, men med tanke på att du skrev de krunska bergen började man ju undra och på spelknepes kartor finns det ju lite mer berg och du kanske hade tänkt på något av de andra bergen. Som det är nu borde du nog ha skrivit Grynnerbergen, alt. i de södra delarna av Grynnerbergen.
Krulligt hår, stora fötter, Fez, svart väst med blommönster och slokmustasch gör att de blir coola, stryker man mustaschen kommer man få en liten positivapa och det är inte positivt.
:D ... positivapor har vad jag vet med mina ringa biologikunskaper en rätt så lång sak som sticker ut baktill, vilket halvlängdsmännen inte har. "Krulligt hår, stora fötter, Fez, svart väst med blommönster och slokmustasch", ehh... är inte det en rätt så typiskt nidbild/karikatyr av turkar? Så slutsattsen av det är att sätt en svans på en turk, så har du en positivapa eller? Sen skrev jag ju inte att det tvunget var mustaschen som behövde strykas, men kan ju tänka sig att man byter ut fezen mot t.ex. en kippah eller någon annan huvudbonad.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

:lol:
Kanske den roligaste diskussionen på hela forumet.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Angående halvlängdsmännen och Krun hade jag tänkt mig att Kruns kust mot Kopparhavet skulle vara brant/klippig likt det här http://www.wightlink.co.uk/beaches/imag ... hes_01.jpg. Kanske detta skulle vara något för den berömda Lunnehoben... eller det kanske blir för mycket med två halvlängdsmannakulturer i Krun?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det är sådan kust och brantare (à la Dover) jag tänkt mig för det halvlängdsmanna dominerade federations området Terra Oros mellan Zorakin och Jorpagna. Jag överlåter varmt åt den skicklige Felix Falk att anta denna utmaning av en större grupp klassiska halvlängdsmän som stöder varandras frukt och vinodlande samhällen.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Mikael skrev:Det är sådan kust och brantare (à la Dover) jag tänkt mig för det halvlängdsmanna dominerade federations området Terra Oros mellan Zorakin och Jorpagna. Jag överlåter varmt åt den skicklige Felix Falk att anta denna utmaning av en större grupp klassiska halvlängdsmän som stöder varandras frukt och vinodlande samhällen.
Kan det inte istället röra sig om ett område i Jorpagna som har stort inflytande från Halvlängsmännen. Gammeldrotzen-under-kullen som är halvlängsmännens gammelfarfar och ledare har i realiteten större makt än den handfull baroner, riddare och bailiffer som besitter länen i området....
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Peter skrev:
Mikael skrev:Det är sådan kust och brantare (à la Dover) jag tänkt mig för det halvlängdsmanna dominerade federations området Terra Oros mellan Zorakin och Jorpagna. Jag överlåter varmt åt den skicklige Felix Falk att anta denna utmaning av en större grupp klassiska halvlängdsmän som stöder varandras frukt och vinodlande samhällen.
Kan det inte istället röra sig om ett område i Jorpagna som har stort inflytande från Halvlängsmännen. Gammeldrotzen-under-kullen som är halvlängsmännens gammelfarfar och ledare har i realiteten större makt än den handfull baroner, riddare och bailiffer som besitter länen i området....
Offciell överhöghet för Jorpagnisk lord och den Pendiska Exarken, men i realiteten självstyrande. Samarbetet/lösa federationen som försvar mot rövarband och udda återkommande svartfolksräder. Låter som en idé.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Alldeles vid havets rand i Jorpagna, i det territoriet som fordom hette(eller fortfarande heter)Terra Oros lever Lunnefolket, om dessa verkligen är halvlängdsmän eller inte tvistar de lärde, men mycket talar för att det rör sig om ett broderfolk åtminstone till de halvlängdsmän som bor längre inåt land.

Lunnefolket har attributen, krulligthår, stora fötter, väst men de är mindre och har simhud mellan fossingarnas ludna tossingar. Dessutom har de ett grövre käkparti och tänderna är tillräckligt kraftiga att bryta upp de hårdaste skaldjur, likt ostron, rödmussla och klangklo.
Lunnefolket lever av fågeljakt i alla dess former och skaldjursfiske. Tillskillnad från sina "kusiner" innåt land ägnar sig inte Lunnefolkets medlemmar åt jordbruk.
Säden de bakar sina berömda pannkakor av kommer med stor sannolikhet från det maginnehål som klippsparv, ätesärla, krumnäbb och fröfink lämnar efter sig vid slakt.

Lunnefolket är mycket skickliga klättrare och att ta sig in i ett Lunnefolks bo utan tillåtelse är mer eller mindre omöjligt om du inte är flygkunnig eller måhända uppvuxen bland solunas markattor. Anledningen är att alla ingångarna till gryten återfinns på stupsidan.

Västarna som Lunnefolket bär är nästan alltid sandfärgade, knapparna är dock av den skinaste pärlemor och vill man ha pärlemorknappar görs de bästa och vackraste av Lunnefolkets knappsnidare.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Innåtland i Jorpagna återfinns halvlängdsmän utan simhud. På de kullar täckta av vinrankor och äppelträd lever ett stolt och ödestungt halvlängdsfolk med rötter i den gamla tiden.
Den tredje konfluxen påverkade inte nämvärt kullarnas folk, människorna dog som flugor, men folket under jord var skyddade. Under denna tid föddes de två legionerna,Mörkrets legion och Jordlöparnas legion. Dessa arméer utgör den grund på vilken halvlängdsmännen som blev kvar kunde bygga sin makt. En väldrillad halvlängdsarmé där minörkonsten står högt i kurs och som bevarat hemligheter som Jorpangsk eld, automatarbalest och katapulter som skjuter dubbelt så långt.
Detta har gjort att det vinodlande och fruktälskande halvlängdsmännen i Jorpagnas inre aldrig blivit kuvade av varken människa eller vätte.

Kullarnas folk är inga erövrare men i teorin skulle de kunna lägga sig under en mycket större del av Jorpagna än den dom besitter idag.
Det är den fredsälskande Gammeldrotzen Zeno VX som leder kullens folk, tillsammans med rådet.
Kullens folk har olika sorters västar beroende på vilken roll de spelar i sitt samhälle.
Legionärerna har röda västar, Rådsmedlemmar har vita västar, jordbrukarna och skördarna bär gröna västar, mustarna bär gula västar osv.

Det finns ingen uppgift på hur många kullens folk är, men troligen utgör de en klar majoritet av folket i trakten.
felix falk
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-13 15:20

Inlägg av felix falk »

Som ni säkert har märkt finns det bara några saker som gör en halvlängdsman till en halvlängdsman, stora fötter, krulligt hår och väst. Sen är halvlängdsmannen precis som människan, mycket flexibel och anpassningsbar.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mkt bra! Fast kullens folk dominerar då på Terra Oros halvön, inte innåt land av det officiella Jorpagna sedan hävda de östliga furstarna överhöghet och får av kullens folk billigare pris på produkterna de säljer, tex. Och kanske inte överdriva deras offensiva förmåga. Snarare att de är jäklar på att bita ifrån.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Sluta mutera mina Lunnehober :wink:



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Skriv svar