Halvlängdsmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låt oss tillämpa en siffra som passar bra, varken för liten eller för hög. 19000 kanske är för lite, medan 190 000 tusen är jvligt mycket...

75 000 kanske?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Snabb överslagsräkning ger 3 halvlängdsmän/kvadratkilometer i Sanzas (Om man förutsätter att hela Sanzas befolkning består av halvisar och är ca:120000 st)... De övriga är utspridda i andra delar av Klomellien... Det låter inte särskilt överbefolkat tycker jag...
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Adragoor, räknade du då på att det är 75% halvisar i Sanzas och gjorde därefter en uppskattning av områdets yta? Oavsett vilket så låter 3 halvisar/kvadratkilometer inte alls så farligt mycket.
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Förstår inte. Hur kan det finnas 120 000 halvisar i en klomellisk provins när ransard består av 130 000 invånare totalt och kardien av 160 000 totalt, berendien 200 000 osv.

Är Klomellien verkligen en sån gigantisk stormakt????!!???Har jag läst fel?
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grom skrev:Förstår inte. Hur kan det finnas 120 000 halvisar i en klomellisk provins när ransard består av 130 000 invånare totalt och kardien av 160 000 totalt, berendien 200 000 osv.

Är Klomellien verkligen en sån gigantisk stormakt????!!???Har jag läst fel?
I enlighet med vad ÄS själva rekommenderade i någon sinkadus tiodubblar vi befolkningssiffrorna från EA, som annars blir ALLDELES för låga. Ransard har isf 1.3 miljoner invånare. 120 000 är fortfarande mycket :P
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Grom skrev:Förstår inte. Hur kan det finnas 120 000 halvisar i en klomellisk provins när ransard består av 130 000 invånare totalt och kardien av 160 000 totalt, berendien 200 000 osv.

Är Klomellien verkligen en sån gigantisk stormakt????!!???Har jag läst fel?
Förutom vad Peter just skrev vill jag bara tillägga att det inte är 120000 halvisar i provinsen utan 90000. Enligt spelarboken befolkas den av 75% halvisar och 25% annat skrot.
Fortfarande många halvisar dock...
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Låter vettigt med tiodubblad folkmängd. Läste nånstans att största staden i ereb (vilken?) hade 18 000 pers, hmm det blir hmmm 180 000, låter oxå vettigare än en bonnhåla på 18 000.

Tycker oxå 120 000 hårfötter är lite mkt men å andra sidan ger det en särprägel.
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Grom skrev:Låter vettigt med tiodubblad folkmängd. Läste nånstans att största staden i ereb (vilken?) hade 18 000 pers, hmm det blir hmmm 180 000, låter oxå vettigare än en bonnhåla på 18 000.

Tycker oxå 120 000 hårfötter är lite mkt men å andra sidan ger det en särprägel.
Men om jag inte minns fel så stod det i samma Sinkadus att det bara gällde landsbefolkningen och inte befolkningen i städerna som man skulle multiplicera.
... och gällande Sanzras så är det 90000 halvisar, inte 120000... Gah!... hur många gånger ska jag behöva säga det :)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

På tal om halvlängdsmän och guerillakrigsföring så kom jag nyss på en grej som kanske är jättelam men jag tänkte dela med mig av den iaf. Detta är alltså hittepå från min sida, det står inte i nån bok eller nåt sånt.



Nån gång i forna dagar blev den lilla fredliga halvlings-byn/staden "Tjippetjopp" attackerad. Många fina halvlängdsmän dog i krigets första skede men många lyckades fly upp i bergen. Under månader levde de isolerade och lyckades överleva genom att hålla anfallarna stången vid de extremt smala stigar som ledde upp till deras tillflyktsort (tänk machu pichu). Ett gäng kvicktänkta halvlingar, trädgårdsmästare i själen, lyckades rädda ett gäng plantor i krukor och under de magra månaderna/året/whatever "belägringen" pågick så var man ju tvungen att hitta på ett sätt att utfodra de överlevande. Det experimenterades med olika grödor och odlingssätt i på de små karga bergsplatåerna och tillslut lyckades man få grödorna att fästa och gro. Kriget tog slut, anfallarna dog/drog sig tillbaka pga slut på förnödenheter och halvlängdsmännen väl medvetna om att deras gamla by/stad förmodligen var bränd till grunden bestämde de sig för att stanna kvar, stolta över att de lyckats stävja invasionen och stolta över sina nya bergsgrödor.



Nånstans i något bergspass ligger alltså en halvlängdsmannastad, jag tänker mig många små utskjutande platåer med typ små grottor el. dyl. samt en förvånande mängd grödor som växer längs bergsväggar och på själva platåerna.

Vad tycks? Det här kanske inte är tillräckligt major för att klassas som officielt material, vad vet jag. Jag tyckte det kunde vara coolt iaf.


//M
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1759
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Adragoor, räknade du då på att det är 75% halvisar i Sanzas och gjorde därefter en uppskattning av områdets yta? Oavsett vilket så låter 3 halvisar/kvadratkilometer inte alls så farligt mycket.
Förutom vad Peter just skrev vill jag bara tillägga att det inte är 120000 halvisar i provinsen utan 90000. Enligt spelarboken befolkas den av 75% halvisar och 25% annat skrot.
Fortfarande många halvisar dock...
Då blir det helt enkelt ett par halvisar och 1 människa i snitt i Sanzas...

Något som folk ofta glömmer när det sägs att det ska vara färre halvlängdsmän eller ditten eller datten är att Ereb är stooort... Det finns plats för det mesta utan risk för överbefolkning...[/quote]
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Felix-Falk: Hur går det med våra halva vänner? Någon kommenterar till Otvins och Adragoors senaste inlägg?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Otvin Käkslite skrev:Nånstans i något bergspass ligger alltså en halvlängdsmannastad, jag tänker mig många små utskjutande platåer med typ små grottor el. dyl. samt en förvånande mängd grödor som växer längs bergsväggar och på själva platåerna.
Bra tanke angående var boplatsen kan förekomma. Jag själv hade idén om ett hobsamhälle som bodde som lunnefåglar. Deras två olika sätt (havsklippor, jordhålor) att ha sina reden tyckte jag stämde in på halvlingarna rätt väl. :)

Jag gillar även tanken om att halvlingarna gärna bor i källare i städer, men inte att de har samhörighet med jorden. Det är ju en grej som dvärgarna redan kör med.

Som en sidnot så var Machu Pucchu var rejält vackert.

Slutligen. Har halvlängdsmännen ett namn på sig själva? Det känns konstigt om de har tagit ett namn som människorna uppenbart gett dem? Eller finns det en historia bakom det?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Rickard skrev:Som en sidnot så var Machu Pucchu var rejält vackert.
Jäkligt coolt! 8)
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Rickard skrev:men inte att de har samhörighet med jorden. Det är ju en grej som dvärgarna redan kör med.
Tanken var att dvärgarna är kopplade till berget (jfr bergtagen etc) medan halvlängdsmännen har en särskild koppling till mylla.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Rickard skrev:
Otvin Käkslite skrev:Nånstans i något bergspass ligger alltså en halvlängdsmannastad, jag tänker mig många små utskjutande platåer med typ små grottor el. dyl. samt en förvånande mängd grödor som växer längs bergsväggar och på själva platåerna.
Bra tanke angående var boplatsen kan förekomma. Jag själv hade idén om ett hobsamhälle som bodde som lunnefåglar. Deras två olika sätt (havsklippor, jordhålor) att ha sina reden tyckte jag stämde in på halvlingarna rätt väl. :)

Jag gillar även tanken om att halvlingarna gärna bor i källare i städer, men inte att de har samhörighet med jorden. Det är ju en grej som dvärgarna redan kör med.

Som en sidnot så var Machu Pucchu var rejält vackert.

Enter... Lunnehoben!

Bild

:P
Skriv svar