Svartfolk

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Behövst det någon "naturlig" forklaring om vad som kännetecknar Svartfolk?
Detta är fantasy, Gudar är (antadligen) riktiga. Varför inte helt enkelt låta svartfolken vara skapade av en grupp gudar vars mål va densamma (kanske ett hat mot Moderjord o hennes skapelser alver?) men som "svartfolk" som dom är kunde dom inte helt komma överens hur dom skulle se ut eller des egenskaper o skapa tillslut sin egna ras.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Som jag uppfattat diskussen så här långt har vi kommit överens om att det finns Svartfolk. Den eller de som skapade dem gjorde det inte i formen orch eller svartnisse, de bara blev olika uttryck av svartfolk och fortsätter att vara det. Ras-indelningen är gjord av människor i huvudsak. Alla vet vad en orch är, men lortingar är de allihopa.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hmm.. =\

Det är väl forfarande olika raser? En rese och en orch är väl inte som en människa med stora öron eller som råkar va 2m lång?
Är det så ni vill beskriva Svartfolk som en ras men små olikheter så blir ja besviken må ja säga.

Varför envisats det med att ta bort alla raser o skriva det stora o sen säga att det är upp till SL?
I reglerna till Drakar och Demoner (som ja antar är grunden till iden med denna sida) finns det ju dom olika raserna.
En del tillhör svartfolk men dom är fortfarande helt olika raser.
Dett är dessa beskrivningar av Ereb Altors invånare och länder som gjort att ja velat spela DoD.
Varför gereralisera saker o enbart beskriva dom som en stor ras o säga att det är upp till SL? Anledningen till att läsa en wiki eller en bok är ju för att få en värld klar att spela och kasta in dom raser som är beskrivna, inte att få ett ungefär o sen själv hitta på detaljer?

Visst kan det från början vara EN ras som guden/gudarna, eller va det nu va, skapade som sedan evolverat till dom olika raser som vi ser idag ströva runt o skapa illdåd, men ja tycker fortfarande att vi inte ska beskriva den första rasen utan dom raser som finns nu, dvs Resar, oOrcher, illvättar etc.

Ja kanske har missat poängen med denna disskution nu (dålig simultanförmåga i deta fall) och den i Jättar eller är helt ensammed att tycka detta. Säg då till så ska ja låte er som kan ta hand om det hela.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan vi inte bara använda det som står i Svartfolk-modulen, att i Altors andra undom fanns ur-svartblodet, rauken, men när dennes skapare senare blev sur och lämnade kalaset så använde en mängd andra guddommar genmaterialet och gjorde andra varelser?

Så lämnas det ganska fritt till både gudar och spelara att skapa! :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Mikael skrev:Denna visar också osäkerheten som bör finnas hos folk som inte ser svartfolk jämnt.
Jag har nu läst igenom hela tråden och har glömt bort det mesta som står skrivet i den. Kan inte folk ta sina stämningstexter och pula in de i wikin under svartfolk?

Jag gillar definitivt att det finns så många teorier kring svartfolk, så varför gör vi inte det till en verklighet och låter oss posta alla dessa teorier. På så sätt så kommer svartfolken uppstå som något mytiskt med ryktesspridning som enda läromedlet kring vad det är för kreatur. Jag har skapat två avdelningar för svartfolk, så gå in och länka i dessa artiklar i stil med "Mäster Papphammars berättelse".

Då kan vissa anse att svartnissar är orchers barn, andra kan ha dragit slutsatsen att de är orcher som stannat i växten medan den tredje kan anta att svartnissarna är förslavade av de starkare svartfolken. Oavsett vilken man väljer att tro på, så ger det en härlig bild av svartfolk.

Jag funderar själv på att skriva in något [nu följer ett kort sammandrag] på just temat om att svartfolken är ett våldsamt släkte och deras respekt ges i hur bra de kan försvara sig mot andra. För svartfolk kan växa hela sitt liv, så länge de värja sig från andra. Ådrar de sig allvarliga skador så kan de stanna i växten. Redan i tidigt så sållas de sämre kämparna ut och förblir svartnissar medan få kan nå resestatus. Det var en rätt skön idé faktiskt (vem det nu var som kom på det).

Grejen är att jag tror nämligen att svartfolk blir för urlakade om man slår ihop dem. Det finns ingen substans att ta på utan den här "friheten" man har bli såpass stor att man inte längre har något att spinna vidare på. Om vi gör på detta sätt så får vi istället massvis med förslag på hur svartfolken ska vara och hur de ska indelas. Ingen är rätt, men ingen är direkt felaktig heller.

Det här låter som ett tamt och diplomatiskt förslag, men som jag skrev i början av inlägget; om det här görs rätt så kan det (enligt mitt huvud) ge en mystificerad ton på svartfolken som grupp, eftersom ingen vet om det som står är sant eller inte. Jag tänker inte sitta och (läsa och) copy-pasta in allting, så tycker du att din egen idé är vettig, så kör på den. Säg till om du inte kan klassa in just din berättelse i någon av de två kategorierna.

För att länka till en ny artikel så måste du redigera någon av de två avdelningarna genom att skriva din rubrik och länka med koden [[din text|rubrik]] - efter att du har gjort det så blir din rubriktext röd. Klicka på den och skriv det du vill skriva.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hurra för Rickards förslag, jag tror det kan bli en bra lösning för just SVARTFOLK. Den som vill ha mer detaljerade uppdelningar kan titta på grundegenskaperna för raserna i Monsterböckerna OCH skriva en egen inlaga som spaltar upp raserna. Naturligtvis får det vara viss måtta på hur förvirrande texterna sammantaget blir.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Rickard: Mycket bra förslag! Så gör vi!
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Spelknepe skrev:Rickard: Mycket bra förslag! Så gör vi!
Men, vad är poängen? Vad är det vi vill förmedla till en läsare/spelare/SL? Jag säger inte att förslaget är dåligt men det bör nog struktureras upp på något sätt med en minsta gemensamma nämnare. Vad grundar sig Svartfolk på? Vad binder dem samman? Varför är vissa folk svartfolk och andra inte?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Psipo skrev:
Spelknepe skrev:Rickard: Mycket bra förslag! Så gör vi!
Men, vad är poängen? Vad är det vi vill förmedla till en läsare/spelare/SL? Jag säger inte att förslaget är dåligt men det bör nog struktureras upp på något sätt med en minsta gemensamma nämnare. Vad grundar sig Svartfolk på? Vad binder dem samman? Varför är vissa folk svartfolk och andra inte?
Riktigt, minsta gemensamma nämnare. Som de föreslagits ovan då fast i snyggare utförande?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Det där förslaget kan tom jag gå med på =)
Men som psipo säger så bör det kanske finnas nå gemensamt med mellan dom.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Då är alla spår av mytologin från boken Svartfolk helt utraderade?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hmm.. har inte läst igenom Svartfolk specielt noga måste ja sägas men det som står där bör ju även beskrivas i wikin på ett eller annat sätt.
Eller så ska det klartgöras att det som skrivs i wikin enbart är teorier och den mer officiella versionen finnes att läas i just "Svartfolk".
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Sopodlare skrev:Då är alla spår av mytologin från boken Svartfolk helt utraderade?
Tron på Raukhim mfl. kan ju fortfarande vara EN förklaringmodell, kanske svartfolkens egen.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

birkebeineren skrev:Kanske inte så mycket nytt detta vi kommit fram med, men känns endå som en liten början på gemensamma svartiska drag:

Svart blod
Distinkt (illaluktande) lukt
Mörkerseende
Lider av "koncentrationssvårigheter" (?)
Våldsbenägna
Språkliga likheter
Hästar rädda i deras närvaro (som för eld)
I DoD2 så har orcherna svart skinn, så det är nog därifrån som de har fått ordet svartfolk. Här är några saker som jag tycker är samhörande (förutom svart blod så håller jag med i övrigt):

Huggtänder
Svart skinn
Känslighet för ljus
Förstörelselusta (går in i våldsbenägna)

Koncentrationssvårigheter. Menar ni då att svartfolk är allmänt oorganiserade då de har svårt att komma överens med varandra?
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Sopodlare skrev:Då är alla spår av mytologin från boken Svartfolk helt utraderade?
Nja, om det är i kategorin "teorier från studier av svartfolk" som man vill skriva om, så kan man använda de gamla texterna för att argumentera mot hur det egentligen är (eller snarare hur författaren har uppfattat svartfolk).
Senast redigerad av Rickard den 2007-08-20 19:23, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Skriv svar