Raser eller Folkslag

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Fast i Barbia bor det inga jorer. Eller hur menar du? De joriska folken i Kardien har alla samma grundutseende: brunt hår, bruna ögon och genomsnittlig storlek (jorerna beskrivs så i Aidne-modulen). Sen har några av folken blandat blod med icke-joriska folk, exempelvis har nordmarkarna lite nargurisk blod från Jorduashur, och kan ha andra drag.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Nu till den stora frågan. Om vi pratar utseende/hudfärg/ögonfärg/hårfärg.

Ser en Jorisk barbier likadan ut som en Jorisk Kardier?
NEJ, jorerna har inget med genetiken att göra. Jorerna har sin bakgrund i jorisk kultur och jorerna i Hynsolge och Felicien har ytterst lite med de i Lasemosi och Laabne. Språklikheter och andra arv från antikens Imperium Jorpagnum är det som förenar. Jorifiering av lokala stammar har alltid fört in nytt blod.

Om de joriska folken i Ainde har vissa utseendemässiga likheter beror det på att de folken dominerat området och slagit ut andra, så det är de joriska aidnerna som liknar varandra inte jorer överlag.

Nargurerna får Birke berätta om, men även där är kulturen det gemensamma.

Ögon- och hårfärg varierar därmed, men kan inom mer lokala grupper som ex Echter osv påvisas ha vissa dominerande anlag för färgen på hud, hår, ögon osv.
Senast redigerad av Mikael den 2012-10-29 16:09, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Joriska folk har sitt ursprung i jorerna som var Kejsardömet Jorpagnas huvudsakliga befolkning. Denna befolkning hade troligen en blandat härkomst men efter vart fick den ett enhetligt utseende.

Jorer

Brunt hår
Bruna ögon
Medellängd män: 175 kvinnor: 165
Ljusbrun hudfärg

(Källa: Aidne s.9)

Narguriska folk har sitt ursprung i nargurierna som var, och är, befolkningen i den narguriska kulturen som uppstod redan på Bronsets ålder 3500 fO. Befolkningen var en blandning av två olika folk med olikt utseende som av någon anledning inte kan blanda blod. Nargurierna hade, och i vissa områden fortfarande har, ett system av adoptioner där de två folken/bloden ändå lever samman och har bevarat sina två olika utseenden: noroguhrer och osroguhrer. (Denna tvådelning konstruerade jag i projektets ungdom för att förklara det faktum att nargurier i källorna beskrivs på två olika sätt)

Nargurier

Noroguhr
Blondt här
Blå ögon
Medellängd män: 185 kvinnor 175
Ljus hudfärg

Osroguhr
Svart hår
Gröna ögon
Medellängd män 165 kvinnor 155
Ljus hy

(Källa: EA SL samt egen utveckling på forumet)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Om de joriska folken i Ainde har vissa utseendemässiga likheter beror det på att de folken dominerat området och slagit ut andra, så det är de joriska aidnerna som liknar varandra och inte jorer överlag.

Om jag i kväll går igenom EA:s jorer så kommer inte alla jorer se likadana ut, eller har jag fel?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Såg inte ditt inlägg innan jag postade Mikael...

Det har väl ändå lite med genetik eller blod att göra? Vi pratar ju om rollspelsraser! :wink: Sen finns ju den beskrivningen av jorer i Aidne som jag visade till. MEN det enhetliga utseendet är bara en utgångspunkt som sen de olika folken kan ha utvecklat varianter ifrån. Precis som jag skrev om de joriska nordmarkarna med nargurisk blod. Icke-människor kan även betraktas som jorer (står så i Sinkadusartikeln om Imperium Iorpagnum) men då beror det på att de anammat det joriska språket och levnadssättet. Blodsblanding mellan halvlängdsmän och människor borde endast i sällsynta, om ens några, fall ha orsakat utseendevariationer.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De flesta befolkningar beskrivs som antingen joriska, narguriska eller något annat tror jag. Detta framgår ofta i historien eller via vilket språk som talas av befolkningen. Jorerna kan för mig gärna ha lite olikt utseende men jag försökte bara få med beskrivningen in Aidne.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Om vi ska blanda in lite av vår tids rasbegrepp så har det försökts redan under Egyptens tid.
Detta skriver jag i rent informellt syfte för att kanske hjälpa oss i denna röra.

Se här: http://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskoraser

Under senare tid (17-1800-tal) så delades raserna in utifrån hudfärg.

Dock är den senaste något i stil med denna:

"I en studie a 23 typer av genetisk information visade professor Naruya Saitou vid Japans National Institute for Genetics 2002 att mänskligheten kan delas upp i fem grupper - negroider, kaukasoider, asiatiska mongoloider, amerindoider och australoider."

Om man nu skulle följa dessa begrepp så tillhör vi "kaukasoider". Kaukasoider är enligt vår tids benämning allt från nordligaste norden till mellanöster samt runt medelhavet.

Så rent utseendemässigt sett så är det alla hårfäger, alla ögonfäger och en del hudtoner.

DOCK, så delas det vidare i "Delraser", som heter Nordisk, Alpin och Medelhavsras.

Dock vill jag bara skriva detta:

"Dock kunde fler förekomma som exempelvis östbaltisk ras, dinarisk ras, orientalisk ras, turanider, etiopider, indider och armenoider. Idag anser forskningen att skillnaden mellan folkgrupper är liten och folkblandningarna har varit stora, vilket gör att det inte är meningsfullt att tala om delraser"
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

birkebeineren skrev:Såg inte ditt inlägg innan jag postade Mikael...

Det har väl ändå lite med genetik eller blod att göra? Vi pratar ju om rollspelsraser! :wink: Sen finns ju den beskrivningen av jorer i Aidne som jag visade till. MEN det enhetliga utseendet är bara en utgångspunkt som sen de olika folken kan ha utvecklat varianter ifrån. Precis som jag skrev om de joriska nordmarkarna med nargurisk blod. Icke-människor kan även betraktas som jorer (står så i Sinkadusartikeln om Imperium Iorpagnum) men då beror det på att de anammat det joriska språket och levnadssättet. Blodsblanding mellan halvlängdsmän och människor borde endast i sällsynta, om ens några, fall ha orsakat utseendevariationer.

Egentligen så borde kombinationen av alla möjliga raser bli så överväldigande, att det torde sig stört-omöjligt att benämna var och en. Det känns inte heller lönt att kalla någon för Jorer eller Nargurer längre, för det är nog inte många som är av dess orginal
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Betänk dock att erövraren ofta inkluderat/assimilerat/intvingat erövrade folk i sin grupp. Så som frankerna från norra frankrike/belgien gjorde eller Svearna från mälardalen i sverige.
När Laabne koloniserades av jorer blev de tidigare barbarerna (någon form av Hueler?) nu Lasemosier. Samma sak gäller jorernas expansion där folk blev Jorer ända upp i Trasimo.

Områden finns också där assimilering förvägrats de undanträngda. På Tellus gäller sådana exempel Baltikum koloniseringen av asien och Afrika. I ereb inkluderas inte sarder med raner och i Palinor görs eventuellt skillnad mellan joriska kolonisatörer och de tidigare narguriska nomaderna. I Klomellien inkluderas inte Lofernierna med Triskerna även om detta här snarare är ett gemensamt ställningstagande. (Detta gäller även de klomellisk-talande Garrikerna)

Ett undantag är kina som oavsett erövrare snarare assimilerade in kinesisk kultur i de olika kulturerna som tog över kinesiskt område (Turaner, Mongoler, Manchuer, tibetaner etc). Ett sådant exempel i ereb kanske är Furgia? Krun?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jorer
Erebosier: kort
Felicier: högvuxen, slank, svart hår, mörka ögon
Hynsolger: kort, stora fötter, svart/mörkbrunt hår, kraftiga kindknotor

Jorer (på Aidne): normal längd, sydeuropeisk hudfärg
Penner: över medellängd, kraftigare byggda
Raxorer: kortare, kraftigt byggda
Legerdier:
Luksiler:
Echter:
Losdriver: småvuxna, mörkhyade, tjockt svart hår
Faltrakier:
Nordmarkare: kastanjebrunt hår, bruna ögon, smala näsor, skägglösa, inte ovanligt med ljus hy, blont/rött hår, blå ögon

Romarna som invaderade ex Brittiska öarna var inte alla från Apenninska halvön, men likt förbannat romare. Britterna blev ett romerskt folk efter en längre tids ockupation. Så ser jag på jorerna. Att de joriska folken kring Kopparhavet har medelhavsutseende gemensamt beror till största delen på att Kopparhavet är Medelhavet sas.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Håller med mikael.

Även det keltiska ligurerna i Podalen blev ganska snabbt assimilerade med de italikiska romarna. Detta ungefär samtidigt som övriga italiker och latinare (samniter etc) blev romerska medborgare. (dvs efter bundsförvantskriget ).

Det skulle alltså i så fall inte vara märkligare för en Massivier än en Penner eller folket i Nostratiet att räknas som jorisk medborgare efter erövringen under imperiets guldålder.

Så vad är då ett joriskt folk? Kanske skall det definieras som den grupp av människor som tydligt ser sig sammankopplade med det joriskaimperiet och dess efterföljare. (Skall kanske inflikas att bonden Jöns och co. nog aldrig viker pannan i många veck för dylika spekulationer)
Skriv svar