Dvärgar

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

De verkar enligt EDD nästan alla har hår på läpp och haka. Kanske någon enstaka har släta kinder.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Grisodlar'n skrev: 2019-06-09 20:04 Jag tycker vi måste fastställa någon slags kanon när det gäller dvärgkvinnor...skägg eller inte skägg?
Har inte Monsterboken 1 tillgänglig men tror det står där att dvärgkvinnor har skägg. Någon som kan kolla?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Utseende tabellen i EDD har väl med detta om de har skägg eller inte.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Dvärgar

Inlägg av Grisodlar'n »

Båda svaren är korrekta visar det sig. Det finns alltså skägg- och mustaschlösa dvärgkvinnor (och män). De är inte lika vanliga dock. :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

De olyckligt lottade har lösskägg!
Den orch som drar i ett sådant skägg får sig en överraskning!
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Dvärgar på slagfältet verkar vara tuffingar.
Med sina rustningar och vapen är de farliga att möta.

Visst kan man försöka minska deras antal med armborst och pilbåge men deras rustningar tål mycket.
Bästa sättet är att inte försöka möta dem i närstrid. Försök trötta ut dem, det tar ett tag men de är inte lika snabba som människor.
Deras armborst är farliga.

Låt ert lätta kavalleri utrustas med pil och båge, gör upprepande anfall och trötta ut dem och decimera dem undan för undan. Inte ens en dvärg kan strida i varm rustning en hel dag.
Kentaurer kan bara bra mot dvärgar men de strider sällan mot varandra.

I en borg eller fästning är dvärgar guld värda. Stormstegar kan de inte använda så ska de storma se till att andra trupper tar sig upp på murar och krön.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Snibben skrev: 2021-08-11 14:50
I de dvärgiska legenderna förekommer även knackarna - dvärgiska osaliga andar efter de som dött i de djupa gruvorna.
Berätta hemskt gärna mer om Knackarna! :D
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Dvärgar

Inlägg av Snibben »

Den som går vilse i underjorden kan höra ett svagt knackande i gångarna. Detta knackande ljud är Knackarnas sätt att försöka lura till sig de som gått bort sig i underjorden. Knackarn är dvärgarnas svar på mörkergastarna men mindre aggressiva sådana. Kanckarna kan leda runt den som gått bort sig i många dagar och leva på deras psyke så länge som möjligt. En Knackare skulle bara ge sig in i öppen konflikt om den står i ljus eller blir anfallen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Knocker_(folklore)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

:D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Erebs dvärgar, och till stor del Altors, tillhör i grunden två olika dvärgkulturer, nordadvärgarna och grynnerdvärgarna. Detta är något jag försökt framhäva i det jag skrivit om dvärgar och dvärgarnas historia här på forumet. Utgångspunkten är det lilla som står i EA-boxen. Den detaljerade beskrivningen av dvärgar som står i Monster och Män har fått gälla för grynnerdvärgarna och den forumskapade beskrivning som nu finns i wikin gäller för nordadvärgarna.

Sen finns dvärgarna i Nidabergen, som i EA-boxen står som en tredje dvärgkultur. Jag har i beskrivningen av Nargur och Trasimo tänkt att dessa dvärgar är grynnerdvärgar i grunden men har genomgått en viss förändring. Huvudsakligen kulturellt där de öppnat sig mer mot omvärlden och har mer att göra med andra folkslag. Men kanske har även något mer hänt? Enligt EA-boxen har nidabergsdvärgarna högre KAR men lägre FYS. Kan detta kopplas till något religiöst eller magiskt? Att deras band med skaparguden Karkor (Terra) försvagats eller ändrats?
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Enligt EA-boxen har nidabergsdvärgarna högre KAR men lägre FYS.
Snygga men klena?
De bor på ett område där man har lättare att hitta malm och mineraler samt haft duktiga innovatörer som skapat bra redskap och annat som gör arbetet lättare men de är därmed inte lika uthålliga som kusinerna?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Dvärgar

Inlägg av Albrekt »

Intressant med nidabergsdvärgarna. Jag skulle nog föredra Skaraborgar'ns förklaring här att skillnaden har mer att göra med historiska och fysiska omständigheter än magi/religion. Men om vi kommer på något speciellt intressant att göra med Terra/Karkor eller liknnande så böjer jag mig gärna.

Annars verkar det tillräckligt för mig att nidabergsdvärgarna har mer att göra med andra folkslag (= +KAR) och lever ytligare än andra dvärgar (= -FYS) och (som Skaraborgar'n föreslår) har ett högre intresse vad gäller arbetssparande teknologi (= -FYS).

Jag skulle gärna se de andra dvärgarna se lite ned på nidabergarna som lite vilsna "mesar". Jag skulle kunna tänka mig att vår vän Guazzo Arathaso stammar från Nidabergen. Om någon någonsin ser ett muskedunder i Ereb Altor skulle jag gissa att det tillverkades av en nidabergsdvärg, t.ex. (Om det inte kom från Trakorien - de är galna där!)
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Jag lutar åt att det finns något i berget som påverkar dvärgarna fysiskt. Ett geomagiskt fenomen, något med elementarkrafterna eller förekomst/saknad av vissa mineraler. Inspiration delvis hämtad från det fenomen som i Rung på ön Trinsmyra i Trakorien påverkar den som både föds och den som besöker trakten. Kanske är det så att dvärgarna själva inte helt vet och även de söker efter en förklaring? Vissa dvärgar tror det finns ett vetenskapligt svar, andra söker svar i religionen.

Nu tänkte jag inte detta som en stor grej med nidabergsdvärgarna utan bara som en extra krydda om det går att hitta ett spännande svar, eller fråga?

Det jag skrivit om dvärgarna i Nidabergen står i artikeln för dvärgriket Kihzâr-Khôn

Guazzo Arathaso tror jag källorna placerar som ursprunglig från Kardbergen. Frågan är om dessa går att lita på, känns som att mäster Arathaso är en dvärg med många hemligheter...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Dvärgar

Inlägg av skaraborgarn »

Den kan vara såväl det ena som det andra.

Men ser eller märker andra folkslag någon skillnad? Dvärg är dvärg sa trollet och spottade ut skägget!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Dvärgar

Inlägg av birkebeineren »

Nidabergsdvärgar är svåra att skilja från andra grynnerdvärgar rent utseendemässigt. För den observante som tidigare träffat dvärgar ur just denna kultur och noterat sig särdrag i klädstil, frisyr eller utrustning finns det ändå vissa saker att titta efter. Blåfärgade plagg har ibland en nyans som endast färg från den anniska kornblomsten ger och denna handlar nidabergsdvärgarna från massiverna i Östra Annonien. Trippla flätor vid öronen är också ett mode omtyckt av många, gärna med skäggpärlorna i guld (nere i Grynnerbergen dominerar silver och uppe bland nordadvärgarna i Kard nästan alltid brons eller bärnsten). Men säkrast av alla tecken är att dvärgar från Nidabergen använder stora knappar till sina mantlar, inte fibulor eller andra dräktspännen som övriga dvärgar gör. En upptäck få känner till i Ereb är bruken av just knappar, och nidabergsdvärgarna är bland dessa.
Skriv svar