Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Peter
Palinorisk dödsriddare

Re: Ankor

Post by Peter »

birkebeineren wrote: 2021-01-13 09:43 Någon tanke om vart i Ereb Altor fjäderfäktning förekommer? Är det allmänt utbrett eller huvudsakligen i vissa delar? Bland alla ankfolk eller bara hos vissa?

Kring Kopparhavet och kanske särskilt Erebos där både fäktning och annan stridskonst är vanligt kan var ett alternativ? Kanske Caddo eller Morëlvidyn? Finns även ankor omtalade i bortre Efaro som vi inte vet så mycket om? Trakorien ett annat ankiskt område, och den lite halvt tillhörande Staden O där det kanske också finns ankor?

Bruna ankor med sin krigerska tradition kan vara närliggande att tänka sig, men även svartankor?
Erebos känns spontant rätt, och jag tänker nog spontant att det är de vita ankorna som briljerar i fjäderfäktning. Det är en borgerlig kampform för gesäller, studenter och stadsadel!
birkebeineren
Admin

Post by birkebeineren »

Då tycker jag vi låter Erebos vara näste för fjäderfäktning. :)

Men enbart för ankor, eller kan det tänkas att människor utvecklat en variant? Kanske med en slags remförsedd anordning på underarmarna som simulerar uppspärrandet av fjädrar?
Peter
Palinorisk dödsriddare

Post by Peter »

birkebeineren wrote: 2021-01-19 22:00

Men enbart för ankor, eller kan det tänkas att människor utvecklat en variant? Kanske med en slags remförsedd anordning på underarmarna som simulerar uppspärrandet av fjädrar?
Precis detta :) band runt armarna med fastsurrade fjädrar
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl

Post by Grisodlar'n »

Har ankorna i Altor befjädrade armar? Jag kan inte komma ihåg någon liknande illustration.
birkebeineren
Admin

Post by birkebeineren »

Grisodlar'n wrote: 2021-01-24 23:00 Har ankorna i Altor befjädrade armar? Jag kan inte komma ihåg någon liknande illustration.
Frågan om hur ankors händer ser ut kom upp här: viewtopic.php?p=7484#p7484

Dunklädda händer utan naglar eller klor var konklusionen. Då kan dun- och fjäderklädda armar vara en logisk följd. Men hur långa fjädrar? Användning av lösfjädrar som prydnad har varit diskuterad och då kan kanske fjäderförlängning vara nyttjad av fjäderfäktare? Eller så har ankor naturligt lite längre fjädrar på delar av ärmarna som en likhet med vingar? De kan burras/spännas upp och de kan även plockas bort. Fjädrar vid näbb och ögon plockas av vissa ankor enligt vad vi sagt tidigare och då skulle de även kunna göras på andra delar av kroppen.
Peter
Palinorisk dödsriddare

Post by Peter »

birkebeineren wrote: 2021-01-25 08:57
Grisodlar'n wrote: 2021-01-24 23:00 Har ankorna i Altor befjädrade armar? Jag kan inte komma ihåg någon liknande illustration.
Frågan om hur ankors händer ser ut kom upp här: viewtopic.php?p=7484#p7484

Dunklädda händer utan naglar eller klor var konklusionen. Då kan dun- och fjäderklädda armar vara en logisk följd. Men hur långa fjädrar? Användning av lösfjädrar som prydnad har varit diskuterad och då kan kanske fjäderförlängning vara nyttjad av fjäderfäktare? Eller så har ankor naturligt lite längre fjädrar på delar av ärmarna som en likhet med vingar? De kan burras/spännas upp och de kan även plockas bort. Fjädrar vid näbb och ögon plockas av vissa ankor enligt vad vi sagt tidigare och då skulle de även kunna göras på andra delar av kroppen.
Ja, de har ju inte vingar, så det rör sig om fjäderbeklädda armar där fjädrarna kan spännas ut
Post Reply